AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Jeg bor i Oslo sentrum og det er snakk om babyer under 1 år. Så også en på mellom 2-3 år som satt i vogn i bare strømpebukse, genser og teppe over halve seg, ikke sko, jakke, lue, votter, bukse etc. Moren vær normalt kledd og så normal ut, mulig barnet hadde nektet påkledning, men på man ikke "tvangs" kle på de da? Skjønner tydelig at det er ulikt syn på dette. Det er noen få plussgrader i Oslo om dagen i går var det 2 pluss. Anonymkode: 3e960...b62 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Det er vel ikke trendy, da🙄 Stkkars barn, ørebetennelse er vondt! Anonymkode: d98d3...9ee 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bor i Oslo sentrum og det er snakk om babyer under 1 år. Så også en på mellom 2-3 år som satt i vogn i bare strømpebukse, genser og teppe over halve seg, ikke sko, jakke, lue, votter, bukse etc. Moren vær normalt kledd og så normal ut, mulig barnet hadde nektet påkledning, men på man ikke "tvangs" kle på de da? Skjønner tydelig at det er ulikt syn på dette. Det er noen få plussgrader i Oslo om dagen i går var det 2 pluss. Anonymkode: 3e960...b62 Noen foreldre tror det er meningen at barnet skal få viljen sin, når barnet nektet noe. Så derfor uteblir tannpuss, kledning - og etterhvert får barnet alt hen peker på fordi det blir trassanfall på butikken 😉🤗. Dette er også en form for omsorgssvikt. Anonymkode: 556d7...51b 7 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Jeg bruker aldri lue. Har aldri hatt ørebetennelse heller. Slutt å mene så mye om hva andre mennesker gjør. Utrolig merkelig å snakke om omsorgssvikt fordi en tilfeldig person, som ikke kjenner situasjonen, så et barn som var uten lue i noen få minutter. Anonymkode: 72849...a14 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg bruker aldri lue. Har aldri hatt ørebetennelse heller. Slutt å mene så mye om hva andre mennesker gjør. Utrolig merkelig å snakke om omsorgssvikt fordi en tilfeldig person, som ikke kjenner situasjonen, så et barn som var uten lue i noen få minutter. Anonymkode: 72849...a14 Jeg nevnte ikke noe om omsorgssvikt, jeg lurer oppriktig. Ikke var det et par minutter helt, så disse opp og ned i samme handlegate/område over lengre tid ute, vente på T-banen osv. Anonymkode: 3e960...b62
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg bruker aldri lue. Har aldri hatt ørebetennelse heller. Slutt å mene så mye om hva andre mennesker gjør. Utrolig merkelig å snakke om omsorgssvikt fordi en tilfeldig person, som ikke kjenner situasjonen, så et barn som var uten lue i noen få minutter. Anonymkode: 72849...a14 Er du en baby? Anonymkode: 5f93e...9a1 14 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Syntes det er veldig rart jo, har 2 barn selv, en på 1 år og en på 3 år, de har på lue når vi er ute, selv om vi bare skal til bilen, men man merker jo om barna er kalde, og håper jo foreldrene kler de da. Er faktisk farligere med overoppheting, og man skal være litt forsiktig med å kle på alt for mye. Min eldste får varmeutslett veldig lett, så ser jo at man ikke trenger flere lag nå som det nærmer seg våren. Anonymkode: ede3f...2be 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 Syns også det er rart! Jeg jobber på sykehus og ser mange som drar hjem med babyen sin, og nesten aldri lue! Selv ikke i januar da det var så kaldt en periode hadde de lue på.. Små barnehoder MÅ beskyttes , spesielt på denne tiden av året. Så veldig rart at folk ikke passer bedre på Anonymkode: 9741c...c45
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Syns også det er rart! Jeg jobber på sykehus og ser mange som drar hjem med babyen sin, og nesten aldri lue! Selv ikke i januar da det var så kaldt en periode hadde de lue på.. Små barnehoder MÅ beskyttes , spesielt på denne tiden av året. Så veldig rart at folk ikke passer bedre på Anonymkode: 9741c...c45 Burde kanskje be barnepleierne informere nybakte foreldre om dette? Anonymkode: ede3f...2be 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 Kanskje de var turister? Anonymkode: 4fe01...abb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Syns også det er rart! Jeg jobber på sykehus og ser mange som drar hjem med babyen sin, og nesten aldri lue! Selv ikke i januar da det var så kaldt en periode hadde de lue på.. Små barnehoder MÅ beskyttes , spesielt på denne tiden av året. Så veldig rart at folk ikke passer bedre på Anonymkode: 9741c...c45 Kan du dokumentere hvorfor de må det? Luehysteriet i det landet her er absurd. Anonymkode: 12a18...c02 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg bor i Oslo sentrum og det er snakk om babyer under 1 år. Så også en på mellom 2-3 år som satt i vogn i bare strømpebukse, genser og teppe over halve seg, ikke sko, jakke, lue, votter, bukse etc. Moren vær normalt kledd og så normal ut, mulig barnet hadde nektet påkledning, men på man ikke "tvangs" kle på de da? Skjønner tydelig at det er ulikt syn på dette. Det er noen få plussgrader i Oslo om dagen i går var det 2 pluss. Anonymkode: 3e960...b62 Sånn sitter min på vei til barnehagen hver dag. Hun sitter ganske lunt nedi vogna, og kan krølle seg sammen under teppet hvis hun vil - noe hun også gjør hvis hun føler behov for det. Jeg tar ikke den kampen med klær for et så stort barn som helt fint kan regulere seg selv for en så kort tur altså. Og hvorfor i alle dager sko når hun uansett ikke skal ut av vogna, og votter når hun bare kan gjemme hendene hvis hun blir kald? Anonymkode: 7a120...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 Her i Fredrikstad er været omtrent som i Oslo, og her bruker alle lue. Barn som sitter/ligger beskyttet og varmt i vognposen har ofte en tynn ulllue på. Jeg synes de fleste små barna her har gode luer på. Anonymkode: a7617...6f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Her har jeg tykk vinterpose i vogna, og bruker kun en lett jakke over de vanlige klærne. Babyen blir kjempevarm med mer enn det på. Men, jeg har med en lue og ulldress i tilfellet hun må ut av vogna av en eller annen grunn, feks for å ammes, hvis vi skal vise henne noe ol. Anonymkode: bd422...23d 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg bor i Oslo sentrum og det er snakk om babyer under 1 år. Så også en på mellom 2-3 år som satt i vogn i bare strømpebukse, genser og teppe over halve seg, ikke sko, jakke, lue, votter, bukse etc. Moren vær normalt kledd og så normal ut, mulig barnet hadde nektet påkledning, men på man ikke "tvangs" kle på de da? Skjønner tydelig at det er ulikt syn på dette. Det er noen få plussgrader i Oslo om dagen i går var det 2 pluss. Anonymkode: 3e960...b62 Her kjører vi ulldress med ullbody og ullstrømpebukse under + balaclav og lue utenpå. Trodde luer var trendy jeg? Ser på Instagram at ungen til Maria Kragmann går med slike svære duskeluer, og været i København er vel mildere på temperaturer enn det vi har her. Kanskje vi i Norge har fått samme innstilling som i UK..så flere nærmest blåfrosne babyer i tynne bomullsklær da jeg var der i fjor høst. Anonymkode: d5bb5...a55 1
Andro Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 Babyer under 1-2 år bør alltid ha lue. Ikke bare pga ørene, men mye av kroppsvarmen tapes også. De minste barna har uforholdsmessig stort hodet i forhold til kroppen, og de har tynt hår. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn sitter min på vei til barnehagen hver dag. Hun sitter ganske lunt nedi vogna, og kan krølle seg sammen under teppet hvis hun vil - noe hun også gjør hvis hun føler behov for det. Jeg tar ikke den kampen med klær for et så stort barn som helt fint kan regulere seg selv for en så kort tur altså. Og hvorfor i alle dager sko når hun uansett ikke skal ut av vogna, og votter når hun bare kan gjemme hendene hvis hun blir kald? Anonymkode: 7a120...bc4 Fordi føttene og beina hadde bare en tynn bomullsstrømpe på, og det blir jo iskaldt på føttene. Merkelig at dette må forklares til voksne mennesker, men det forklarer jo hvorfor man ser så mange babyer som ikke er påkledd. Anonymkode: 3e960...b62 4
tussi84 Skrevet 16. februar 2023 #18 Skrevet 16. februar 2023 Å ikke ha på så små barn lue høres uansvarlig ut, men det spørs jo hvor gamle barna er, og hvor langt man skal. Min er feks 2, og vi bor 4 min unna bhg å gå. Om det er pluss grader (selv om noen få), så er det ikke alltid jeg tar kampen med han hvis han nekter å ha på lue, eller kler av seg lue midt på veien. Votter bruker han bare hvis det er nærmer seg under minus 6 ute, eller om han skal være ute en stund. Han blir derimot alltid fraktet i enten vognpose eller har på seg dress. Men hvis han hadde vært en baby som skulle gå tur, selv om turen er liten så full påkledning. Jeg tar heller av plagg om det blir for varmt.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #19 Skrevet 16. februar 2023 Enig i at luehysteriet på sommeren kan bli litt vel mye i dette landet. Men det er definitivt luevær for babyer og barn i Oslo nå. Bor der selv. Beklager upolitisk korrekt spørsmål, men er det først og fremst nye landsmenn? Bekledning er jo kulturelt, og å kle seg riktig til norsk vær og forskjellige situasjoner og aktiviteter kan ta lang til å lære, og gjerne lærer man først på den harde måten. Ser mange tynnkledde barn fra forskjellige kulturer. Synes også det er flest fedre jeg ser med tynnkledde barn. Anonymkode: 7268b...e22 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #20 Skrevet 16. februar 2023 Andro skrev (2 timer siden): Babyer under 1-2 år bør alltid ha lue. Ikke bare pga ørene, men mye av kroppsvarmen tapes også. De minste barna har uforholdsmessig stort hodet i forhold til kroppen, og de har tynt hår. Midt i juli også 😬? Anonymkode: 7268b...e22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå