Gå til innhold

Blir barnevernet kobla på om barn får henvisning til BUP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt: Delt foreldreomsorg for en tenåring. Barnet sliter med kommunikasjon, oppmerksomhet/hukommelse, øyekontakt, sosialt, samt har mye sosial angst. Barnet ser trist ut store deler av tiden... Etter eget ønske fra barnet ble ikke far informert om at h*n hadde to timer hos lavterskel tilbud. De var enige om at h*n burde henvises til BUP. Har informert far om dette nå. Han truer med å nekte samtykke henvise barnet videre og påstår BV kan begynne blande seg?! Han er også sur fordi han ikke ble informert om samtaletimene til barnet. Hva kan jeg som mamma gjøre? 

Far forsøker å vri det om til at barnet har det vanskelig pga MEG som mor. Vet ikke om det er av relevans, men brøt med han pga psykisk vold, manipulering og kontrollering. 

Anonymkode: 32308...2bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bv kommer ikke inn pga det 

Anonymkode: 113cb...0f4

• Liker 2
Skrevet

Tenåringen vår er diagnostisert med moderat depresjon og har vært hos BUP siden i sommer. Har ikke sett snurten til barnevernet.

Anonymkode: 5f618...26d

• Liker 2
Skrevet

Kanskje dere bør involvere BV? Fortelle om far, det høres jo veldig sannsynlig at far der del av grunnen til hvorfor barnet har det som det har det. 

Anonymkode: 26b2e...fd5

• Liker 2
Skrevet

Allier deg med egen fastlege ! Som jeg antar også er barnas ? 

Han prøver å skremme deg ifra å gi omsorg som mor . Han er tydeligvis REDD for systemet og offentlige instanser ...🤪

Ta kontakt med helsesøster( på skolen )  i morgen og forklar situasjonen . Da setter du apparatet i gang,så barnet får hjelp . Hvilket eksluderer barnefar . Da han aldri ville kontaktet helsesøster. Ikke sant ?Vær smart ! Du trenger de riktige folka på laget mot han som kun ser egen agenda . Han tenker ikke " barnets beste" - det bør DU gjøre 😉❤ 

Vær i forkant ,- alltid ! 

• Liker 2
Skrevet

Har samme problematikk med vår sønn. På tampen av utredning nå, men barnevernet har vi ikke sett eller hørt noe fra..

Veien inn til Bup er lang, så glad for at vi endelig har fått hjelp. Om ikke så er jeg redd jeg hadde gått til barnevernet selv, det er tungt og vanskelig å stå med ansvar for et barn/ungdom som sliter.

Høres ut som far er en del av problemet i deres tilfelle. Tror jeg hadde vært åpen om det f eks i forhold til fastlege(dere må mest sannsynlig innom der i forbindelse med henvisning) Ta en time hos fastlege du alene først, der du tar opp problemet.

Anonymkode: 7596e...a57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje dere bør involvere BV? Fortelle om far, det høres jo veldig sannsynlig at far der del av grunnen til hvorfor barnet har det som det har det. 

Anonymkode: 26b2e...fd5

Ja, har faktisk tenkt tanken. Har spurt barnet om alt: Skole, venner, om noen voksne har gjort h*n noe. Får svar om at alt er bra, men barnet er som et lukka skjell og vil ikke prate om det som er vanskelig... har tenkt tanken om at h*n kan ha symptomer på traumer?💔 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tenåringen vår er diagnostisert med moderat depresjon og har vært hos BUP siden i sommer. Har ikke sett snurten til barnevernet.

Anonymkode: 5f618...26d

Samme her. 

Skrevet
Havspeil skrev (2 minutter siden):

Allier deg med egen fastlege ! Som jeg antar også er barnas ? 

Han prøver å skremme deg ifra å gi omsorg som mor . Han er tydeligvis REDD for systemet og offentlige instanser ...🤪

Ta kontakt med helsesøster( på skolen )  i morgen og forklar situasjonen . Da setter du apparatet i gang,så barnet får hjelp . Hvilket eksluderer barnefar . Da han aldri ville kontaktet helsesøster. Ikke sant ?Vær smart ! Du trenger de riktige folka på laget mot han som kun ser egen agenda . Han tenker ikke " barnets beste" - det bør DU gjøre 😉❤ 

Vær i forkant ,- alltid ! 

Barnet henvises fra lavterskel tilbud i kommunen. Kan jeg heller snakke med dem? Derimot kan barnet ikke henvises dersom far nekter h*n skal ha nødvendig helsehjelp, og DET synes jeg er suspekt.. så da er kanskje en bekymringsmelding til barnevernet på sin plass? 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet henvises fra lavterskel tilbud i kommunen. Kan jeg heller snakke med dem? Derimot kan barnet ikke henvises dersom far nekter h*n skal ha nødvendig helsehjelp, og DET synes jeg er suspekt.. så da er kanskje en bekymringsmelding til barnevernet på sin plass? 

Hvis far fortsetter å nekte er det riktig å kontakte bvt ja. En fars oppheng skal ikke hindre barnet i å få forsvarlig helsehjelp. 

Endret av Ulven
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, barnevernet blir ikke kobla på når ikke barn mangler omsorg. Å ha noen utfordringer er ikke å mangle omsorg.
Ikke la faren nekte barnet helsehjelp. Lager han krøll pga. dette er heller dette en grunn til å snakke med barnevernet - om ham.

Endret av Andro
  • Liker 2
Skrevet

BV har forståelig nok dårlig rykte i Norge da de leder statistikken for brudd av menneskerettighetene og dømt flere ganger i den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg. 

Jeg ville nok vært forsiktig med å involvere mitt barn der, for hvis du er uheldig med saksbehandlerne så kan de fatte vedtak og komme å ta barnet fra dere.

Anonymkode: fbf2a...b53

Skrevet

Nei, bvt blir ikke koblet på. 

MEN, barnevernet kan være en inngang til BUP. På lik linje med fastlege kan de henvise dit. 

Anonymkode: ebd01...7db

• Liker 1
Skrevet

Du kan melde far til bv om han ikke samtykker til henvisning til BUP. Om barnet ditt har psykiske vansker har hen rett til helsehjelp. Om far nekter kan det potensielt skade barnets helse. Det er absolutt ingen automatikk i at bv blir koblet på ved henvisning til Bup.

Anonymkode: 2434b...550

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...