AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #1 Skrevet 15. februar 2023 Vi skal mest sannsynlig gå fra hverandre. Har felles barn som jeg ønsker skal få beholde hjemmet sitt og synes det er så dumt for meg å miste hele stabiliteten i livet etter at samboeren min ødela hele livet vårt med sine valg. Vi har et hus som vi kjøpte til en veldig grei pris og som jeg gjerne vil beholde, men har ikke sjangs for å få hele lånet på mitt navn. Men jeg klarer fint å betale det hver måned, det blir like mye som hvis jeg skulle leie. Kan man fortsatt eie huset sammen og eventuelt signere en eksta avtale om det , selv om man går fra hverandre? Da tenker jeg at vi kunne gå for en løsning der vi deler på kostnader av huslånet og leiligheten han skal flytte til, slikt at han fortsatt er med på å betale på huslånet og har halvparten den dagen vi skal selge/jeg skal kjøpe han ut. Han har heller ikke mulighet for å kjøpe noe eget akkurat nå så på denne måten kommer vi ikke til å kaste pengene i lufta på to leiligheter som vi må leie. Anonymkode: 401f1...0d0
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #2 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi skal mest sannsynlig gå fra hverandre. Har felles barn som jeg ønsker skal få beholde hjemmet sitt og synes det er så dumt for meg å miste hele stabiliteten i livet etter at samboeren min ødela hele livet vårt med sine valg. Vi har et hus som vi kjøpte til en veldig grei pris og som jeg gjerne vil beholde, men har ikke sjangs for å få hele lånet på mitt navn. Men jeg klarer fint å betale det hver måned, det blir like mye som hvis jeg skulle leie. Kan man fortsatt eie huset sammen og eventuelt signere en eksta avtale om det , selv om man går fra hverandre? Da tenker jeg at vi kunne gå for en løsning der vi deler på kostnader av huslånet og leiligheten han skal flytte til, slikt at han fortsatt er med på å betale på huslånet og har halvparten den dagen vi skal selge/jeg skal kjøpe han ut. Han har heller ikke mulighet for å kjøpe noe eget akkurat nå så på denne måten kommer vi ikke til å kaste pengene i lufta på to leiligheter som vi må leie. Anonymkode: 401f1...0d0 Ja det er fullt mulig å fordele eiendeler som man vil når man skilles så sant begge er enige om avtalen som omgås. Anonymkode: 7ffb5...9ed
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #3 Skrevet 15. februar 2023 Oi, det hørtes utrolig rotete ut med en hel del potensielle konflikter. Du har ikke foreldre som kan være medlånetaker i stedet? Men dere kan eie sammen, bare så jeg har svart på spørsmålet ditt og 😊 Anonymkode: 89ec1...339
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #4 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er fullt mulig å fordele eiendeler som man vil når man skilles så sant begge er enige om avtalen som omgås. Anonymkode: 7ffb5...9ed Inngås ikke omgås, gikk fort i svingene her 😅 Anonymkode: 7ffb5...9ed
Hedda-78 Skrevet 15. februar 2023 #5 Skrevet 15. februar 2023 Har han ikke mulighet til å kjøpe noe eget selv om dere selger huset heller? Men ja, man kan eie eiendom sammen selv om man ikke er kjærester. Det går jo fint an å kjøpe eiendom sammen med sin søster, f.eks. Men vil han det?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #6 Skrevet 15. februar 2023 Så klart er det mulig, hvorfor skulle det ikke være det? Om det er en god idé derimot.. Det kommer veldig an på deres personligheter og hvor godt forhold dere vil klare å ha til hverandre. Anonymkode: cd129...cfd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #7 Skrevet 15. februar 2023 Jeg ville tidsbegrenset avtalen. Du bør inne eie med en eks i lang tid. Det er grobunn for konflikt og dere er vel neppe de beste investeringspartnerene. Hør med husbanken. De prioriterer enslige med barn, selv de med helt grei inntekt kan få lån der. Anonymkode: 6caae...20a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #8 Skrevet 15. februar 2023 Bare glem det. Har vært gjennom samlivsbrudd. Bli ferdig, et hus er ikke verd noe. Bli ferdig med hverandre og alt dere eier sammen. Anonymkode: a7ab9...da8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #9 Skrevet 15. februar 2023 Den greieste måten å gjøre det på da er at han leier seg er sted, og så «leier» du hans del av huset. Om han skal ta markedsleie eller at du bare dekker de reelle kostnadene blir dere enige om. Det er ikke uvanlig å fortsette å eie sammen en stund, vi gjorde det fordi markedet var litt dårlig for salg. Da betalte han bare alle kostnader på huset (som var ganske lave fordi vi kun hadde rentene på fellesgjeld), og så delte vi overskudd etter eierbrøk da vi solgte etter et år (fratrukket EK hver av oss hadde med inn). Jeg fikk låne penger av familie og kjøpte en leilighet så jeg slapp å leie, jeg dekket alle kostnader på den selvfølgelig. Jeg kunne sikkert «krevd» markedsleie for min del av huset, men jeg opparbeidet meg en god del mer EK ved å vente ned å selge så gikk i pluss uansett. Anonymkode: a6e1c...7fd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Den greieste måten å gjøre det på da er at han leier seg er sted, og så «leier» du hans del av huset. Om han skal ta markedsleie eller at du bare dekker de reelle kostnadene blir dere enige om. Det er ikke uvanlig å fortsette å eie sammen en stund, vi gjorde det fordi markedet var litt dårlig for salg. Da betalte han bare alle kostnader på huset (som var ganske lave fordi vi kun hadde rentene på fellesgjeld), og så delte vi overskudd etter eierbrøk da vi solgte etter et år (fratrukket EK hver av oss hadde med inn). Jeg fikk låne penger av familie og kjøpte en leilighet så jeg slapp å leie, jeg dekket alle kostnader på den selvfølgelig. Jeg kunne sikkert «krevd» markedsleie for min del av huset, men jeg opparbeidet meg en god del mer EK ved å vente ned å selge så gikk i pluss uansett. Anonymkode: a6e1c...7fd Vi gjorde det slik i starten. Min eks betalte meg leie for min del av huset, som jeg da brukte til å betale leie for leiligheten jeg leide. Det var ingen god løsning på lang sikt, men det fungerte i en periode etter bruddet. Etterhvert fikk han foreldre som medlåntakere Anonymkode: 36142...d77
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 Jeg gjør det slik og trives ikke. Men er andre parten i tilsvarende forhold. Sitter fortsatt fast som medlåntaker og eier av felles bolig 3 år etter brudd. Han betaler lånet alene men jeg står i papirene og har derfor ikke mulighet til å søke nytt lån. Han betaler ikke leie eller noen ting som helst til meg og jeg betaler like mye leie for en liten leilighet som han betaler i lån for å fortsette å bo i huset med stor hage og to etasjer. Jeg lovte han at han bare kunne få huset da jeg gikk, siden vi ikke hadde bodd der så lenge. Så dro jeg. Var ikke helt frisk på det tidspunktet men han tar det for gitt at avtalen står. Lar det gå av hensyn til felles barn som bor der med han halvparten av tiden. Skulle jeg tvinge til salg eller det å få noe verdier ut av huset vil han flytte til familie i utlandet, sier han. Kanskje det beste hadde vært å selge med en gang. Anonymkode: 86b26...7a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå