Gå til innhold

Ble jeg voldtatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første kjæresten jeg hadde tvang meg til å ha sex. Jeg sa at jeg ikke følte meg klar, og han sa: Jo, det gjør du vel. Ga meg vin for at jeg skulle bli mindre stresset. Så hadde vi sex da, og jeg var helt nøytral. 

Han var snill og grei ellers. Men en gang jeg bar syk og hjemme, så kom han hjem til meg. Hadde sex mens jeg lå og gråt i sengen. Tror vi hadde sex sikkert tre ganger den dagen jeg var syk og dårlig. 

Slo opp med han. Likte han egentlig aldri som noe mer enn en venn, og jeg kjenner fremdeles på kroppen hvordan jeg bare lot meg «brukes». Han var min første kjæreste og seksualpartner. 

I dag, mange år etter, sitter jeg med mann og egen familie, fast jobb i fylket og hus på landet. Tenker ikke noe særlig på dette som har skjedd, bortsett fra når det er tema i media. Har aldri tenkt på meg selv som en som er voldtatt. Men er jeg egentlig det? Har hatt et par vanskelige tider i livet, der jeg har funnet en slags trøst i å bare «la meg bruke», så dum og mislykket som jeg er. Har i ettertid tenkt på om det kan ha en sammenheng.

Anonymkode: d3af4...485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voldtatt er kanskje ikke ordet jeg hadde brukt. Men du ble utnyttet, og det har definitivt preget deg. 

Nå er det jo slik at vi kvinner er dårlige på å uttrykke "nei" med kroppsspråk, og du ble likevel med på det, tross at du sa "Nei" første gangen, og slik du skriver det, så gjorde du ikke ett aktivt valg med kroppen din som sa "Nei". Her vil jeg si at det du opplever er i grenseland for voldtekt. Om det hadde blitt en dom i en rettsak tror jeg ikke, men joda, slik jeg leser det, så ble du voldtatt, fordi du "aktivt" sa ikke ja, verken med språk eller kroppsspråk.

Dette er noe dessverre mange, om ikke de fleste, kvinner opplever.
"Ett nei er ett nei", og "Bare ett aktivt ja, er ett ja" det er en grunn til at de kampanjene går som en farsott enda. 

Anonymkode: 88806...9f9

• Liker 1
Skrevet

Tja, kanskje. Er det viktig? Om du har blitt det så er det ikke identiteten din. Jeg ble en gang frastjålet en god slump penger, men går ikke rundt å tenker på meg selv som 'et tyverioffer'.

Og hvordan kan du si at du er dum og mislykket når du har mann, barn, hus og fast trygg jobb? Hva er jeg da, som ikke har noen av delene i alder 36..

Anonymkode: a8c23...db8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja, kanskje. Er det viktig? Om du har blitt det så er det ikke identiteten din. Jeg ble en gang frastjålet en god slump penger, men går ikke rundt å tenker på meg selv som 'et tyverioffer'.

Og hvordan kan du si at du er dum og mislykket når du har mann, barn, hus og fast trygg jobb? Hva er jeg da, som ikke har noen av delene i alder 36..

Neida, det er ikke viktig. Begynte bare å tenke på det når jeg så det i media. 

og dette med dum og mislykket, det handlet om episoder tidligere i ungdommen som var vanskelig for meg. Der jeg følte meg mislykket og hadde det vanskelig, og lot meg bruke. Dette skulle jeg nok ha skrevet tydeligere. Det har ingen sammenheng med min situasjon nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Voldtatt er kanskje ikke ordet jeg hadde brukt. Men du ble utnyttet, og det har definitivt preget deg. 

Nå er det jo slik at vi kvinner er dårlige på å uttrykke "nei" med kroppsspråk, og du ble likevel med på det, tross at du sa "Nei" første gangen, og slik du skriver det, så gjorde du ikke ett aktivt valg med kroppen din som sa "Nei". Her vil jeg si at det du opplever er i grenseland for voldtekt. Om det hadde blitt en dom i en rettsak tror jeg ikke, men joda, slik jeg leser det, så ble du voldtatt, fordi du "aktivt" sa ikke ja, verken med språk eller kroppsspråk.

Dette er noe dessverre mange, om ikke de fleste, kvinner opplever.
"Ett nei er ett nei", og "Bare ett aktivt ja, er ett ja" det er en grunn til at de kampanjene går som en farsott enda. 

Anonymkode: 88806...9f9

Takk for innspill. God refleksjon du kommer med. Jeg synes at grensen mellom når man er voldtatt er vanskelig. Har aldri tenkt på meg selv som det, men skjønner at debatten går.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri tenkt på meg selv som en som er voldtatt. Men er jeg egentlig det?

Hvis du aldri har tenkt på deg selv som voldtatt, hvorfor i Himmelens navn skal du begynne å gjøre det nå?

Synes du skal skyve alle disse tankene fra deg og leve i det livet du har nå. Du ØNSKER vel ikke å gjøre det selv til et offer, når det er fullstendig unødvendig?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Første setningen i innlegget ditt svarer vel på spørsmålet ditt. Første kjæresten tvang deg til sex. Tvang = voldtekt i lovens forstand.

Anonymkode: fde07...0dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for innspill. God refleksjon du kommer med. Jeg synes at grensen mellom når man er voldtatt er vanskelig. Har aldri tenkt på meg selv som det, men skjønner at debatten går.

En god lakmustest er å tenke på hva som hadde skjedd dersom han hadde trukket seg unna. Hadde du tatt initiativ til å fortsette? Hvis svaret er nei, så er det sannsynsligvis ikke frivillig sex. Om mannen overtaler eller maset seg til sex er det fortsatt ikke frivillig, selv i de tilfellene man gir etter (kan sammenlignes med et ran. Du gir ikke fra deg lommeboken frivillig, du gjør det fordi du vet at konsekvensene av å fortsette å si nei, er vold eller død.) 

Anonymkode: 0799a...29a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Første setningen i innlegget ditt svarer vel på spørsmålet ditt. Første kjæresten tvang deg til sex. Tvang = voldtekt i lovens forstand.

Anonymkode: fde07...0dc

..men hvis du leser de neste tre setningene, så beskriver hun ikke tvang. Hun beskriver press.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

..men hvis du leser de neste tre setningene, så beskriver hun ikke tvang. Hun beskriver press.

Skjønt beskrivelsen er litt tvetydig.

Han høres ut som en drittsekk og hun høres ut som en som ikke turte å si meningen sin. Ut fra beskrivelsen hennes så ser jeg verken tvang eller voldtekt, hun nevner heller ikke trusler eller (tidligere) voldelig oppførsel som en underliggende trussel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mja, i henhold til en samtykkelov ville det hun beskriver blitt regnet som å gi et nei.

Hun gav det verbalt (og han visste at det å si nei da var tungtveiende fordi hun ikke hadde hatt sex før), og hun viste det gjennom gråt.

Det finnes ikke så mange andre måter, utover fysisk vold, å si nei. 

Så ja, dette vil jeg si er voldtekt i nær relasjon. Uten voldsbruk. 

Skrevet
AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Mja, i henhold til en samtykkelov ville det hun beskriver blitt regnet som å gi et nei.

Hun gav det verbalt (og han visste at det å si nei da var tungtveiende fordi hun ikke hadde hatt sex før), og hun viste det gjennom gråt.

Det finnes ikke så mange andre måter, utover fysisk vold, å si nei. 

Så ja, dette vil jeg si er voldtekt i nær relasjon. Uten voldsbruk. 

Det er ikke voldtekt, du må gjerne slå opp definisjonen. Han gikk langt over streken, ja, men voldtok ikke. 

Hun sa heller ikke tydelig nei like før de hadde sex. Hun sa at hun ikke var klar, men endte opp med å bli med på det allilevel. Han burde så klart ha skjønt at han ikke burde ha presset henne til det, men i hans hode kan det godt være at han "klarte å overtale henne".

Ikke så godt å bedømme når vi har så få detaljer. Det er tydelig at han skulle ha stoppet eller fått ordentlig samtykke. Men voldtekt var det ikke. Ut fra beskrivelsen vi har.

Det må etter loven være enten vold, trusler eller utnyttelse av bevisstløs eller ikke motstandsdyktig person for at det skal være voldtekt. Det ser jeg ikke her.

Ikke engang kriteriene for uaktsom voldtekt kan jeg se er oppfylt her. Kanskje i det andre tilfellet hvor hun var syk, hvis hun var så syk at hun ikke kunne motsette seg handlingen.

Det er god mulighet for at han ville ha brutt en hypotetisk samtykkelov, men det er ikke det samme som voldtekt. Synes ikke noe om å vanne ut det begrepet.

Skrevet

Hvorfor klarer ikke kvinner selv å vurdere om de ble voldtatt?

Anonymkode: 92a09...1d9

Skrevet

Det er et overgrep!? 

Anonymkode: c5cdd...cf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...