Gå til innhold

Til deg som er opptatt av å spise ren mat fra bunnen av - hva spiser du i løpet av en dag? Dine favorittretter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått konstatert mild til moderat depresjon, og tenkte å ta noen grep ift kostholdet. Er stort sett ganske sunn fra før vil jeg si, men ønsker å ha større fokus på ren og mindre prosessert mat. Så lurer på om noen der ute som er opptatt av dette har noen forslag til hva jeg kan spise i løpet av dagen? Tenker på frokost, lunsj og middag. Gjerne forslag til flere middagsretter! Mottas med stor takk 🥰

Anonymkode: f6470...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frokost : "milkshake" av kikerter,banan,melk og litt kakao.

Lunsj: Hjemmelaget rundstykke fra fryseboksen med snøfrisk og tomat, salt og pepper. Gulerøtter utenom 

Middag :  Hjemmelaget kikertgryte med ris.  Hadde hvit fisk ved siden av. Brukte fitgreenmind på Instagram sin oppskrift men hadde oppi ekstra grønnsaker.

Kveldsmat : Havregryn med melk, frosne kirsebær og banan.

Finner mye inspirasjon på nett, kanskje spesielt instagram og div.blogger.

Anonymkode: ea88d...10c

• Liker 1
Skrevet

Meg over, glemte å skrive at eksempler på andre middager er

-Fisk med ovnsbakte grønnsaker og litt smeltet meierismør eller en klatt rømme.

-Linsegryte med kokosmelk,grønnsakerog red curry paste.

-Ovnsbakt blomkål med en eller annen indiskinspirert saus over, har kokt quinoa ved siden av.

Couscoussalat med div. salat,grønnsaker eller frukt. Bruker litt løk stekt med tomat og olje som blandes i coucousen rett før servering. Gir veldig god smak.

Prøv å få inn mer grønnsaker i middagene,så blir det stort sett automatisk litt sunnere.

Lykke til på ferden🪷

• Liker 1
Gjest Ramona1970
Skrevet

Jeg spiser omtrent som dette (når hun sier "cheese sauce" mener hun ikke ost, men sannsynligvis en ostelignende saus laget av poteter, gulrøtter, løk- og hvitløkpulver): 

Skrevet

Kyllingbryst/biff/fisk/skalldyr med diverse grønnsaker til. ( feks blomkålpuré, bakt søtpotet, dampet brokoli) også gjerne en stor saftig bifftomat i skiver ved siden av. - det enkle er ofte det beste🙂 ( derfor spiser jeg mye av det samme hele tiden)

jeg spiser stort sett bare middag, men noen ganger vil jeg ha mer «frokostaktig» mat. Da blir det gjerne omelett/ havregrøt/ gresk youghurt med bær. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Masse fisk og grønnsaker. Frossen eller fersk sei, torsk, laks. Siden fisk kan være dyrt og man trenger variasjon så synes jeg også fiskekaker er «rent« nok. Spis så lite du klarer av hvitt mel (pasta, brød, kaker osv) og sukker. 

Anonymkode: 00b08...183

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg har fått konstatert mild til moderat depresjon, og tenkte å ta noen grep ift kostholdet. Er stort sett ganske sunn fra før vil jeg si, men ønsker å ha større fokus på ren og mindre prosessert mat. Så lurer på om noen der ute som er opptatt av dette har noen forslag til hva jeg kan spise i løpet av dagen? Tenker på frokost, lunsj og middag. Gjerne forslag til flere middagsretter! Mottas med stor takk 🥰

Ikke spesielt opptatt av det, men det meste av kjøtt jeg spiser har jeg tatt i mot ved fødsel og slaktet selv, noe er jaktet og slaktet selv. Partere det i egnede biter, røyker og salter noe og kverner det som passer til det. Fisker det meste av fisk selv, har egne grønnsaker og potet. 

Men om det er for depresjon så ville jeg nok fokusert mer på å ikke pålegge urimelige krav og dårlig samvittighet for Gud vet hva.  

Jeg gir faktisk egentlig katten i hva jeg spiser, det jeg driver med er fordi jeg liker prosessen og det gir meg noe. 

Anonymkode: 6ce16...d6e

• Liker 2
Skrevet

Frokost:

Havregrøt kokt på hjemmelaget nøttemelk toppet med hjemmelaget peanøttsmør og banan.

Lunsj:

Salat med det jeg ønsker av grønnsaker,karbohydrat kilde eks: couscous/quinoa/byggryn,proteinkilde:linser/bønner/kikerter,frø/nøtter for krønsj,granateplekjerner/mango for litt friskhet. Alt blandes med en lett oljevinagrette

Hjemmelagde spinatortillas som jeg fyller med hummus,salat,tomat,avocado og syltet rødløk.

Middager:

For å nevne noen 

Indisk daal med villris

Gulrot,linse og ingefærsuppe servert med byggryn

Chana masala med hjemmelaget chapati

Grønnsakslapskaus med quinoa 

Blomkålcurry med couscous

Blomkålsuppe lagd med kokosmelk

Anonymkode: 50426...e8b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Masse fisk og grønnsaker. Frossen eller fersk sei, torsk, laks. Siden fisk kan være dyrt og man trenger variasjon så synes jeg også fiskekaker er «rent« nok. Spis så lite du klarer av hvitt mel (pasta, brød, kaker osv) og sukker. 

Anonymkode: 00b08...183

Eller så har man variasjon og bytter ut fisk med full vegetarisk

Anonymkode: 50426...e8b

Skrevet

Med forbehold om at jeg ikke er så opptatt av båser og begreper, så kan raskt være jeg bommer på rent. 

Denne uka, inkl helg; 

Frokost; Kjøleskapsgrøt på havregryn, chiafrø, vann og blåbær. Frøknekkebrød med hummus og paprika. Eggmuffins. 

Lunsj; Burrito med pulled chicken, egg, grønnsaker og litt mozarella. Fritatta med restegrønnsaker. Salatbaren på jobb. Laks med søtpotet og brokkoli. 

Middag; Vegansk burritos med refried beans og koriandersaus. Fransk løksuppe. Kyllinglår provencale (med oliven og grønnsaker). Bowl med salmalaks, edamame, vårløk, agurk, salat, revet gulrot. Skrei med estragonsmør, bakt sjarlottløk og perlepoteter. Nachos (chipsen er vel det mest prosesserte denne uka, krydder og saus fra bunnen, kjøttdeig rett fra gardsslakteri). 

Anonymkode: c1863...f00

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke spesielt opptatt av det, men det meste av kjøtt jeg spiser har jeg tatt i mot ved fødsel og slaktet selv, noe er jaktet og slaktet selv. Partere det i egnede biter, røyker og salter noe og kverner det som passer til det. Fisker det meste av fisk selv, har egne grønnsaker og potet. 

Men om det er for depresjon så ville jeg nok fokusert mer på å ikke pålegge urimelige krav og dårlig samvittighet for Gud vet hva.  

Jeg gir faktisk egentlig katten i hva jeg spiser, det jeg driver med er fordi jeg liker prosessen og det gir meg noe. 

Anonymkode: 6ce16...d6e

Jeg er opptatt av kortreist og etisk mat. Og har ikke mulighet til å holde på med dette selv.

Mitt tips er å saumfare facebook og nett etter lokale bønder og fiskere, og søke opp nærmeste Rekoring. Nå kjøper jeg det meste av fisk og skalldyr fra båt. Kjøtt kommer fra gård med gardsslakteri. Egg fra en gård som driver veldig dyrevennlig i nærområdet her. Og all kylling er fra Homlagarden. I sesong kjøper jeg også mye grønnsaker på reko, og forsøker å følge sesong ellers. 

Anonymkode: c1863...f00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Frokost : "milkshake" av kikerter,banan,melk og litt kakao.

Har du oppskrift på denne shaken?

Anonymkode: cd27a...fae

Skrevet

Spiser som regel 2 måltider; lunsj og middag. Lunsj spiser jeg i kantinen på jobb. Vi har kokker og en baker der, og vil tro at det meste av maten er lite prosessert. 

Til middag er det enkelt: 

- Poteter, pasta, ris, couscous eller linser. 

- Rent kjøtt eller fisk. Kjøper som regel på tilbud i større mengder og har i fryseren. Dropper ofte dette til fordel for ren vegetarmiddag. Jeg er glad i bacon, og ja, jeg vet at bacon er prosessert. Men bruker det ofte i pastaretter som garnityr, veldig lite om gangen.

- Sauser er enkelt å lage. Hvit saus lager man enkelt. Béchamelsaus som kan krydres, tillegges urter som passer til hovedretten. Tomatsaus er superenkelt å lage. 

- Alltid masse grønnsaker. Disse kan kokes, stekes, marineres, servere ovnsbakt eller i pureer eller supper. 

- Bruker kun meierismør eller en god olivenolje.

Spiser jeg frokost/brunsj hjemme så går det i havregrøt med frosne bær eller omelett. 

Når jeg har tid baker jeg brød, og lager peanøttsmør og hummus . Førstnevnte har to ingredienser - peanøtter og salt. Rett i hurtigmikser og voilá. 

Anonymkode: 57408...992

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er også psykisk syk, ikke overskudd til så avansert mat. Hos meg går det mye i egg. Kokt egg på knekkebrød til frokost og lunsj, med noen tomater, knaskegulrøtter og en frukt. (Koker egg for flere dager om gangen)

Middag blir ofte omelett (med litt cottage cheese og masse grønnsaker), laks stekt i ovnen med kokte poteter og brokkoli, og en rømmeklatt. Biffstrimler stekt i panne og litt søtpotet bare bakt i ovnen uten noe annet enn litt salt og pepper. Så litt tørr og kjedelig mat syns kanskje noen, men det fungerer fint for meg. 

Anonymkode: 50e1e...4f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du oppskrift på denne shaken?

Anonymkode: cd27a...fae

Nei, egentlig bare slenger jeg oppi litt av hvert på øyemål.

Men ca 1 moden banan, en god neve kikerter,1 ss kakao og melk nok til at det blir grei konsistens. 

Skrevet

Måltid 1: Cottage cheese, mandler og blåbær

Måltid 2: egg (kokt eller omelett), potet (kokt på forhånd, har altid liggende i kjøleskapet), grønnsaker. Eventuelt litt frukt og gresk yoghurt, av og til mørk sjokolade i tillegg hvis jeg er veldig sulten eller har trent hardt .

Måltid 3:

-- bønner, kylling, grønnsaker 

-- pasta, tunfisk, ost, oliven, rødløk, tomat, squash i strimler

-- gresskar-fries, karbonadedeig, sopp, løk 

^^ generelt en god proteinkilde, litt karbo, litt fett og godt med grønnsaker.

Mtp depresjon er nok noe av det beste du kan gjøre å:

1) ta vare på tarmhelse 

2) holde blodsukkeret mest mulig stabilt

Begge disse fordrer at du spiser MER lite prosessert mat og mindre ultraprossesert, godt med grønnsaker, nok protein og gode fettsyrer

Skrevet

Denne uka:
Lunsj (første måltid) 

Havregrøt på vann/melk, toppa med bringebær, banan og cashewnøtter
To egg, fenalår, surdeigsbrød, eple til dessert
(spiser egentlig variasjon av disse to nesten hver dag)

Middag:
Bakt torsk med pesto og kokt potet
Fiskesuppe (med restene fra torsken dagen før), river grønnsakene, og tilsetter litt fløte på slutten for å få den ekstra god
Pitabrød med bulgursalat og kikerter
Kylling, karrigryte med ris 
Sommerruller
Butter chicken, tomatbasert indisk gryterett
og pizza

Skrevet

Tusen takk for svar, masse bra tips å hente her! Er nok ikke bare jeg som har bruk for dette, men kan være en inspirerende tråd for flere 🥰

• Liker 1
Skrevet

Spiser mye egg, kjøtt, fisk, ost, nøtter, frø, meierismør, grønnsaker og frukt. Unngår ultraprossesert så langt det lar seg gjøre.

I går spiste jeg:

Frokost: eggerøre av to egg, surdeigsbrød med ost, en halv avocado med tomat, paprika og litt nøtter. En liten håndfull rista gresskarkjerner.

Lunsj: chiapudding laget med fullfet kokosmelk, toppet med øko blåbær og eplebiter, ceylonkanel, litt valnøtter og hjemmelaget øko cashewsmør. Det smaker helt nydelig.

Middag: ovnsbakte grønnsaker; squash, løk, tomat og paprika. Stekes 10 minutter i ovn med olivenolje, salt og pepper, så la jeg torsk på og stekte 15 minutter til. Hadde småpoteter til 😊 

Taco kan gjøres sunn: stek søtpotet i biter i ovnen, lag hjemmelaget tacokrydder og ha alt annet du pleier å ha på taco. Pizza lager vi med spelt og havremel, kjøper en god saus eller lager selv. Nachos lager jeg med søtpotet, kjøttdeig og hjemmelaget tacokrydder. Kyllinggryte med fløte, paprika, masse godt krydder og soyasaus, toppet med ost er en hit her i huset 😊 Lager rundstykker selv av speltmel og fryser, bruker linn sprudlende sunn sin, er mye inspirasjon å finne på instagram! Jeg har tidligere slitt med depresjon og overspising, har blitt mye bedre i kropp og sinn etter at jeg begynte å ta vare på meg selv med kosthold og fysisk aktivitet. Har også en enorm matglede, spiser utrolkg mye god mat 😍

Anonymkode: d921c...30e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...