AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Er det noen som har flyttet skolekrets (15-20 minutt unna) som har klart å beholde barnas venner? Vi tenker å flytte til et annet sted som betyr vi ender 15-20 minutt unna barnas venner (siste år bhg, småbarnskole). De har noen veldig gode bestevenner vi er så redd de mister. Er det noen som har klart å beholde slike vennskap? Eller er det dømt fra start? Anonymkode: 42eeb...8aa
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Min datter sin beste venninne flyttet til annen skolekrets 20 min unna. Da var de 9 år. Trodde aldri de kom til å klare å holde kontakten eller holde interessen oppe. Men, nå blir de 12 år og har fortsatt god kontakt. Men, er stort sett de to som har kontakt da. Anonymkode: bd268...8b3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Når de er så små er dømt fra start Anonymkode: a910f...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Det varierer jo. Min eldste hadde en bestevenninne i barnehagen som flyttet en time unna da de var fire og et halvt. De har fremdeles kontakt - vi har opprettholdt gjennom å invitere i bursdager m.m., nå er de i tenårene og sørger for kontakten selv. Vi flyttet også selv da barna var fem og åtte. Bare noen kilometer, men ny skolekrets. De holder begge kontakt med gamle naboer og venner fra eldstes gamle klasse. Det krever jo litt tilrettelegging fra vår side og en viss interesse også hos foreldrene til vennene, men har fungert bra. Anonymkode: 83d5c...7dc 1
Daria Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 Bestevenninnen min i barnehagen begynte på en annen skole - vi var bestevenninner til tenårene. Da jeg byttet skole som 10-åring, mistet jeg kontakten med alle i løpet av noen måneder. Det krever jo litt tilrettelegging fra foreldrene, og vil nok i praksis også handle litt om hva de får av venner på det nye stedet. Jeg fikk fort en ny, veldig nær venninne i klassen da jeg byttet skole, det bidro til at det ikke ble like viktig å opprettholde kontakten med de gamle.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Barnet mitt sin bestevenn flytta til et annet land. De snakker jevnlig sammen på telefonen. Treffes om sommereen. Anonymkode: b7877...c06
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Det er vanskelig å holde på venner når man ikke går på samme skole. Det krever mye innsats fra foreldrene for å sørge for at de treffes og det er uansett lettere for barna å velge vennene de går i samme klasse med. Gamle vennskap som krever avtalte besøk og hvor man ikke har det felles tilholdspunktet som skolen er vil være vanskeligere å opprettholde enn vennskap hvor man bare kan bli med hjem fra skolen når som helst og gå til hverandre hvilken som helst dag. Jeg tenker at dere veldig gjerne må prøve å holde vennskapene ved like, sannsynligvis vil det ha en verdi i starten uansett, en slags myk overgang ved flyttingen, men ha realismen i bakhodet. Anonymkode: cf067...18f 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 Vi flyttet til en annen landsdel for ca 1 1/2 år siden. Da var eldste 4,5 år. Går i førsteklasse nå, og har fortsatt ukentlig kontakt med bestevennen derfra. Det tok 1 år før de fikk se hverandre igjen, og da var de som erteris. Merker interessen daler litt nå med skole og mange nye venner. Litt trist, for jeg savner foreldrene 😅 Anonymkode: 103b7...5c0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 Godt å høre at det har vært mulig å gjennomføre det for flere. Vi flytter ikke langt, men nok til at det må planlegges. Vi kunne valgt å ikke flytte, men skolen bestevennen skal gå på har så mange klasser at sansynligheten er lite de kommer sammen uansett. Anonymkode: 42eeb...8aa
fru Alving Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 Vi flyttet da barnet gikk i 2 klasse og holder fortsatt kontakten med flere fra gamleskolen. Også fordi de går på en aktivitet ilag. Vi flyttet også i samme by, rundt 2 kilometer vekk. Så mulig det er en løsning å tenke på.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 Er det snakk om kun 15-20 min gange? Det er da ingenting. Selv om de ikke går i samme skolekrets så kan det funke helt fint. Her har minsten hatt kontakt med venninnen fra barnehagen hele tiden. Vi voksne har fulgt til og fra. Anonymkode: 4fc52...278 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det snakk om kun 15-20 min gange? Det er da ingenting. Selv om de ikke går i samme skolekrets så kan det funke helt fint. Her har minsten hatt kontakt med venninnen fra barnehagen hele tiden. Vi voksne har fulgt til og fra. Anonymkode: 4fc52...278 Nei, 15 minutt med bil. Litt lengre hvis det er rush. Ca 20 min med kollektivt. Så det krever nok mer av oss foreldre. Vi er villige til å gjøre en innsats, men er usikre på de andre foreldrene. Anonymkode: 42eeb...8aa
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, 15 minutt med bil. Litt lengre hvis det er rush. Ca 20 min med kollektivt. Så det krever nok mer av oss foreldre. Vi er villige til å gjøre en innsats, men er usikre på de andre foreldrene. Anonymkode: 42eeb...8aa Ok da er det nok litt mer vrient over tid ja. Her hadde jenta vår god kontakt med en venninne fra barnehagen i noen år, men nå som de er større så uteblir kontakten. Har noe med at barna selv velger forbindelser og ikke via foreldre når de blir litt eldre. Anonymkode: 4fc52...278
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, 15 minutt med bil. Litt lengre hvis det er rush. Ca 20 min med kollektivt. Så det krever nok mer av oss foreldre. Vi er villige til å gjøre en innsats, men er usikre på de andre foreldrene. Anonymkode: 42eeb...8aa Min erfaring: Nei, man beholder ikke kontakt. Anonymkode: 994a8...180
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 Min bestevenninne og nabo som veldig liten flyttet 30 minutter unna da vi var 3 år. Vi opprettholdt kontakt takket være foreldrene med hyppige overnattinger og besøk og vi var bestevenner til vi begynte på vgs og vokste litt fra hverandre, men vi har holdt sammen som venner og prates regelmessig enda og møtes hver gang hun er hjemmom. Hun bor i en by halve landet under nå. Jeg tror det er heller uvanlig dog, og jeg mistenker at familien til venninnen min var litt "avlasting" for min familie som ikke håndterte alt med familielivet like glatt - samt jeg var ei jente med krutt i 😅 Anonymkode: ff2b1...b63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå