Gå til innhold

Legges det forlite vekt på forbyggende tiltak av samlivsbrudd ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagen.no/nyheter/ingen-vet-prisen-pa-10-000-skilsmisser/

Eit samlivsbrudd  har sine koster både mellommenneskelig, og  mentalt, men også sine økonomiske kostnader  for paret. De samfunnmessige kostandene ved samlivsbrudd er det idag ingen som har oversikt over.  Årsaken til samlivsbudd  kan ofte vera samansatt, og  har synt seg å ha smitteeffkt innenfor nettverk  og kan gå på  mangel på trivseltiltak  i  bo-miljøet, arbeidsplassen, familiere forhold o.s.v. 

Norge  er etterhvert blitt eit av verdens rikeste land men eit  av verdens beste økonomiske sikkerhetsnett av velfredsordninger når ein bil syk, arbeidsledig, pensjonist, samlivsbrudd  m.m.  De aller fleste par / foreldre  som har lagd bak seg eit livslangt ekteskap /samliv vet at samlivet  ofte er ein prøvelse, og ein  kan  oppleves som ein "kamp for tilverelsen" De fleste omgjir seg med  stadig  flere  utfordringer i forhold til  fritidsfristelser , og menn  / kivnner er blitt langt mer økonomisk uavhengi  (bortsett fra inngangsbill. til boligmarkedet.)  

Spørsmålet er om det er blitt formye fokus på samlivsbrudd, og forlite fokus  på forbygging av samlivsbrudd ?. Har vi etterhvert fått eit slags samlivsfientlg samfunn ? 

Anonymkode: 5b61a...50c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det brukes MASSE ressurser på forebygging av samlivsbrudd. Hvorfor i alle dager skal man bruke enda mer penger på dårlige forhold?

Anonymkode: fb767...244

• Liker 12
Skrevet

Mer enn eksisterende tiltak med samlivskurs til førstegangssforeldre, tenker du? 

Anonymkode: 7c743...6a9

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Eit samlivsbrudd  har sine koster både mellommenneskelig, og  mentalt, men også sine økonomiske kostnader  for paret. De samfunnmessige kostandene ved samlivsbrudd er det idag ingen som har oversikt over.  Årsaken til samlivsbudd  kan ofte vera samansatt, og  har synt seg å ha smitteeffkt innenfor nettverk  og kan gå på  mangel på trivseltiltak  i  bo-miljøet, arbeidsplassen, familiere forhold o.s.v. 

Norge  er etterhvert blitt eit av verdens rikeste land men eit  av verdens beste økonomiske sikkerhetsnett av velfredsordninger når ein bil syk, arbeidsledig, pensjonist, samlivsbrudd  m.m.  De aller fleste par / foreldre  som har lagd bak seg eit livslangt ekteskap /samliv vet at samlivet  ofte er ein prøvelse, og ein  kan  oppleves som ein "kamp for tilverelsen" De fleste omgjir seg med  stadig  flere  utfordringer i forhold til  fritidsfristelser , og menn  / kivnner er blitt langt mer økonomisk uavhengi  (bortsett fra inngangsbill. til boligmarkedet.)  

Spørsmålet er om det er blitt formye fokus på samlivsbrudd, og forlite fokus  på forbygging av samlivsbrudd ?. Har vi etterhvert fått eit slags samlivsfientlg samfunn ? 

Det finnes tiltak, men det er så få som vet om dem og hvor de kan finne dem. Mange er gratis og noen er svindyre. 

Tror et av problemene er at hvis ene parten foreslår, så stritter den andre imot for de ser ikke et problem. Ofte så vil man kanskje innrømme at man har et problem eller kan få et problem. Men der kan jo kanskje forebyggende tiltak også komme inn. For eksempel tidlig under utdannelse der barn og ungdom blir mere forberedt om hvor man kan få hjelp og at det ikke er en skam å be om hjelp. Samtidig som man kan lære om utfordringene som kan oppstå i samlivet med en annen person.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva med spørsmålet: brukes det for lite resurser på å øke mengden samlivsbrudd? 

Å bli i et forhold som ikke er til ens beste har en enorm psykisk, fysisk, økonomisk og sosial negativ effekt. I verste fall snakker man fysisk og psykisk vold, ikke bare partnerene i,ellom men også ovenfor barna i forholdet.

Hva med å samle opp alle ikke-optimale forhold i Norge og regne ut alternativkostnaden ved at mennesker forblir i slike forhold? Som kan være mistrivsel, mangel på selvrealisering, kanskje ville en som enslig eller i et annet parforhold utdannet seg, spist sunt, trent, investert i aksjer etc etc

Jeg tror ikke vi som samfunn trenger å kaste bort tid på å få forhold til å vare. Gode forhold varer nemlig. Det vi trenger å bruke resurser på er å sikre at absolutt alle - 100% - av befolkningen over 18 år evner ta vare på seg selv økonomisk, sosialt, psykisk og fysisk slik at de ikke trenger bli i et dårlig forhold fordi de ikke orket utdanne seg.

I dårlige tider går antallet brudd opp. Det er ikke gode nyheter, ts. Det betyr at antallet mennesker i dårlige forhold øker. Det betyr at antallet mennesker som velger en partner ikke fordi de liker han eller henne men fordi de trenger bistand i hverdagen - øker.

Anonymkode: d6d5d...d39

• Liker 2
Skrevet

Skilsmisser er på mange måter et sunnhetstegn. Det er et tegn på at vi har frihet. 

Du kaller samfunnt samlivsfiendtlig, men i den tiden da det omtrent var forbudt å skille seg, eller i prakis umulig pga økonomi, så var det kvinnefiendtlig. 

Det er vel forøvrig en rekke tiltak, men på et punkt må folk få velge selv om de vil bli i forholdet. Noen forhold er ment å dø, deres tid er ute. 

Anonymkode: 5d91b...5b6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tilbudene er der. Vi har familievernkontoret, der man kan gå UTEN å være skilt. Der man BØR gå før det blir for ille. Men man kan ikke tvinge noen til å bruke dette GRATIS tilbudet. Det arrangeres foreldrekurs, kurs for dem med utfordrende barn, "finne tilbake til hverandre-kurs", paraftener og alt mulig rart. 

Utfordringen ligger i det å forstå hvorfor det konkrete samlivsbruddet skjer. For min del hadde ingen forebyggende tiltak fått meg til å bli hos eksene. Ingen velmenende tiltak ville oppveie for langvarig sexnekt, utroskap, psykisk vold og total mangel på engasjement hjemme.

Anonymkode: 78381...107

• Liker 3
Skrevet
Useless skrev (28 minutter siden):

Det finnes tiltak, men det er så få som vet om dem og hvor de kan finne dem. Mange er gratis og noen er svindyre. 

Tror et av problemene er at hvis ene parten foreslår, så stritter den andre imot for de ser ikke et problem. Ofte så vil man kanskje innrømme at man har et problem eller kan få et problem. Men der kan jo kanskje forebyggende tiltak også komme inn. For eksempel tidlig under utdannelse der barn og ungdom blir mere forberedt om hvor man kan få hjelp og at det ikke er en skam å be om hjelp. Samtidig som man kan lære om utfordringene som kan oppstå i samlivet med en annen person.

Sånn var min første eks. Han ville ikke gå og "utbrodere privatlivet vårt til fremmede". Og vi hadde visst ingen problemer, jeg måtte jo bare skjerpe meg - slanke meg et par kilo, gi ham tilgang til "bakdøra", sminke meg daglig og holde kjeft. Da ville visst alt bli så bra, helt uten unødvendig, tullete terapi.

• Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn var min første eks. Han ville ikke gå og "utbrodere privatlivet vårt til fremmede". Og vi hadde visst ingen problemer, jeg måtte jo bare skjerpe meg - slanke meg et par kilo, gi ham tilgang til "bakdøra", sminke meg daglig og holde kjeft. Da ville visst alt bli så bra, helt uten unødvendig, tullete terapi.

Hahaha, dagens, det var en skikkelig smarting det der ja!

Anonymkode: 9ba5c...8ef

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det brukes MASSE ressurser på forebygging av samlivsbrudd. Hvorfor i alle dager skal man bruke enda mer penger på dårlige forhold?

Det brukes MASSE ressures på samlivsbrudd som var   forhåndsdømt til å misslykkes.  Så har vi alle dem som lever  eit  samlivt , og som ein ikkje hører no ifra, men som  har sine utfordringer som mange andre.

De finnes nok mange familievernkontor besatt av personer som har sin kompetanse mer utav læreboka en erfaringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Skilsmisser er på mange måter et sunnhetstegn. Det er et tegn på at vi har frihet. 

Du kaller samfunnt samlivsfiendtlig, men i den tiden da det omtrent var forbudt å skille seg, eller i prakis umulig pga økonomi, så var det kvinnefiendtlig. 

Det er vel forøvrig en rekke tiltak, men på et punkt må folk få velge selv om de vil bli i forholdet. Noen forhold er ment å dø, deres tid er ute. 

Anonymkode: 5d91b...5b6

Årsaken til at det var langt ferre skilsmisser tidligere er langt mer samansatt en kvinnfientleg holdninger.  Mange som innledet eit forhold til en partner tidligere  hadde ofte gjerne  kjent  partneren  fra  folkeskolen / ungdomskolen, og kravmentaliteten var ikkje som idag. Dessuten var igjennomsnittsalderen høgre før de giftet seg, blei foreldre. 

Dei fleste som giftet seg, og  blei foreldre tidligere hadde en helt annen ærfaring , og bakgrunns- kompetanse en idag.

Skilsmisse er ikkje eit sunnhetstegn,men eit egotegn.   

• Liker 2
Skrevet

Det finnes de par som aldri byrde ha vært sammen. Forebygging her hadde handlet om å hjelpe dem å gjøre klokere valg i forkant.

Det finnes dem som byrde komme med varseltrekant... Men dem vil ikke være interesserte å få gjort noe med det.

Det finnes dem der livet sammen ikke ble det dem hadde ønsket, men som kunde hatt gode forutsetninger. Der tror jeg det blir gjort for lite å tidlig hjelpe folk med å få bare litt grunnleggende kunnskap om hva som er faglig greit fundert som kan virke.

Det finnes de forhold som går på trynet av utroskap som den som var utro ikke ønsket når det av ukunnskap/slurv gikk inn i prosessen som sluttet med utroskap.

Skrevet

Min eks ville heller ikke utlevere problemene sine. Og ville skjule at han var en særs kjølig og selvopptatt mann som driver med hersketeknikker ovenfor sin 9år gamle sønn. Hjemme var han helst bare et par timer per dag, og da var han sur. Noen vil ikke ha et samliv, de vil bare ha sin karriere og hobbyer. 

Anonymkode: 2db56...389

Skrevet

Min eks ville ikke i noen parterapi for å høre at han var den "store, stygge ulven". Da jeg hadde fått nok og dro så ville han derimot gjerne i terapi, men da var det for sent.

Anonymkode: fd9b5...c14

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tilbudene er der. Vi har familievernkontoret, der man kan gå UTEN å være skilt. Der man BØR gå før det blir for ille. Men man kan ikke tvinge noen til å bruke dette GRATIS tilbudet. Det arrangeres foreldrekurs, kurs for dem med utfordrende barn, "finne tilbake til hverandre-kurs", paraftener og alt mulig rart. 

Utfordringen ligger i det å forstå hvorfor det konkrete samlivsbruddet skjer. For min del hadde ingen forebyggende tiltak fått meg til å bli hos eksene. Ingen velmenende tiltak ville oppveie for langvarig sexnekt, utroskap, psykisk vold og total mangel på engasjement hjemme.

Forebygging handler om å vera forbredt på hvilke utfordringer, og ansvar ein møter på som foreldre, Det ofte referansegrunnlagte  i forhold til det økonomiske, samarbeidsutfordringer, arbeidsfordelinger, felles ints.  m.v. som blir oversett. 

Idag så vet ein mye  om hvilke personer som passer saman, og de som ikkje gjør det.  Vi lever i en tid med stadig større krav til omstillinger, og uforutsgibarhet som det ikkje blir tatt høgde for.  De aller fleste  par møter på utfordringer, men noen par en langt bedre til å løse bedre  kriser en andre, og dem vi lerer av.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De samlivsbruddsforebyggende pengene kan brukes på et tidligere tidspunkt som f.eks. grunnskolen. Man kan jobbe med respekt og kommunikasjon. Er man oppegående på disse to feltene så er sjansene for langvarig vellykket forhold forbedret.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min eks ville ikke i noen parterapi for å høre at han var den "store, stygge ulven". Da jeg hadde fått nok og dro så ville han derimot gjerne i terapi, men da var det for sent.

Det blir ofte sagt : "Ein skal ikkje prøve å forandre på ein person " ettersom ein ofte er garantert i å msslykkes. Høyst sansynleg  har dere begeg  oversett noe  hos hverandres persnolighet "FØR " dere innledet eit forhold.  Ein kan oppleve uforutsette  "kriser" som ein  kan ha vansker med å håndtere, og må ha kyndig hjelp til å kome seg igjennom.  Det er av kriser en lærer, og kommer  ofte stryket utav dem på andre siden.  

Skrevet
I Grosny skrev (3 minutter siden):

De samlivsbruddsforebyggende pengene kan brukes på et tidligere tidspunkt som f.eks. grunnskolen. Man kan jobbe med respekt og kommunikasjon. Er man oppegående på disse to feltene så er sjansene for langvarig vellykket forhold forbedret.

Samlivsforebygging burde gjerne vert obligatorisk  fagplan i grunnskulen.  All erfaring viser m.a. foreldre ofte er eit forbilde for den oppveksende slekt også  i forhold til samlivsbrudd.   

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det blir ofte sagt : "Ein skal ikkje prøve å forandre på ein person " ettersom ein ofte er garantert i å msslykkes. Høyst sansynleg  har dere begeg  oversett noe  hos hverandres persnolighet "FØR " dere innledet eit forhold.  Ein kan oppleve uforutsette  "kriser" som ein  kan ha vansker med å håndtere, og må ha kyndig hjelp til å kome seg igjennom.  Det er av kriser en lærer, og kommer  ofte stryket utav dem på andre siden.  

Neida, han fikk panikk av å bli pappa (ønsket og planlagt barn) som utløste aggresjon, utroskap og misbruk av alkohol. Hadde ikke sjans til å forutse det. Han var en helt annen person de 7 årene vi var sammen før barnet kom.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så på et program en gang at det var et kristent tilbud om kurs for folk som skulle gifte seg. (Ikke i Norge. ) Tenkte da at det var virkelig lurt. Det er veldig mange som har dårlig relasjonskompetanse. Spesielt mange menn virker det som, noe jeg går ut fra forårsakes av at vi kvinner får mye mer trening i relasjonskompetanse gjennom våre vennskap. Har nok også noe å gjøre med at mange menn er redde for å være "tøffel" og misforstår litt rundt hva det å være mandig er. Det er jo absolutt ikke å være ufin og bøllete som er å være mandig, det er å være umoden, men å være ansvarlig og ivaretagende er mandig. 

Endret av Trolltunge
Det var da voldsomt så rotete skrevet.
  • Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...