AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Jeg ringte et familiemedlem som snart kommer for å høre om de har med bur til hunden. Det var dårlig forbindelse så jeg måtte komme raskt til poenget,så fikk ikke sagt at jeg spør fordi jeg trenger å vite i forbindelse med transport og sikring. Så jeg spurte i korte trekk: har dere bur til hunden? Familiemedlem ble skikkelig satt ut og påpeker : Hva? Nei, hunden min er ikke noen burhund. Jeg sperrer da ikke hunden min inne. Det er helt uaktuelt. Jeg fikk raskt forklart at det er pga travsporten jeg spør og da roet han seg og forklarer hvordan de pleier å transportere hunden. Jeg ble selv litt satt ut 😶 Altså tror han at jeg ikke vil ha hunden der, men helst hadde hatt den stående i stua i et bur t? Jeg strever litt med logikken. Jeg er ikke akkurat et utpreget dedikert hundemenneske og har aldri hatt dyr, men hvordan han kan tro at jeg ønsker å la hunden sitte låst i bur to dager? Hadde dere forstått ut fra spørsmålet mitt at det gjelder transport? Anonymkode: 41abb...0ee
17.11 Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Det er ikke åpenbart at du snakker om transport nei. Mange har hunden sin i bur om natten og/eller når de er på jobb. Jeg liker det ikke sånn personlig, men uvanlig er det ikke. 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Bur er bra, det har alltid vært bra for hunder å kunne trekke seg unna til buret sitt når det vil være alene. Hatt flere hunder opp gjennom livet, og alltid praktisert å ha et åpent bur som fungerer som hundens hule. Registrer det igjen og igjen, når hunden ønsker fred går den i hula si, der vet hunden at den får lov til å være i fred. De som er så imot bur forstår seg lite på hunder. Anonymkode: 15f21...e88 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Det var ikke åpenbart at du mente for transport, nei. Noen hundeeiere er veldig imot bur, andre tenker at bur er greit ved moderat bruk av forskjellige årsaker. Det er umulig for dette familiemedlemmet å vite hva du tenker om bur om dere aldri har hatt en samtale om det tidligere. Bilbur eller transportbur er ord som er mer vanlig å bruke når man snakker om bur som brukes under transport. Sier man "bur" uten kontekst, er det lett å hoppe til konklusjonen om at man snakker om vanlig bur (bur inne). Det var altså helt innenfor at eier trodde du mente bur inne om du kun spurte "har dere bur til hunden?". Jeg ville også trodd det. Anonymkode: 6caf2...fd8 1 1
Snacks Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bur er bra, det har alltid vært bra for hunder å kunne trekke seg unna til buret sitt når det vil være alene. Hatt flere hunder opp gjennom livet, og alltid praktisert å ha et åpent bur som fungerer som hundens hule. Registrer det igjen og igjen, når hunden ønsker fred går den i hula si, der vet hunden at den får lov til å være i fred. De som er så imot bur forstår seg lite på hunder. Anonymkode: 15f21...e88 Det er stor forskjell på et lukket bur og et åpent bur! Den som ikke ser det har liten peiling på hund! 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Det høres helt ut som du ville ha hunden i bur hjemme hos deg ja. Faktisk tror ikke jeg deg når du sier du snakker om transport. Med mindre dette familiemedlemmet er helt imbesil da, og ikke har snøring på hvordan de skal transportere sin egen hund. Anonymkode: cacc6...b23
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det høres helt ut som du ville ha hunden i bur hjemme hos deg ja. Faktisk tror ikke jeg deg når du sier du snakker om transport. Med mindre dette familiemedlemmet er helt imbesil da, og ikke har snøring på hvordan de skal transportere sin egen hund. Anonymkode: cacc6...b23 Noen transporterer med sikkerhetssele, og bruker ikke bur. Anonymkode: 6923e...df6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det høres helt ut som du ville ha hunden i bur hjemme hos deg ja. Faktisk tror ikke jeg deg når du sier du snakker om transport. Med mindre dette familiemedlemmet er helt imbesil da, og ikke har snøring på hvordan de skal transportere sin egen hund. Anonymkode: cacc6...b23 Og noen har gitter mellom for og bak i bilen. Anonymkode: 6923e...df6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres helt ut som du ville ha hunden i bur hjemme hos deg ja. Faktisk tror ikke jeg deg når du sier du snakker om transport. Med mindre dette familiemedlemmet er helt imbesil da, og ikke har snøring på hvordan de skal transportere sin egen hund. Anonymkode: cacc6...b23 Hvorfor skulle ikke det være sant? Anonymkode: 23bc4...e96
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen transporterer med sikkerhetssele, og bruker ikke bur. Anonymkode: 6923e...df6 Men hvorfor skulle ts vite hva de bruker? Anonymkode: cacc6...b23
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men hvorfor skulle ts vite hva de bruker? Anonymkode: cacc6...b23 Fordi jeg skal hente dem på flyplassen og ikke vet hvordan de pleier å transportere hunden sin. Jeg har kun møtt hunden i sitt kjente omgivelser der den bor. Og som nevnt tidligere i tråden finnes det flere måter, belte, gitter og bur. Så enkel som det er det faktisk! 🙂 Anonymkode: 41abb...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi jeg skal hente dem på flyplassen og ikke vet hvordan de pleier å transportere hunden sin. Jeg har kun møtt hunden i sitt kjente omgivelser der den bor. Og som nevnt tidligere i tråden finnes det flere måter, belte, gitter og bur. Så enkel som det er det faktisk! 🙂 Anonymkode: 41abb...0ee Ah....da gir det mening, Men fortsatt uklart for eieren hva du mente, siden de kanskje ikke en gang hadde tenkt på hvordan de skulle transportere hunden i bilen fra flyplassen. Anonymkode: cacc6...b23
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 Synes det er ganske slemt å tenke det verste om folk altså. Bare fordi man er imot burbruk inne, så går man ikke til angrep på de som spør om man har bur? Jeg måtte selv spørre en del om det da jeg passet hunden til et gammelt familiemedlem. Første gang vi skulle passe, var bare for en dag, men vi tenkte å ta med hunden på en tur litt lenger unna huset, som da innebar kjøring, men dette familiemedlemmet var litt stressa akkurat da, og leverte hund, seng, bånd, mat og medisiner, og dro. Neste gang måtte vi da snakke litt nærmere ang bur, for hunden roet seg heller ikke så godt om natten hos oss. Det viste seg jo at denne hunden pleide noen ganger å sove i (åpent) bur om natten, og følte seg tryggest der. Senga var mest i bruk dagtid, og når hunden føler seg veldig trygg også på natt. Med bur så var det mye lettere å passe hunden, og den valgte etter hvert også senga si på natt hos oss. Men alltid bur de første dagene. Anonymkode: 0f819...bd9
Gliffy Skrevet 20. februar 2023 #14 Skrevet 20. februar 2023 Vi tar med bur til vår hund når han skal ligge over hos andre fordi han roer seg best ned i buret (åpent, så klart). Det er ganske vanlig. Men det er også en del som har hunden i lukket bur når de ikke er hjemme og om natta. Det var veldig vanlig før, så det er kanskje ikke så rart om de trodde det. Noen hundeskoler lærer bort dette som god praksis fortsatt. Men likevel unødvendig å anta på den måten da.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #15 Skrevet 20. februar 2023 Enig i at dette kan misforstås, men samtidig så er det normalt for mange hunder å sove i bur om natten eller mens eier er på jobb. Hjemme bruker vi sjelden bur. Men nå når mine foreldre har passet den ene tispa så leverer jeg også buret hennes, det blir som en lukket seng og der legger hun seg når hun skal sove eller slappe av med åpen dør. Men jeg har ingenting i mot at hun låses inne noen ganger mens de som passer er på jobb hvis hun f.eks har løpetid. Men hunder er forskjellige, selv om hun jeg har takler det helt fint så er det mange hunder som ikke er vandt med bur eller hvor eieren ikke har brukt tid til å tilvenne skikkelig Anonymkode: 48db0...cba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå