Gå til innhold

Ubehagelig seksuell erfaring. Det påvirker.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av tidligere tråder om «ble jeg voldtatt». Da jeg var 14 år mistet jeg jomfrudommen på bygdafest og alle fikk det med seg. Jeg var full og husker ikke noe av det foruten at han lå over meg, det gjorde vondt og han spurte om det gikk bra med meg. Det neste jeg husker er at jeg møter han igjen senere på kvelden og at jeg ikke tror på at vi har hatt sex. Skal ikke gå mere inn på detaljene rundt dette, men saken er at alle fikk det med seg (skjedde typ i grøfta utenfor) og jeg selvfølgelig fikk stempel som løs på tråden. Dette påvirket meg og mine valg og handlinger lenge og jeg har gjort mye grenseoverskridende i berusa tilstand i årene etter, da jeg tenkte at jeg var jo slik jeg. Løs. Ikke verd noe. Jeg har senere snakka med venninna mi som jeg var sammen med den kvelden og jeg hadde nettopp møtt han som gjorde det (han var 17 år) og jeg hang rundt han for jeg greide nesten ikke å gå og vi gikk bort fra de andre (men ikke langt nok desverre). Jeg vil ikke si dette er voldtekt, for antageligvis må jeg ha vært med på det da jeg husker han spurte om det gikk bra med meg. Men kan vi kalle det en grenseoverskridende seksuell handling? Poenget er vel at i lys av lignende tråder føler jeg det mangler et godt ord for dette. Det som var det værste for meg var ydmykelsen i etterkant (han løp rundt og sa han ikke var jomfru lenger og alle visste det var meg da vi ble observert og jeg hadde blod på t-skjorta). Poenget er vel at dersom vi hadde et ord for slike ubehagelige erfaringer kunne det hjelpe på skammen og at man kanskje kan bli kvitt den tidligere. Noe som også kan hindre gjentakelser. Dette ble et langt innlegg og beklager det. Følte bare tematikken har vært mye her og ville belyse litt viktigheten av å kunne føle at en ikke gjorde noe galt i ettertid. Tror det er det mange her er ute etter med disse «ble jeg voldtatt trådene». 

Endret av Jordnær
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var leit din førstegangsopplevelse skulle være på denne måten og at det fører til hvordan du ser på deg selv.

Siden du var såpass ung og han 17 så er det vel voldtekt? I hvertfall om du ikke har løyet på alderen.

Hva et ord løser vet jeg ikke, fyllesex er kanskje dekkende. 

Håper livet ditt er bedre nå. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med deg TS.

Slik jeg ser det, så hadde du sex i fylla, og du var veldig ung. Og siden du selv sier at du var med på det, så er det er i mine øyne ikke voldtekt, men så sier du at du ikke egentlig ikke vet helt om du var med på det eller ikke.. så ja. Man argumentere siden du var såppass ruset, at det var en utnyttelse/en form for overgrep. Og du var mindreårig (14), og han var 17 år? ... Hm. Men som du sier, virker det ikke som at du legger så mye i selve hendelsen, men i hvordan menneskene rundt deg behandlet deg etterpå. Og det er det som blir litt vanskelig, og ihvertfall når man er så ung, fordi ungdommer ikke helt har fått utviklet et ordentlig etisk verdisyn og har en manglende respekt for mye, og mange bare spytter ut ting, av forskjellige grunner. Også baller det seg på, også går ryktene. Man kan nesten se på det som en form for mobbing kanskje? Eller jeg tror jeg har ordet. En krenkelse

Jeg husker selv, at et sånt rykte var noe jeg var livredd for å få selv da jeg var yngre. Mennesker kan være så slemme. Håper det går bra med deg nå og at du vet at du er uendelig mye verdt. Her er det menneskene rundt som har gjort noe galt, ikke du.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Linya skrev (5 minutter siden):

Jeg føler med deg TS.

Slik jeg ser det, så hadde du sex i fylla, og du var veldig ung. Og siden du selv sier at du var med på det, så er det er i mine øyne ikke voldtekt, men så sier du at du ikke egentlig ikke vet helt om du var med på det eller ikke.. så ja. Man argumentere siden du var såppass ruset, at det var en utnyttelse/en form for overgrep. Og du var mindreårig (14), og han var 17 år? ... Hm. Men som du sier, virker det ikke som at du legger så mye i selve hendelsen, men i hvordan menneskene rundt deg behandlet deg etterpå. Og det er det som blir litt vanskelig, og ihvertfall når man er så ung, fordi ungdommer ikke helt har fått utviklet et ordentlig etisk verdisyn og har en manglende respekt for mye, og mange bare spytter ut ting, av forskjellige grunner. Også baller det seg på, også går ryktene. Man kan nesten se på det som en form for mobbing kanskje? Eller jeg tror jeg har ordet. En krenkelse

Jeg husker selv, at et sånt rykte var noe jeg var livredd for å få selv da jeg var yngre. Mennesker kan være så slemme. Håper det går bra med deg nå og at du vet at du er uendelig mye verdt. Her er det menneskene rundt som har gjort noe galt, ikke du.

Tusen takk for fint svar ❤️ Du har rett i at det ikke var selve hendelsen, men etterpå som prega meg. Skammen som integrerte seg i selvfølelsen egentlig. Og den varte i mange år og førte til mye. Nå er jeg voksen og har det bra altså, bare så det er sagt.  Men ja, kanskje krenkelse er et riktig  ord. Selv om jeg er sikker på at han ikke mente å krenke meg. Han var jo også berusa. Men det er jo følelsen av å bli brukt og kasta på en måte. Ikke verdt mer en grøfta og «yes, nå er jeg ikke jomfru lenger! Stikker, hadet». Og så er ryktet ditt ødelagt for alltid. Når det skal sies var de på skolen egentlig ganske greie i etterkant, det ble ikke mobbing ut av det. Selv om jeg ble ropt «løs» etter ved noen tidspunkt og jeg så hva folk tenkte. Så var kanskje mer at jeg følte på det. Så vil absolutt ikke fremstille meg som et offer. Men hadde jeg tenkt da at dette egentlig ikke var en ok opplevelse og at jeg ikke gjorde noe galt der og da hadde nok det hjulpet på senere opplevelser. 

• Hjerte 2
Skrevet

Han burde ha blitt buret inne med vann og brød ti år. 

Anonymkode: 80a20...b21

Skrevet
Flintis skrev (26 minutter siden):

Det var leit din førstegangsopplevelse skulle være på denne måten og at det fører til hvordan du ser på deg selv.

Siden du var såpass ung og han 17 så er det vel voldtekt? I hvertfall om du ikke har løyet på alderen.

Hva et ord løser vet jeg ikke, fyllesex er kanskje dekkende. 

Håper livet ditt er bedre nå. 

Fyllesex er nok mer dekkende ja, du har nok rett i det. Har ikke løyet nei. Fører ikke noe godt med seg å drikke seg så full så tidlig. Drikker ikke nå lenger for å si det sånn (voksen nå). Men var mye festing og alkohol i 10 år etter dette. Livet mitt er bra nå altså, takk for omtanken ❤️. Flytta vekk fra bygda da. 

Skrevet

Du var 14 år og under seksuell lavalder, så du hadde ikke samtykkekompetanse etter loven. Bare det gjør det til voldtekt, siden du ikke kunne samtykke. At du var altfor full gjør ikke handlingen mer spiselig,men mindre. 

Så ja dette var voldtekt, og noe du kunne anmelde for. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han burde ha blitt buret inne med vann og brød ti år. 

Anonymkode: 80a20...b21

Nei, så absolutt ikke. Det var ikke en grei opplevelse for meg, men fremstiller ikke han som en lovbryter. Har aldri sagt han voldtok meg, men hvordan det påvirka meg. Jeg var under seksuell lavalder ja, men kunne aldri anmeldt han. Han var nok også overstadig berusa. Vet jo heller ikke hvor mye han huska. Poenget med innlegget var følelse av skam og selv ha gjort noe galt. Vil ikke bidra til å føre skyld på han. 

Skrevet

Au aldri ville sagt at han voldtok deg betyr ikke at han ikke gjorde det, for han voldtok deg faktisk. 

Man kan ikke samtykke når man er mindreårig. Sex uten samtykke er voldtekt. 

Dersom du føler ordet er for sterkt kan du si overgrep? "Fyllesex" er det iallefall ikke..

Anonymkode: 53a5d...34b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jordnær skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for fint svar ❤️ Du har rett i at det ikke var selve hendelsen, men etterpå som prega meg. Skammen som integrerte seg i selvfølelsen egentlig. Og den varte i mange år og førte til mye. Nå er jeg voksen og har det bra altså, bare så det er sagt.  Men ja, kanskje krenkelse er et riktig  ord. Selv om jeg er sikker på at han ikke mente å krenke meg. Han var jo også berusa. Men det er jo følelsen av å bli brukt og kasta på en måte. Ikke verdt mer en grøfta og «yes, nå er jeg ikke jomfru lenger! Stikker, hadet». Og så er ryktet ditt ødelagt for alltid. Når det skal sies var de på skolen egentlig ganske greie i etterkant, det ble ikke mobbing ut av det. Selv om jeg ble ropt «løs» etter ved noen tidspunkt og jeg så hva folk tenkte. Så var kanskje mer at jeg følte på det. Så vil absolutt ikke fremstille meg som et offer. Men hadde jeg tenkt da at dette egentlig ikke var en ok opplevelse og at jeg ikke gjorde noe galt der og da hadde nok det hjulpet på senere opplevelser. 

Siterte visst meg selv der, men ville bare si at jeg i årene etterpå ble oppringt av kameratene hans i fylla som påpeka hvor løs jeg var og om jeg ville ha sex. Dum som jeg var tok jeg alltid telefonen og snakka med dem. Fordi jeg tenkte at jeg ikke fortjente bedre.  

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Du var et barn. Det er en grunn til at det ikke er lov til å ha sex med barn. Du hadde ikke modenhet til å stoppe dette. Du hadde heller ikke modenhet til å ta konsekvensene av det å være seksuelt aktiv, dersom det hadde vært bevisst og selvvalgt.
Du var beruset. Man kan ikke ta kvalifiserte valg i fylla. Det er straffbart å utføre seksuelle handlinger mot berusede personer.

Du har opplevd et seksuelt overgrep, som var særlig ydmykende pga. vitner til hendelsen.

Det er en vanlig respons for barn som er overgrepsutsatte å få en overdrevent seksualisert adferd i etterkant.
Det handler i mange tilfeller om forsøk på å kunne kontrollere situasjonen når man gjør seg nye erfaringen.
Manglende selvrespekt og selvverd gjør dette til en risikoadferd for unge personer, som kan ende med å retraumatisere seg selv, heller enn å finne fine opplevelser.

Jeg syns du skal kontakte noen og få bearbeidet de traumene du bærer på.
Ingenting av dette var din feil, og det kan skade din evne til å være fri og trygg i intime situasjoner videre i livet.

Endret av Andro
  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser du selv mener at det ikke er en voldtekt. Men det er iallefall et overgrep med tanke på din alder. Så begrepet grenseoverskridende seksuell handling er definitivt innenfor. 

Utover det finnes det mange gråsoner, og innimellom så har ikke tanker og handling samme intensjon. Både til og fra. Mange angrer også på ting som har skjedd og ting de har gjort. Og når du føler at du selv ikke har en "sak", og forsåvidt heller ikke ønsker å lage en sak av det, så handler det om å bearbeide følelsene dine rundt det. 

Sistnevnte bør du kanskje oppsøke hjelp for.

• Hjerte 1
Skrevet

Alle fikk det med seg, men ingen stoppet han? 

Hvorfor var det ingen som avbrøt han? 

Anonymkode: 1a3c6...e75

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Et godt eksempel på hvor viktig det er at gutteforeldre strammer seg opp og snakker med sine tenåringssønner om seksualitet og seksuell etikette, om man kan kalle det for det. Han burde visst bedre. Selv om dette ikke er direkte voldtekt er det utvilsomt en krenkbar handling og det er ikke rart du bærer med deg dette videre i livet og blir preget av det. Ellers er det nok dessverre ikke så mye å gjøre med det, rent juridisk sett. Bra du har et godt liv i dag. Se på dette som en dyrkjøpt lærepenge du har tatt lærdom av. Prøv å fristille deg fra skyld. Du var ung. Hånden opp de som aldri har gjort ting de angrer på. Når man vet bedre gjør man bedre ❤️

Anonymkode: 7e8f1...938

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Jordnær skrev (31 minutter siden):

Jeg forstår, det er en veldig naturlig reaksjon du har fått. Han var jo ung han også, så som du sier så mente det sikkert ikke med hensikt vondt ovenfor deg. Det virker som at han bare var glad og stolt over å ikke være jomfru lenger, uten å tenke over hvordan det føltes for deg. En typisk egoisitisk handling fra en ung gutt, drevet av testosteron, umodenhet og uvisshet. Men, det gjør det fortsatt ikke greit.

Dette gjelder mange av oss, og det er nok mange som har lignende opplevelser som deg, når det kommer til menn og sex, og spesielt følelsen av å bare bli "brukt". Sex er noe av det mest sårbare og verdifulle vi kan gi noen.

Som de andre sier her, så var du under seksuell lavalder, og du var beruset. Det er i sin hendelse, et seksuelt overgrep. Jeg har lignende følelser og reaksjonsmønster som deg TS, hvor jeg ikke ønsker å skylde på noen andre, og finner heller forklaringer selv og tilgir. For meg så er det "enklere" enn å sette meg i en offerrolle. Det kan også være vanskelig å se at man faktisk var et offer, fordi da må man innse at man faktisk var maktesløs, og det kan også være veldig vondt. Og så kan det være vanskelig å vise den omsorgen ovenfor seg selv, som det krever, i etterkant av den innseelsen. Jeg er enig i det @Andro skriver.. 

Endret av Linya
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Andro skrev (4 minutter siden):

Du var et barn. Det er en grunn til at det ikke er lov til å ha sex med barn. Du hadde ikke modenhet til å stoppe dette. Du hadde heller ikke modenhet til å ta konsekvensene av det å være seksuelt aktiv, dersom det hadde vært bevisst og selvvalgt.
Du var beruset. Man kan ikke ta kvalifiserte valg i fylla. Det er straffbart å utføre seksuelle handlinger mot berusede personer.

Du har opplevd et seksuelt overgrep, som var særlig ydmykende pga. vitner til hendelsen.

Det er en vanlig respons for barn som er overgrepsutsatte å få en overdrevent seksualisert adferd i etterkant.
Det handler i mange tilfeller om forsøk på å kunne kontrollere situasjonen når man gjør seg nye erfaringen.
Manglende selvrespekt og selvverd gjør dette til en risikoadferd for unge personer, som kan ende med å retraumatisere seg selv, heller enn å finne fine opplevelser.

Jeg syns du skal kontakte noen og få bearbeidet de traumene du bærer på.
Ingenting av dette var din feil, og det kan skade din evne til å være fri og trygg i intime situasjoner videre i livet.

Vil bare si tusen takk for svaret og at det fikk frem tårene, så takk ❤️ Om man ser det på denne måten er ikke de seksuelle erfaringene jeg gjorde meg etter dette min feil. Jeg trodde bare det bekreftet at jeg var løs. Så det bidrar til å fjerne synet på meg selv som en dårlig person. Har kommet meg fra dette nå altså og er i et fast forhold og har det bra. Men har følt at jeg har vært skitten før, om det gir mening. 

Anonymkode: 60637...82d

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var bare noen som så det tror jeg. Og det gikk sikkert fort vil jeg tro. 

Skrevet

Det som skjedde var en voldtekt. Du var for beruset til å samtykke. Du hadde blacket ut. Man kan huske bruddstykker av traumatiske hendelser.

Det er virkelig ikke rart du har vært preget av dette! Du ble utsatt for en voldtekt og attpåtil var du et barn!

Det er to svært alvorlige lovbrudd, både voldtekt etter voldtektsparagrafen angående  nedsatt bevissthet, og sex med/overgrep av mindreårige

Selvom gjerningspersonen ikke voldtok med vilje så hadde han sex med deg med vilje og det at noen ikke kaller dette for voldtekt sier ekstremt mye om deres manglende kunnskap om hva voldtekt er!

Anonymkode: 48946...642

• Hjerte 2
Skrevet
Linya skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår, det er en veldig naturlig reaksjon fikk. Han var jo ung han også, så som du sier så mente det sikkert ikke med hensikt vondt ovenfor deg. Det virker som at bare var glad og stolt over å ikke være jomfru lenger, uten å tenke over hvordan det føltes for deg. En typisk egoisitisk handling fra en ung gutt, drevet av testosteron, umodenhet og uvisshet. 

Dette gjelder mange av oss, og det er nok mange som har lignende opplevelser som deg, når det kommer til menn og sex, og spesielt følelsen av å bare bli "brukt". Sex er noe av det mest sårbare og verdifulle vi kan gi noen.

Som de andre sier her, så var du under seksuell lavalder, og du var beruset. Det er i sin hendelse, et seksuelt overgrep. Jeg har lignende følelser og reaksjonsmønster som deg TS, hvor jeg ikke ønsker å skylde på noen andre, og finner heller forklaringer selv og tilgir. For meg så er det "enklere" enn å sette meg i en offerrolle. Det kan også være vanskelig å se at man faktisk var et offer, fordi da må man innse at man faktisk var maktesløs, og det kan også være veldig vondt. Og så kan det være vanskelig å vise den omsorgen ovenfor seg selv, som det krever, i etterkant av den innseelsen. Jeg er enig i det @Andro skriver..

Vil bare igjen si takk for fint svar ❤️ Og jeg er lei meg for at du har lignende erfaringer ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor spør du på en måte som klandrer ts for det?

Det er helt vanlig at folk ikke griper inn desverre. De tror det er samtykket og ingen vil blande seg, i en del tilfeller skjønner de også at det ikke er samtykket men vil unne mannen å få ligge. Jeg har selv sett gutter komme ut fra soverom med blacket ut jente og fått high five fra de andre guttene på festen for at han fikk pult

Anonymkode: 48946...642

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...