Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 8,5 mnd som har begynt å nekte all mos men spiser selv med stor entusiasme (men lave ferdigheter ennå). Har prøvd diverse stenger av ovnsbakte grønnsaker (søtpotet, potet, gulrot) men hun kan jo ikke leve kun på det. Sliter litt med brødskive siden hun får for store biter i minn pg bare spytter ut. Omelett var ikke en slager heller. Har noen noe gode tips til næringsrik fingermat som er god og enkel å spise? 

Anonymkode: 565ad...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fisk, avokado, skiver med mykt pålegg feks leverpostei og ulike nøttesmør.

Anonymkode: 6e540...54e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en baby på 8,5 mnd som har begynt å nekte all mos men spiser selv med stor entusiasme (men lave ferdigheter ennå). Har prøvd diverse stenger av ovnsbakte grønnsaker (søtpotet, potet, gulrot) men hun kan jo ikke leve kun på det. Sliter litt med brødskive siden hun får for store biter i minn pg bare spytter ut. Omelett var ikke en slager heller. Har noen noe gode tips til næringsrik fingermat som er god og enkel å spise? 

Fiskekake, fiskepinner, laks/ørret, torsk, kylling, medisterkaker, avokado, forskjellig frukt (blåbær, mango, melon, pære), bananlapper , skippy peanøttsmør (den er helt uten klumper), yoghurt med havregryn om hun klarer å spise med skje. Hjemmelaget pizza med grov bunn, pastaskruer, kokt egg, ristet brød. 

Anonymkode: e2e74...fb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fiskekake, fiskepinner, laks/ørret, torsk, kylling, medisterkaker, avokado, forskjellig frukt (blåbær, mango, melon, pære), bananlapper , skippy peanøttsmør (den er helt uten klumper), yoghurt med havregryn om hun klarer å spise med skje. Hjemmelaget pizza med grov bunn, pastaskruer, kokt egg, ristet brød. 

Takk for mange tips! Hvordan serveres kylling til en så ung? Det er jo litt vanskeligere å tygge. Og trodde de ikke kunne få  yoghurt før 10 mnd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for mange tips! Hvordan serveres kylling til en så ung? Det er jo litt vanskeligere å tygge. Og trodde de ikke kunne få  yoghurt før 10 mnd?

Du kan koke kyllingkjøtt :) Joda, kan fint gi yoghurt , smøreost , melk i saus osv før 10 mnd men skal ikke gi ren melk eller for mye melkeprodukter pga barnet skal ha morsmelk/ MME til hen er 12 mnd :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ifølge de som vet mye om ernæring, må barn smake på ting 10-20 ganger før barn begynner å like maten. 

Anonymkode: 0a526...9f7

Skrevet

Vi ga barnet det samme som vi andre spiste fra 8 mnd ca. Hun fikk spise selv, og jeg ga bare store nok biter til at hun kunne holde og tygge av selv :)  Har fått alt utenom de tingene spedbarn/småbarn ikke skal ha (kanel, honning, nøttebiter og riskaker). 

Skrevet (endret)

Da min var 8 mnd ga jeg henne kyllingbein som hun gnagde på. Var veldig populært. Og hjemmelagde fiskekaker. Og veldig mye kremet, tykk, suppe med masse grønnsaker servert med ristet brød med smør. Vi begynte også med litt ris og gryteretter hvor bitene var små og myke. 

Anbefaler appen Solid Starts. Har serveringstips for all mat med aldersanbefalinger med fokus på trygghet og BLW.

Endret av Willat
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan koke kyllingkjøtt :) Joda, kan fint gi yoghurt , smøreost , melk i saus osv før 10 mnd men skal ikke gi ren melk eller for mye melkeprodukter pga barnet skal ha morsmelk/ MME til hen er 12 mnd :) 

Det er vel egentlig anbefalt å vente til 10 mnd med melkeprodukter som yoghurt pga jernopptak?

Bananlapper er populært her TS:)

Anonymkode: d2438...5e6

Skrevet

Vi rev opp brød i småbiter. Hver bit på størrelse med en munnfull. Tok litt tid å få i seg brødet, men da gikk det i det minste ned i magen. :) 

Anonymkode: fcbbc...ddd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Offentlige anbefalinger er å vente med yoghurt til 10 mnd. 

https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/mat-og-maltider-for-spedbarn/Mat og måltider for spedbarn - bokmål.pdf/_/attachment/inline/146c6783-9be3-4f65-9bf3-2f916ecbee82:72490943dabc329f87dcef710d763e13214a58ee/Mat og måltider for spedbarn - bokmål.pdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi rev opp brød i småbiter. Hver bit på størrelse med en munnfull. Tok litt tid å få i seg brødet, men da gikk det i det minste ned i magen. :) 

En munnfull hørtes litt skummelt ut, jeg har gitt brødbiter med på størrelse med to fingre med skorpen på, men som sagt så spyttes biter ut når hun biter av. Kun smuler går i magen. 

Willat skrev (1 time siden):

Da min var 8 mnd ga jeg henne kyllingbein som hun gnagde på. Var veldig populært. Og hjemmelagde fiskekaker. Og veldig mye kremet, tykk, suppe med masse grønnsaker servert med ristet brød med smør. Vi begynte også med litt ris og gryteretter hvor bitene var små og myke. 

Anbefaler appen Solid Starts. Har serveringstips for all mat med aldersanbefalinger med fokus på trygghet og BLW.

Har brukt solidstarts, genial konto og app, men sliter med å finne mat som hun faktisk får i seg som hun gidder å jobbe med. Middagene vi lager er ofte for melkebaserte som fiskegrateng og fløtesauser osv. men kan nok begynne å koke litt av torsken bare til henne med noe makaroni ja. Håper pinsettgrepet kommer snart.. Men gryterett er en god ide! Håper hun kan lære seg å skufle mat inn snart😊

lagde forresten bananlapper nå på formiddagen og tror i hvertfall én liten havna nedi magen😅

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

En munnfull hørtes litt skummelt ut, jeg har gitt brødbiter med på størrelse med to fingre med skorpen på, men som sagt så spyttes biter ut når hun biter av. Kun smuler går i magen. 

Har brukt solidstarts, genial konto og app, men sliter med å finne mat som hun faktisk får i seg som hun gidder å jobbe med. Middagene vi lager er ofte for melkebaserte som fiskegrateng og fløtesauser osv. men kan nok begynne å koke litt av torsken bare til henne med noe makaroni ja. Håper pinsettgrepet kommer snart.. Men gryterett er en god ide! Håper hun kan lære seg å skufle mat inn snart😊

lagde forresten bananlapper nå på formiddagen og tror i hvertfall én liten havna nedi magen😅

Med munnfull mener jeg samme størrelse som hun ville være passende størrelse å bite av brødet. Det er snakk om små biter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor gir du ikke barnet det du spiser til middag? Lite vits å gi forskjellig mat. La hen prøve seg frem med noe nytt, og noe du vet hen liker - til hvert måltid. Viktig at de stadig smaker noe nytt og prøver seg frem på egenhånd ☺️

Hvis brødskiven er for stor så må du jo kutte den i mindre biter. Gi yoghurt, agurkstaver, minitomater, blåbær, kokt egg som er kuttet opp. Bare fantasien setter grenser, en på 8 måneder skal spise akkurat samme mat som deg som mor. 

Anonymkode: bf789...d14

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Su er nødt til å huske på at et så lite menneske har en ekstrem liten magesekk. De spiser ikke mye av gangen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gir du ikke barnet det du spiser til middag? Lite vits å gi forskjellig mat. La hen prøve seg frem med noe nytt, og noe du vet hen liker - til hvert måltid. Viktig at de stadig smaker noe nytt og prøver seg frem på egenhånd ☺️

Hvis brødskiven er for stor så må du jo kutte den i mindre biter. Gi yoghurt, agurkstaver, minitomater, blåbær, kokt egg som er kuttet opp. Bare fantasien setter grenser, en på 8 måneder skal spise akkurat samme mat som deg som mor. 

Som jeg sa er meieriproduker en stor del av vår middager vanligvis, har prøvd å gi henne bolognese men hun vil okke mates og derfor lite som går ned. Har i tillegg ikke pinsettgrep. Yoghurt skal barn under 10 mnd ikke ha som nevnt i linken over. Brød er tryggest å gi i større biter mht kveldning inntil de har pinsettgrep. Blåbær er ikke trygt før det heller. Brødbiter spyttes som nevn ut når hun får av biter (små bitesize biter liksom.

Hun får smake på masse, men lite går i magesekken. Og som nevnt i HI er det fantasien min som setter grensen og derfor jeg bad om tips. Setter pris på alle tipsa, men tilstreber å gi mat med lav kvelningsfsre da hun foreløpig ikke har store spiseevner. Hun trenger trening med trygg mat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg sa er meieriproduker en stor del av vår middager vanligvis, har prøvd å gi henne bolognese men hun vil okke mates og derfor lite som går ned. Har i tillegg ikke pinsettgrep. Yoghurt skal barn under 10 mnd ikke ha som nevnt i linken over. Brød er tryggest å gi i større biter mht kveldning inntil de har pinsettgrep. Blåbær er ikke trygt før det heller. Brødbiter spyttes som nevn ut når hun får av biter (små bitesize biter liksom.

Hun får smake på masse, men lite går i magesekken. Og som nevnt i HI er det fantasien min som setter grensen og derfor jeg bad om tips. Setter pris på alle tipsa, men tilstreber å gi mat med lav kvelningsfsre da hun foreløpig ikke har store spiseevner. Hun trenger trening med trygg mat.

Du virker litt stressa 🙈 Hvorfor ikke gi en hel brødskive? Ungen er 8 mnd, ikke 4… Det er ikke skadelig å gi en yoghurt i ny og ne, eller en saus med melk i. Det er bare at de ikke skal ha for mye melk pga opptak av jern, så det er viktig at de får i seg nok morsmelk/morsmelkerstatning, grøt , brød/kornprodukter. Det er bedre at ungen spiser en yoghurt med havregryn , enn å ikke spise noe. Eller å gi en middagsrett med litt melk i, enn å gi kun kokt brokkoli🙂

• Liker 1
Skrevet
Hønemor91 skrev (8 minutter siden):

Du virker litt stressa 🙈 Hvorfor ikke gi en hel brødskive? Ungen er 8 mnd, ikke 4… Det er ikke skadelig å gi en yoghurt i ny og ne, eller en saus med melk i. Det er bare at de ikke skal ha for mye melk pga opptak av jern, så det er viktig at de får i seg nok morsmelk/morsmelkerstatning, grøt , brød/kornprodukter. Det er bedre at ungen spiser en yoghurt med havregryn , enn å ikke spise noe. Eller å gi en middagsrett med litt melk i, enn å gi kun kokt brokkoli🙂

Herrefred, kvinneguiden altså. Jeg ber om inspirasjon til fingermat, men virker ikke som om folk leser.

Ja jeg vet det er derfor babyer ikke skal ha melkeprodukter. Jernmangel er faktisk ikke så sjeldent, men det er svært uheldig mtp kognitiv utvikling bl.a. Derfor offentlige anbefalinger om å avstå fra å gi baby det før 10 mnd. Babyen ammes og går opp i vekt, det er derfor ikke krise at babyen ikke får yoghurt (!) før den anbefalte tiden.

Og som du ser er jeg ikke redd for å gi barnet store biter med brød, hun får en kvart skive i handa, og hun knasker ellers stadig vekk på en skalk, men problemet er at hun ikke har spiseferdighetene til å tygge og svelge.

Om som jeg har sagt gjentatte ganger vil hun ikke mates, og er ikke flink med å skufle ting inn i munnen, så hvordan skulle jeg da gitt den yoghurten? Hun spiser staver av grønnsaker som nevnt, jeg ville ha tips om fingermat. 

unnskyld den krasse tonen men jeg er lei av at folk svarer på alt annet enn det som spørres om, og å bli tillagt følelser jeg ikke har.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir stressa TS! Min vil også bare spise selv, og er ikke spesielt flink til å få i seg mat. Foreslår lapper/pannekaker, eggerøre, banan, pastaskruer, avocado, fiskekake/kjøttkake, sammenrulla osteskive, og ovnsbakte grønnsaker. Eksperimenter gjerne med ulike typer brød - en stund gikk det mest i polarbrød her (som var lettere for henne å svelge enn andre typer), for eksempel. Leverpostei er supert pålegg. Pøs gjerne på med fett (olje på grønnsakene osv.) om du er bekymra for kaloriinntaket. 

Og et tips til: min liker ikke å bli matet med mos, men spiser gjerne myk mat fra klemmepose hun får holde selv. Det fins sånne man kan fylle selv med hva man vil (her går det mye i grøt med litt fruktmos). Praktisk på farta, men også en grei måte å få i henne litt mer variert mat. 

Anonymkode: 132f6...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...