Gå til innhold

Treningsprogram for nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal begynne å trene og tenker helkropps styrketrening 3 ganger i uken (kanskje dag 4 med cardio hvis det blir tid) men er heeelt nybegynner å er ikke helt sikker på hvordan jeg skal sette opp program (har ikke råd til å kjøpe program) har lest meg opp på øvelsene knebøy, markløft, utfall, benkpress, nedtrekk, skulderpress og roing. Problemet er at jeg sliter med balansen så utfall og knebøy er vanskelig, har heller ikke lyst å være i rommet med «bodybuilderne» som holder på med benkpress, markløft osv.. 

er det noen som har "milde/enkle" alternativer til knebøy, markløft, utfall, benkpress? Har sett på treningssenteret jeg har meldt meg inn på at de har et skulderpress apparat, nedtrekk og romaskin så det ser jeg på som relativt enkelt å forstå seg på..  

Anonymkode: 84948...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å bruke smithmaskinen til knebøy og utfall? 😊

Anonymkode: 23fc0...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beelzebub

https://stronglifts.com/5x5/

The StrongLifts 5×5 workout program consists of two workouts…

Workout A: Squat, Bench Press, Barbell Row

Workout B: Squat, Overhead Press, Deadlift

Do three workouts per week. Never train two days in a row or do two workouts in a day. Wait one day before doing your next workout. This gives your body time to recover, get stronger and build muscle so you can lift heavier next workout. Alternate workout A and B each time you train.

Og bruk appen (gratis, men så verdt å kjøpe for mer tilpassning).

Problemet er at jeg sliter med balansen så utfall og knebøy er vanskelig

Hvis vi snakker "normalt dårlig balanse", og ikke en medisinsk tilstand, er det bare å kjøre flere repetisjoner med mindre vekt. Hvis du har dårlig balanse er det jo lurt å trene balanse. Det får du gratis med på kjøpet når du trener med stang.

En annen fordel med stang vs. apparat er at da tar du gjerne flere muskelgrupper på en gang. Knebøy med stang tar f.eks. både bein, rygg og kjernemuskulatur, mens en sånn typisk knebøymaskin tar bare bein. Så må du da slenge på en ekstra øvelse for rygg. Dette stjeler tid, og kan fort gå ut over motivasjon når øktene blir lange.

har heller ikke lyst å være i rommet med «bodybuilderne» som holder på med benkpress, markløft osv.. 

Hvorfor ikke? De er som regel sykt greie, og hjelper deg om du spør.

Endret av Beelzebub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet er at jeg sliter med balansen så utfall og knebøy er vanskelig, 

Anonymkode: 84948...aa8

Dette er øvelser som har et høyt krav til teknikk. Noen utfallsvarianter som feks bulgarske utfall utfordrer balansen. Et lite tips er å holde blikket godt opp og frem. Så er det egentlig øving som må til. Jeg lover deg at balansen i utfall veldig raskt blir bedre om du har normal mobilitet i ankler, hofter osv. du må nesten bare komme i gang og få mengdetrening, så vil du raskt merke at balansen kommer.

Når det gjelder knebøy og markløft, så vil jeg nesten anbefale at du spanderer på deg en time med PT som kan vise og veilede deg. Dette er også tekniske øvelser med et skadepotensial. Med litt god veiledning derimot, så tror jeg du vil oppleve disse fantastiske øvelsene som veldig givende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...