Gå til innhold

kan man komme fra knust nakkevirvel uten varige men?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En på facebook la ut et innlegg om at tenåringssønnen hadde brukket nakken.  Riktignok var det en brukket nakkevirvel, så han var ikke lammet. De måtte ta et bein fra hoftekammen og bruke det for å stabilisere nakken forsto jeg.   Og han måtte gå med krage i flere måneder. 

Det høres alltid ille ut når det er nakkeskader. Kan man komme fra nakkeskader helt uten varige men eller er det en sjanse for at det kan bli kroniske plager og smerter fremover? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Det høres alltid ille ut når det er nakkeskader. Kan man komme fra nakkeskader helt uten varige men eller er det en sjanse for at det kan bli kroniske plager og smerter fremover? 

Selvfølgelig er det en sjanse for at det blir kroniske plager. Men det er ikke noe du trenger å bry deg med. 

Anonymkode: 226fe...ad3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Pipaluk skrev (48 minutter siden):

Ja, man kan komme seg fra nakkeskader uten varige mén, men man også få kroniske plager og smerter framover...

• Liker 1
Skrevet

Hvis nervene inne i nakkevirvelen har klart seg, så er man ikke lam. Generelt så vil alle skader som repareres bli dårligere enn før, da man var uskadet. Så det er alltid risiko for plager og smerter i etterkant.

Anonymkode: a4439...1de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis nervene inne i nakkevirvelen har klart seg, så er man ikke lam. Generelt så vil alle skader som repareres bli dårligere enn før, da man var uskadet. Så det er alltid risiko for plager og smerter i etterkant.

Har alder noe å si? Er man mer robust som tenåring enn når man er 40?

Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Har alder noe å si? Er man mer robust som tenåring enn når man er 40?

Det gror iallfall bedre for tenåringer.

Skrevet

Som 15-åring knuste jeg to virvler i øvre del av ryggen. Altså ikke langt unna nakkevirvlene. Jeg er godt voksen nå og lever helt ubegrenset av skaden. Det eneste er at jeg merker at får litt tretthetsfølelse i bruddstedet hvis jeg slurver med trening, men ikke slik at det er et problem. Så trolig vil det gå bra med gutten så lenge han ikke har nerveskader❤️

Anonymkode: 3b085...135

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg leste også at de tok et bein fra hotekammen og satte det i nakken.  Er det snakk om små bein tror du?

Er det "ukomplisert " å flyte bein fra én kroppsdel til en annen?

Jeg har ikke studert helsefag 

Skrevet
On 2/15/2023 at 9:02 PM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det en sjanse for at det blir kroniske plager. Men det er ikke noe du trenger å bry deg med. 

Anonymkode: 226fe...ad3

Herregud. Jeg syns det er kjempefint at ts bryr seg og spør her. 

Anonymkode: 47771...38d

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte ikke få ny nakkevirvel da, men jeg knakk ryggen (måtte operere) og skadet nakken som etter noen uker med krage viste seg å ikke måtte opereres og jeg lever uten smerter i nakken. Kan få litt vondt i ryggen ved feks sykling mer enn en halvtime. 

Min far hadde kreft med spredning og kreften hadde spist opp en nakkevirvel. Han fikk laget en ny fra hofta og han lever godt med det. 

• Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (20 minutter siden):

Jeg måtte ikke få ny nakkevirvel da, men jeg knakk ryggen (måtte operere) og skadet nakken som etter noen uker med krage viste seg å ikke måtte opereres og jeg lever uten smerter i nakken. Kan få litt vondt i ryggen ved feks sykling mer enn en halvtime. 

Min far hadde kreft med spredning og kreften hadde spist opp en nakkevirvel. Han fikk laget en ny fra hofta og han lever godt med det. 

Jeg skulle gjerne sett en video om hvordan de flytter et bein fra et sted i kroppen til et annet. Finnes det noe sted?

Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle gjerne sett en video om hvordan de flytter et bein fra et sted i kroppen til et annet. Finnes det noe sted?

Det vet jeg ikke. Kanskje søk på beintransplantasjon nakke på YouTube. Eller tilsvarende på engelsk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...