Gå til innhold

Hva gjør man hvis Jehovas vitner eller mormonerne kommer på døra?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Hannah80 skrev (7 timer siden):

Sier høflig at jeg ikke er interessert. Skjønner ikke hvorfor enkelte har et behov for å være ufine. 

Akkurat dette. 

Insisterer de kan jeg bli direkte. Men aldri ufin. 

Anonymkode: 3b8dd...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjollefyr skrev (6 timer siden):

Voksne mennesker fra Jehovas vitner blir bestemt, men høflig avvist. Unge er jeg mer forsiktig med. Mormonere er jeg rolig og forsiktig med. De  er tross alt veldig ung, gjerne langt hjemmefra og opplever mye fiendtlighet fra folk. Det er jo totalt unødvendig å gjøre mot 18-19 åringer. De er ung og jeg behøver ikke å gjøre den delen av livet deres kjip. Noe som de er pålagt av foreldrene og kirken å gjøre. Ja, jeg vet at de kan bryte ut og alt det der. Men det er lettere sagt enn gjort. 

Synes også dette var et reflektert innlegg. 

Godt at det finnes slike her inne :)

Anonymkode: 3b8dd...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det samme som jeg sier til alt som har noe med religion å gjøre. Om det så er et søtt barn som selger lodd for bedehuset.

"Jeg støtter ikke noen religioner. Men ha en fin dag videre!" mens jeg smiler og så lukker jeg døra.

Jeg har aldri fått noen negative reaksjoner på det. I korona-tidene gikk de ikke fra dør til dør, men jeg fikk flere håndskrevne og personlig adresserte brev fra jehovas vitner som jeg ikke har felles venner med en gang.

Anonymkode: 8ac54...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår å åpne døra eller sier at jeg ikke er interessert.

Synes det er en uting å gå på døra til folk, prøve å finne de svakaste menneskene for å dra de inn i sekten sin.

Anonymkode: 5ad0f...cc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogadame skrev (9 timer siden):

Gir de en utgave  av illustrert vitenskap evt viser de barnas naturfagsbøker om  jordens alder og artenes opphav.

Og HVORDAN skal det hjelpe? Jeg er ikke religiøs selv, men IV og naturfagsbøker er bare menneskeskapte bøker. Du kan like gjerne gi dem dagboka til ungen din, de kommer ikke til å forstå uansett

Anonymkode: 68001...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du er et tidligere medlem (Jehovas vil plutselig late som at du ikke finnes) 😂

Anonymkode: 2af63...b41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker at de på starten av 80-tallet kom hjem til oss, og det var bare min mor og meg hjemme. De ga seg ikke og når min mor lukket døren satt de foten i mellom og tok tak i dørhåndtaket. Min mor skrek opp, og vår dobermann stormet på døren i  full angrep. De løp helt ut av borettslaget, og vi var veldig stolte av hunden. 

Anonymkode: a83bf...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spennende å snakke med JV jeg, så jeg kan gjerne snakke med de ganske lenge før jeg forteller at jeg er ansatt i Den norske kirke. Da vil de som regel ikke snakke så mye mer...

Anonymkode: 1abb7...3ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har tid, kan jeg gjerne invitere de inn gi dem litt eplekake fra fryseren, dette er jo hjernevaskede mennesker....

Anonymkode: 3dbd9...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (44 minutter siden):

Sure, dude.

Din påstand, din bevisbyrde.

Det er litt for påfallende at du forsøker å reversere bevisbyrden.

Først banale stavefeil, og så rookie mistake i skoledebattn.

Sad. So sad.

Jeg har postet bevis, at du og andre ateister benekter fakta og tyr til persondebatt i mangel på motargumenter er i grunn som ventet fra vitenskapsfiendtlige ateister.

Anonymkode: 7558f...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sender fortsatt håndskrevne brev, de har ikke vært på døra på flere år her. 

Anonymkode: f55f1...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har postet bevis, at du og andre ateister benekter fakta og tyr til persondebatt i mangel på motargumenter er i grunn som ventet fra vitenskapsfiendtlige ateister.

Det blir som å finne motargumenter mot flygende spaghettimonstre. Det går verken an å bevise eller ikke bevise at gud finnes. Det er altså en ikke-vitenskapelig hypotese.

Du har ikke postet noen bevis. Påstander er ikke bevis.

Anonymkode: ad060...f75

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det blir som å finne motargumenter mot flygende spaghettimonstre. Det går verken an å bevise eller ikke bevise at gud finnes. Det er altså en ikke-vitenskapelig hypotese.

Du har ikke postet noen bevis. Påstander er ikke bevis.

Anonymkode: ad060...f75

Se lenkene, de beviser at Gud er vitenskapelig bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og HVORDAN skal det hjelpe? Jeg er ikke religiøs selv, men IV og naturfagsbøker er bare menneskeskapte bøker. Du kan like gjerne gi dem dagboka til ungen din, de kommer ikke til å forstå uansett

Anonymkode: 68001...901

Tja 

Mormonere og jV er kreasjonister. 

De får et forklaringsproblem  når de bl.a  mener kritt/ juratiden/ istid og jernalder    har eksistert  samtidig   .

Har jeg tid så spør jeg ( høflig )  spørsmål   som har store brister  og som får de til å snu seg i døra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (9 timer siden):

Sier høflig at jeg ikke er interessert. Skjønner ikke hvorfor enkelte har et behov for å være ufine. 

Folk føler seg vel invadert, tråkka på og trengt opp i et hjørne. 

Det er forresten ikke alltid mulig å bli kvitt de på høflig vis. Før prøvde jeg alltid, og mormonere går alltid når de får et høflig nei takk, så da er jeg høflig fortsatt. Jehovas vitner, derimot, funker det slett ikke alltid på og jeg har etter hvert lært meg at kampen for å bli kvitt dem er mer effektiv og utarter mindre ved å ta i litt skikkelig når jeg avviser de med en gang jeg ser hvem det er. 

Anonymkode: e7af7...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg fikk besøk av Jehovas vitner var ikke mannen hjemme, og de hadde full forståelse for at jeg ikke kunne slippe inn to fremmede menn da. I følge JV er det jo mannen som er familiens overhode. Nå har vi dørklokke med kamera, så vi er ikke hjemme hvis de dukker opp.

(Jeg slipper uansett ikke inn fremmede menn uten at de kommer i firmabil, har en eller annen form for uniform, id-kort og har gitt beskjed på forhånd at de kommer, f.eks rørleggere, elektrikere osv.).

Ei venninne pleier å si at hun er tidligere Vitne, men har meldt seg ut. At hun ikke finnes i oversikten deres over utmeldte forklarer hun med at hun har skiftet etternavn etter at hun meldte seg ut. Da forsvinner de i en fart og kommer aldri tilbake.

Mormonerne har jeg ikke hatt besøk av siden tidlig på 90-tallet. Skulle gjerne visst hvilken nabo som slapp dem inn i oppgangen… Fikk ei bok og noen brosjyrer som gikk rett i søpla da de hadde gått.

Anonymkode: ba67a...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du har ikke postet bevis.

Du har postet en (isolert sett veldig interessant) spørsmålsstilling som ikke selv tar stilling. Deretter postet du en kronikk. Denne står i et renommert vitenskapelig tidsskrift, men en kronikk er ikke en fagfellevurdert artikkel.

Deretter postet du noe rart på en ny-kristen webside som ikke engang har en skikkelig presentasjon i seg selv.

Misforstå meg rett:

Jeg synes spørsmålskomplekset du reiser er for interessant til å bli avfeid. Men det er også for interessant til å bli forsøkt avgjort ved synsing, massepåvirkning og oppfatninger uten støtte i vitenskapelige funn eller prosess.

Som en ikke-troende naturvitenskapelig realist lener jeg meg på evolusjonsteorien som en sterkere teori enn Bibelens skapelseshistorie.

Men samtidig må jeg som realist også være forberedt på at det kan komme forskning som peker i retning av en guds eksistens. Nettopp derfor er det viktig å være kritisk til hvilke vitenskapelige kilder man stoler på. 
Det er nok av «forskning» som har falsifisert Darwins evolusjonsteori, men sannheten er at den står sterkere enn noen gang nettopp fordi den så ofte og kraftfullt blir forsøkt falsifisert.

Ut fra ren nysgjerrighet: Hvilken Gud mener du eksisterer? Det er vel ca 3000 av dem. Dersom du er en monoteist må du velge én av dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier at jeg har vært medlem og meldt meg ut. Da rygger de fort tilbake og øyeblikket er over 😅

Anonymkode: a58c8...930

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (11 timer siden):

Sier takk for visitten men de trenger ikke komme tilbake på min dør. Er høflig og det funker. Om de prøver å utfordre meg på det bibelske så har alle mine år på katolsk skole lært meg såpass at de vanskelig kan sette meg på plass :)

Dette var et veldig godt svar takk👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...