AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Jeg vemmes over meg selv. Vært tynn som en strek hele livet. Bikket 40, spiser vanlig og trener. Likevel eser jeg ut. Gått opp 4 kg og det synes på magen. Alltid hatt tynn og stram mage. Drikker kun vann, rører ikke alkohol og spiser sjelden godteri. Hva skjer? Er begynt å sykle, men hva mer kan jeg gjøre? Er det overgangsalder?? 😥 Anonymkode: 84a27...463 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Alderen ja. Anonymkode: 43921...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Det kan være alderen som tar deg, ja. Østrogen-nivåene synker, og det påvirker vekten (og da spesielt begynner kvinner å legge på seg på magen, på samme måte som menn...) Du mister også muskelmasse etter hvert som du blir eldre, med mindre du er nøye med å trene styrke for å bevare muskelmasse. Mindre muskelmasse = lavere hvileforbrenning. Anonymkode: 778f0...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Interessant det der. Jeg har vært slank (undervektig) fra naturens side hele livet. Nærmer meg 40 år, og er "spent" på om figuren da vil endre seg drastisk. Har du slanke foreldre da? Man kan vel gjerne se litt frem i tid ved å sammenligne seg med dem. Jeg ligner i utgangspunktet på min far, som fortsatt er slank/tynn, nå i 60-årene. Samtidig vil jeg legge til at man må alltid være obs på eventuelle sykdommer som kan ligge bak en plutselig vektøkning, særlig hvis det kun er magen din som eser ut.. Anonymkode: bda93...c1b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 Litt synsing, tror det er slik at jo eldre man er desto mer streng bør man være med kostholdet. Har en tante som ser bra ut i 60 alderen, men hun spiser kun det hvite delen som er nærmest skallet når hun spiser vannmelon fordi det er mindre sukker og har lite kalori. Så investerer hun en god del på kvalitetsmatvarer. Anonymkode: fa041...eaf
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vemmes over meg selv. Vært tynn som en strek hele livet. Bikket 40, spiser vanlig og trener. Likevel eser jeg ut. Gått opp 4 kg og det synes på magen. Alltid hatt tynn og stram mage. Drikker kun vann, rører ikke alkohol og spiser sjelden godteri. Hva skjer? Er begynt å sykle, men hva mer kan jeg gjøre? Er det overgangsalder?? 😥 Anonymkode: 84a27...463 Sjekk stoffskiftet ditt. Anonymkode: aa5ae...2a1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Mange kommer jo ikke i overgangsalderen før uti 50 årene. Du ville nok hatt andre symptomer enn dette. Kanskje du er gravid? Anonymkode: aa5ae...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 Hva betyr "spiser vanlig"? Det er nok en del kostholdssynder man kommer greit unna med som ung som man med alderen ikke lenger kan holde på med. For eksempel småspising, mye sukker, alkohol, etc. Mange som opplever at blodsukkeret kryper oppover. Anonymkode: 38cb7...0a7 1
Anonymburker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 Jeg er 36, spiser hva jeg vil og er tynn. Satser på at det fortsetter for alltid.
Million Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 (endret) Samme skjedde med meg da jeg bikket 40. Hadde vært tynn som en strek og sterkt undervektig i hele mitt liv, og mage hadde jeg kun som gravid. Men ved 40 begynte plutselig noen kilo å legge seg på kroppen, helt av seg selv. Ettersom årene har gått, har de fordelt seg litt over hele, men synes det er mest på magen/buken. Synd. Jeg er ikke overvektig, er normalvektig, men de kiloene jeg har, har liksom samlet seg på baken og på magen. Det skjer når østrogennivået/hormonnivået i kroppen vår går ned med alderen. Det blir enda verre når man kommer i overgangsalderen på alvor, og ikke lenger bare ser begynnelsen på den. Menn opplever det samme, bare at hos dem er det testosteronnivået som synker. Endret 16. februar 2023 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 Jeg er over 50 og har ganske mye muskulatur som holdes ved like ved styrketrening. Kostholdet er forholdsvis stramt med periodisk faste, styring på macroer og inntak. Har ganske lav fettprosent . Ingenting som kommer av seg selv 🥵 Anonymkode: 96aa0...054 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 Anonymburker skrev (1 time siden): Jeg er 36, spiser hva jeg vil og er tynn. Satser på at det fortsetter for alltid. Lurt å følge litt med på blodsukker, blodtrykk etc. likevel Også slanke kan utvikle diabetes og diverse. Anonymkode: 38cb7...0a7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 Dette er så trist. Takler ikke dette. Jeg vil ikke endre meg. Alltid spist det jeg ville. Finnes det medisiner? Anonymkode: 84a27...463
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Synes de aller fleste på 40+ ser mye bedre ut om de ikke ligger i nedre del av BMI skalaen. Da ser man gjerne så veldig mye eldre ut. Litt underhudsfett bidrar til at man ser sunnere ut. Anonymkode: 15998...522 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes de aller fleste på 40+ ser mye bedre ut om de ikke ligger i nedre del av BMI skalaen. Da ser man gjerne så veldig mye eldre ut. Litt underhudsfett bidrar til at man ser sunnere ut. Anonymkode: 15998...522 Jeg er helt uenig i dette. Dette ansiktsfettet begynner å sagge og legge seg som "jowls" og dobbelthaker når man er over en viss alder. Det er ikke lenger collagenfylt og ungdommelig. Syns at slanke kvinner ofte blir penere med alderen når ansiktet er mer definert. Men uansett vil en slank kropp i middelalder gi et mer ungdommelig inntrykk totalt sett enn den typiske topptunge kroppen som mange kvinner får etter overgangsalder, og ekstra kilo legger seg mer rundt magen. Anonymkode: c931b...07a 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes de aller fleste på 40+ ser mye bedre ut om de ikke ligger i nedre del av BMI skalaen. Da ser man gjerne så veldig mye eldre ut. Litt underhudsfett bidrar til at man ser sunnere ut. Anonymkode: 15998...522 Hvis du mener 70 pluss så er det kanskje mer kledelig, men på en 40 eller 50 åring? NEI, helt uenig. Selv begynte kiloene å komme etter fylte 38. Er 175 cm høy og veide ca 60 kilo fra jeg var konfirmert og til jeg var 38. Kunne spise akkurat hva jeg ville når jeg ville og la ikke på meg - bortsett fra 12 kilo når jeg gikk gravid og det forsvant nesten umiddelbart etter fødselen. I dag veier jeg 73 kilo. Litt rundere i ansiktet ellers er alle kilo lagt seg rundt magen:( Har akkurat skaffet meg personlig trener som hjelper meg å trene styrke, som en skriver over så hjelper økt muskelmasse til med å øke forbrenningen. Jeg har begynt å trene kondisjon også, spiser sjelden godterier og kake, lager ren mat fra bunnen og drikker ikke brus. Krysser fingre og tær for at jeg snart ser virkningene av treningen og kostomleggingen. Det er så utrolig frustrerende å ikke lenger kunne kle seg i akkurat hva man vil, se seg i speilet og se at magen tyter ut over bukselinningen..... Anonymkode: 7eb57...56f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt uenig i dette. Dette ansiktsfettet begynner å sagge og legge seg som "jowls" og dobbelthaker når man er over en viss alder. Det er ikke lenger collagenfylt og ungdommelig. Syns at slanke kvinner ofte blir penere med alderen når ansiktet er mer definert. Men uansett vil en slank kropp i middelalder gi et mer ungdommelig inntrykk totalt sett enn den typiske topptunge kroppen som mange kvinner får etter overgangsalder, og ekstra kilo legger seg mer rundt magen. Anonymkode: c931b...07a Tror dette kommer ann på hudmengden som om når ekstrem overvektig mennesker går fort ned i vekt og huden har ingen sted å gjøre av seg og blir hengende. Det beste er kanskje å holde den samme vekta (hels normal slank) ut hele livet og ingen jojo. Kona til David Bowie som er kjempe lekker sier at hun legger på seg 2kg per tiår Så fra 30 til 80år så kan man legge på seg til sammen 10kg noe som høres rimelig ut for å holde huden stram tenker jeg. Bare en teori hehe. Anonymkode: fa041...eaf
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #18 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Tror dette kommer ann på hudmengden som om når ekstrem overvektig mennesker går fort ned i vekt og huden har ingen sted å gjøre av seg og blir hengende. Det beste er kanskje å holde den samme vekta (hels normal slank) ut hele livet og ingen jojo. Kona til David Bowie som er kjempe lekker sier at hun legger på seg 2kg per tiår Så fra 30 til 80år så kan man legge på seg til sammen 10kg noe som høres rimelig ut for å holde huden stram tenker jeg. Bare en teori hehe. Anonymkode: fa041...eaf Det høres kjempefornuftig ut egentlig! Nå er hun modell, og har timeglassfigur, så oss dødelige ser ikke sånn ut som 52-åringer (da bildet ble tatt). Men det å holde vekten relativt stabil, er helt klart bra for både helse og utseende. Jojoslanking er en fryktelig usunn greie. Skulle ønske at vi hadde et større fokus på vektbalanse, i stedet for denne sort/hvitt tankegangen hvor man lar alt skli ut, og så begynner på restriktive dietter for å gå ned 20+ kg. Rinse & repeat. Det er så destruktivt. Anonymkode: c931b...07a 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #19 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er helt uenig i dette. Dette ansiktsfettet begynner å sagge og legge seg som "jowls" og dobbelthaker når man er over en viss alder. Det er ikke lenger collagenfylt og ungdommelig. Syns at slanke kvinner ofte blir penere med alderen når ansiktet er mer definert. Men uansett vil en slank kropp i middelalder gi et mer ungdommelig inntrykk totalt sett enn den typiske topptunge kroppen som mange kvinner får etter overgangsalder, og ekstra kilo legger seg mer rundt magen. Anonymkode: c931b...07a Nå sa jeg litt mer fett på kroppen generelt, i stedet for å tviholde på "tenåringsfiguren". Og trene bør man selvfølgelig gjøre. Muskelsvinnet er det som påvirker mest med alderen, og kan gi en kroppsform med tynne bein og større mage/overarmer, ja. Den kroppsformen du viser til er krevende uansett vekt. For overkroppen vil se større ut jo tynnere bein og smalere hofter man har. Anonymkode: 15998...522
Viktualia Skrevet 17. februar 2023 #20 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Litt synsing, tror det er slik at jo eldre man er desto mer streng bør man være med kostholdet. Har en tante som ser bra ut i 60 alderen, men hun spiser kun det hvite delen som er nærmest skallet når hun spiser vannmelon fordi det er mindre sukker og har lite kalori. Så investerer hun en god del på kvalitetsmatvarer. Anonymkode: fa041...eaf Vannmelon ja. Kaloribomben med 30 kalorier per hekto. Viktig å være forsiktig med den. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå