AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Jeg bor i et kollektiv med tre medstudenter (1, 2 og 3). Vi har bodd sammen i et halvt år, og flytter fra hverandre i juni. Over tid har det bygd seg opp en kraftig irritasjon hos meg (se liste), og jeg lurer på om jeg bør si ifra, eller om jeg er urimelig. 1. Student 1+2 (en gutt og en jente) har siden vi flyttet inn, nærmest okkupert/flyttet inn på stua. Der har vi en sofa med plass til to stykk (tre, om man vil sitte tett). Dette har medført at jeg og student 3 har blitt avspist med å oppholde oss på rommene våre. Satt på spissen - ønsker man å sitte på stua, må man nærmest komme tidlig for å reservere en plass. For når 1 og 2 først setter seg, noe de jo gjør med en gang de kommer hjem, blir de sittende helt til de legger seg. Jeg og 3 trives forsåvidt på rommene våre - men det er noe med det at man av og til vil sitte litt på stua, noe vi ikke har mulighet til. 2. Rommet mitt er et lite kott, og det er ekstremt (!) lytt til stua. Dette medfører at om jeg skal prate i telefon om noe privat, må jeg nærmest hviske for at de på stua ikke skal kunne høre meg. Dette er dog ikke problemet med dét. Vi er som sagt studenter, og jeg bruker mye tid på lesing - har skrivebord på rommet. Men med 1+2 sittende på stua _hver_ dag, _hele_ dagen, med en prat som går i ETT, får jeg ingen lesero. Og ønsker jeg et lite avbrekk fra de, er ikke det mulig - fordi jeg alltid hører de. Godt. 3. At de har okkupert stua, og at jeg ikke har noen mulighet til å flykte fra praten deres, har ført til at det har bygd seg opp en meget kraftig irritasjon hos meg. av og til vil jeg kunne sitte på rommet mitt uten å høre praten deres. Men det er faktisk ikke mulig. Det har blitt et stort irritasjonsmoment, som dessverre stjeler veldig mye energi. Hadde jeg fått et avbrekk fra de nå og da, hadde det kanskje ikke blitt så ille. 4. For et par uker siden fant 1+2 ut at de hsr en gnist, og de har nå innledet en romanse. Da jeg kom opp i stua her om dagen var det tydelig at jeg hadde avbrutt en klinesession der de lå oppå hverandre i stua. De har altså en evigvarende date i stua. Ikke bsre er det ubehagelig å komme opp og se de sittende i tett omfavnelse/klining i vårt fellesareal, men jeg og student 3 føler veldig på at vi forstyrrer romansen deres hver gang vi drister oss i stua.. Så - jeg bor altså med et nyforelsket «par» som har okkupert stua i et halvt år, de har nylig innledet en romanse der det føles som de har en evigvarende date i felles stue, jeg bor på verdens mest lytte rom og holder på å bli gal pga. manglene mulighet for et avbrekk fra 1+2. Verken jeg eller 3 trives i leiligheta. Vi har vurdert å si ifra - og be de om å heretter oppholde seg mer på rommene sine. Syntes dere vi er urimelige? Ulempen ved å si ifra er at det da vil forventes at jeg og 3 oppholder oss masse på stua - men vi trives egentlig godt på rommene våre, problemet er mer bråket, ubehaget ved romansen deres i fellesareal, og at vi tross alt ikke har mulighet til å sitte på stua (som jo hadde vært fint å ha mulighet til nå og da). Takknemlig for alle innspill! Anonymkode: 8f72b...593 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har bodd sammen i et halvt år, og flytter fra hverandre i juni. Du trenger vel ikke gjøre eller si noe? Du trives best på rommet ditt - hold deg der. Anonymkode: edfdb...360 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Du er problemet. Man kan ikke forvente masse privatliv i et kollektiv. Må man ha det rolig rundt seg så må du bo alene eller lese på lesesalen. At de har okkupert sofaen er bare i ditt hodet. Det er plass til deg, og dere kunne gått til innkjøp, eller funnet på finn gratis stol, sakkosekk, puff osv som settes i fellesarealet. Det er nitrist med romkamerater som kun sitter på rommet sitt. Anonymkode: f3721...9e1 4 1
Alvario Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Hva med å si at du har behov for lesero og spør om du kan bytte rom med den av de to som har rom lengst borte fra stuen? 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 Har bodd i noen forskjellige kollektiv. Det er alltid noe å irritere seg over. Enten er den andre for lenge på badet, vasker ikke etter seg , snorker for høyt, har for mye besøk, røyker hasj på rommet, har for mye fest eller er irriterende. Det høres ut som du bør finne deg en egen hybel så du kan bo alene. Det gjorde jeg de siste årene jeg studerte. Litt dyrere, men verdt det. Anonymkode: f6412...3b8 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du er problemet. Man kan ikke forvente masse privatliv i et kollektiv. Må man ha det rolig rundt seg så må du bo alene eller lese på lesesalen. At de har okkupert sofaen er bare i ditt hodet. Det er plass til deg, og dere kunne gått til innkjøp, eller funnet på finn gratis stol, sakkosekk, puff osv som settes i fellesarealet. Det er nitrist med romkamerater som kun sitter på rommet sitt. Anonymkode: f3721...9e1 Jeg er enig i denne, og jeg bor i kollektivt selv. Du lager et problem ut av ingenting. Du må tåle at andre oppholder seg i fellesarealene, og kan ikke forvente å ha stuen for deg selv. Da må du flytte ut. Ta med deg en stol og sett deg sammen med dem. Det er bare du selv som stopper deg. Tviler på at de ber deg om å gå på rommet, hvis du går og setter deg. Anonymkode: bf391...54b 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Jeg ville, sammen med fjerdemann, begynt å demonstrativt bruke stua ved enhver anledning. Skaff to stoler, og bruk rommet aktivt. Ikke bry dere om at dere avbryter klining og date. vær der mest mulig (avtal gjerne så dere er der sammen, så det ikke føles så kleint) og se om de etterhvert trekker inn på rommene sine for privatliv. Anonymkode: 493be...c1d
Hippogriff Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 Problemet er at dere har for få sitteplasser på stua (løses ved at dere tar med dere en stol ut) og at bygget ikke er godt nok lydisolsert (ser ikke helt andre løsninger enn å bruke lesesal, bibliotek og annet mer). At de bruker stua der de bor, skjønner jeg godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå