AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Noen økonomer her som har en greit forklaring på hvorfor dollaren er så dyr til tross for QE? Spesielt i det siste på maks 10,34kr forrige uke. Hypotese: - Olje kjøpes i dollar, men prisen har gått ned i det siste. - Eksporterer ikke Norge en del energi (olje) til EU i det siste? Samme mef laksen. Betales ikke det i NOK slik at behovet for NOK går opp og forsterker kronen? Har lurt på denne valuta dynamikken siden 8. klasse og er nå 35år og har tatt makro, men forstår det fortsatt ikke. Hjelp! 😅 Anonymkode: ce495...9e4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Det er ikke dollaren som er sterk, det er kronen som er svak. Hvorfor? Fordi vi har for lave renter i Norge, og oljeprisen er på vei ned. Anonymkode: 3bb72...7c4 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Hvorfor snakkes det ikke mer om den svake krona? Alt det snakkes om er jo at huff, det er jo så fælt hvis renta går opp for da blir lånet dyrere. Men hvor stor del av prisøkningen på mat og andre importerte varer kommer egentlig av en svært svak krone? DET blir aldri problematisert. Vi taper kjøpekraft i forhold til resten av Europa hele tiden. Jeg tenker ofte at jeg skulle ønske vi hadde euro! Anonymkode: a9e79...78b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor snakkes det ikke mer om den svake krona? Alt det snakkes om er jo at huff, det er jo så fælt hvis renta går opp for da blir lånet dyrere. Men hvor stor del av prisøkningen på mat og andre importerte varer kommer egentlig av en svært svak krone? DET blir aldri problematisert. Vi taper kjøpekraft i forhold til resten av Europa hele tiden. Jeg tenker ofte at jeg skulle ønske vi hadde euro! Anonymkode: a9e79...78b Godt poeng. Importert mat blir jo dyr når kronen er så svak. Hvordan styrker i kronen foruten å sette opp renten? Anonymkode: ce495...9e4 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Godt poeng. Importert mat blir jo dyr når kronen er så svak. Hvordan styrker i kronen foruten å sette opp renten? Anonymkode: ce495...9e4 Hvordan slukke en brann i tre-hus uten å bruke vannslange. NB kan jo selge mindre NOK (da vil oljefondet få lavere avkastning). Hvordan kan en bank som tilbyr 2% rente få høyere etterspørsel når nabobanken tilbyr 4% ? Anonymkode: 3bb72...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan slukke en brann i tre-hus uten å bruke vannslange. NB kan jo selge mindre NOK (da vil oljefondet få lavere avkastning). Hvordan kan en bank som tilbyr 2% rente få høyere etterspørsel når nabobanken tilbyr 4% ? Anonymkode: 3bb72...7c4 Sant, alle har pengene i dollaren nå fordi amerikanske renten er så høy. Investorer kjøper amerikanske obligasjoner eller dollar og lagrer i amerikanske banker tenker jeg. Kan vanlige nordmenn handle amerikanske obligasjoner også? Hvordan får fondet lavere avkastning om når NOK selges? Anonymkode: ce495...9e4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sant, alle har pengene i dollaren nå fordi amerikanske renten er så høy. Investorer kjøper amerikanske obligasjoner eller dollar og lagrer i amerikanske banker tenker jeg. Kan vanlige nordmenn handle amerikanske obligasjoner også? Hvordan får fondet lavere avkastning om når NOK selges? Anonymkode: ce495...9e4 Jeg har 90% av obligasjonene mine i dollar og 10% i NOK Anonymkode: 3bb72...7c4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har 90% av obligasjonene mine i dollar og 10% i NOK Anonymkode: 3bb72...7c4 Hvordan kjøpte du dem? Hvordan er avkastningen så langt? Anonymkode: ce495...9e4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor snakkes det ikke mer om den svake krona? Alt det snakkes om er jo at huff, det er jo så fælt hvis renta går opp for da blir lånet dyrere. Men hvor stor del av prisøkningen på mat og andre importerte varer kommer egentlig av en svært svak krone? DET blir aldri problematisert. Vi taper kjøpekraft i forhold til resten av Europa hele tiden. Jeg tenker ofte at jeg skulle ønske vi hadde euro! Anonymkode: a9e79...78b Nei du skal prise deg lykkelig for at vi ikke har Euro, bare svake økonomiske valutaer som har fått det bedre med Euro Anonymkode: 8a129...eb0
Gullik Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 Dollaren stiger alltid i usikre tider. Da selges de mindre valutaene. 1
Btw Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker said: Nei du skal prise deg lykkelig for at vi ikke har Euro, bare svake økonomiske valutaer som har fått det bedre med Euro Anonymkode: 8a129...eb0 Akkurat. Euro-sonen er en dumpster fire nå. De har lite innovasjon og industri, lite produktivitet, energimangelen tar siste pusten fra tysk industrien, og høyt offentlig forbruk bidrar ikke akkurat til innovasjon og vekst. Kun Sveits som tjener penger pga. innflytting av rike folk. Euroen har ikke vært sterk mot dollaren siden 2001: Endret 16. februar 2023 av Btw
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan kjøpte du dem? Hvordan er avkastningen så langt? Anonymkode: ce495...9e4 Jeg kjøper de gjennom et meglerhus (DnB markets, Nordnet, Saxo bank etc). Avkastningen så langt er roughly 130% Anonymkode: 3bb72...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 Dollaren er dyr fordi renta er alt for lav Anonymkode: 6e4b6...c8c 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Det er ikke så lett å forklare kronas ekstreme devaluering. Ingen vestlige land jeg kan skilte med tilsvarende så vidt jeg vet, bortsett fra i litt mindre grad Sverige, men ingen land har vel egentlig gått bedre enn Norge de siste årene heller. Vi har et land som på papiret går som det griner, men en valuta som hører hjemme i et skakkjørt diktatur. Sammenlignet med f.eks. danskene har vi bare på europeiske varer fått en ekstra prisøkning på 50% på ti år. Det tilsvarer enormt mye redusert kjøpekraft. Anonymkode: d3371...215 4
ltfutt Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 I USA er det ingen regel om at en skal få mer lønn hvert år. De har ikke hatt reallønnsøkning siden 70-tallet der borte. Dermed er ikke prisveksten like absurd som her i landet... Olje blir også omsatt i dollar, noe som gir valutaen et fortrinn da den er knyttet opp mot en råvare. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei du skal prise deg lykkelig for at vi ikke har Euro, bare svake økonomiske valutaer som har fått det bedre med Euro Anonymkode: 8a129...eb0 Norge er en svak økonomisk valuta… Anonymkode: a9e79...78b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har 90% av obligasjonene mine i dollar og 10% i NOK Anonymkode: 3bb72...7c4 Jeg plasserer også mesteparten av sparepengene i utenlandske fond, og valuta er en viktig del av det. Anonymkode: a9e79...78b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå