AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Til og med Norsk Lastebileier-forbund er imot de økte bøtesatsene da de mener det vil være ødeleggende for rekrutteringen. At bøtene ikke baserer seg på inntekten til den enkelte kan jeg forstå, for hvis du skal være uheldig å kjøre litt for fort, å være laveste bøtesats, så føles det kanskje litt urettferdig. Men kjører du 20-30 eller enda flere km/t over fartsgrensen, er det absolutt ingen grunn til å ta hensyn til inntekten til den enkelte. Skal vi ta hensyn til den enkelte ved en evt. drapsdom? Nei. At bøtesatsene ikke samsvarer med forseelsen kan diskuteres. Om fart dreper, kan også diskuteres. Hva skyldes egentlig dødsulykker på veien? Uoppmerksomhet? Da burde i hvert fall mobilbruk straffes hardt! Hvorfor er så mange imot de økte bøtesatsene? Hold deg innenfor regelverket, så slipper du bot! Anonymkode: 8be48...e98 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Om mobilbruk fører til dødsulykker. Burde det gitt livstid i fengsel. Når man skal utforme straff må man bestemme seg. Er lovbruddet alvorlig eller ikke? Det er inkonsekvent slik det er nå. Altså det sises at lovbruddet fører til død. Men straffen er likevel bare 10000 kroner i bot. Fører det til død skal det være livstid i fengsel. Noe annet gir ikke mening. Anonymkode: b5540...3db 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Du er klar over at drap er strafferettslig og at straffeutmålingen er individuell? Akkurat det du sier vi ikke kan gjøre, gjøres hver gang en slik rettssak starter. Prinsipielt er norske bøter spinnvilt høye - også for mine forseelser slik som lysfeil, mobilbruk, 10 over osv. Folk gjør feil og straffesatsene er rett og slett blitt for høye for det. Et stort problem er at den orwellsk titulerte "nærpolitireformen" praktisk talt avskaffet politiet i distriktet. Her ser vi hverken UP eller ordinær politi, og brannfolka forteller at det tar 30-40 minutter til politiet dukker opp ved ulykker. Kontrolltettheten er med dette også altfor lav. Hyppigere kontroll og lavere satser, eller sjelden kontroll og rettferdige satser, det er to alternativene folk opplever som mer rettferdig. Dagens løsning er ikke "halvgod" en gang. Anonymkode: 7346c...f65 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 For nå virker det ikke lenger som bøtene er til for virke preventivt, men kun for å få ekstra inntekter til staten. De bøtesatsene som allerede var der, var alldeles avskrekkende nok for folk. Nå.blir det bare tullete Anonymkode: b2e72...dac 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...Fører det til død skal det være livstid i fengsel. Noe annet gir ikke mening. Anonymkode: b5540...3db Sier hvem? Moses? Trump? Hillbilly Johnny? For noen holdninger! Det er ikke slik at noen dør hver gang en mobil løftes opp av en sjåfør. Anonymkode: 7346c...f65 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er klar over at drap er strafferettslig og at straffeutmålingen er individuell? Akkurat det du sier vi ikke kan gjøre, gjøres hver gang en slik rettssak starter. Prinsipielt er norske bøter spinnvilt høye - også for mine forseelser slik som lysfeil, mobilbruk, 10 over osv. Folk gjør feil og straffesatsene er rett og slett blitt for høye for det. Et stort problem er at den orwellsk titulerte "nærpolitireformen" praktisk talt avskaffet politiet i distriktet. Her ser vi hverken UP eller ordinær politi, og brannfolka forteller at det tar 30-40 minutter til politiet dukker opp ved ulykker. Kontrolltettheten er med dette også altfor lav. Hyppigere kontroll og lavere satser, eller sjelden kontroll og rettferdige satser, det er to alternativene folk opplever som mer rettferdig. Dagens løsning er ikke "halvgod" en gang. Anonymkode: 7346c...f65 Folk gjør feil ja, men de som bare gjør litt feil er kanskje litt over fartsgrensen i noen sekunder. Man tar ikke opp telefonen ved en feiltakelse f.eks. Jeg synes det er helt greit med høye bøter. Det er altfor mange som ser på trafikkregler som bare veiledende. Anonymkode: 9bc95...8b4 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...noen dør hver gang en mobil løftes opp av en sjåfør. Sier hvem? Moses? Trump? Hillbilly Johnny? Anonymkode: b5540...3db 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sier hvem? Moses? Trump? Hillbilly Johnny? Anonymkode: b5540...3db Dette er nok Hillbilly Johnny. Anonymkode: 541be...45c 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 Fordi satsene ikke står i rimelig forhold til lovbruddet. Når man har frikoblet straff og lovbrudd, kunne bøtene like gjerne vært 10 millioner for å bruke mobil i bilen. Det er i prinsippet ingen forskjell. Mer penger til staten. Økonomisk ruin for den med dårlig råd. Lommerusk for den med god råd. Det spiller ingen rolle for det er uansett ingen rimelig forhold mellom lovbrudd og straff. Derfor er så mange i mot. Anonymkode: 24d03...410 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 Å dille med telefonen mens en kjører bil blir det samme som å kjøre med promille i min bok, og ja, jeg har selv blitt påkjørt (tohjuling) av ei som satt og lekte med mobilen mens hun kjørte bil. Anonymkode: f1ee7...34a 6
Hannah80 Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For nå virker det ikke lenger som bøtene er til for virke preventivt, men kun for å få ekstra inntekter til staten. De bøtesatsene som allerede var der, var alldeles avskrekkende nok for folk. Nå.blir det bare tullete Anonymkode: b2e72...dac Tydelig at bøtene ikke var avskrekkende nok. Ser ofte folk som sitter å fikler med mobilen mens de kjører. 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 Det er helt umulig med nullvisjon i forhold til dødsfall i trafikken og bare øke satsene til en kommer dit. En del dødsfall er selvgjort, en del er relatert til dyr/stein og lignende i vei og en del er pga rus. Når alt dette er borte vil det resterende ulykkestall et være så lavt at det er ikke verd å gjøre ett så stort inngripen for å unngå. Noen vil alltid dø i trafikken uansett. Men ang mobil saken så er det rart det skal være så ulovelig å ta i telefonen mens en kjører mens stor touch screen skal være lov.. Anonymkode: 48288...4bb 1
Gjest Automagisk Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om mobilbruk fører til dødsulykker. Burde det gitt livstid i fengsel. Når man skal utforme straff må man bestemme seg. Er lovbruddet alvorlig eller ikke? Det er inkonsekvent slik det er nå. Altså det sises at lovbruddet fører til død. Men straffen er likevel bare 10000 kroner i bot. Fører det til død skal det være livstid i fengsel. Noe annet gir ikke mening. Anonymkode: b5540...3db Alle som kjører fossilbil bidrar til klimaendringer som allerede nå dreper mennesker..Livstid i fengsel da?
koktreke Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Hannah80 skrev (11 minutter siden): Tydelig at bøtene ikke var avskrekkende nok. Ser ofte folk som sitter å fikler med mobilen mens de kjører. Helt enig. Hver dag, mange ganger for dag....! Fint at det svir noe skikkelig når de risikerer andres liv på den måten. 1 2
Isambard Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 Jeg tror de negative reaksjonene har med tiden vi lever i å gjøre. Høye strømpriser, høye renter, høyere skatt. Mye kjefting og moralisering for bil, hytte, kjøtt, fly og alt som er gøy. Det er ikke stemning for mer tyn fra myndighetene, selv om det er en god sak. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 Fordi høy oppdagelsesrisiko er mer preventivt, enn høy straff. Det er forsket på dette. Altså om det er stor sjanse for å bli ferska, men det er passe stor straff er det mer effektivt enn å øke straffen. Når straffen øker skyhøyt, men det er liten sjanse for å bli tatt, altså oppdagelsesrisiko er relativt lav, så slutter ikke folk med den uønskede adferden. Det som er effektivt for å få bukt med adferden, dvs kontroll er mer jobb og mer utgift for politiet. Det som gir «skinn» av at samfunnet gjør noe med problemet er å øke bøtesatsene, men det får ikke egentlig effekt i å refusere antall lovbrudd, men det øker inntektene til staten. Det offentlige kjenner også på inflasjonen, og trenger å øke inntektene sine. I dag tok de i Bergen inn 250.000 på en ettermiddag oppe ved Lagunen. Det er effektiv inntjening. Særlig når bøtesatsene var såpass høye som de var, det svei allerede, er det tvilsomt at det har stor effekt på antall overskridelser. Folk er i mot det, fordi det i realiteten er en skatt, rene fiskale hensyn som ligger bak, inntjennng til statskassen. Dette prinsippet gjelder ikke for alvorlig kriminalitet. de fleste lar ikke være å drepe folk fordi man er redd for å bli ferska. Mange kan derimot parkere på fortauet om man vet man aldri kommer til å få bot, sakke ned på strekket med kamera og gasse opp etterpå? Om boten for å parkere halvveis på fortauet med nødblinken på er på 800,- eller 1.000,- er ikke så viktig i vurderingen vi gjør i hodene våre. Når man gjør dette, er det fordi vi ikke har noen som helst ambisjon å få bot i det hele tatt. Anonymkode: 0d44c...73b 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For nå virker det ikke lenger som bøtene er til for virke preventivt, men kun for å få ekstra inntekter til staten. De bøtesatsene som allerede var der, var alldeles avskrekkende nok for folk. Nå.blir det bare tullete Anonymkode: b2e72...dac Da var vel ikke avskrekkende nok hvis folk fortsetter å drepe andre på veien fordi de kikka på mobilen eller kjørte for fort? Anonymkode: f06f9...04b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #18 Skrevet 16. februar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Da var vel ikke avskrekkende nok hvis folk fortsetter å drepe andre på veien fordi de kikka på mobilen eller kjørte for fort? Anonymkode: f06f9...04b Les et innlegg opp, så får du forklaringen. Anonymkode: 0d44c...73b 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #19 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å dille med telefonen mens en kjører bil blir det samme som å kjøre med promille i min bok, og ja, jeg har selv blitt påkjørt (tohjuling) av ei som satt og lekte med mobilen mens hun kjørte bil. Anonymkode: f1ee7...34a Hva med å bytte en CD, finne riktig radio kanal, se seg selv i speilet og mange andre ting du kan gjøre som er risikofullt mens du kjører bil? Anonymkode: 64291...3f6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #20 Skrevet 16. februar 2023 Vi får håpe alle biler blir selvkjørende etter hvert, så kan folk kose seg med mobilen mens bilen følger trafikkreglene og får alle trygt frem. Anonymkode: ed8d3...31b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå