AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Noen som har erfaringer rundt dette tema og har vært i samme situasjon? Jeg får dagpenger dette året, men det er svært lite og umulig å leve for. Stopper NAV dagpengene hvis de ser at jeg får stønad fra Lånekassen i tillegg? Jeg sikter kun til stipendet man få fra Lånekassen, ikke studielånet. Anonymkode: dd3b8...c4e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Om dagpenger og utdanning: https://www.nav.no/arbeid/utdanning Anonymkode: 7190f...822
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Så lenge NAV har godkjent at du utdanner deg mens du mottar dagpenger kan du søke stipend/lån uten problemer. Har du ikke snakket med NAV om det kan du få krav om tilbakebetaling av dagpenger. Anonymkode: f458c...03f 1
William_S Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen som har erfaringer rundt dette tema og har vært i samme situasjon? Jeg får dagpenger dette året, men det er svært lite og umulig å leve for. Stopper NAV dagpengene hvis de ser at jeg får stønad fra Lånekassen i tillegg? Jeg sikter kun til stipendet man få fra Lånekassen, ikke studielånet. Anonymkode: dd3b8...c4e Jeg regner med at du har sett deg nøye inn i regelverket for å kombinere dagpenger med utdanning om ikke kan du i verste fall bli anmeldt av NAV. Men ja dagpenger teller som inntekt og tjener du over inntektsgrensen så vil stipendet bli avkortet. Du kan lese mer her om inntektsgrensen https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/omgjoring-av-basislan/#:~:text=Har du mer enn 195,høy inntekt du har hatt. Hva gjelder å kombinere dagpenger med utdanning kan du lese mer her https://www.nav.no/arbeid/utdanning Mye av problemet til NAV da er at de definerer utdanning ganske bredt til og med et lite kurs man betaler ut av egen lomme kan de se på som utdanning. Selv kjøretimer (!) ser de på som utdanning liksom. https://www.nav.no/arbeid/utdanning#kven-er-under-utdanning-eller-opplaering Endret 16. februar 2023 av William_S 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 Du regnes ikke som arbeidsledig når du studerer. Hever du dagpenger mens du studerer blir det fort politianmeldelse for trygdesvindel. Anonymkode: dacd8...906 1
William_S Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du regnes ikke som arbeidsledig når du studerer. Hever du dagpenger mens du studerer blir det fort politianmeldelse for trygdesvindel. Anonymkode: dacd8...906 Man kan fint kombinere dagpenger med et visst antall studiepoeng så lenge det søkes om. Tidligere var dette regelverket veldig strengt, men så kom det nye regler under corona som nå er gjort permanent. Men det er korrekt som du sier at det er studenter som har blitt dømt til ubetinget fengselsstraffer mens de har hevet dagpenger, men det er dog ikke veldig mange saker på det. Omtrent 80-90% av sakene hva gjelder trygdesvindel er folk som oppgir feil antall timer på meldekort. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du regnes ikke som arbeidsledig når du studerer. Hever du dagpenger mens du studerer blir det fort politianmeldelse for trygdesvindel. Anonymkode: dacd8...906 TS her. Jeg har selvsagt fått godkjenning av Nav allerede for å ta utdanning sammen med dagpenger. Jeg er ikke kriminell. Anonymkode: dd3b8...c4e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Jeg har selvsagt fått godkjenning av Nav allerede for å ta utdanning sammen med dagpenger. Jeg er ikke kriminell. Anonymkode: dd3b8...c4e TS igjen. Spørsmålet mitt er om Nav stopper dagpengene hvis de ser at jeg får stipend fra Lånekassen i tillegg. Jeg vet om inntektsgrensene fra Lånekassen sin side. Anonymkode: dd3b8...c4e
William_S Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): TS igjen. Spørsmålet mitt er om Nav stopper dagpengene hvis de ser at jeg får stipend fra Lånekassen i tillegg. Jeg vet om inntektsgrensene fra Lånekassen sin side. Anonymkode: dd3b8...c4e Nei det gjør dem ikke. Siden dagpenger er en statlig ytelse så vil ikke det bli motregnet mot andre inntektskilder forutsatt at du ikke tar lønnet arbeid da hvor man må oppgi det på meldekort og da blir det selvsagt motregnet. Lånekassa er helt uproblematisk - det er heller de som avkorter som du korrekt sier. Endret 16. februar 2023 av William_S 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 William_S skrev (20 minutter siden): Nei det gjør dem ikke. Siden dagpenger er en statlig ytelse så vil ikke det bli motregnet mot andre inntektskilder forutsatt at du ikke tar lønnet arbeid da hvor man må oppgi det på meldekort og da blir det selvsagt motregnet. Lånekassa er helt uproblematisk - det er heller de som avkorter som du korrekt sier. Jeg har lett overalt etter informasjon om dette tema, og fant litt om det på regjeringen sine sider (se link). Det virker faktisk som om regjeringen heller ikke er helt sikre på om det skal være greit eller ikke. Punkt 4.10 og 4.11 omtaler adgangen til å kombinere dagpenger med støtte fra Lånekassen: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-170-l-20202021/id2843520/?ch=4 Anonymkode: dd3b8...c4e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har lett overalt etter informasjon om dette tema, og fant litt om det på regjeringen sine sider (se link). Det virker faktisk som om regjeringen heller ikke er helt sikre på om det skal være greit eller ikke. Punkt 4.10 og 4.11 omtaler adgangen til å kombinere dagpenger med støtte fra Lånekassen: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-170-l-20202021/id2843520/?ch=4 Anonymkode: dd3b8...c4e Du viser til en proposisjon for 2020-2021. Dette sier NAV i dag: Du må først søke om dagpengar dersom du ikkje har gjort det. Søk om å kombinere dagpengar med utdanning eller opplæring Du må dokumentere utdanninga eller opplæringa du tek. Dersom du ikkje har alle vedlegga når du søker, kan du ettersende dei innan 14 dagar. Du kan søke sjølv om du får støtte frå Lånekassen. https://www.nav.no/arbeid/utdanning Anonymkode: bfdc5...c50
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #12 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): TS her. Jeg har selvsagt fått godkjenning av Nav allerede for å ta utdanning sammen med dagpenger. Jeg er ikke kriminell. Anonymkode: dd3b8...c4e Hadde kanskje vært lurt å inkludere denne informasjonen i HI...? Anonymkode: 7190f...822 1
ramz Skrevet 31. januar 2024 #13 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 16.2.2023 den 11:26 AM): Noen som har erfaringer rundt dette tema og har vært i samme situasjon? Jeg får dagpenger dette året, men det er svært lite og umulig å leve for. Stopper NAV dagpengene hvis de ser at jeg får stønad fra Lånekassen i tillegg? Jeg sikter kun til stipendet man få fra Lånekassen, ikke studielånet. Anonymkode: dd3b8...c4e Hi hvordan gjorde du det? Jeg tar også engelsktimer og mottar godtgjørelse fra lånekassa. Vil det være et problem hvis jeg får dagpenger? Antall kurs jeg tok er mindre enn 15 studiepoeng.
Knirke Skrevet 31. januar 2024 #14 Skrevet 31. januar 2024 2 hours ago, ramz said: Hi hvordan gjorde du det? Jeg tar også engelsktimer og mottar godtgjørelse fra lånekassa. Vil det være et problem hvis jeg får dagpenger? Antall kurs jeg tok er mindre enn 15 studiepoeng. Snakk med NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå