Gå til innhold

Hva er det som gjør at man kan dø under fødsel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødsel er jo farlig... på mange måter. Det er bare mer uvanlig her i Norge pga morderne medisin og at man får hjelp av helsepersonell. I U-land er det vanlig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Blødning, infeksjoner, svangerskapsforgiftning, fall og ulykker som ikke følges opp… så mangt😫

Anonymkode: 79185...488

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begynte å tenke på det etter å ha lest denne saken 

https://www.vg.no/nyheter/i/76RG8K/det-var-anne-charlsen-oeverkil-38-som-doede-ved-levanger-sykehus

Det er jo bare helt tragisk💔

Anonymkode: d9f4d...004

At hjertet ikke tåler belastningen/anstrengelsen. Men da skal man mest sannsynlig ha et dårlig hjerte fra før som ikke er blitt avdekket tenker jeg. Blodtap kan vil også være farlig . Men svært sjelden er det jo heldigvis. Helt grusomt ja 😢

Anonymkode: 90de8...b8a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er vel kanskje flere kvinner som dør etter fødsel.. noe som også er kjempefælt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Leste nettopp en sak der hovedpulsåren sprakk og sykehuset skjønte ingenting. Men dette er nok veldig veldig sjelden og det stod jo ikke noe om mulige eventuelle sykdommer så dette er ikke noe man skal gå rundt og bekymre seg for. 

Anonymkode: 690c5...501

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun døde ikke under fødsel...

Anonymkode: b8fc3...98d

Etter da, lurer på det også.

Skrevet

Jeg har vært nærmere ved å dø tre ganger i forbindelse med svangerskap. Men det har heldigvis gått bra. 

Første gang, svangerskap utenfor livmoren. Luftambulanse og hasteoperert pga massive indre blødninger. Sykehuset usikre på om jeg kom til å overleve. 

Andre gang, svangerskapshypertensjon. Blodtrykket steg og steg og de fikk det ikke ned uansett hva de gjorde. Ble igangsatt fødsel av hensyn til mitt liv. Akkurat den gangen var ikke  like akutt, men med et annet helsevesen så spørs det jo hvordan det hadde gått. Ble satt igang uke 37. 

Tredje gang, preklamsi og hellp. Haste-ks fordi kroppen min begynte å gå til angrep på mine organer. Der var heller ikke legene helt sikre på hvordan det skulle gå, var i stor fare for hjerneblødning. Ble en prematur dysmatur baby. 

Men jeg sitter nå her relativt frisk (litt forkjøla bare) og med to friske barn. Så jammen er fødsler risikosport til tider, men vi har også et bra helsevesen! Litt flaks må det også ha vært her, så jeg ser ikke for meg at det er noe vits at jeg spiller lotto. Flaksen min er brukt på bedre ting enn milliongevinster. 

Anonymkode: 5d167...002

• Liker 2
  • Hjerte 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet tidligere keisersnitt er det f.eks fare for at livmoren skal revne. Det er jo veldig dødelig. 

Anonymkode: d20a6...430

• Liker 2
Skrevet

Lokalsykehus er farlig. Lite erfaring i tilfelle noe litt uvanlig skulle skje der. Hadde aldri turt å føde på et så lite sykehus.

Anonymkode: 598f7...6a1

• Liker 8
Skrevet

Jeg jobbet på fødeavdeling i mange år, og det er veldig uvanlig at dette skjer. Jeg kan kun huske to tilfeller i de 12 årene jeg jobbet der, det ene var etter hastekeisersnitt pga alvorlig svangerskapsforgiftning (tror jeg) og det andre under normal fødsel pga uoppdaget hjertefeil. Begge deler helt tragisk. Men det er veldig sjeldent at slike ting skjer i Norge, og ikke noe man bør gå og bekymre seg for... 

Men at folk går rundt med hjertefeil/sykdom uten å være klar over det er ikke fullt så sjeldent. Og da kan en fødsel bli tøft for hjertet.

Anonymkode: 0a7db...072

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Akutt svangerskapsforgiftning, store blødninger, infeksjoner. Heldigvis sjelden det går galt i Norge.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En fødsel er jo noe av det verste, tyngste og mest traumatiske kroppen vår kan gå gjennom, men moderne medisin får folk til å glemme det. 

Anonymkode: a53de...4d3

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En fødsel er jo noe av det verste, tyngste og mest traumatiske kroppen vår kan gå gjennom, men moderne medisin får folk til å glemme det. 

jepp, og i ettertid risiko for fødselsdepresjon og psykose..  

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har vært nærmere ved å dø tre ganger i forbindelse med svangerskap. Men det har heldigvis gått bra. 

Første gang, svangerskap utenfor livmoren. Luftambulanse og hasteoperert pga massive indre blødninger. Sykehuset usikre på om jeg kom til å overleve. 

Andre gang, svangerskapshypertensjon. Blodtrykket steg og steg og de fikk det ikke ned uansett hva de gjorde. Ble igangsatt fødsel av hensyn til mitt liv. Akkurat den gangen var ikke  like akutt, men med et annet helsevesen så spørs det jo hvordan det hadde gått. Ble satt igang uke 37. 

Tredje gang, preklamsi og hellp. Haste-ks fordi kroppen min begynte å gå til angrep på mine organer. Der var heller ikke legene helt sikre på hvordan det skulle gå, var i stor fare for hjerneblødning. Ble en prematur dysmatur baby. 

Men jeg sitter nå her relativt frisk (litt forkjøla bare) og med to friske barn. Så jammen er fødsler risikosport til tider, men vi har også et bra helsevesen! Litt flaks må det også ha vært her, så jeg ser ikke for meg at det er noe vits at jeg spiller lotto. Flaksen min er brukt på bedre ting enn milliongevinster. 

Anonymkode: 5d167...002

Så er barn er ikke friskt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så er barn er ikke friskt?

Blir ikke noe barn ut av et svangerskap utenfor livmoren.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fostervannsemboli.

Fostervann som kommer over i blodomløpet. Det samme som moren til Aksel Lund Svinndal døde av da hun fikk lillebroren ( som også døde noen år senere)!

Anonymkode: c9cbb...b8f

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Livmorruptur, det opplevde jeg så det gikk bra takket være sykehuset og legene.

Baeselfeber, som var gått alt for langt før jeg fikk hjelp. Hadde det vært før tiden med moderne medisin så hadde jeg ikke vært her idag 😵💫

Anonymkode: c9c2e...543

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Livmorruptur, det opplevde jeg så det gikk bra takket være sykehuset og legene.

Baeselfeber, som var gått alt for langt før jeg fikk hjelp. Hadde det vært før tiden med moderne medisin så hadde jeg ikke vært her idag 😵💫

Skulle stå barselfeber*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...