Gå til innhold

Julekake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alltid julekake, og varm sjokolade med krem, på julaftens formiddag.

Det er et skikkelig pes å lage den samme dag, så iår tenkte jeg at jeg skulle lage deigen ikveld, og la den heve over natten.

Men jeg finner ingen oppskrifter. Noen som har en - eller som har prøvd, og vet om det går? Julekake er jo litt annerledes enn brød, siden det er så mye smør og sukker i den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal akkurat i gang med å bake julekake/-brød fra bestemors oppskrift fra 1933. Den er herlig!

1 kg hvetemel

200 g farin

150 g margarin

1/4 ts kardemomme

6-7 dl lettmelk

50 g gjær

120 g rosiner

50 g sukat

Smuldre smør i mel. Ha i sukker og kardemonne. Melken skal varmes til lunken, løs opp gjæren i melka. Kna til deig. Hev ca 1/2 t. Hvelv deigen på bordet og ha i rosiner. Ikke kna så mye. Form tre runde kaker, evt i tre brødformer, og legg på plate. Dekk over og la heve i ca 1/2 t til. Stek ved 180 grader i 45 min.

Skrevet

Ja, gjorde det i forrige uke.

Har best erfaring med søtgjær til slike kaker, så det jeg gjorde var å smelte smøret, blande med kald melk og røre ut ferskgjæren. Deretter laget jeg deigen som vanlig og satt den i kjøleskapet.

Dagen etter var deigen fint hevet. Knadde inn sukat og rosin, formet til julebrød og for å få litt action på etterhevingen hevet jeg over glovarmt vann i oppvaskkummen. Funket fin-fint hos meg iallfall, julebrødene ble kjempegode.

Skrevet

Takk, det høres bra ut! Da forsøker jeg senere i kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...