AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #21 Skrevet 16. februar 2023 Jeg har det man kan kalle alvorlig depresjon til tider, og det eneste som faktisk hjelper meg er å løpe meg en tur. Begynte med løpingen for fullt i Mars i fjor, løper 3-4 ganger i uken. Det har fungert helt perfekt. Anonymkode: 09ccf...519 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #22 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så til dere som har merket bedring på angst og depresjon av fysisk aktivitet og trening - hvor ofte trener dere og eventuelt hva? Hva slags type trening er det som har hjulpet deg mest? Hvor mange ganger i løpet av en uke er nødvendig for å oppnå en helsegevinst med tanke på psyken? 🥰 Anonymkode: 894bb...d96 Jeg fikk en fantastisk bedring av å begynne med styrketrening. løping/jogging som jeg drev med en periode førte også til en klar bedring, men ikke like mye som styrke/vekt trening. Jeg prøver å trene 4 dager i uken. Jeg trener meg ganske «tom» hver gang. Hvor ofte som er nødvendig for en helsegevinst (psykisk) blir individuelt. 1 gang i uken hadde også hjulpet meg, men 4 ganger hjelper mye mer. Begynn med 2 dager i uken, så ser du fort påvirkningen det har på deg. Masse lykke til. Kom deg på trening!😊 Anonymkode: 5133e...42e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #23 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forskning viser at du må få opp pulsen. 3 ganger i uka. Og holde det ved like hver uke. Effekten avtar etter to uker, så man må liksom holde det ved like. Pulsen skal vel ligge på 70-80% av makspuls i en halvtimen 3 ganger i uka. Anonymkode: 7bfcf...8d7 Viser forskning at økning av puls 3 ganger i uken hjelper på depresjon? Anonymkode: 5133e...42e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #24 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Stod på helsenorge.no og NHI sine sider, så tenkte det kunne være noe i det. Går til psykolog, men vil prøve å gjøre litt endringer selv også Anonymkode: 894bb...d96 Styrketrening hjelper meg langt mer en hva psykolog etc noen gang har gjort👍🏻 Ser noen her skriver at feks meditasjon, stillhet og ro hjelper. Dette er svært individuelt. For meg gjør det ting værre. Anonymkode: 5133e...42e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #25 Skrevet 16. februar 2023 Styrketrening tre dager i uka, tur de andre. Ute i naturen, ikke langs veien. Og anbefaler å lese "Frakoblet" av Johann Hari. Jeg ble litt sur av den (følte meg litt som et trassig barn) men tok tak, litt motvillig, og ble bedre. Anonymkode: 11b95...b14 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #26 Skrevet 16. februar 2023 Det er hvertfall en misforståelse at om du begynner med trening NÅR du blir deprimert så hjelper det. Ja, hvis du trener fra før og har det inne, skal du ikke slutte. Men å begynne å trene er en ganske stor forandring i livet, du får ikke mestringsfølelse med en gang og da gir du lettere opp hvis psyken ikke er på plass. Og har du aldri vært på et treningssenter før så er ikke dette tiden for å begynne. Men lysbetont morsom trening, som zumba eller annen gruppetrening kan gå an, eller lett trening i naturen. Anonymkode: 2ca9f...557 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #27 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei, jeg har fått konstatert mild til moderat depresjon. Noen dager er verre enn andre, men dette er vel kanskje vanlig? Har bestemt meg for å gjøre noen grep selv for å prøve og snu det, og tenkte da å begynne og være mer fysisk aktiv. Så til dere som har merket bedring på angst og depresjon av fysisk aktivitet og trening - hvor ofte trener dere og eventuelt hva? Hva slags type trening er det som har hjulpet deg mest? Hvor mange ganger i løpet av en uke er nødvendig for å oppnå en helsegevinst med tanke på psyken? 🥰 Anonymkode: 894bb...d96 Det kommer helt an på personen hva som hjelper for psyken. For min del hjelper det veldig med trening både i tur/fjelltur og trening på senter. Jeg trener på senter 3-4 ganger i uken, uten om det så går jeg tur Anonymkode: aeb6f...3c5
anon01 Skrevet 16. februar 2023 #28 Skrevet 16. februar 2023 Når vær og temperaturer tillater det, så går jeg helst lange turer i skog og mark, gjerne med podkast på øret, eventuelt om det er lite mennesker rundt, går jeg uten headsett for å få "natur"-lydene. Sånn som nå på vinteren, der det ofte er mye snø, is og kaldt vær, så driver jeg med styrketrening og enkelte cardioøkter på treningssenter. Har ett mål om minimum 3 økter i uka, og noen uker er jeg god og får til mer enn det, og andre uker får jeg det ikke til i det hele tatt. Men jeg går minimum 10k skritt om dagen, helst 15k. Når jeg er inne i mine tyngste perioder med depresjon, så vil jeg si at å drive med noe form for trening fire økter i uken er ett minimum for at jeg skulle få noe helsegevinst ut av det. Det er maten som er vanskeligst for meg, å spise fornuftig - for enten så vil jeg ikke spise, eller så er det kun fastfood eller godis som er av interesse.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #29 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Stod på helsenorge.no og NHI sine sider, så tenkte det kunne være noe i det. Går til psykolog, men vil prøve å gjøre litt endringer selv også Anonymkode: 894bb...d96 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Haha, hvor kommer dette svaret fra? Det er vitenskapelig bevist at trening er den ene faktoren som virker best mot mild til moderat depresjon. Fungerer bedre enn både antidepressiva og samtaleterapi. I tillegg er det gratis. Anonymkode: 7bfcf...8d7 Har jeg sagt at det ikke har noen hensikt, jeg stilte spørsmålet til ts for at hun selv skal gjøre seg noen refleksjoner. Det å reflektere rundt aktivitet når man er nedfor/deprimert vil samtidig også gjøre en mer bevisst på viktigheten av denne "medisinen", som forhåpentligvis gir mer motivasjon for å komme over dørstokken, eller disiplin når man vet at det er en av de tingene man selv står til ansvar for. Anonymkode: 8e0bf...211
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #30 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har jeg sagt at det ikke har noen hensikt, jeg stilte spørsmålet til ts for at hun selv skal gjøre seg noen refleksjoner. Det å reflektere rundt aktivitet når man er nedfor/deprimert vil samtidig også gjøre en mer bevisst på viktigheten av denne "medisinen", som forhåpentligvis gir mer motivasjon for å komme over dørstokken, eller disiplin når man vet at det er en av de tingene man selv står til ansvar for. Anonymkode: 8e0bf...211 TS har jo allerede reflektert over det når hun har lest seg opp og lurer på hva andre gjør. TS tror det vil hjelpe henne, hun trenger inspirasjon. Måten du bare slenger ut spørsmålet ditt på gjør at det virker som du mener at trening ikke har effekt. Skjønner du ikke det? Anonymkode: 4d174...3e6 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #31 Skrevet 16. februar 2023 For det første så er det jo veldig lovende at du er proaktiv på denne måten, og har ønske og driv til å få det bedre. Livet blir utrolig mye enklere når man har det bra fysisk og psykisk, så det er på en måte en positiv spiral man kan havne i, selv om det virker veldig mye enklere å havne i en negativ en. Jeg var og deprimert som ung, og hadde sterk sosial angst. Turte ikke jogge ute eller dra på treningssenter, så brukte sparepengene mine fra deltidsjobb i butikk på å kjøpe en tredemølle. Det er faktisk det smarteste jeg noen gang har gjort. Gikk til tre psykologer i denne perioden uten å føle fremskritt, men treningen har snudd livet mitt på hodet. Det gir dopaminer, overskudd, mestringsfølelse, og du ser bra ut. Du orker mer og får lyst til mer. Det er egentlig ganske magisk. I dag er mølla solgt for lengst, og jeg jogger ute og følger treningsvideoer på YouTube, både yoga, styrke og dans. Glad i yoga with adrienne og pamela reif. Hva slags type trening som passer deg er jo individuelt og man kan bruke litt tid på å finne ut av det. Men jeg håper du klarer å finne motivasjonen selv km det er tungt i starten, for dette virker virkelig! Lykke til. Anonymkode: 0acb2...81f 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #32 Skrevet 16. februar 2023 Jeg trene styrke og saltrening på senteret (spinnging, zumba ect). De andre dagene går jeg tur i skogen. Det hjelper enormt. Det må skje noe psykologisk, på nevronnivå som gjør at treningen funker på depresjonen, men jeg tror det er mer enn det. Det er også mestringsfølelsen den gir, følelsen av å ha en sterk kropp selv om man tidvis sliter psykisk. Det å ta tak i livet sitt på en psitiv måte. Anonymkode: 71495...745 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #33 Skrevet 16. februar 2023 Jeg orker ikke hardtrening men går 10-15 000 skritt pr dag. Gjør stor forskjell nok. I dagslys. Anonymkode: 461cd...e2c
Andro Skrevet 16. februar 2023 #34 Skrevet 16. februar 2023 Det må være noe man liker selv. Natur er fint i seg selv, og gåtur er enkelt å gjøre. Dagslys er vesentlig. Jeg har også stor glede av styrketrening. Det er noe meditativt over å repetere, puste og telle.... For min del er det stas å trene alene. Det er mitt lille ego-space.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #35 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): TS har jo allerede reflektert over det når hun har lest seg opp og lurer på hva andre gjør. TS tror det vil hjelpe henne, hun trenger inspirasjon. Måten du bare slenger ut spørsmålet ditt på gjør at det virker som du mener at trening ikke har effekt. Skjønner du ikke det? Anonymkode: 4d174...3e6 Hvor har du det fra at hun har reflektert over det: AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei, jeg har fått konstatert mild til moderat depresjon. Noen dager er verre enn andre, men dette er vel kanskje vanlig? Har bestemt meg for å gjøre noen grep selv for å prøve og snu det, og tenkte da å begynne og være mer fysisk aktiv. Så til dere som har merket bedring på angst og depresjon av fysisk aktivitet og trening - hvor ofte trener dere og eventuelt hva? Hva slags type trening er det som har hjulpet deg mest? Hvor mange ganger i løpet av en uke er nødvendig for å oppnå en helsegevinst med tanke på psyken? 🥰 Anonymkode: 894bb...d96 Hun har bestemt seg for det, hun har TENKT å begynne å være mer aktiv. Hun stiller spørsmål hva slags og hvor ofte en aktivitet bør være - for å oppnå helsegevinst. Jeg tolker dette at hun er i startfasen, og har mange spørsmål om selve treningen. Ingen refleksjoner på hvorfor trening eller aktivitet er virkningsfullt, og hvorfor det ikke nytter å legge seg i sengen og nære på depresjonen sin. For å ikke avspore helt, vi kan gjerne opprette en tråd om de kjemiske reaksjonene som skjer når man trener eller er i aktivitet fremfor det å sitte i soafen eller ligge i senga og nære på sin uendelige selvmedlidenhet. Det er refleksjoner - det du henviser til er konstateringer. Ingenting annet. Og for å bruke dine ord, forstår du nå forskjell på en refleksjon og konstatering? Anonymkode: 8e0bf...211 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #36 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei, jeg har fått konstatert mild til moderat depresjon. Noen dager er verre enn andre, men dette er vel kanskje vanlig? Har bestemt meg for å gjøre noen grep selv for å prøve og snu det, og tenkte da å begynne og være mer fysisk aktiv. Så til dere som har merket bedring på angst og depresjon av fysisk aktivitet og trening - hvor ofte trener dere og eventuelt hva? Hva slags type trening er det som har hjulpet deg mest? Hvor mange ganger i løpet av en uke er nødvendig for å oppnå en helsegevinst med tanke på psyken? 🥰 Anonymkode: 894bb...d96 Trening og fysisk aktivitet er jo medisin nr 1 mot psykisk uhelse, du burde egentlig ikke trenge andre sin bekreftelse på dette. Da det finnes uendelig med forskning på dette. Men for å svare deg, ja, fysisk aktivitet hjelper min psykiske uhelse. Anonymkode: 19bb3...02b 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #37 Skrevet 16. februar 2023 For å mekre bedring, er det vel minst 3 økter på minst 45 min som er anbefalt. Trening i naturen virker bedre enn trening inne. Men alt som får pulsen opp hjelper. Jeg har drevet med kampsport, løping, styrketrening, svømming, og yoga. Jeg liker å trene, da, det gir meg glede i seg selv. Før jeg fikk barn trente jeg hver dag, minst en time. Nå har jeg småbarn, og er i den berømmelige tidsklemma. Trening er pri 1 etter unger og jobb, så jeg får inn 4-5 økter i uken nå også. Nå er det mest løping og styrke, og svømming dann og vann. Anonymkode: a1a58...bd6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #38 Skrevet 16. februar 2023 Som deprimert alenemamma er trening bare en fjern drøm 🙈 Om ti år så 😅 Anonymkode: e059f...1d2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #39 Skrevet 16. februar 2023 Er du helt utrent, begynn med å gå turer. Når du blir i litt bedre form, prøv forskjellig og se hva du liker. For meg handler det om treningsGLEDE. For meg er det løping på fjellet og i terrenget som gir meg mest glede. Trives best når jeg får presset meg skikkelig, da sover jeg godt, har bra matlyst og uroen forlater kroppen en stund. Løper tre ganger i uka, noen ganger fire 😊 Anonymkode: 8aa7a...bcc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #40 Skrevet 16. februar 2023 Å gå tur eller trene ute er bra mot depresjon pga. lyset (produksjon av serotonin blir stimulert når lyset treffer netthinnen vår). Anonymkode: ff0e5...b6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå