monroe927 Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Heisann! Er ansatt som lærer i KS, har tidligere arbeidet i en delvis privat bedrift (sykehjem) i 10 år, når jeg var student osv. Fast stilling. Nå har jeg jobbet i 6 år som lærer og stusser enda på at jeg ikke får godskrevet NOE av dette som ansiennitet - men dersom det var et offentlig sykehjem så hadde jeg fått full ansiennitet. Ettersom det var et privat sykehjem, er det plutselig mindre relevant enn dersom det var offentlig? Dette er vanskelig for meg å forstå🥵 Noen erfaringer??
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Jeg fikk ikke godkjent noe annet enn lærerjobb som ansiennitet til lærerjobben. Har både offentlig sykehjem og barnehage på cven. Men det er jo helt ok, for det finnes jo ikke relevant til lærerjobben. Anonymkode: 7e31c...ca0
monroe927 Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2023 Vil påstå at det ikke er helt ok - ettersom all offentlig arbeid har du krav på å få godskrevet?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg fikk ikke godkjent noe annet enn lærerjobb som ansiennitet til lærerjobben. Har både offentlig sykehjem og barnehage på cven. Men det er jo helt ok, for det finnes jo ikke relevant til lærerjobben. Anonymkode: 7e31c...ca0 Du har rett til å få godkjent all offentlig tjeneste som ansiennitet, så her må du stå på ditt. For meg med lang erfaring fra privat næringsliv stiller jeg ganske dårlig mtp. alder, men jeg har i det minste fått uttelling for tjeneste i Forsvaret, og noen deltidsstillinger i det offentlige mens jeg studerte. Har dere fått med dere at i det nye forslaget til lønnsavtale også skal gis ansiennitet for ALL tjeneste, inkludert i privat næringsliv? Dessverre har det ikke tilbakevirkende kraft. Akkurat det er ganske kjipt for sånne som oss. Anonymkode: 0d046...02b
monroe927 Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #5 Skrevet 16. februar 2023 Takk for utfyllende svar - men ja! Hva betyr det EGENTLIG at det ikke har tilbakevirkende kraft? At ingen som er ansatt før dette får det? Hvordan vil det fungere i praksis?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 29 minutter siden, monroe927 said: Takk for utfyllende svar - men ja! Hva betyr det EGENTLIG at det ikke har tilbakevirkende kraft? At ingen som er ansatt før dette får det? Hvordan vil det fungere i praksis? Vi som allerede jobber i skolen får ikke ansiennitet for privat tjeneste (yrkesfaglige lærere kan allerede få det med relevant privat tjeneste). Nyutdannede som f.eks. har jobbet på Kiwi fra de er 16 til 26 starter da med 10 års ansiennitet. De har jo samtidig da nådd makstrinn på lønnsstigen (16 år) når de er 32 år gamle. Anonymkode: 0d046...02b
monroe927 Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #7 Skrevet 16. februar 2023 Hmm, hvor er rettferdigheten i dette? Totalt forvirrende for meg i hvert fall
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 monroe927 skrev (3 timer siden): Heisann! Er ansatt som lærer i KS, har tidligere arbeidet i en delvis privat bedrift (sykehjem) i 10 år, når jeg var student osv. Fast stilling. Nå har jeg jobbet i 6 år som lærer og stusser enda på at jeg ikke får godskrevet NOE av dette som ansiennitet - men dersom det var et offentlig sykehjem så hadde jeg fått full ansiennitet. Ettersom det var et privat sykehjem, er det plutselig mindre relevant enn dersom det var offentlig? Dette er vanskelig for meg å forstå🥵 Noen erfaringer?? Er du utdannet lærer eller bare ansatt som lærer? Anbefaler deg å snakke med fagforeningen din. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nyutdannede som f.eks. har jobbet på Kiwi fra de er 16 til 26 starter da med 10 års ansiennitet. De har jo samtidig da nådd makstrinn på lønnsstigen (16 år) når de er 32 år gamle. Anonymkode: 0d046...02b Kun om de jobber heltid. Anonymkode: 339b7...1e8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Er du utdannet lærer eller bare ansatt som lærer? Anbefaler deg å snakke med fagforeningen din. Kun om de jobber heltid. Anonymkode: 339b7...1e8 Sikker på at det kun gjelder heltid? Anonymkode: 0d046...02b
monroe927 Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #10 Skrevet 16. februar 2023 TS her; utdannet adjunkt med tillegg - dog ikke fast stilling
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi som allerede jobber i skolen får ikke ansiennitet for privat tjeneste (yrkesfaglige lærere kan allerede få det med relevant privat tjeneste). Nyutdannede som f.eks. har jobbet på Kiwi fra de er 16 til 26 starter da med 10 års ansiennitet. De har jo samtidig da nådd makstrinn på lønnsstigen (16 år) når de er 32 år gamle. Anonymkode: 0d046...02b Jeg er nyutdannet, men fikk kun godkjent jobben jeg hadde som lærervikar. Anonymkode: ece4d...cec
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikker på at det kun gjelder heltid? Anonymkode: 0d046...02b Ja, men det regnes sammen. Har du jobbet 20% må du ha jobbet fem år før det teller som et års ansiennitet, for eksempel. Anonymkode: 339b7...1e8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 Hei, Jeg hadde samme problem i en jobb jeg søkte, og ba lederen sjekke nye HTA-avtalen - Jeg fikk da (til slutt) godtskrevet all ansiennitet fra fylte 18 år (har også erfaring fra privat tjeneste). Se her: § 12 Ansiennitet og andre lønnsbestemmelser 12.1 Lønnsansiennitet Lønnsansiennitet regnes tidligst fra fylte 18 år. Ansiennitetsdatoen fastsettes til den 1. i tilsettingsmåneden på grunnlag av godskrevet lønnsansiennitet. Det gis ikke lønnsansiennitet etter flere bestemmelser for samme tidsrom. 12.1.1 Lønnsansiennitet fastsettes ved tilsetting etter følgende regler: All tidligere privat og offentlig tjeneste godskrives i lønnsansienniteten. Ved tilsetting i stilling uten særskilt krav om utdanning medregnes også arbeid i hjemmet med inntil 6 år. Omsorgstjeneste godskrives med inntil 3 år. Med omsorgstjeneste menes omsorg for barn eller pleie av eldre eller syke. Fagarbeider med avlagt fagprøve får verdiskapningsdelen av læretiden medregnet i lønnsansienniteten. Verneplikt godskrives i lønnsansienniteten. Anonymkode: 5dd03...22a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er nyutdannet, men fikk kun godkjent jobben jeg hadde som lærervikar. Anonymkode: ece4d...cec Har du annen offentlig tjeneste skal dette også regnes med. Den nye lønnsavtalen ligger jo i rikslønnsnemnda nå, så du er akkurat for tidlig utdannet til å få godkjent ansiennitet fra privat næringsliv. Anonymkode: 0d046...02b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, men det regnes sammen. Har du jobbet 20% må du ha jobbet fem år før det teller som et års ansiennitet, for eksempel. Anonymkode: 339b7...1e8 Den nye lønnsavtalen du refererer til her? Anonymkode: 0d046...02b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Jeg hadde samme problem i en jobb jeg søkte, og ba lederen sjekke nye HTA-avtalen - Jeg fikk da (til slutt) godtskrevet all ansiennitet fra fylte 18 år (har også erfaring fra privat tjeneste). Se her: § 12 Ansiennitet og andre lønnsbestemmelser 12.1 Lønnsansiennitet Lønnsansiennitet regnes tidligst fra fylte 18 år. Ansiennitetsdatoen fastsettes til den 1. i tilsettingsmåneden på grunnlag av godskrevet lønnsansiennitet. Det gis ikke lønnsansiennitet etter flere bestemmelser for samme tidsrom. 12.1.1 Lønnsansiennitet fastsettes ved tilsetting etter følgende regler: All tidligere privat og offentlig tjeneste godskrives i lønnsansienniteten. Ved tilsetting i stilling uten særskilt krav om utdanning medregnes også arbeid i hjemmet med inntil 6 år. Omsorgstjeneste godskrives med inntil 3 år. Med omsorgstjeneste menes omsorg for barn eller pleie av eldre eller syke. Fagarbeider med avlagt fagprøve får verdiskapningsdelen av læretiden medregnet i lønnsansienniteten. Verneplikt godskrives i lønnsansienniteten. Anonymkode: 5dd03...22a Hmm, jobber du som lærer? Jeg har spurt lektorlaget, og den nye avtalen med privat ansiennitet regnes kun for nyutdannede ifølge dem. Dette er det de har, med referanser til HTA-avtalen: https://www.norsklektorlag.no/info/beregning-av-ansiennitet-i-ks/ Anonymkode: 0d046...02b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hmm, jobber du som lærer? Jeg har spurt lektorlaget, og den nye avtalen med privat ansiennitet regnes kun for nyutdannede ifølge dem. Dette er det de har, med referanser til HTA-avtalen: https://www.norsklektorlag.no/info/beregning-av-ansiennitet-i-ks/ Anonymkode: 0d046...02b Jeg jobber ikke som lærer nei, men det skal jo være likt (utenom Oslo kommune har vel eget..). Linken du sender er fra mai 2020, det kom en ny HTA-avtale fra mai 2022-30.04.24. Dvs jeg mistenker at linken du/de viser til er utgått. Søk på HTA-avtale KS mai 2022, og søk på ansiennitet i dokumentet. Lederen jeg snakker om, var heller ikke klar over endringen som er i den nye HTA-avtalen om at privat ansiennitet skal være med i beregningen. Anonymkode: 5dd03...22a
monroe927 Skrevet 16. februar 2023 Forfatter #18 Skrevet 16. februar 2023 Hmm, dette kjenner jeg er vanskelig å navigere seg i. Så dersom noen arbeider 10% i 10 år utgjør det 1 års ansiennitet? Selvom det står at deltid og heltid er likestilt? Jeg er ikke fast ansatt, går kun på vikariat, men de nye reglene vil ikke gjelde meg? TS
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #19 Skrevet 16. februar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber ikke som lærer nei, men det skal jo være likt (utenom Oslo kommune har vel eget..). Linken du sender er fra mai 2020, det kom en ny HTA-avtale fra mai 2022-30.04.24. Dvs jeg mistenker at linken du/de viser til er utgått. Søk på HTA-avtale KS mai 2022, og søk på ansiennitet i dokumentet. Lederen jeg snakker om, var heller ikke klar over endringen som er i den nye HTA-avtalen om at privat ansiennitet skal være med i beregningen. Anonymkode: 5dd03...22a Jeg har ikke stålkontroll på dette, men siden læreres oppgjør og lønnsavtale fortsatt ikke er ferdigstilt, så er vi vel så langt ikke under fjorårets avtale? Lektorlaget spesifiserer til meg at endringen også kun gjelder de som er ansatt etter endringen trådte i kraft. Anonymkode: 0d046...02b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #20 Skrevet 16. februar 2023 10 minutter siden, monroe927 said: Hmm, dette kjenner jeg er vanskelig å navigere seg i. Så dersom noen arbeider 10% i 10 år utgjør det 1 års ansiennitet? Selvom det står at deltid og heltid er likestilt? Jeg er ikke fast ansatt, går kun på vikariat, men de nye reglene vil ikke gjelde meg? TS Jeg hadde flere ulike deltidsjobber under studiene, som jeg fikk godkjent som ansiennitet etter hvor mange år jeg hadde stillingene, og ikke hvorvidt det var 100%. Anonymkode: 0d046...02b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå