AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Hei! Litt usikker på om det er riktig kategori å plassere dette under. Jeg har et barn på 11 mnd som ikke får barnehageplass. Vi har derfor bestemt at jeg skal ta ulønnet permisjon og være hjemme til august. Ei i barselgruppen min har akkurat samme problem, og var derfor tidlig ute med å høre om jeg kunne være dagmamma. Hun foreslo selv 3 dager i uken, hjemme hos oss, og vi skulle få hele kontantstøtten. Avtalt tidspunkt var mellom 07.30 og 15.30. Vi snakket om det hjemme og fant ut at det sikkert var en fin løsning. Så vi sa ja, for å hjelpe. Ikke fordi jeg hadde så veldig lyst! Nå etter oppstart synes jeg ting bare baller på seg og jeg hater dette. Første uka gikk greit, men nå når hverdagen har innhentet dem- vil de gjøre om alle avtaler vi har laget. De ønsker at jeg skal passe 5 dager i uken, fra 07-16.30/17.00, ønsker jeg skal lage mat istedenfor at de må ta med selv- eventuelt at vi kommer til dem hver dag kl 07.00 og blir til dem er ferdige på jobb etter 16.30 +/-. I og med at de må innom meg mister dem så mye jobbtid med den avtalen vi har- så dem må jobbe et par timer på kveldene... og det ønsker dem gjerne slippe. Dette snakker dem om HVER dag! Jeg gjorde dette for å være snill, men det funker jo tydeligvis ikke for dem. Jeg synes det er stress nok med to, så er uaktuelt for meg å ta enda mer jobb. Er en grunn til at jeg går hjemme og tar ulønnet permisjon. Hadde jeg ønsket jobbe, ville jeg gått tilbake til egen jobb med bedre arbeidsvilkår. Er det innafor å si til dem at de er nødt til å finne en annen dagmamma hvis avtalen vi har, ikke funker for dem? Jeg orker ikke at dette skal bli er salig mas og bare uhygge de neste mnd! Er jeg urimelig? Anonymkode: 24e69...ca4 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Forstår ikke problemstillingen. Dere har en skriftlig avtale, denne er basert på x, y og z. De ønsker å endre denne avtalen til sin fordel. Du står fritt til å - ikke skrive ny avtale - følge ordinær avtale med samme betingelser Og de står fritt til - følge ordinær avtale med de betingelser - fratre avtalen Anonymkode: f1673...9f0 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Hvis de vil endre på en avtale, kan du trygt si at du ikke godtar de nye avtalevilkårene. Både lovmessig og moralsk. Anonymkode: fd812...c49 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Skal du passe barnet mer skal du ha betalt mer også. De fleste betaler kontantstøtten + det en barnehageplass koster, samt kostpenger. MEN: Du må bare sette grenser og si at du vil forholde deg til avtalen. At de bruker tid på henting og levering er heller ikke ditt problem. Blir gøy når de skal prøve seg på den i barnehagen 😂 Anonymkode: 05962...32b 10
Carrot Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 Jeg tenker at det beste her er at du sier de må finne en annen dagmamma men at du kan stå i den opprinnelige avtalen til de har en annen ordning på plass men noen endring er ikke tema for din del da dette var en tjeneste ikke en jobb i så måte. 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Det går jo ikke an. Snakk om å være frekke! Anonymkode: 2377e...06f 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Si nei, enkelt og greit. Det er helt i orden. Ønsker de mer enn det dere opprinnelig avtalte, får de finne en annen dagmamma. Anonymkode: ef2c0...fb8 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg gjorde dette for å være snill, men det funker jo tydeligvis ikke for dem. Jeg synes det er stress nok med to, så er uaktuelt for meg å ta enda mer jobb. Er en grunn til at jeg går hjemme og tar ulønnet permisjon. Hadde jeg ønsket jobbe, ville jeg gått tilbake til egen jobb med bedre arbeidsvilkår. Er det innafor å si til dem at de er nødt til å finne en annen dagmamma hvis avtalen vi har, ikke funker for dem? Jeg orker ikke at dette skal bli er salig mas og bare uhygge de neste mnd! Er jeg urimelig? Anonymkode: 24e69...ca4 Si akkurat dette til dem. Og du er absolutt ikke urimelig! Anonymkode: d5f5d...488 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hei! Litt usikker på om det er riktig kategori å plassere dette under. Jeg har et barn på 11 mnd som ikke får barnehageplass. Vi har derfor bestemt at jeg skal ta ulønnet permisjon og være hjemme til august. Ei i barselgruppen min har akkurat samme problem, og var derfor tidlig ute med å høre om jeg kunne være dagmamma. Hun foreslo selv 3 dager i uken, hjemme hos oss, og vi skulle få hele kontantstøtten. Avtalt tidspunkt var mellom 07.30 og 15.30. Vi snakket om det hjemme og fant ut at det sikkert var en fin løsning. Så vi sa ja, for å hjelpe. Ikke fordi jeg hadde så veldig lyst! Nå etter oppstart synes jeg ting bare baller på seg og jeg hater dette. Første uka gikk greit, men nå når hverdagen har innhentet dem- vil de gjøre om alle avtaler vi har laget. De ønsker at jeg skal passe 5 dager i uken, fra 07-16.30/17.00, ønsker jeg skal lage mat istedenfor at de må ta med selv- eventuelt at vi kommer til dem hver dag kl 07.00 og blir til dem er ferdige på jobb etter 16.30 +/-. I og med at de må innom meg mister dem så mye jobbtid med den avtalen vi har- så dem må jobbe et par timer på kveldene... og det ønsker dem gjerne slippe. Dette snakker dem om HVER dag! Jeg gjorde dette for å være snill, men det funker jo tydeligvis ikke for dem. Jeg synes det er stress nok med to, så er uaktuelt for meg å ta enda mer jobb. Er en grunn til at jeg går hjemme og tar ulønnet permisjon. Hadde jeg ønsket jobbe, ville jeg gått tilbake til egen jobb med bedre arbeidsvilkår. Er det innafor å si til dem at de er nødt til å finne en annen dagmamma hvis avtalen vi har, ikke funker for dem? Jeg orker ikke at dette skal bli er salig mas og bare uhygge de neste mnd! Er jeg urimelig? Anonymkode: 24e69...ca4 Heidi er ikke urimelig, disse folkene er jo skikkelige frekke. Hvorfor skal de plutselig hente sø sinnssykt sent? Det er ikke anbefalt verken i barnehagen eller andre steder, å ha et så lite barn (baby) - uten mor og far så lange dager. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare satt grenser, si nei. At de får forholde seg til den opprinnelige avtalen, eller så kan vi droppe hele greia. Du gjorde dette for å være snill, men nå tar de hele armen din - typisk slike mennesker. 🤮 Anonymkode: 07551...256 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Heidi er ikke urimelig, disse folkene er jo skikkelige frekke. Hvorfor skal de plutselig hente sø sinnssykt sent? Det er ikke anbefalt verken i barnehagen eller andre steder, å ha et så lite barn (baby) - uten mor og far så lange dager. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare satt grenser, si nei. At de får forholde seg til den opprinnelige avtalen, eller så kan vi droppe hele greia. Du gjorde dette for å være snill, men nå tar de hele armen din - typisk slike mennesker. 🤮 Anonymkode: 07551...256 DU ER IKKE URIMELIG*** autokorrektur Anonymkode: 07551...256 1
lillevill Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 Tenk på det TS. Barnet ditt har jo en lekekamerat. Du kan jo være dagmamma om det passer deg, Men da må de betale deg penger for tjenesten. 1
Eva-Lena Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 Herregud, så frekke folk. Jeg hadde avsluttet avtalen og bedt de finne ny dagmamma. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 Du er absolutt ikke urimelig. Anonymkode: 205db...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Jeg synes du her skal tenke på ditt eget barn og deg♥️ Å skulle ha ett ekstra barn hver dag vil jo stjele tiden fra ditt eget barn. Og du har jo allerede strukket deg til 3 dager,og nå vil de utvide? Hadde jeg først bestemt meg for å være hjemme med barnet mitt noen måneder,så skulle dette vært tid kun for meg og den lille. Det er en fin tid,og årene går så fort. Gled deg og kos deg med ditt eget barn. Du vil jo ikke dette i det hele tatt, og du kommer til å angre veldig om noen år. Da kan du ikke få all denne tiden med barnet ditt, nettopp fordi du trolig jobber hver dag. Stå opp for deg selv. Blir det sure miner, ville jeg revurdert hele bekjentskapet. Anonymkode: 976fb...801 2
Andro Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 Jeg syns du skal være klar på at dette skjer på dine premisser, etter den opprinnelige avtalen. Dersom de lager dårlig stemning av at de selv er kravstore så er det i alle fall ikke din feil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå