AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Jeg har bedt guttene i klassen på bursdag. Ett av barna heter Mohamad. Jeg har skrevet i invitasjonen at vi griller pølser og serverer kake. Fikk sms nå at barnet kommer! De skriver ikke noe om barnet ikke kan spise pølser. Hva gjør dere i sånne tilfeller, regner med at han kan spise det vi serverer - eller ha kyllingpølser i bakhånd sånn i tilfelle? Anonymkode: 37abc...bae
VXL100 Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Her har du kyllingpølser tilgjengelig, det er ikke noe problem. Koster lite og burde ikke være vanskelig for deg. Du får garantert omsetning på de også. 14 1 3
Jdz Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Jeg ville nok hatt en eller annen form for pølser uten svinekjøtt i bakhånd. Er det barn det er snakk om er det sannsynligvis topp stemning, uansett om alternativet er kylling eller vegetar 2
Thomasine Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Kyllingpølser er greit å ha. De færreste fra Midtøsten spiser nok svinepølser. Om de ikke selv har nevnt Halal-slaktet mat ville jeg bare kjøpt kylling og kalkunpølser. 5
Arkana Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 (endret) Nå er jo dette et navn som brukes i mange land og trenger ikke innebære at familien er muslimer Når det er sagt ville jeg, hvis det var aller første barnebursdag og jeg ikke visste noe om noen av gjestene, servert kyllingpølser til alle. Ingen grunn til å ha to typer og så slipper man å passe på hva som er hva samt at alle barn får spise det samme. Vi skriver alltid i invitasjonene at de må si i fra hvis de har spesielle behov i matveien, men etter et par bursdager kjenner man jo gjestene og vet hvem som spiser hva. Endret 16. februar 2023 av Arkana 7 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Jeg har jobbet med barn i mange, mange år. 29 av 30 Mohamad´er spiser ikke svin. Den 30. har foreldre som ikke spiser svin selv, men lar barna spise det som serveres borte. Sannsynligvis spiser han ikke svin. Spør foreldrene (selv om jeg er enig i at de burde informert, og eventuelt tilbudt seg å ta med noe). Skriver alltid selv i invitasjonen "Gi beskjed om eventuelle allergier eller matpreferanser". Sier de ikke noe da, tar jeg ikke hensyn. Anonymkode: 4d3a6...179 12 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 De nevnte ingenting, men da kjøper jeg kyllingpølser og har i bakhånd sånn i tilfelle! 😊 TS Anonymkode: 37abc...bae 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har jobbet med barn i mange, mange år. 29 av 30 Mohamad´er spiser ikke svin. Den 30. har foreldre som ikke spiser svin selv, men lar barna spise det som serveres borte. Sannsynligvis spiser han ikke svin. Spør foreldrene (selv om jeg er enig i at de burde informert, og eventuelt tilbudt seg å ta med noe). Skriver alltid selv i invitasjonen "Gi beskjed om eventuelle allergier eller matpreferanser". Sier de ikke noe da, tar jeg ikke hensyn. Anonymkode: 4d3a6...179 Ja, det var dumt av meg. Jeg vet det ikke er andre allergier i klassen. Han det gjelder har visst aldri kommet i bursdag før i følge min sønn, så jeg tenkte de takket nei også denne gangen, men burde jo absolutt skrevet noe sånt! 🙈 TS Anonymkode: 37abc...bae
Hundejente Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 min opplevelse er at kyllingpølser ikke alltid duger, for det er jo ikke halal selv om det ikke er svin, så det beste er vegetarpølser. er min personlige erfaring. 4
AllahBallah Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 (endret) Hundejente skrev (4 minutter siden): min opplevelse er at kyllingpølser ikke alltid duger, for det er jo ikke halal selv om det ikke er svin, så det beste er vegetarpølser. er min personlige erfaring. Da hadde nok personene det gjelder gitt beskjed innen nå, tror du ikke? Voff, voff! Endret 16. februar 2023 av AllahBallah 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 Vi fikk beskjed i det barna kom inn døra. Sa at de ikke tålte svinekjøtt. Vi hadde kylling pølser, men klarte å gå tom for det. Alle barna gikk fornøyde hjem. Anonymkode: 789bc...9f3 1 1
Tiuren Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 (endret) 1 hour ago, Thomasine said: Kyllingpølser er greit å ha. De færreste fra Midtøsten spiser nok svinepølser. Om de ikke selv har nevnt Halal-slaktet mat ville jeg bare kjøpt kylling og kalkunpølser. Er ikke dette fordomsfullt i dagens samfunn? Min kollega heter Mohamed (en variasjon av navnet), er født i Midtøsten, spiser alt han kommer over.... EDIT PS: egentlig synes jeg det å spørre "spiser du svin", eller anta at noen ikke gjør det ut fra navn eller hudfarge. er verre en å spørre hvor noen er ifra... Endret 16. februar 2023 av Tiuren 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 44 minutter siden, Hundejente said: min opplevelse er at kyllingpølser ikke alltid duger, for det er jo ikke halal selv om det ikke er svin, så det beste er vegetarpølser. er min personlige erfaring. Da må man klare å si det. Ikke forvente at andre foreldre er telepatisk begavet om ens konservative tilkning av islam Anonymkode: da2aa...fa9 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Men kyllingpølser er litt billigere enn vanlige svinepølser uansett og de smaker jo ikke akkurat stygt. Ville kjøpt kyllingpølser og hatt i tillegg, hvorfor må det være så vanskelig.. Anonymkode: 27449...b5d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 Hundejente skrev (51 minutter siden): min opplevelse er at kyllingpølser ikke alltid duger, for det er jo ikke halal selv om det ikke er svin, så det beste er vegetarpølser. er min personlige erfaring. Nå er vel nesten alt av norsk kylling halal-slaktet, så det bør ikke være noe problem. Anonymkode: d7dc1...c6b 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 Hundejente skrev (51 minutter siden): min opplevelse er at kyllingpølser ikke alltid duger, for det er jo ikke halal selv om det ikke er svin, så det beste er vegetarpølser. er min personlige erfaring. Nå er vel nesten alt av norsk kylling halal-slaktet, så det bør ikke være noe problem. Anonymkode: d7dc1...c6b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er vel nesten alt av norsk kylling halal-slaktet, så det bør ikke være noe problem. Anonymkode: d7dc1...c6b Det håper jeg virkelig ikke 😱 Anonymkode: da2aa...fa9 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #18 Skrevet 16. februar 2023 behandle han som alle andre Anonymkode: c1534...398 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #19 Skrevet 16. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: behandle han som alle andre Anonymkode: c1534...398 ellers er det diskriminering Anonymkode: c1534...398 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #20 Skrevet 16. februar 2023 Det er en regel alle muslimer følger uansett hvor de er fra eller hvor mye eller lite de religiøse de anser seg selv. Det er svin. Det spiser de ikke. Alle andre regler er det veldig idviduelt om de følger eller ikke. Det er 99,9% sikkert at denne gjesten ikke spiser svin. Så kjøp inn kyllingpølser eller vegtarpølser og gi det til han. Anonymkode: 50ab3...989 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå