Gå til innhold

Ryttere, senhit! Angående stigbøyler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ridekurs en dag denne uka, men hadde store problemer med stigbøylene. Slet med å få hesten til å holde trav fordi føttene bare glapp stigbøylene med en gang vi kom opp i trav. På ett tidspunkt glapp begge føttene samtidig, og da følte jeg at jeg hadde null kontroll😅 Så ridetimen ble egentlig spolert av de stigbøylene fordi det gjorde at jeg ikke klarte å gjennomføre øvelsene skikkelig. Jeg tråkket godt ned med hælen.

Mulig det er et dumt spørsmål, men jeg hadde ikke gått på ridekurs om jeg var utlært, så jeg lurer på om noen har noen tips om det skulle skje igjen? Eller som har vært borti det før? Har aldri hatt det problemet tidligere, og fikk ikke spurt instruktøren.

Anonymkode: 37f7a...ed4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se hit* skal det stå i overskriften :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var på ridekurs en dag denne uka, men hadde store problemer med stigbøylene. Slet med å få hesten til å holde trav fordi føttene bare glapp stigbøylene med en gang vi kom opp i trav. På ett tidspunkt glapp begge føttene samtidig, og da følte jeg at jeg hadde null kontroll😅 Så ridetimen ble egentlig spolert av de stigbøylene fordi det gjorde at jeg ikke klarte å gjennomføre øvelsene skikkelig. Jeg tråkket godt ned med hælen.

Mulig det er et dumt spørsmål, men jeg hadde ikke gått på ridekurs om jeg var utlært, så jeg lurer på om noen har noen tips om det skulle skje igjen? Eller som har vært borti det før? Har aldri hatt det problemet tidligere, og fikk ikke spurt instruktøren.

For lange stigbøyler? Arbeidstrav eller lettridning? Trekker du opp beina når du setter deg ned i traven? Hvor erfaren er du?

Ser en del nybegynnere reise seg i lettridning, men når de skal sette seg ned bare deiser de ned i salen uten å bruke kjernemuskulaturen til å sette seg kontrollert ned.

Hvorfor i alle dager spurte du ikke instruktøren? Umulig å svare på når jeg ikke ser deg ri.

Anonymkode: 61c5c...ac4

• Liker 1
Skrevet

Regner med at du hadde ridestøvler?

Anonymkode: 30033...8b6

Skrevet

Dor lange stigbøyler vil jeg tro. 

Anonymkode: 6b3ce...240

Skrevet

Husk å holde beina godt inntil hesten. Ikke nok å tråkke ned dersom beina glir ut til hver side... Lurer også på hva slags sko/støvler du bruker.

Anonymkode: 57229...caa

• Liker 1
Skrevet

Klassisk tegn på at du klemmer med knærne når du gir sjenkel. Regner med du gir sjenkel hver gang du sitter ned i travet? Da forsterkes det fordi du mest sannsynlig også bruker knærne for å gripe i salen når du setter deg ned. Du kan øve på å trave i lett sits, du skal klare å holde travet selv om setet ikke er i salen. Sakker hesten av til skritt tyder det på at du bremser hesten på en eller annet måte, sannsynligvis knærne, men det er umulig å si uten å ha sett deg ri. Lykke til :) 

Anonymkode: 8ae96...62b

Skrevet

Jeg vil tro stigbøylene var for lange.

Og hvis du hadde problemer med å holde føttene i stigbøylene kan du ikke ha ridd lettridning, for da har man for mye vekt i stigbøylene til at de kan glippe. Og sitter du ned i trav så gjør det ingenting om du mister stigbøylene, du sitter like godt uten, så det er ikke noe du trenger å tenke på da.

Anonymkode: 66086...73a

Skrevet

Du må teene på sits. Vekta skal være i stigbøylene, og beina skal være rundt hesten. Knærne skal ikke klemme. Rart at instruktøren ikke hjalp deg med dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...