Gå til innhold

Hvordan akseptere at man mister håret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 37 år som mister stadig mer av håret. Ble født med vakre krøller, og selv om jeg aldri har hatt supertykt hår, har jeg surfet på volum. For et halvt år siden merket jeg at håret ble enda tynnere enn før og endret tekstur. Det er nå mer stritt, og krøllene er nærmest borte dagen etter hårvask. Har en pistrete hestehale og masse babyhår. Tviler på at de vokser ut i særlig grad. Hårtapet er jevnt, og jeg har ingen bare flekker på skallen. Kjenner på en sorg over å miste håret relativt tidlig, og kjenner dette gjør at jeg føler meg gammel og uattraktiv.

Har nå bestilt time på Apollo hårsenter for å lære mer om årsaker og eventuelle botemidler, i tillegg til å ha googlet meg ihjel. Man kan visst bruke uante mengder tid, penger og tankekapasitet på å styre med dette. Jeg har fulgt alle råd om sunt hår: farger det ikke, null varmebehandling, lite bruk av stylingprodukter, vasker kun én gang i uken, frisørshampo, kurer, vitaminer, putetrekk i silke - you name it.

Det jeg imidlertid savner når jeg googler er: hvordan akseptere at håret blir tynnere? Jeg mistenker at både lommebok og psyke vil ha bedre av at jeg forsoner meg med situasjonen og lærer å leve med den. Er det noen som har gått gjennom denne sorgen, og ønsker å fortelle meg hvordan de fikk det bedre? Eller kanskje du er i samme situasjon som meg og leter etter alle svarene? :)

Anonymkode: e1ef9...d27

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde hatt store problemer med det selv, skjønner det er tøft. Har du mulighet til extensions? 

Anonymkode: 1a5ef...bea

Skrevet

Takk for medfølelse. :) Har ikke vurdert extentions, vet bare det er veldig dyrt (og sliter på gjenværende hår?).

Er ikke så fokusert på metoder for mer hår siden jeg allerede har googlet så mye. Ønsker å akseptere genene mine og heller lære meg mentale teknikker for å leve med det. Og så har jeg bestilt time hos Apollo, så de kan fortelle meg om jeg har noe handlingsrom for å få mer hår - enten eget eller kunstig.

• Hjerte 1
Skrevet

Men hvorfor tror du dette er normalt? Gå til legen om du mister håret i en alder av 37. 

Anonymkode: b5659...0f1

Skrevet

Jeg har det som deg ❤️ Men har mistet mye hår siden 20-årene. Er i midten av 30-årene nå. Bruker recrea forte spray, som hjelper noe. Men mest har jeg forsøkt å forsone meg med det. 

Jeg synes Acceptance and commitment therapy og metakognitiv terapi har mange teknikker for å akseptere at ting er som de er. Rette fokus mot ting jeg setter pris på. Når tanker om tynnende hårmanke kommer, så aksepterer jeg tankene, forsøker ikke å presse dem bort, men velger å la dem være der. Samtidig gjør jeg ting som jeg liker. 

Anonymkode: c13da...7fb

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg mistet mye hår i begynnelsen av 40-årene. Har aldri hatt tykt hår, det er typisk nordisk med tynne hårstrå. Men det var mange av dem, helt til jeg en dag begynte å miste. Fikk nesten viker og i direkte lys så jeg rett ned på hodebunnen. Slik var det i noen år, og så ble det plutselig bra igjen. Plutselig har jeg tykkere hår enn på mange år, og i tillegg har jeg fått litt krøller. Frisøren min sier det er hormonelle forandringer og at det er helt vanlig. Når overgangsalderen setter inn kan jeg miste det igjen.

Anonymkode: defe1...649

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så fint å høre dine tanker og teknikker om dette! Det tar jeg med meg videre. ❤️ 

Skrevet

Endringer i og på kroppen og det man alltid har sett på som en del av sin identitet, kan være beintøft. Det handler ikke nødvendigvis om overfladiskhet, forfengelighet eller manko på «riktige verdier». Så jeg forstår du kan kjenne på en form for sorg. 

Jeg kjente på lignende etter 3 graviditeter, selv om det kanskje er forandringer som er mer «aksepterte», hvis det gir mening…?🧐 «Alle» har jo slapp hud, hengslete pupper, cellulitter osv etter en haug med fødsler. Jeg fikk i tillegg myyyyye grått hår tidlig i 20-årene, og må farge hver måned. 

Mange av disse kompleksene var til dels ganske hemmende i lang tid. Etterhvert greide jeg på banalt vis å se hva som IKKE var «galt» med meg. F.eks; så heldig jeg er som ikke har problemer med huden! Jeg har jo midje, timeglassfigur, det er jo bra! Sakte men sikkert blekna kompleksene og savnet etter kroppen slik den var, selv om de på ingen måte er helt borte. Bare absolutt til å leve godt med :)

Anonymkode: 804a0...709

• Hjerte 1
Skrevet

Er verre for oss menn, sånn sett. Har aldri sett en kvinne som er blitt skalla.

Anonymkode: f3ddf...c73

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er verre for oss menn, sånn sett. Har aldri sett en kvinne som er blitt skalla.

Nei, da har du ikke lagt merke til mye her i verden. Er selvsagt ikke verre for menn, det er naturens gang at dere mister håret, det er ikke normen hos kvinner.

Anonymkode: 99868...612

Skrevet
Lotta123 skrev (12 minutter siden):

Takk for medfølelse. :) Har ikke vurdert extentions, vet bare det er veldig dyrt (og sliter på gjenværende hår?).

Er ikke så fokusert på metoder for mer hår siden jeg allerede har googlet så mye. Ønsker å akseptere genene mine og heller lære meg mentale teknikker for å leve med det. Og så har jeg bestilt time hos Apollo, så de kan fortelle meg om jeg har noe handlingsrom for å få mer hår - enten eget eller kunstig.

Det er veldig bra, jeg er typen som opererer om det er noe feil med kroppen. Det er definitivt sunnere å akseptere det, håper du finner en løsning. Du er nok kjempefin uansett, og helt sikkert bare du som tenker på det ❤️ I mine snart 40 år på jorden kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har tenkt "Oi, hun har tynt hår". Så tror absolutt ikke det er noe folk tenker over. Mulig det er typer hårfrisyrer som kan få håret til å virke tykkere og? 

Anonymkode: 1a5ef...bea

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Takk for kloke og lindrende ord, alle sammen! ❤️

Og til menn: jeg vet det er en sorg hos dere som mister hår også, så anerkjenner det fullt ut.

Endret av Lotta123
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg mistet også mye hår, og løsningen for meg var:

Tilskudd av d vitamin, og da godt med det for å få opp nivået på et bra nivå (ikke bare i nedre sjiktet)
Spise villfisk flere ganger i uken, samt vilt. Dette er rikt på jod, og gir bedre opptak enn tilskudd.
Spise økologisk gressforet kjøtt fra storfe, samt egg fra økologisk gressforet høns. 

I tillegg da mye grønt i kostholdet som gir god balanse av b vitaminer.

Har fått myyyye hår tilbake i løpet av under 1 år. Noen sverger også til (ikke-prosessert) innmat for dette, samt rosemarin olje i hårbunn (har ikke prøvd dette selv). 

Anonymkode: 62368...f99

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har også mistet mye hår. Det har blitt veldig tynt, og ser det tydelig i hårfestet. Jeg har en alvorlig kronisk sykdom,og det er nok derfor.

Ikke noe jeg kan gjøre med det, så jeg klippet en kort bob. Da ser det mye tykkere ut. Og så aksepterer jeg å heller miste håret enn noe annet. Det går bra. Det kunne vært verre, eller, for meg er det verre. Jeg har mistet helsen min, så håret er liksom det jeg tenker minst over. 

Man kan ikke bestemme over egen helse, det som skjer det skjer. Det må man bare godta, og akseptere etterhvert. 

Anonymkode: b6f29...5aa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, da har du ikke lagt merke til mye her i verden. Er selvsagt ikke verre for menn, det er naturens gang at dere mister håret, det er ikke normen hos kvinner.

Jeg forstår han mener, det er mindre akseptert at menn bruker løshår/tupé enn for en kvinne å spe på med extensions.

ts, har du sjekket deg hos legen? Du bør ta blodprøver og se om du mangler noe eller om det skyldes sykdom. Jeg mistet selv masse hår pga stress, og det har blitt bedre med å gjøre grep i hverdagen og ta vitaminer. Babyhårene er et tegn på at nye hår vokser ut😉

Anonymkode: 311fb...283

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kan være minst like vanskelig for menn å takle. Det har mye å si for om man kan få partner osv.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk diagnosen MS da jeg var 30 år og har lært en ting eller to om å akseptere kroppslige forandringer. 

I all hovedsak må tiden gå mens du prøver å ikke fokusere så mye på det. 

Etter noen år så har det blitt den nye normalen. 

Anonymkode: 0e5b4...388

• Hjerte 1
Skrevet

Klipp deg kort og på en måte som får frem krøllene igjen. En god frisør gjør underverker. Og skulle håret begynne å tykne til igjen er det bare å la det gro.

Anonymkode: 599e4...01f

• Hjerte 1
Skrevet

Dette er ofte AGA. Hormonelt og genetisk. Jeg har ikke tenkt å akseptere det i hvert fall, det ligger ikke i min natur, så da får jeg bare bli en smule bitter og sint dersom jeg ikke finner noe som kan bremse det. 🙂Jeg for min del har hatt noe lavt ferritin og d-vitamin, men ikke slik at det har utviklet seg til alvorlig mangel. Ellers så har jeg litt problemer med tarmhelsen. Men jeg har "dårlige" hårgener fra begge foreldrene, så det er vel noe som er uunngåelig. Og godt mulig jeg griper etter halmstrå, men jeg skal prøve det som er før jeg evt gir opp på å bedre situasjonen 😌Akkurat nå er det en det en oljeblanding med rosmarin som skal prøves, for det finnes det seriøs forskning på at kan virke vel så bra som Minoxidil. Om ikke det gir noe effekt, så får jeg prøve noe annet.

Anonymkode: 966ad...8c8

• Hjerte 1
Skrevet

håret mitt har blitt helt hvitt og jeg har fått høye viker.Har i tillegg masse hvite flekker i ansiktet. er så deprimert. føler ikke at jeg får noe hjelp.harvært til flere hudleger. ingen bryr seg. har kjøpt parykk. 

Anonymkode: 98aee...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...