Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er man mindre attraktiv på et jobbintervju når man er arbeidsledig? 
(Kontrakten min på et 1,5 års langt vikariat gikk ut på nyåret)

Dermed lurer jeg på om noen har noen erfaringer med om det er vanskeligere å få en jobb når man er arbeidsledig? 

Anonymkode: 0fd59...612

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker kortere periode med arbeidsledighet ikke bør være noe tema egentlig. Men det er jo en kjent sak at lange perioder med arbeidsledighet kan slå negativt ut og gjøre en mindre attraktiv hos en del arbeidsgivere. 

Anonymkode: a7e92...8e6

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med det, men tror ikke et betyr så mye med mindre du har gått lenge arbeidsledig. Du har jo nettopp gått ut av et vikariat, og det er uproblematisk, vil jeg tro.

Det kan være mer skepsis til å ansette folk som har vært arbeidsledige i årevis. Da kan man lett begynne å lure på hva alle de andre arbeidsgivere har sett som gjør at kandidaten velges bort. Hva er galt med denne kandidaten, lissom?

Skrevet

Fra arbeidsgivers side tenker jeg at det er et potensiel (men ikke alltid) et rødt flagg når noen er arbeidsledig (uavhengig av lengde) eller har en rekke vikariater. Det kan tyde på at personen ikke klarer å holde på en jobb. 

Jeg ville fortsatt tatt deg inn til intervju om du ellers var en aktuell kandidat, men vært litt mer på vakt dersom det ikke var en veldig naturlig grunn til at du ikke allerede var i en fast jobb. Jeg ville sett etter tegn på om du overselger deg, og vært ekstra på i samtale med referanser for å få et ordentlig inntrykk. Ville også hatt i bakhodet at noen referanser snakker ekstra godt om folk de har hatt konflikt med og som sluttet for å slippe å bli oppsagt, og referansen har lovet å være "snill" for å hjelpe vedkommende inn i ny jobb. Ja, det har jeg opplevd tidligere.  

En naturlig grunn til å ikke allerede ha fast jobb kan for eksempel være at de nettopp er ferdig med studier, eller at de sluttet i forrige jobb på grunn av nedbemanning eller har flyttet til en annen kant av landet.  

Anonymkode: 341c4...889

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fra arbeidsgivers side tenker jeg at det er et potensiel (men ikke alltid) et rødt flagg når noen er arbeidsledig (uavhengig av lengde) eller har en rekke vikariater. Det kan tyde på at personen ikke klarer å holde på en jobb. 

Jeg ville fortsatt tatt deg inn til intervju om du ellers var en aktuell kandidat, men vært litt mer på vakt dersom det ikke var en veldig naturlig grunn til at du ikke allerede var i en fast jobb. Jeg ville sett etter tegn på om du overselger deg, og vært ekstra på i samtale med referanser for å få et ordentlig inntrykk. Ville også hatt i bakhodet at noen referanser snakker ekstra godt om folk de har hatt konflikt med og som sluttet for å slippe å bli oppsagt, og referansen har lovet å være "snill" for å hjelpe vedkommende inn i ny jobb. Ja, det har jeg opplevd tidligere.  

En naturlig grunn til å ikke allerede ha fast jobb kan for eksempel være at de nettopp er ferdig med studier, eller at de sluttet i forrige jobb på grunn av nedbemanning eller har flyttet til en annen kant av landet.  

Her var det mye fordommer, mange får ikke faste stillinger uansett hvor dyktige de er og stiller opp, det er nemlig ingen faste stillinger å søke, de er ofte tatt av folk som er sykemeldte i bedriften.

Anonymkode: 47288...769

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja, her er det kanskje ulikt fra bransje til bransje, men min er det ganske vanlig å ha mange vikariater uten at det er noe «galt med deg» av den grunn. I et trangt arbeidsmarked vil jeg nesten si det er motsatt - de beste kandidatene får vikariatene, og kanskje til slutt en fast jobb.

Det at man har gått fra vikariat til vikariat trenger absolutt ikke handle om at man ikke klarer å holde på en jobb. Sistnevnte har jeg forøvrig knappest hørt om i min bransje. Folk flest er flinke, utrolig sjelden at det er noe problem med folk som man trenger å bli kvitt. 

Anonymkode: a7e92...8e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...