Gå til innhold

Hva er det som gjør at man kan dø under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye som kan gå galt i et svangerskap og under en fødsel. Vi er heldigvis relativt trygge i Norge, da vi har et godt helsevesen. Allikevel dør det 1-2 kvinner i forbindelse med fødsel hvert år i Norge. I utviklingsland, er denne statistikken hel annerledes. 

https://www.fn.no/Statistikk/moedredoedelighet

Anonymkode: dabaa...fdc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk også post partum blødning og mistet litt over 3 liter blod.

Veldig dramatisk.

Derfor fraråder jeg alltid hjemmefødsel.

Jeg var frisk som en fisk, normalvektig og ett helt normalt svangerskap og ingen antydning til at noe ikke skulle gå som normalt.

Det gikk veldig fort fra barnet var ute til jeg hadde blødd såpass mye og ble kjørt inn på operasjon.

Anonymkode: b1780...aeb

Jeg opplevde det samme, men mistet to liter. Det var så utrolig brå vending fra at alt virket normalt etter en rask og normal fødsel, til jeg begynte å blø ukontrollert. Veldig glad for at jeg var på et sykehus i Norge da det skjedde.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk en infeksjon og feber under fødsel som følge av tidlig vannavgang, betyr det at jeg kunne ha dødd hadde de ikke blitt oppdaget tidlig nok? Fikk antibiotika for det under fødselen. 

Anonymkode: d9f4d...004

Å få en infeksjon grunnet tidlig vannavgang,  kan være potensielt farlig.  Men oppdager man infeksjon raskt nok og starter behandling går det som regel veldig bra. Det er i de tilfeller at man raskt utvikler sepsis det er farlig. Helsepersonell er drillet på å avdekke sepsis. 

Endret av Mamak
Skrevet

Det eneste vi vet, et at hun er gravid. Ikke hvor langt på vei, om hun var i fødsel eller om det var noe annet. Det kan også skyldes helt andre årsaker enn svangerskapet. 

Det som er vanskelig, er at mye er normalt i et svangerskap. Det kan gjøre det utrolig utfordrende å avdekke andre sykdommer og alvorlige ting fordi mye er "normalt" som gravid. Så for alt vi vet, kan hun ha kommet inn med mange symptomer, som har opplevdes "normalt" fordi hun var gravid 🤷‍♀️

Blir veldig spennende å følge denne saken! Regner med det kommer frem mer etterhvert, da helsetilsynet vil undersøke nærmere og skrive en rapport.

Men utrolig tragisk hendelse! :(

Anonymkode: c9bd6...046

• Nyttig 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Jeg hadde post partum blødning etter første fødsel, fordi morkaken bare løsnet delvis og livmor ikke trakk seg  sammen. Blødde over 1 liter. Morkaken ble til slutt hentet ut manuelt på operasjonsstuen. 

Glad jeg fødte på sykehus i Norge, og ikke hjemmefødsel eller i et u-land. Blødning dør man av hvis man ikke får stoppet det i tide. 

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/blodning-etter-fodsel/

Dette skjedde delvis meg også, men morkaken kom heldigvis ut av seg selv til slutt selv om de vurderte operasjon. Mistet 1,5 l blod og måtte få blodoverføringer. Barnet ble født og pustet ikke, men de fikk liv i han :) 

Anonymkode: 9bb75...ab0

Skrevet
Vera Vinge skrev (53 minutter siden):

Jeg opplevde det samme, men mistet to liter. Det var så utrolig brå vending fra at alt virket normalt etter en rask og normal fødsel, til jeg begynte å blø ukontrollert. Veldig glad for at jeg var på et sykehus i Norge da det skjedde.

:hjerte: Enig man er veldig glad man er på sykehuset da!

Anonymkode: 9bb75...ab0

Skrevet

Har lagt merke til at saken med hun som faktisk døde under fødsel (Kari-Anne 19 år) nesten ikke har fått noe oppmerksomhet, selv om det er mer detaljer ute. Synes den saken virker helt grusom. Ut i fra det som står virker det som om hun egentlig døde av å bli bagatellisert og psykiatri-forklart, samt av holdning om at kvinner skal ha smerter i fødsel og at vaginal fødsel foretrekkes.Hun døde rent fysisk av aortadisseksjon. Men i følge de artiklene som står, så hadde hun hatt smerter som ikke passet med fødselssmerter, uten at det ble gjort noe seriøst med med. Og så står det at "Det var ikke medisinsk grunnlag for keisersnitt, ifølge hendelsesanalysen." Og at "I et av av journalnotatene mistenkes det at noen av symptomene er «en del av et angstbilde». https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q1km7o/varsler-erstatningskrav-etter-at-kari-anne-19-doede Hva betyr det at det ikke var indikasjon for ks? At babyen hadde det ok? Kanskje på tide å ta hensyn til mor også? blir kvalm. 

Anonymkode: d8df9...cea

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leste nettopp en sak der hovedpulsåren sprakk og sykehuset skjønte ingenting. Men dette er nok veldig veldig sjelden og det stod jo ikke noe om mulige eventuelle sykdommer så dette er ikke noe man skal gå rundt og bekymre seg for. 

Anonymkode: 690c5...501

Aortadisseksjon (at veggen i hovedpulsåren går i oppløsning) hos fødekvinner er eksepsjonelt sjeldent. I Norge er det ca 0,5 dødsfall per 100 000 fødekvinner. I f eks USA så er tallet 19 per 100 000. Vi har et fantastisk helsevesen i Norge. Eller hadde, før nedskjæringene ble for ekstreme. Jeg leste nettopp at 19 av 25 intensivsykepleiere ved hjerteavdelingen på OUS nå har sagt opp. Håper at folk har sine private helseforsikringer i orden.

Anonymkode: ee3d4...1ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aortadisseksjon (at veggen i hovedpulsåren går i oppløsning) hos fødekvinner er eksepsjonelt sjeldent. I Norge er det ca 0,5 dødsfall per 100 000 fødekvinner. I f eks USA så er tallet 19 per 100 000. Vi har et fantastisk helsevesen i Norge. Eller hadde, før nedskjæringene ble for ekstreme. Jeg leste nettopp at 19 av 25 intensivsykepleiere ved hjerteavdelingen på OUS nå har sagt opp. Håper at folk har sine private helseforsikringer i orden.

😰💔

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har lagt merke til at saken med hun som faktisk døde under fødsel (Kari-Anne 19 år) nesten ikke har fått noe oppmerksomhet, selv om det er mer detaljer ute. Synes den saken virker helt grusom. Ut i fra det som står virker det som om hun egentlig døde av å bli bagatellisert og psykiatri-forklart, samt av holdning om at kvinner skal ha smerter i fødsel og at vaginal fødsel foretrekkes.Hun døde rent fysisk av aortadisseksjon. Men i følge de artiklene som står, så hadde hun hatt smerter som ikke passet med fødselssmerter, uten at det ble gjort noe seriøst med med. Og så står det at "Det var ikke medisinsk grunnlag for keisersnitt, ifølge hendelsesanalysen." Og at "I et av av journalnotatene mistenkes det at noen av symptomene er «en del av et angstbilde». https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q1km7o/varsler-erstatningskrav-etter-at-kari-anne-19-doede Hva betyr det at det ikke var indikasjon for ks? At babyen hadde det ok? Kanskje på tide å ta hensyn til mor også? blir kvalm. 

En helt forferdelig sak. Men man trenger ikke å bedrive heksejakt på de stakkars ansatte som opplevde at denne unge kvinnen døde på deres vakt. Det er eksepsjonelt sjeldent at fødekvinner dør i Norge, og denne saken blir gransket. Det er antakeligvis ansatte som aldri vil klare å komme seg tilbake i arbeidslivet etter å ha opplevd noe så ekstremt og brutalt som dette. På en fødeavdeling så går det jo så og si alltid bra, fordi de ansatte er så utrolig dyktige. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kolapset i dusjen en uke etter fødsel, pga store blodtap. Hadde mannen min ikke vært hjemme, hadde jeg vært dø i dag. Hadde jeg hatt babyen i arm, hadde hun hatt store skader pga fallet. 
Ble hentet av ambulansen kl.10. Utskrapning på sykehuset stoppet ikke blødningen, fortsettet å blø til etter midtnatt. Mistet bevisshet flere ganger etteer utskrapning, legene forstod ikke hvorfor jeg blødd så mye. Til slutt prøvd dem en medisin på meg som skulle tvinge livmoren til å lukke seg. Fikk så store smerter denne dagen at jeg mistet alt melk i brystene på mindre enn 24-timer. Hadde masse melk og ammet fullt, vi kom hjem igjen med flaskebaby. Er bare flaks at jeg er her i dag!

Anonymkode: d0be1...906

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det inntrykket fikk jeg også. Dessverre. 
Til sykehusets forsvar; aortadisseksjon under fødsel er en svært sjelden tilstand, det er en sjelden tilstand overhodet så jeg som også er helsepersonell er ikke overrasket over at de ikke tenkte på det. Lite lokalsykehus også dette. 
Så vidt jeg vet var det heller ikke en tidligere sykdomshistorie som skulle tilsi at dette skulle skje.

Tragisk. 

• Liker 3
Skrevet

Aortadisseksjon er visstnok ekstremt smertefullt. Stakkars jenta må ha hatt det  jævlig i sine siste timer, med fødselssmerter og det der i tillegg. Grøsser her. 
Det må ha vært en ekstremt krevende og traumatisk situasjon for helsepersonellet, og ev pårørende som var til stede. 

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke på 1700-1800 tallet var det ikke uvanlig og dø under fødsel vi har bedre helsesystem idag men alikevel det er farlig nå skal det sies at babyer født på 1700-1800 tallet var mindre enn idag ikke hadde de ultralyd heller ingen bedøvelse sett på North And South og se på feltsykehusene lemmer fjernes uten bedøvelse med Listonkniv og håndsag 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En helt forferdelig sak. Men man trenger ikke å bedrive heksejakt på de stakkars ansatte som opplevde at denne unge kvinnen døde på deres vakt. Det er eksepsjonelt sjeldent at fødekvinner dør i Norge, og denne saken blir gransket. Det er antakeligvis ansatte som aldri vil klare å komme seg tilbake i arbeidslivet etter å ha opplevd noe så ekstremt og brutalt som dette. På en fødeavdeling så går det jo så og si alltid bra, fordi de ansatte er så utrolig dyktige. 

Det er ikke heksejakt å påpeke at det Kari-Anne tilsynelatende faktisk endte opp som død av, dersom oppgitt informasjon om journalnotater stemmer, er at hun ble avfeid med å ha angst. 

Det er høyst relevant å snakke om hva som skjedde her. Også for at andre fødeavdelinger skal lære av det. Ut i fra oppgitte journalnotater har hun vært så smerte/angstpreget at man har vært nødt til å gjøre tiltak og har diskutert situasjonen - og sett behov for å journalføre angst under fødsel. For ting som ikke passer med fødselssmerter. Som man potensielt kunne gjort noe med, hvis det hadde vært tatt seriøst på et tidlig nok tidspunkt. 

Dette var hos en ung kvinne med kjent PTSD fra tidligere, som etter informasjon fra mediene hadde ønsket planlagt keisersnitt i forkant gå grunn av en tidligere lungetilstand som hun hadde vært operert for. Dette mente man da at det ikke var indikasjon for. Her var det altså ikke bare én ting å ta hensyn til mht vaginal vs ks. Bare som følge av PTSD: mors psykiske tilstand etter fødsel tas sjeldent med i keisersnittsvurdering, med mindre mor står på selv og har mye ressurser og argumenteringsevne. Hun her var 19 år. Hadde allerde fått uføretryd på grunn av PTSD. Fremstår som om moren hennes var ufør, står hun bodde i kommunal boligblokk.  Kari-Anne trengte at samfunnet passet på henne - og hun ble sviktet. 

I flere land (Storbritannia, Canada) er det nå fritt valg av keisersnitt. For ressurssterke er det i prinsippet fritt valg i Norge også (koster rett under 2000 kr for en time på privatklinikken til Thorbjørn Brook Steen - som sender henvisning til det lokale sykehuset ditt på en måte som gjør det svært vanskelig å få nei) Alle som står hardt nok på krava får til og med på kvinneklinikken på Haukeland nå. 

Det er lite risikoforskjell både for mor og baby med planlagte keisersnitt og planlagt vaginal fødsel. Det har blitt vanlig å love kvinner som står på krava med ønske om keisersnitt at de skal få keisersnitt etter eget ønske i løpet av fødselen for overbevise om å forsøke vaginal fødsel. 

Dersom babyen hadde vist tegn på å ikke håndtere fødselen hadde det utvilsomt blitt gjort tiltak - som før 10 cm ville vært keisersnitt. Når det er mor som viser tegn til å ikke takle fødsel? Fysisk og/eller psykisk? Noen gjør keisersnitt for at mor skal få en bedre opplevelse. Tydeligvis ikke for Kari-Anne med keisersnittsønske og PTSD. 

Hva skulle legene vinne for Kari-Anne og barnet hennes ved å fortsette fødselen i stedet for å avbryte med et keisersnitt? Hvorfor i alle dager syne snoen det var fornuftig å bruke isbind på overarmen for å lindre kraftige smerter? (Fordi man uansett gjør mye tøv på fødeavdeling, sånn som akupuntur og steriltvannspapler?  Hele greia rundt alt som var medvirkende til at hun døde burde snakkes om. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det farlig å føde når man har hjerteflimmer? (Overaktiv sinusknute)

Anonymkode: 38fab...c9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg beklager, men de var faktisk ikke utrolig dyktige i det tilfellet. Dette var en kvinne med en sykehistorie som nettopp tilsa at hun kunne bli en av de svært få som dør under en fødsel. Det både visste de på forhånd og ble påmint gang på gang på gang i løpet av fødselen. 

Det er vel også verdt å merke seg at dette skjedde på et sykehus mange fødende kvinner har unngått å føde på i over et tiår nå. De fleste kvinner foretrekker å føde nærmest mulig hjemmet, men når det gjelder Elverum reiser mange heller i timesvis for å slippe. 

Anonymkode: 3e7c2...0c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lokalsykehus er farlig. Lite erfaring i tilfelle noe litt uvanlig skulle skje der. Hadde aldri turt å føde på et så lite sykehus.

Anonymkode: 598f7...6a1

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lokalsykehus er farlig. Lite erfaring i tilfelle noe litt uvanlig skulle skje der. Hadde aldri turt å føde på et så lite sykehus.

Anonymkode: 598f7...6a1

Har født fleire born på Volda sjukehus. Det har gått veldig bra.Har aldri haurt om noko alvorleg som har skjedd der heller❤️

Anonymkode: 713be...8d2

Skrevet

Vet om en gravid som fikk lungebetennelse og døde av blodpropp, men de klarte å redde barnet. 

Min beste venninne fikk barselsfeber etter begge fødslene. Hun fikk behandling, men det er jo noe man dør av uten behandling. 

Anonymkode: 66d38...5a3

Skrevet

Utviklingen av oss mennesker er blitt slik at hodene våres har blitt større men bekkenet er det samme. Mange med ekstra smalt bekken døde under fødsel (og barnet døde) før i tiden( da man ikke hadde keisersnitt). Men nå bruker man keisersnitt. Hvis en fødsel skulle vært gjort «helt naturlig»nå  så hadde det vært en risikosport. Hvis man måtte føde alene hjemme (ingen helsepersonell/utstyr/medisin) hadde nok ingen turt å blitt gravide. 

Anonymkode: c4332...bf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...