Gå til innhold

Er så skuffet. Barnet jeg bokstavlig talt har vært gjennom ungdomskole og studiespesialiserende gir seg nå på høyskole😭

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der har vært så mye jobb. Det feiler ungdommen ingenting bortsett fra å være meget bedagelig anlagt og svingende meninger om ønsker.

Gjennom hele siste året på studie hadde ungdommen ett klinkeklart ønske om bachelor.

Utrolig nok kom ungdommen inn på første valg. Lykken var stor.

Så begynte skoleåret og innsatsen var laber.

Nå forteller ungdommen at h*n har ombestemt seg og vil satse på noe annet. Det nye forlaget var så umodent at jeg har lyst å grine.

Sikkert mange som nå går ungdommen i forsvar og gir full støtte.

Men jeg vet dette er er exit ut av all utdanning og at dette bunner i latskap.

Jeg tror det blir likedan med neste «ønske».

Hva hadde du gjort?

Lett for dere å si at ungdommen må bestemme selv. Men vil si det ligger mye innsats fra de voksne for å komme hit vi er nå😢

Anonymkode: 82a21...e71

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der har vært så mye jobb. Det feiler ungdommen ingenting bortsett fra å være meget bedagelig anlagt og svingende meninger om ønsker.

Gjennom hele siste året på studie hadde ungdommen ett klinkeklart ønske om bachelor.

Utrolig nok kom ungdommen inn på første valg. Lykken var stor.

Så begynte skoleåret og innsatsen var laber.

Nå forteller ungdommen at h*n har ombestemt seg og vil satse på noe annet. Det nye forlaget var så umodent at jeg har lyst å grine.

Sikkert mange som nå går ungdommen i forsvar og gir full støtte.

Men jeg vet dette er er exit ut av all utdanning og at dette bunner i latskap.

Jeg tror det blir likedan med neste «ønske».

Hva hadde du gjort?

Lett for dere å si at ungdommen må bestemme selv. Men vil si det ligger mye innsats fra de voksne for å komme hit vi er nå😢

*bært

• Liker 1
Skrevet

Du må jo egentlig bare akseptere at sønnen din har sitt eget liv. Men mange mødre synes dessverre det er vanskelig å la sønnene få være egne individer, de fortsetter å dulle med dem selv lenge etter at de har fått seg kone og barn. 

Anonymkode: 04964...185

• Liker 31
Skrevet

Det er helt opp til personen selv, vedkommende er enda ung og kan fort ombestemme seg igjen.. Hen har jo studiekompetanse, er jo ikke verre enn å søke igjen neste år om hen vil

Anonymkode: cd398...35e

• Liker 7
Skrevet

Noen trenger en pause og jobb noen år. Så kommer lysten på utdanning forhåpentligvis.

viktig at personen får seg 100% jobb og forstår livet og dens økonomiske krav.

Anonymkode: 825ff...7e9

• Liker 14
Skrevet

Hæ hvem er «ungdommen?» er det en voksen student eller en ungdom på VGS du snakker om? 

Anonymkode: 5e284...f52

• Liker 12
Skrevet

Mange som ikkje reffer på første utdanning da. Det er ikkje noko å vere bekymra for? Det er ikkje alle som veit kva dei har lyst å arbeida med.

• Liker 14
Skrevet

Det er dessverre realiteten for mange av dagens ungdom. De vil bare nyte, ikke yte. Trist. Ville bare forsøkt å oppmuntre til å finne en bedre vei i livet, men la han kanskje prøve og feile først. Det er så mange uambisiøse, tiltaksløse ungdommer som ikke takler motgang for tiden. 

Anonymkode: 1e91d...a2b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Livet blir til mens vi går. Dere kan følge ungdommen langt og det har dere gjort. Men på et tidspunkt så må man slippe taket og la de finne sin egen vei.

Vi er så heldige i Norge, at vi kan gå på skole hele livet om vi ønsker. Selv om dette ikke var riktig her og nå, kan man når som helst komme tilbake. 

Jeg ville støttet min ungdom, i det valget den har tatt. Men jeg hadde også forventet at ungdommen finner en jobb eller en annen aktivitet. Jeg finansierer ikke et "slaraffenliv" 

Anonymkode: 02adf...172

• Liker 7
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hæ hvem er «ungdommen?» er det en voksen student eller en ungdom på VGS du snakker om? 

Anonymkode: 5e284...f52

Enig. Både overskriften og innlegget var rotete og uklart skrevet. 

Endret av Grüner
  • Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må jo egentlig bare akseptere at sønnen din har sitt eget liv. Men mange mødre synes dessverre det er vanskelig å la sønnene få være egne individer, de fortsetter å dulle med dem selv lenge etter at de har fått seg kone og barn. 

Anonymkode: 04964...185

Den dagen sønnen min får kone har jeg feilet som forelder. Her i familien driver vi ikke med ekteskap, samboer er godt nok.

Anonymkode: 47166...a6d

Skrevet

Du kan ikke trekke et myndig menneske etter håret og ørene gjennom et høyskoleløp. Er ikke motivasjonen der, så er den ikke der. Ikke alle er eslet til å bli akademikere. Enten fordi de ikke har evnen, eller fordi de ikke har viljen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (2 minutter siden):

Synes overskriften og innlegget var rotete skrevet 

Enig. Både overskriften og innlegget var rotete og uklart skrevet. 

Enig. Jeg lurer på hvilken utdanning mor har.

Anonymkode: f26b8...a5e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel. Nå må vedkommede stå på egne bein og ta sine egne avgjørelser. Jeg sluttet å blande meg inn da ungdommen begynte på vgs. Det er ikke det du vil høre, men stusset litt over at du som voksen har gjort en stor innsats? 
Jeg rotet det og til noen år etter vgs fordi det var vanskelig å stå på egne bein og finne ut hva man vil. Det ordnet seg, begynte i full jobb da jeg var 26 år. 

Anonymkode: 6e29c...3c9

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har dratt han igjennom grunnskolen og vgs så er han neppe klar for høyere utdanning. Studier krever sitt, det må han bare ønske selv 

Anonymkode: 9a511...462

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den dagen sønnen min får kone har jeg feilet som forelder. Her i familien driver vi ikke med ekteskap, samboer er godt nok.

Anonymkode: 47166...a6d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har selv sett flere foreldre "dra" unga sine igjennom utdanning frem til ut videregående. Dette er veldig uheldig for barna, de lærer seg ikke å stå på egne bein og drive seg selv fremover. Viktig at foreldre bare er støttende og ikke curler de igjennom livet frem til de er voksne og skal videre i livet på egenhånd. 

Håper ungdommen din finner noe den liker å gjøre og at du som voksenperson setter hardt mot hardt ang at de må kunne brødfø seg selv mm. 

• Liker 7
Skrevet

Ingen ungdommer går på høyskole…

Anonymkode: 5d3d9...f55

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å stenge igjen pengekrana (hvis den er åpen), og la ham bli voksen. Han må forsørge seg selv. Få en jobb, finne ut hva han vil. Det er ikke noen hast med å begynne å studere når man er 19, han kan fint begynne når han er 22 eller 28. Han må finne ut av veien sin selv, og det inkluderer å gå på trynet innimellom.

Anonymkode: fb8cb...5f2

• Liker 4
Skrevet

Hva er forslaget til personen da? Er det noe løst og urealistisk som satse på musikk, bli influenser eller proff gamer? Viss det er noe mer håndfast som jobb, militæret, fagbrev, eller folkehøyskole for den saks skyld, ser jeg ikke problemet. Ikke alle er klare for høyere utdanning rett etter vgs. For noen blir aldri høyere utdanning det rette valget. Det er mange veier til Roma, og livet er mer enn et rotterace hvor man skal rett fra vgs til universitet til karrierestigen.

Å jobbe en stund og legge opp litt penger før man begynner å studere er ialf ingen dum ide. Det var rimelig skralt økonomisk å begynne å studere rett etter vgs for min del (var uten økonomisk støtte hjemmefra). Idag når en papriks koster 50 kr er det jo enda mer krevende...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...