Gå til innhold

Uttale av tallet 7 som sju eller syv  

79 stemmer

1. 1. Sier du tallet 7 som sju eller syv?

• Jeg sier sju
      56
    • Jeg sier syv
      23

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk en pakke levert på døren i går kveld, og måtte da som vanlig oppgi en tallkode. Denne koden startet på tallet 7. Jeg bytter litt på om jeg bruker å si "sju" eller "syv". Noen ganger kan "sju" forveksles med "tjue", så da sier jeg syv i stedet.

I går sa jeg tilfeldigvis sju og så to tall til. Budet skjønte meg ikke i det hele tatt. Skal legges til at han snakket ganske gebrokkent, men tallene burde han da vel kunne i den jobben han har, der alle kundene oppgir tall før de får utlevert pakken. Jeg har vanskelig for å tro at jeg er den eneste som bruker ordet sju når jeg skal si 7...? Jeg bor i Oslo, og det er helt vanlig her.

Etter litt forvirring og flere spørsmål fra han, rakte han meg mobilen og ba meg taste koden selv. Han så hva jeg tastet og liksom "Åh, du mente syv, ja?" Og så gikk han.

Var det så vanskelig å oppfatte når jeg sa f.eks "Sju fire åtte"...? Jeg snakket tydelig og ikke for fort.

Hva pleier du å si?

Hva er mest vanlig å si av sju eller syv? Det er kanskje dialektavhengig og avhengig av hvor man bor i Norge. Men i Oslo og på østlandet er begge deler vanlig, har jeg inntrykk av?

Endret av Million
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dialektavhengig ja. Østlending som sier "sju" her. Kunne aldri sagt "syv".

Anonymkode: 190cf...280

• Liker 3
Skrevet

Alltid sagt «sju». Kan ikke minnes å høre «syv» noe særlig, å jeg har bodd ganske mange steder 

Anonymkode: da1b4...211

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Født, oppvokst og bosatt i Oslo (vest) og har alltid brukt de to om hverandre, uten noen bevisst tanke om hva jeg sier når.

• Liker 2
Skrevet

Syv

Anonymkode: c033c...d0a

• Liker 1
Skrevet

Sier syv. Fra Oslo. 

Anonymkode: d336a...fea

• Liker 2
Skrevet

Sju. Men jeg tror syv blir vanligere ettersom flere og flere sier sjue i stedet for tjue.

• Liker 4
Skrevet

Sju dager men syv åtte ni. Nei, nå ble jeg usikker :ler: Nei, sier sju uansett tror jeg :nikke: 

Skrevet

Jeg sier syv, så ikke folk forveksler sju med tjue. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier sju  Polakken på bensinstasjonen hvor jeg henter pakker forstår det alltid, men så sto den en ung innfødt rogalandsdame der en gang og det var ikke snakk om å få henne til å forstå sju-fire-fire-tre. Jeg måtte vise henne telefonen, da sa hun åhh, syv, ja 🙄

Anonymkode: ab6f8...668

• Hjerte 2
Skrevet

Hvis jeg skal unngå misforståelser sier jeg SYV når jeg leser opp en hentekode eller noe slikt. Er klar over at sju kan høres ut som tjue i farta for en stressa ansatt. Men sier sju og syv om hverandre ellers, uten å tenke på det.. 

• Liker 2
Skrevet

Fra Bærum her, sier syv. Jeg tar ofte i mot telefonnummeret fra folk muntlig i jobben min, og gjør den feilen hele tiden, folk har rare måter å si nummer på. Feks 2078 kan fort høres ut som 2728 eller 20208 i mine ører når de sier tjue, sju, åtte, istedetfor syttiåtte. Og ja, maaange gjør det. 

Anonymkode: 3b1a4...892

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med «sju», men bruker begge ca like mye. 

Anonymkode: 7073a...b4f

Skrevet (endret)
lillakamilla skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg skal unngå misforståelser sier jeg SYV når jeg leser opp en hentekode eller noe slikt. Er klar over at sju kan høres ut som tjue i farta for en stressa ansatt. Men sier sju og syv om hverandre ellers, uten å tenke på det.. 

Ja, det er jeg også klar over. Sju kan høres ut som tjue. MEN koden var faktisk 701. Og siden det ikke er noe som heter tjuenull, så sa jeg sju, fordi jeg tenkte det kunne ikke bli misforstått som tjue når null kom etter. Hadde tallet vært fire for eksempel i midten, kunne det høres ut som jeg sa tjuefire-en?

Nei, jeg vet ikke. Han skjønte ikke i alle fall.

Skal si syv heretter.

Og mens vi er inne på det........ når man har en tresifret tallkode å oppgi, skal man lese den som (701) sjuhundreogen, eller syv-null-en...eller sju-null-en? 

Det er det vanlige kaoset. Hvordan lese opp en tallrekke? (jfr diskusjonen om hvordan det er best å lese opp tlf nr sitt)

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Sier alltid syv. Sluttet å si sju da jeg oppdaget at mange hører tjue. Spesielt i en telefonsamtale.

• Liker 2
Skrevet

Begge deler. Sju av min dialekt og innimellom syv, da min mor er fra utenfor Oslo. Detter inn flere ord som blir gjort litt om på pga mamma 😊 Altså, sier det litt finere enn hvordan ordet er på min dialekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...