Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjenner at dette skal jeg ha vanskeligheten med   å forstå, men tenker at usikkerhet ikke kan gjøre at jeg ikke tar opp usikkerheten med arbeidsgiver. 

Har jo «kun» jobbet deltid når jeg studerte, og fikk inntrykk på intervjuet for noen år siden at det ville gi meg ansiennitet. Når dokumentasjon ble sendt til lønnskontoret fikk jeg bare kontrabeskjed om at ingenting gjaldt som ansiennitet. 

Så totalt i mitt liv har jeg vært fast ansatt i 15 år, men får kun ansiennitet for de siste 5.

TS

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, monroe927 said:

Kjenner at dette skal jeg ha vanskeligheten med   å forstå, men tenker at usikkerhet ikke kan gjøre at jeg ikke tar opp usikkerheten med arbeidsgiver. 

Har jo «kun» jobbet deltid når jeg studerte, og fikk inntrykk på intervjuet for noen år siden at det ville gi meg ansiennitet. Når dokumentasjon ble sendt til lønnskontoret fikk jeg bare kontrabeskjed om at ingenting gjaldt som ansiennitet. 

Så totalt i mitt liv har jeg vært fast ansatt i 15 år, men får kun ansiennitet for de siste 5.

TS

Kontakt tillitsvalgt i fagforeningen din. 

Anonymkode: 0d046...02b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde flere ulike deltidsjobber under studiene, som jeg fikk godkjent som ansiennitet etter hvor mange år jeg hadde stillingene, og ikke hvorvidt det var 100%.

Er det sant? Jeg jobbet et par år i butikk og litt i kommunal bolig, men tenkte det var så lite at jeg ikke gjorde noe med det. 

Anonymkode: ffb3e...eb6

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Er det sant? Jeg jobbet et par år i butikk og litt i kommunal bolig, men tenkte det var så lite at jeg ikke gjorde noe med det. 

Anonymkode: ffb3e...eb6

Altså, jeg fikk full uttelling i deltidsjobber jeg hadde i det offentlige, ikke fra det private næringsliv. 

Skrevet
monroe927 skrev (22 timer siden):

Hmm, dette kjenner jeg er vanskelig å navigere seg i. 
Så dersom noen arbeider 10% i 10 år utgjør det 1 års ansiennitet? Selvom det står at deltid og heltid er likestilt?

Jeg er ikke fast ansatt, går kun på vikariat, men de nye reglene vil ikke gjelde meg? 
TS

I avtalen for KS-området fra i fjor ble det fremforhandlet at all tidligere ansiennitet skal være ansiennitetsgivende, ikke kun relevant erfaring. 
Dersom du har hatt en fast stillingsprosent skal du få ansiennitet for perioden uavhengig av stillingsprosenten din (dette mener jeg det var en dom på i 2014 ?) 

Dersom du har vært timelønnet skal timene omregnes slik at du får ansiennitet for timene omgjort til ca. 50% stilling (klønete forklart, men jeg håper du forstår hva jeg mener likevel. :) Altså hvis timene du har jobbet over 3 år tilsvarer en 50% stilling i 9 måneder så er det den perioden som legges til ansienniteten din) 

Avtalen har ikke tilbakevirkende kraft, altså må man bytte jobb for å komme under de nye reglene. 

Dette er altså fra avtalen som lærerforbundene ikke ville slutte seg til.

Anonymkode: 50a12...345

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I avtalen for KS-området fra i fjor ble det fremforhandlet at all tidligere ansiennitet skal være ansiennitetsgivende, ikke kun relevant erfaring. 
Dersom du har hatt en fast stillingsprosent skal du få ansiennitet for perioden uavhengig av stillingsprosenten din (dette mener jeg det var en dom på i 2014 ?) 

Dersom du har vært timelønnet skal timene omregnes slik at du får ansiennitet for timene omgjort til ca. 50% stilling (klønete forklart, men jeg håper du forstår hva jeg mener likevel. :) Altså hvis timene du har jobbet over 3 år tilsvarer en 50% stilling i 9 måneder så er det den perioden som legges til ansienniteten din) 

Avtalen har ikke tilbakevirkende kraft, altså må man bytte jobb for å komme under de nye reglene. 

Dette er altså fra avtalen som lærerforbundene ikke ville slutte seg til.

Anonymkode: 50a12...345

Tusen takk for god forklaring! 🤩

Nå kom jo kjennelsen i hovedtraffavtalen i går, og jeg ser at dette blir gjeldene som de nye reglene fremover. 

Jeg har hatt fast stilling på 15% over en periode på 7 år i privat sektor. Har tidligere sendt dette inn, men ikke fått det godskrevet. Regner med det skal gjelde? 
Går i årsvikariat, så min ansettelse fornyes hvert år, og etter avtalen ser det ut for meg at jeg da går inn under regelen..? 

Skrevet
1 hour ago, monroe927 said:

Tusen takk for god forklaring! 🤩

Nå kom jo kjennelsen i hovedtraffavtalen i går, og jeg ser at dette blir gjeldene som de nye reglene fremover. 

Jeg har hatt fast stilling på 15% over en periode på 7 år i privat sektor. Har tidligere sendt dette inn, men ikke fått det godskrevet. Regner med det skal gjelde? 
Går i årsvikariat, så min ansettelse fornyes hvert år, og etter avtalen ser det ut for meg at jeg da går inn under regelen..? 

Jeg sitter selv igjen med mange spørsmål om hvordan dette skal praktiseres. Om jeg bytter jobb fra én skole til en annen, vil jeg da få godskrevet gammel privat ansiennitet? Må jeg bytte til jobb i et annet fylke, siden det er fylkeskommunen som egentlig er arbeidsgiveren min? 

Eller gjelder dette egentlig bare nyutdannede som enda ikke har begynt i undervisningsstilling? 

Skrevet

Er spent på hvordan KS velger å praktisere dette. 
Har allerede sendt inn mine attester til lønn og satser på det beste, selvom jeg regner med det finnes smutthull for de denne gangen også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2023 den 23.00):

Jeg har ikke stålkontroll på dette, men siden læreres oppgjør og lønnsavtale fortsatt ikke er ferdigstilt, så er vi vel så langt ikke under fjorårets avtale?

Lektorlaget spesifiserer til meg at endringen også kun gjelder de som er ansatt etter endringen trådte i kraft. 

Dette ville jeg dobbeltsjekket med evt. en fagforening. Det skjer endringer også innad i fagforeningen det jeg som er utdannet som, men inntil videre følges std hovedtariffavtalen mai 2022-2024. 

Anonymkode: 5dd03...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...