Gå til innhold

Har databriller noe for seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Var innom en brillebutikk i dag for å avtale synsundersøkelse, og hun sa at siden jeg arbeider ved skjerm burde jeg uansett ha databriller. Stemmer dette? Noen her som har erfaring med databriller og vil dele? Har inntrykk av at arbeidsgiver dekker dette? (jobber i det offentlige, men har midlertidig stilling)

Jobber ca. 7.5t foran skjerm på jobb. Blir veldig sliten i øynene og hodet.

Anonymkode: 7647e...ec8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har dårlig datasyn, ja. Hvis det er minimal forskjell er det ikke noe poeng.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde undersøkelse i fjor, og fikk motsatt beskjed. Har linser pga nærsynthet, men siden jeg ikke hadde noe mer trøbbel med synet så var det helt unødvendig med databriller.

Jobber fast med pc, og bruker tre skjermer hele tiden. Fast jobb.

Anonymkode: 60e2e...1fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde undersøkelse i fjor, og fikk motsatt beskjed. Har linser pga nærsynthet, men siden jeg ikke hadde noe mer trøbbel med synet så var det helt unødvendig med databriller.

Jobber fast med pc, og bruker tre skjermer hele tiden. Fast jobb.

Anonymkode: 60e2e...1fd

Interessant! Har dog ikke tatt synsundersøkelse enda, så vet ikke om jeg har synsproblemer. men virka som hun mente jeg burde ha databriller uansett om jeg hadde godt syn eller ei

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Interessant! Har dog ikke tatt synsundersøkelse enda, så vet ikke om jeg har synsproblemer. men virka som hun mente jeg burde ha databriller uansett om jeg hadde godt syn eller ei

Jeg sitter og fremfor PC hele dagen, bruker linser hver dag, og bruker briller om kveld og i helger. Min optiker sa at jeg vil merke det når jeg trenger databriller, så jeg synes der er rart at en annen mener at du bør ha det uansett. Hva du enn blir å gjøre så er det arbeidsgiver som skal betale dette, selv om du er midlertidig ansatt. Men arbeidsgivere har som regel egne avtaler med optiker slik at du kan ikke bruke den du vil. Du må også mest sannsynlig velge billigst mulig brille, både mht innfatning og glass. 

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/ergonomi/arbeid-ved-dataskjerm/synsundersoking-og-databriller/

Anonymkode: a1a1e...4f9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du burde snakke med arbeidsgiver før du bestiller synstest fordi jobben som skal betale for den også (for å undersøke behovet for databriller), men da må det ha vært avtalt på forhånd (så vidt jeg husker). (Vet for øvrig ikke om det er lovregulert, men sånn var det den gangen jeg som midlertidig ansatt fikk databriller gjennom jobben.) Det et du fort blir sliten i øyene er jo en god argumentasjon for å sjekke behovet for databriller gjennom jobben/BHT. 

Databriller så vidt jeg vet er bare briller som er tilpasset den avstanden fra øyene dine frem til skjermen (og er ofte litt større avstand enn frem til en bok feks). 

Endret av tebrok
Skrevet
16 minutter siden, tebrok said:

Du burde snakke med arbeidsgiver før du bestiller synstest fordi jobben som skal betale for den også (for å undersøke behovet for databriller), men da må det ha vært avtalt på forhånd (så vidt jeg husker). (Vet for øvrig ikke om det er lovregulert, men sånn var det den gangen jeg som midlertidig ansatt fikk databriller gjennom jobben.) Det et du fort blir sliten i øyene er jo en god argumentasjon for å sjekke behovet for databriller gjennom jobben/BHT. 

Databriller så vidt jeg vet er bare briller som er tilpasset den avstanden fra øyene dine frem til skjermen (og er ofte litt større avstand enn frem til en bok feks). 

Databriller har også ofte blått lys-filter i glassene for at øynene skal slappe mer av.

Skrevet

Det stemmer stort sett det hun sa, men det kan komme litt an på din alder eller hva slags utfordringer det er du har med synet ditt. Du kan lese mer detaljert informasjon her:

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/ergonomi/arbeid-ved-dataskjerm/synsundersoking-og-databriller/

Jeg fikk dekket databrille av min arbeidsgiver, men jeg vil råde deg til å snakke om det på forhånd slik at dere er enige om hvor stort beløp arbeidsgiver skal dekke.

Anonymkode: a6915...e76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...