Gå til innhold

Syltetøy fra NORA har blitt enda mer rævva i det siste!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har tydeligvis gått fra å inneholde 53 prosent bær til 46 prosent bær.

Men hva er de resterende 54 prosentene av innholdet der? Vann og pektin (et fortykningsmiddel) og veldig mye sukker selvfølgelig.  

Anonymkode: 1d579...af3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh.. hm.. jeg har tenkt på å kjøpe noe i det siste.. men lurer også på om jeg skal lage sjøl heller. Må være billigere det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var god før den 🙂 husker godt reklamen på slutten av 1990 tallet eller på 2000 tallet der de kvinnfolka stod og rørte da sa han det er ikke akkurat sånn de gjør det men det smaker iallefall som hjemmelaget  nystekt brød smør og Nora Hjemmelaget var en slager det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (1 minutt siden):

Åh.. hm.. jeg har tenkt på å kjøpe noe i det siste.. men lurer også på om jeg skal lage sjøl heller. Må være billigere det?

Kan nok være det da 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva koster krukka da? Har prisen sunket i takt med bærinnhald? :3

Anonymkode: e9dba...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ikke svare på ,lager alt syltetøyt selv. Og det anbefaler jeg andre å gjøre og. KJøpesyltetøy er altfor mye sukker og tilsetningsstoffer. 

Anonymkode: c6c99...db2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager også det meste av syltetøy selv, men da jeg gikk inn på Orkla sine sider og sjekket "Nora hjemmelaget bringebærsyltetøy", så var dette ramset opp som innold:

Sitat

INGREDIENSER

bringebær 60%, sukker, vann, fortykningsmiddel (pektin), surhetsregulerende middel (eplesyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat). 

Fremstilt av 60 g bær per 100 g syltetøy.

Produktsammensetningen kan endres. Les derfor alltid ingredienslisten på emballasjen til produktet.

Det kan jo være at det er mindre bær nå, men på det glasset med jorbærsyltetøy som står i kjøleskapet er det oppgitt at det inneholder 60% jordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg. Matbutikkene og produsentene forsøker systematisk å narre kundene deres. De velger å selge dårligere og dårligere produkter, i nesten helt like forpakninger.   

Samtidig som prisene bare øker og øker, spesielt i disse tider.     

Anonymkode: 1d579...af3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 18.23):

Kan jeg ikke svare på ,lager alt syltetøyt selv. Og det anbefaler jeg andre å gjøre og. KJøpesyltetøy er altfor mye sukker og tilsetningsstoffer. 

Anonymkode: c6c99...db2

Jeg spiser kanskje to glass syltetøy per år, så det gidder jeg ikke.

Hva bruker dere alt dette syltetøyet til?

Anonymkode: dc4c0...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det er påkrevd å kjøpe minst 5 glass med Nora syltetøy i året da.

Hvilket syltetøy mener du egentlig? Jordbær, bringebær, eple..

Anonymkode: 4fbe6...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det på brødskiva.

Anonymkode: 4fbe6...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sa vel bare at jeg lagde syltetøy, ikke at jeg lagde mye syltetøy. Noe bruker jeg på brødskiver, noe gir jeg bort i gave, noe til saus på is og noe til fyll i kaker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg lager syltetøy selv av jordbær er det 20% sukker. Antagelig litt mye sukker, men har aldri prøvet med mindre. Sukker er et konserveringsmiddel i tillegg til smaken så jeg holder på det jeg vet klarer lagring i lang tid. 

Kan forøvrig anbefale å lage syltetøy av rabarbra og jordbær. Gjetter at dette ble funnet opp for å ha noe å bruke rabarbra på (derfor jeg prøvde det) og for å drøye jordbærene, men det har en veldig god smak. I den jeg lager er det mer sukker (28%).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen en god oppskrift på jordbærsyltetøy? Må det være ferske bær eller kan det lages av fryste? 

En annen ting som er litt trist å tenke på er at bær som dyrkes i Norge inneholder mye mer sprøytemidler enn utenlandske bær. Forøvrig gjelder dette kun bær. 

Anonymkode: d972c...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (34 minutter siden):

Når jeg lager syltetøy selv av jordbær er det 20% sukker. Antagelig litt mye sukker, men har aldri prøvet med mindre. Sukker er et konserveringsmiddel i tillegg til smaken så jeg holder på det jeg vet klarer lagring i lang tid. 

Kan forøvrig anbefale å lage syltetøy av rabarbra og jordbær. Gjetter at dette ble funnet opp for å ha noe å bruke rabarbra på (derfor jeg prøvde det) og for å drøye jordbærene, men det har en veldig god smak. I den jeg lager er det mer sukker (28%).  

På sykehuset fikk vi ofte en slags type dessertkompott av rabarbra og jordbær. 

Utrolig godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...