Gå til innhold

Asperger og klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at de med Asperger ikke er så glad i stive plagg?

Jeg synes selv det er vondt å gå med noe annet enn joggebukse eller tights. Det er ubehagelig.

Denne posten går både under kropp og helse og klær derfor la jeg den på generell. 

Anonymkode: 03341...baa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at personer med asperger er ekstra følsomme når det kommer til stive plagg. 

Anonymkode: 77d5c...130

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saga Norén gikk da i ganske så trange bukser hele tiden?

Anonymkode: 584cf...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn - nesten - alle ungdommene jeg jobber med som fritidsskontakt, med autisme bruker behagelige klær. Et par bruker vanlig dongeribukse. Flest gutter og et par tre jenter hos min gruppe ☺️ Har ikke tenkt sånn over det, enn at det er ungdommer i fra 15 år og opp som kjører comfort fremfor fashion. Eller at enkelte kan være vanskelig og finne klær til/de bruker de klærne de liker og er vandt til, som desverre ikke alltid ser direkte anstendig ut. Men overkommelig greit. ☺️

Det gir jo faktisk mening, spesielt da flesteparten av dem går jo faktisk stort sett i comfy klær. 

Lærer noe nytt hver dag 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Myke skinnbukser... Du la vel også merke til at hun gikk mye i de samme klærne hele tiden. Det var nok ikke helt tilfeldig. For en del har klær kun en funksjonalitet, det er derfor ikke så viktig å variere.

Skjønner at du tøyser, men ga deg et seriøst svar likevel.

Anonymkode: 1418c...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Trådstarter spør om hva som er vanlig ikke om alle med asperger misliker stramme klær. Folk med asperger har ulike preferanser. Men de er mer følsomme for klærs passform og stoff enn andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Trådstarter spør om hva som er vanlig ikke om alle med asperger misliker stramme klær. Folk med asperger har ulike preferanser. Men de er generelt mer følsomme for klærs passform og stoff enn andre. 

Rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det like ille å begynne med strømpebukse på vinteren som det var å slutte med det på våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke aspergers men hater ukomfortable klær. Takler ikke at noe gnager eller klemmer. Jeg tror det handler mer om å være sensitiv, noe mange med aspergers er, og jeg.

Anonymkode: 7357f...67d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at man har preferanser på teksturer eller stoff, noen litt og andre veldig. 

Samme gjelder mat. 

Anonymkode: 4da68...f0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er diagnosert med Asperger og har vært ganske ømfintlig på hvordan klær sitter. Er det i en viss grad enda, men har blitt mye bedre enn da jeg var barn.

Anonymkode: d2719...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (2 timer siden):

For meg var det like ille å begynne med strømpebukse på vinteren som det var å slutte med det på våren. 

Sånn er sønnen min 😅 Tar alltid en liten debatt for hver overgang.

Men når han først går med eller uten longs/lue/caps/jakke X sesong en dag eller to så er det helt iorden. 

Men sokker - det skal han sove med selv i 30 varmegrader 🫣 Da må jeg tvinge omtrent, svetten siler jo. Han pleier gå med på det når han har slitt med å sove pga varmen 😅

Anonymkode: 4da68...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bare i myke/komfortable klær. Går helst i samme type outfit (har flere plagg av hver og vasker uansett ofte) i dagesvis.

Hater lapper som klør, og klarer ikke blondeundertøy etc, selv om det ser så fint ut. Bruker aldri bukser med knapp eller bukser som strammer på magen eller er stive.

Bruker derimot myke jeggings som ser ut som skinny jeans.

Hilsen autist.

Anonymkode: 194e1...189

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min er voksen, har Asperger, men nekter jeans. Det har han gjort i mange år. Han går kun i joggebukser. Jeg har kjøpt svarte og marineblå til han, og noen som ser litt mer ålreite ut enn de typiske baggy gråmelerte. Han hater klær som klemmer noe sted.

Da han var barn fikk han helt hetta om vi ikke klipte av merkelappene i nakken og på siden av plaggene hans. De måtte alltid fjernes. Dette har han heldigvis gått bort fra og tolerer mer av nå i voksen alder.

Anonymkode: f8d80...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det vanlig at de med Asperger ikke er så glad i stive plagg?

Jeg synes selv det er vondt å gå med noe annet enn joggebukse eller tights. Det er ubehagelig.

Denne posten går både under kropp og helse og klær derfor la jeg den på generell. 

Anonymkode: 03341...baa

Aner ikke min går på jobb med dress hver dag så er nok like individuelt som med alle andre. Kan selvfølgelig og ha blitt påvirket av at joggebukse er kun for trening her i huset og ikke et hverdagsplagg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker opp mye energi om jeg har ukomfortable klær. 

Så jeg går med bomullstights for gravide 😅 Og løse t-skjorter.

Anonymkode: 9d35c...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange mener jeg har Aspergers, har ingen diagnose, men ingen jeg kjenner er i nærheten av å bry seg så til de grader om stoff, passform, selv sokker er et mareritt å finne gode, og gjør jeg det kjøper jeg haugevis. Så dette var sprøtt. Har også en venn enkelte tror har Aspergers, som også er ganske bevisst på klær og passform, men vi er ikke enige oss i mellom. Og jeg går konsekvent i behagelige klær. 

Anonymkode: 02d7f...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...