Gå til innhold

Frittstående basseng i hagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Driver å ser på slike frittstående basseng til hagen (liker å være ute i god tid😅) til sommeren... Av typen Bestway/Intex steel frame(?) Jeg vil gjerne høre andres erfaringer med denne typen basseng.

Vi har to barn på 2 og 5, men jeg vil gjerne få plass oppi der jeg og. Rundt eller rektangulært? Dybde? Hvor stort? Jeg har sett på et rundt et med diameter 4,6 og dybde 1,22, eller et rektangulært på 3-4m x 2-3. Dybde 1-1,3m... Med tanke på barnas alder trenger man jo ikke et enormt basseng, men hvor mange sesonger varer slike basseng? Skal de vare i 5-10 år liksom, eller går det hull etter 1-2 sesonger? Det spiller jo inn på størrelse og hvor mye jeg vil legge i det... Eller skal man klinke til med et 6 meter langt ett?! Plass har vi nok av.

Jeg kommer ikke til å varme det opp, men pumpe og en form for rens må man jo ha. Hvor mye tid og penger vil dere si det går til rensingen? 

Er interessert i alle erfaringer med slike typer basseng 😊 Takk!

Anonymkode: 776e6...f90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld deg inn i intex bassenger - bassenger generelt et eller annet på Facebook. 

Vi har et slik i nær familie og det kan ikke brukes noe særlig fordi det ikke har varme, vannet er så kaldt at ingen er spesielt interesserte 😅

Anonymkode: 48e0f...29a

• Liker 1
Skrevet

Pri 1: VARME! Jo større basseng jo mer kostnad. Kjøp så dyrt varmeanlegg du klarer. Alt annet er ganske billig og kan bygges ut, men varmen er en engangsinvestering. Aller helst bør du gå for luft til vann varmepumpe, for da kan du kjøpe billig basseng de første årene og når barna blir ungdommer så kan varmepumpen fortsatt brukes på store basseng. 

Pri 2: Rensesystem. Lekkert og rent vann er essensielt. Kjøp sandfilterpumpe (bruk gjerne filterballer i stedet for sand/glassand) og saltvannssystem ("klorinator"). Vannet smaker IKKE salt :) Men du slipper å styre med kjemikalier. Du trenger også en slags støvsuger for å rense opp sand fra bunnen, og jeg anbefaler på det sterkeste en skimmer. Du får det så billig som for under 200 på biltema. Henger den på kanten, slik at den suger av alt av løv osv. Da slipper du stå med hov og fiske opp diverse som ligger på vannflaten. Er bittelitt trøbbel om natten når man har på bobleplast-trekket for at skimmeren ikke skal tettes av dette, men jeg har bare klipt plass i det. 

Så til slutt, når du har brukt opp alle pengene på dette, da kan du se hvor stort basseng du har råd til 😅 Og jeg tuller ikke faktisk. Varmepumpa mi kostet 16.000, rensesystem osv 5.000 (har oppgradert mye, blant annet robotstøvsuger osv), og så har jeg de to siste årene hatt et relativt lite basseng på 366*79 cm (pris ca 13-1400 på tilbud, følg med på Lekekassen osv). 

Jeg skal ha stort basseng igjen senere, men har små barn, så for nå er dette perfekt. I tillegg så er luksusen med "bare" 70 cm vannhøyde at du kan sitte på rumpa og nyte vannet. Hadde 122 dybde de to første årene med basseng (og da mye større basseng på 20.000 liter, jeg startet nemlig i feil ende og la penger i basseng som ingen ville bruke pga kaldt vann), og det er kjempefint å kunne svømme. Men så fikk vi flere barn, og da var det trygt og fint med ikke så dypt. 

Av vedlikehold starter jeg systemet med å helle salt oppi på våren, resten går egentlig av seg selv. Jeg setter på støvsugeren på bunnen 1-2 ganger i uken, ellers renser jeg skimmeren en gang innimellom, fyller på litt mer vann hver andre/tredje uke, og kanskje litt mer salt en gang uti juli. Har på rensepumpe 24 timer i døgnet (også under bading), og varmepumpen skrur seg av og på seg ettersom vannet er varmt nok eller ikke. I sommer med dyr strøm kostet det meg sånn 5-600 i måneden. Kjøper du varmekolbe for å spare penger kan du sikkert tidoble strømkostnaden, det er lite effektivt, men funker jo på små basseng. 

Vi elsker at vi investerte i dette. Bader nesten daglig. Har parasoll for å gi skygge når det er som verst. Har innredet hele hagen rundt dette bassenget, med sandkasse, terrasse, solsenger osv. Og jeg og mannen går ofte ut og bader etter barna har lagt seg. Vi bruker det som et boblebad på en måte. Har hatt med venner dit og hatt hyggekveld i bassenget med musikk, vin og lyslenker! De minste bassengene er jo også så billige at man kan vurdere å kjøpe nytt årlig, for å slippe jobben med vasking, risiko for sprekker/hull osv. Jeg synes jo de ruster fort, men det er litt av prisen for saltvannssystem. De som bygger de inn har de ute år etter og, og lar de stå oppe om vinteren, men jeg har ikke prøvd det enda. 

Ekstratips: Når dere fyller det for første gang, stopp fyllingen med 1 cm vann, hell oppi litt glovarmt og så går dere oppi barbeint for å strekke ut rynker i bunnen. Umulig med mye vann, og med litt varme i vannet (eller la sola varme opp) strekker duken seg mye lettere. 

Facebook-gruppa for intex basseng er også kjempefin. Mange flinke folk! Og sykt mye inspirerende bilder, gå på media der og se de vanvittige uteplassene folk har 😍

Anonymkode: 9ea01...60d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Driver å ser på slike frittstående basseng til hagen (liker å være ute i god tid😅) til sommeren... Av typen Bestway/Intex steel frame(?) Jeg vil gjerne høre andres erfaringer med denne typen basseng.

Vi har to barn på 2 og 5, men jeg vil gjerne få plass oppi der jeg og. Rundt eller rektangulært? Dybde? Hvor stort? Jeg har sett på et rundt et med diameter 4,6 og dybde 1,22, eller et rektangulært på 3-4m x 2-3. Dybde 1-1,3m... Med tanke på barnas alder trenger man jo ikke et enormt basseng, men hvor mange sesonger varer slike basseng? Skal de vare i 5-10 år liksom, eller går det hull etter 1-2 sesonger? Det spiller jo inn på størrelse og hvor mye jeg vil legge i det... Eller skal man klinke til med et 6 meter langt ett?! Plass har vi nok av.

Jeg kommer ikke til å varme det opp, men pumpe og en form for rens må man jo ha. Hvor mye tid og penger vil dere si det går til rensingen? 

Er interessert i alle erfaringer med slike typer basseng 😊 Takk!

Oida, nå så jeg denne setningen, unnskyld ivrigheten 🙈 Dropp hele bassenget, kjøp små plaskebasseng til barna. Ingen vits med stort basseng uten varme, det er altfor kaldt, blir for kaldt om natta i Norge :) Så helt ærlig, vil du ikke ha varme er det bare bortkastede penger. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pri 1: VARME! Jo større basseng jo mer kostnad. Kjøp så dyrt varmeanlegg du klarer. Alt annet er ganske billig og kan bygges ut, men varmen er en engangsinvestering. Aller helst bør du gå for luft til vann varmepumpe, for da kan du kjøpe billig basseng de første årene og når barna blir ungdommer så kan varmepumpen fortsatt brukes på store basseng. 

Pri 2: Rensesystem. Lekkert og rent vann er essensielt. Kjøp sandfilterpumpe (bruk gjerne filterballer i stedet for sand/glassand) og saltvannssystem ("klorinator"). Vannet smaker IKKE salt :) Men du slipper å styre med kjemikalier. Du trenger også en slags støvsuger for å rense opp sand fra bunnen, og jeg anbefaler på det sterkeste en skimmer. Du får det så billig som for under 200 på biltema. Henger den på kanten, slik at den suger av alt av løv osv. Da slipper du stå med hov og fiske opp diverse som ligger på vannflaten. Er bittelitt trøbbel om natten når man har på bobleplast-trekket for at skimmeren ikke skal tettes av dette, men jeg har bare klipt plass i det. 

Så til slutt, når du har brukt opp alle pengene på dette, da kan du se hvor stort basseng du har råd til 😅 Og jeg tuller ikke faktisk. Varmepumpa mi kostet 16.000, rensesystem osv 5.000 (har oppgradert mye, blant annet robotstøvsuger osv), og så har jeg de to siste årene hatt et relativt lite basseng på 366*79 cm (pris ca 13-1400 på tilbud, følg med på Lekekassen osv). 

Jeg skal ha stort basseng igjen senere, men har små barn, så for nå er dette perfekt. I tillegg så er luksusen med "bare" 70 cm vannhøyde at du kan sitte på rumpa og nyte vannet. Hadde 122 dybde de to første årene med basseng (og da mye større basseng på 20.000 liter, jeg startet nemlig i feil ende og la penger i basseng som ingen ville bruke pga kaldt vann), og det er kjempefint å kunne svømme. Men så fikk vi flere barn, og da var det trygt og fint med ikke så dypt. 

Av vedlikehold starter jeg systemet med å helle salt oppi på våren, resten går egentlig av seg selv. Jeg setter på støvsugeren på bunnen 1-2 ganger i uken, ellers renser jeg skimmeren en gang innimellom, fyller på litt mer vann hver andre/tredje uke, og kanskje litt mer salt en gang uti juli. Har på rensepumpe 24 timer i døgnet (også under bading), og varmepumpen skrur seg av og på seg ettersom vannet er varmt nok eller ikke. I sommer med dyr strøm kostet det meg sånn 5-600 i måneden. Kjøper du varmekolbe for å spare penger kan du sikkert tidoble strømkostnaden, det er lite effektivt, men funker jo på små basseng. 

Vi elsker at vi investerte i dette. Bader nesten daglig. Har parasoll for å gi skygge når det er som verst. Har innredet hele hagen rundt dette bassenget, med sandkasse, terrasse, solsenger osv. Og jeg og mannen går ofte ut og bader etter barna har lagt seg. Vi bruker det som et boblebad på en måte. Har hatt med venner dit og hatt hyggekveld i bassenget med musikk, vin og lyslenker! De minste bassengene er jo også så billige at man kan vurdere å kjøpe nytt årlig, for å slippe jobben med vasking, risiko for sprekker/hull osv. Jeg synes jo de ruster fort, men det er litt av prisen for saltvannssystem. De som bygger de inn har de ute år etter og, og lar de stå oppe om vinteren, men jeg har ikke prøvd det enda. 

Ekstratips: Når dere fyller det for første gang, stopp fyllingen med 1 cm vann, hell oppi litt glovarmt og så går dere oppi barbeint for å strekke ut rynker i bunnen. Umulig med mye vann, og med litt varme i vannet (eller la sola varme opp) strekker duken seg mye lettere. 

Facebook-gruppa for intex basseng er også kjempefin. Mange flinke folk! Og sykt mye inspirerende bilder, gå på media der og se de vanvittige uteplassene folk har 😍

Tusen takk for utfyllende svar! VI trenger ikke varmeanlegg, tro meg, vi bor ikke i Norge 😅 Så vi sparer jo mye på det!

Det er akkurat det med størrelsen og tryggheten når man har små barn... Jeg vil veldig gjerne kunne bade selv, men kanskje vi får gå for 80 cm dybde de første par årene, og heller investere i et større når begge kan svømme? Nå har vi lidd oss gjennom så mange somre med hetebølger, vi må bare ha et sted å kjøle oss ned. Men så er det jo også det, er bassenget for lite, blir kanskje vannet FOR varmt?! 😆  Jaja, det er erfaringer vi får gjøre oss. 

Sandfilterpumpe og skimmer er notert! Jeg ønsker også saltvann/saltvannssystem, må sette meg inn i hva det er... Vil ikke ha klor og så mye kjemikalier. Leste noen som hadde på rensepumpen kun på natten, du mener den må gå hele døgnet altså? Håper ikke den trekker så mye strøm?..😬

Så dere har et rundt basseng på 3,66 og 79 i dybde? Kanskje vi får starte med noe slikt. Har to i kikkerten nå, et rundt et på 3,66 og 1 m dybde, og et rektangulært på enten 3x1,75x0,8 dybde eller 2x4m og 1m dybde... Alle fra Intex. Så man må altså ha en sånn robot som renser bunnen på såpass små basseng? Eller holder det med rensepumpe, skimmer og kjemikalier?

Tusen takk for hjelp, ble litt klokere 😍

Skrevet

Ungene må jo ha redningsvest/badearmer/baderinger og være under oppsyn uansett, så hvorfor ikke bare gå for et basseng voksne også kan bruke fra dag en av?

Anonymkode: cab88...896

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt div basseng i årevis. Her er våre erfaringer:

Intex er generelt bittelitt høyere kvalitet enn bestway, men kjøper du beste versjon av bestway fungerer de også helt fint. Gå for prism frame eller ultra xtr. Våre har holdt i 3-5 år. 

Runde basseng er mye morsommere enn firkantede! Mye mer underholdene, kan løpe rundt og rundt og lage strøm osv. 

Invester i saltvannsystem! Det er gull verdt. Da vil du alltid ha krystallklart vann, og det eneste du trenger å huske på er å la pumpa gå noen timer om dagen. Klor og strips for å sjekke pH er slitsomt. Og hvis dere bor i Norge: varmepumpe! Et basseng med behagelig temperatur blir brukt uendelig mye mer enn et som er kaldt.

Med en to- og femåring hadde jeg gått for 3,66 m x 0,76 m. Da kan femåringer stå selv. Max 4,57x1,07 (da vil dere voksne synes det er morsommere også). Evt bytt fra 3,66 til 4,57 om et år eller to. De store som er 1,22 dype er alt for store for så små barn. Alt for risikabelt å drukne, og det er virkelig ikke gøy å ikke nå ned til bunnen og være fri til å herje rundt på egenhånd. Husk at høyden = høyden på bassenget. Vanndybde er ca 10 cm lavere. Finn et som femåringer kan stå i uten hjelp.

Husk at bakken under må være 100% rett. Legg gjerne ut xps-plater.

Og invester i et godt trekk som beskytter mot rusk og rask. De billigste morkner fort av solen og revner. 

Kos dere med basseng 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tusen takk for utfyllende svar! VI trenger ikke varmeanlegg, tro meg, vi bor ikke i Norge 😅 Så vi sparer jo mye på det!

Det er akkurat det med størrelsen og tryggheten når man har små barn... Jeg vil veldig gjerne kunne bade selv, men kanskje vi får gå for 80 cm dybde de første par årene, og heller investere i et større når begge kan svømme? Nå har vi lidd oss gjennom så mange somre med hetebølger, vi må bare ha et sted å kjøle oss ned. Men så er det jo også det, er bassenget for lite, blir kanskje vannet FOR varmt?! 😆  Jaja, det er erfaringer vi får gjøre oss. 

Sandfilterpumpe og skimmer er notert! Jeg ønsker også saltvann/saltvannssystem, må sette meg inn i hva det er... Vil ikke ha klor og så mye kjemikalier. Leste noen som hadde på rensepumpen kun på natten, du mener den må gå hele døgnet altså? Håper ikke den trekker så mye strøm?..😬

Så dere har et rundt basseng på 3,66 og 79 i dybde? Kanskje vi får starte med noe slikt. Har to i kikkerten nå, et rundt et på 3,66 og 1 m dybde, og et rektangulært på enten 3x1,75x0,8 dybde eller 2x4m og 1m dybde... Alle fra Intex. Så man må altså ha en sånn robot som renser bunnen på såpass små basseng? Eller holder det med rensepumpe, skimmer og kjemikalier?

Tusen takk for hjelp, ble litt klokere 😍

Ja da er ikke varme noe problem! MIn varmepumpa har faktisk kjølefunksjon også, sikkert for de som bor i varme land 😅 Hvordan er tempen om natten? Mange bruker jo bobletrekk osv for å holde på varmen her, men man får renset overflaten og vannet bedre om man ikke har det på, så bare der vil dere kanskje få en nedkjøling hver natt?

Jeg har ikke noe problem med å bade i vårt basseng, vi både svømmer og leker der! Oppblåsbare madrasser og ringer vi henger i. Er med ungene og lager strøm rundt og rundt i bassenget også. Synspunkt på rundt vs firkantet: Firkantet er lettere å bygge inn, men virker mer "løse" pga rammen som må bevege seg i hjørnene, samt så synes jeg det er så stygt med den utbulingen de firkantede har ved sidestøttene. I firkantede vil det også legge seg mer sand og skitt i hjørner. Hadde dere hatt større barn med mye herjing mens du selv ville ligget på madrass og svømt rolig er nok rektangulært eller ovalt fint, for å dele opp mer. Men runde virker mye størrre (har prøvd ovalt). 

Og de rektangulære du nevner vil jeg si er altfor små dessverre. 1,75 er bittebittelite, det er gedigen forskjell på det og et rundt med 305 eller 366 i diameter. Runde gir følelsen av så mye mer plass. Og for å sammenligne størrelse, se på antall liter. 

Rensepumpen filtrerer partikler, sandkort, skitt osv. Så den må gå hele døgnet, ellers vil det jo hope seg opp skittent vann. Jeg synes rensepumpen er det som bråker, så her ville jeg faktisk ikke overdimensjonert om dere kjøper dere 366-bassenget. Nettopp fordi den durer og går litt. Kan gjerne slå av om natten for bråk, men da ville jeg latt den gå et par timer før bading, så dere ikke bader i skittent vann. Saltvannssystemet/kjemi er det som gjør at man ikke blir syk av vannet. Der er det mengde klor ut fra størrelse på basseng osv. Saltvannssystemet mitt skal gå 2-4 timer daglig hvis jeg husker rett? Men jeg må ha det på 4 timer daglig i juli da vi bruker det mest. Jo mer bading, jo mer solkrem, jo mer skitne unger, jo varmere vann = mer kjemi for å ta knekken på bakterier. Jeg har badet med baby på 3 måneder, og for å tørre det MÅ jeg ha trygt vann. Man kan bli veldig syk av dårlig vann, og derfor synes jeg saltvannssystem er trygt og godt, fordi det passer så mye på seg selv. 

Du må ha noe å rense bunnen med, men du trenger ikke robot! Du kan kjøpe slik støvsuger du setter på vannslangen feks. Første årene hadde jeg robot som jeg satte på rensesystemet til bassenget, en slags manuell robot uten noe elektronikk. Kostet 700, så ikke sånn ille-dyr. 

I din situasjon ville jeg kjøpt intex 366*79 (kan være 76 eller 78, jeg husker ikke helt målet, men samme som hun over meg svarer), og oppgradert til sandfilterpumpe. Ville i tillegg kjøpt med skimmer (kjøp billig uten egen pumpe, du kobler det uansett på vannsystemet!). Og så ta valget om klortabletter eller saltvannssystem (anbefaler definitivt siste!). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ungene må jo ha redningsvest/badearmer/baderinger og være under oppsyn uansett, så hvorfor ikke bare gå for et basseng voksne også kan bruke fra dag en av?

Anonymkode: cab88...896

De voksne kan også bruke basseng på 79-80 cm, null stress! Og det positive i en sånn dybde er at ungene kan nå i bunnen. For min egen del gjør det hele forskjellen på om jeg også kan kose meg, og ikke minst om jeg kan bade med begge barna samtidig. Helt umulig i dypere, da man hele tiden må holde ungen(e) i armene, for de får ikke lekt og kost seg når de ikke når bunnen. 

• Liker 1
Skrevet

Takk! 😍 Så det er to pumper, en til saltvannssystem, og en rensepumpe?! En sånn støvsuger var smart, det holder jo!

Må virkelig rensepumpen gå 24/7? Selv om det er trekk på bassenget? Det hørtes litt dyrt ut, med tanke på dagens strømpriser😧

Det ser ut til at rundt passer best ja, med dybde 76. Problemet er at der bassenget HELST skulle stått (i skyggen under veranda) er det kun 2,9m bredt, finner ingen mindre runde enn 3,05😣 Derfor jeg tenkte på det rektangulære på 1,75x3m. Der er det også strømuttak... Evt får et rundt et stå på gårdsplassen, men der er det sol. Tenker solsteken på 40 grader kan ødelegge bassenget raskere også...

Skrevet

Vi har hatt slike basseng i en årrekke og har gjordt oss endel erfaringer. Kort oppsummert:

-Med barn på 2-5år så velg basseng med rundt 80 cm dybde. Barne får mer glede av bassenget hvis de når bunnen. Oppgrader heller om et par år til et størrre.

- Rundt basseng er et must. Barna elsker å løpe rundt for å lage strømninger.

- Invister i saltvannsystem med en gang. Det er så enkelt og du slipper å stresse med kjemikalier. Kombiner med en sandfilterpumpe. Kjøp større enn du trenger slik at du slipper å kjøpe ny når du oppgraderer bassenget senere. Det er pumpene som koster, ikke selve bassenget.

- Filterpumpen bør kjøre hele døgnet, men bruker bare sånn 300watt så kostnaden er ikke stor akkurat for filterpumpen.

- Tenk ut gode løsninger for å sikre bassenget! Det finnes ikke godkjendte trekk. Vi har måttet bruke ekstra pressening med tau og karabinkroker for å hindre at barna går oppi når vi ikke ser på.

Anonymkode: 3bb57...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...