Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ufør og sliter fryktelig med å få matbudsjettet til å gå opp hver måned. Det er en kamp å få komme seg først til " fattigkassen" der mat er satt til ned med  40 % avslag, da må man nesten stå utfor butikken før den åpner. Jeg har kommet frem til at regjeringen burde åpne for rabattkuponger for de uføre i matbutikker. Hvis vi handler ordentlig  inn for  , ja eksempel 2500 kr, så kunne man få en rabattkode på 50 % avslag som kunne brukes en gang i måneden.😀enig noen ? 

Anonymkode: 3fff6...329

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var et godt forslag! Er enig😊 Mat og ting er bare blitt for dyrt.

Anonymkode: e3222...7bc

• Liker 4
Skrevet

Dette er et forslag jeg dessverre ikke støtter. :) 

Mange uføre har ok økonomi, og mange familier med foreldre i full jobb sliter. Uføre får sitt fra fellesskapet via NAV. De behøver ikke matkuponger, med det stigmaet det medfører, da burde heller minstesatsen for ufør økes (jeg sier ikke at den burde det, jeg sier «heller det enn matkuponger») 

Frelsesarmeen og diverse andre har i tillegg matutdeling flere steder i landet. :) 

Anonymkode: 231dd...eeb

• Liker 40
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Avslagskassene er ikke der på grunn av økonomien til de som handler men for å redusere matsvinn. 
Det er mer naturlig å heller gi stønad til de med minst, noe ala stønad for fordyret kosthold til de med cøliaki eller lignende.

Allerhelst burde minstestønaden økes slik at folk får det til å gå rundt selvsagt.

Uføre kan forøvrig ha helt ulik økonomi så rabattkuponger vil jo fremdeles bare øke forskjellen mellom de med mest og de med minst.
Uføre kan også ha bedre økonomi enn folk i full jobb, da blir det også feil at uføre skal ha flere goder. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange uføre har ok økonomi, og mange familier med foreldre i full jobb sliter. Uføre får sitt fra fellesskapet via NAV. De behøver ikke matkuponger, med det stigmaet det medfører, da burde heller minstesatsen for ufør økes (jeg sier ikke at den burde det, jeg sier «heller det enn matkuponger») 

Frelsesarmeen og diverse andre har i tillegg matutdeling flere steder i landet. :) 

Jeg har faktisk prøvd å gå til Frelsesarmeen, men jeg er ung ufør og ligger da over inntektsgrensen for å få. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har faktisk prøvd å gå til Frelsesarmeen, men jeg er ung ufør og ligger da over inntektsgrensen for å få. 

Samme her. Synes dette er veldig synd, da jeg sliter meg gjennom månedene med dårlig råd.. Mat skulle egentlig vært gratis for oss slik at vi kunne spart opp penger eller brukt de på noe gøy i hverdagen. Trist når man ikke har råd til noenting nesten..

Anonymkode: e3222...7bc

• Liker 2
Skrevet

Ja la oss få kuponger og rabatt til uføre, alenemødre, lavtlønnede, flyktninger og alle andre «utsatte» grupper. Så kan vi som har utdannet oss og jobbet oss oppover, gjerne også ihjel, stå for utgiftene.

Anonymkode: d13f1...3b5

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det sier ganske mye.

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er ufør og sliter fryktelig med å få matbudsjettet til å gå opp hver måned. Det er en kamp å få komme seg først til " fattigkassen" der mat er satt til ned med  40 % avslag, da må man nesten stå utfor butikken før den åpner. Jeg har kommet frem til at regjeringen burde åpne for rabattkuponger for de uføre i matbutikker. Hvis vi handler ordentlig  inn for  , ja eksempel 2500 kr, så kunne man få en rabattkode på 50 % avslag som kunne brukes en gang i måneden.😀enig noen ? 

Jeg er ufør og handler aldri inn for en slik enorm sum ala 2500 😲

Anonymkode: 3c355...fd2

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Veldig unødvendig for de som bor sammen med partnere med millionlønn. Tenkt på å ikke skjære alle under én kam? 

Anonymkode: fa725...b7e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja la oss få kuponger og rabatt til uføre, alenemødre, lavtlønnede, flyktninger og alle andre «utsatte» grupper. Så kan vi som har utdannet oss og jobbet oss oppover, gjerne også ihjel, stå for utgiftene.

Du er jammen bra tomhodet, for å ha utdannelse, når du tror at å være alenemor, flyktning eller ufør er ensbetydende med at man mangler utdannelse og ikke har jobbet hardt.

Anonymkode: fa266...c7e

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er ufør og jeg støtter ikke dette forslaget dessverre. Jeg lever på minste satsen, men føler ikke at jeg sliter økonomisk selvom prisene har steget i været. For meg handler det om prioritering. Jeg lever et godt liv. Det har ikke gått så langt at man trenger uførepris på maten. For meg høres det bare dumt ut. Jeg ser ofte i hyllene der maten er på vei til å gå ut på dato. Sparer litt på det. Velger det billigste alternativet samtidig som jeg ser på kilopris og handler en gang i uken. Noen ganger bruker jeg bare 100 kr i uken på mat, fordi jeg har kjøtt i fryseren. Kjøper også alltid på tilbud. Slutta med å kjøpe kjøtt til fullpris. Og noen ganger dropper jeg den kaffen når jeg er ute med venner. Jeg trenger den ikke.

Anonymkode: 048a1...32a

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da får du mer enn meg i trygd, det er jo et bevis på en måte på at det er forskjell på uføres situasjoner.

Jeg bor i Oslo og har rom i økonomien til å ikke ha behov for hjelp til å handle mat så det ville jo vert ganske unyttig fordeling av velferdsgodene å gi meg for eksempel den hjelpa når jeg ikke trenger den.

• Liker 2
Skrevet

Elendig forslag. Man er ikke nødvendigvis fattig selv om man er ufør. Noen er, andre ikke. Så det ville være et veldig lite treffsikkert tiltak.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvor høyt matbudsjett har du egentlig TS? 

For meg er 2500 kr normalen å bruke i mnd, er enslig.

Anonymkode: f6705...2ab

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Syns det er veldig rart det du her beskriver.  Det hjelper svært lite å stå i butikken når den åpner for å få tak i ting fra "fattigkassen" som du kaller det. Her jeg bor så pleier ikke de fylle på før klokka 10.00 - 11.00. Jeg handler ofte produkter derfra hvis det er noe jeg vil ha. Både fordi det er billigere,  men også for å bidra til redusert matsvinn.

Nei, jeg er ikke enig i ditt forslag om rabattkuponger til uføre. Uføre har veldig forskjellig inntekt. Du må planlegge innkjøpene dine bedre tenker jeg.

Anonymkode: 5852f...75e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Mat skulle vært bekostet etter inntekt, som alt annet i samfunnet. Alle husstander skulle fått et kort til å handle mat på med forskjellige rabattordninger utifra inntekt og medlemmer i husstanden. Når en ufør med sitt kort f.eks kommer til kassa og drar sitt kort så burde den totale summen blitt noen prosent billigere. (Sukkervarer, tobakk, alkohol etc som man ikke trenger burde ikke vært billigere). 

Anonymkode: f08cf...c47

• Liker 2
Skrevet

^ Skal sies at jeg går på AAP. Men jeg lider da ingen nøgd. Ser ikke på meg selv som fattig, handler vel mer om hvilke prioriteringer man har

Anonymkode: f6705...2ab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Helt enig. Er selv ufør. 

Anonymkode: 0b713...d04

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...