Gå til innhold

Til dere som har blitt bedre psykisk av fysisk aktivitet og trening

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har fått konstatert mild til moderat depresjon. Noen dager er verre enn andre, men dette er vel kanskje vanlig? Har bestemt meg for å gjøre noen grep selv for å prøve og snu det, og tenkte da å begynne og være mer fysisk aktiv. 

Så til dere som har merket bedring på angst og depresjon av fysisk aktivitet og trening - hvor ofte trener dere og eventuelt hva? Hva slags type trening er det som har hjulpet deg mest? Hvor mange ganger i løpet av en uke er nødvendig for å oppnå en helsegevinst med tanke på psyken? 🥰

Anonymkode: 894bb...d96

Fortsetter under...

Min erfaring er ; det er å komme seg ut i naturen, kjenne roen og gå en tur som hjelper best. Få ro rundt deg og kople av fra skjermer og stress. Hvis du ikke trener fra før vil ikke dette være en god anledning til å presse seg til  hard trening. Mener jeg. Hvertfall ; prøv deg fram. Det skal være lysbetont, det er det viktige. 

Anonymkode: 2ca9f...557

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Forskning viser at du må få opp pulsen. 3 ganger i uka. Og holde det ved like hver uke. Effekten avtar etter to uker, så man må liksom holde det ved like. Pulsen skal vel ligge på 70-80% av makspuls i en halvtimen 3 ganger i uka. 

Jeg danser, det synes jeg er gøy, så det blir vinn vinn. I begynnelsen da jeg var veldig deprimert bare gikk jeg 30 min. Hadde en effekt, men ikke så god som når man får pulsen opp. 

God bedring :)

Anonymkode: 7bfcf...8d7

• Liker 3
  • Nyttig 2

PS: Jeg driver også med yoga og meditasjon, men da er pulsen så lav at det har mest effekt på depresjonen fordi jeg får ro og hvile og organiserer tankene bedre. Men med tanke på treningseffekt på hjernens depresjon så er det høy puls der man svetter som gjelder. 

• Liker 3
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei,

jeg har fått konstatert mild til moderat depresjon. Noen dager er verre enn andre, men dette er vel kanskje vanlig? Har bestemt meg for å gjøre noen grep selv for å prøve og snu det, og tenkte da å begynne og være mer fysisk aktiv. 

Så til dere som har merket bedring på angst og depresjon av fysisk aktivitet og trening - hvor ofte trener dere og eventuelt hva? Hva slags type trening er det som har hjulpet deg mest? Hvor mange ganger i løpet av en uke er nødvendig for å oppnå en helsegevinst med tanke på psyken? 🥰

Hvorfor tror du trening eller aktivitet har en virkning? 

Anonymkode: 8e0bf...211

• Liker 3
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stod på helsenorge.no og NHI sine sider, så tenkte det kunne være noe i det. Går til psykolog, men vil prøve å gjøre litt endringer selv også :) 

• Liker 7
  • Hjerte 2

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Haha, hvor kommer dette svaret fra? Det er vitenskapelig bevist at trening er den ene faktoren som virker best mot mild til moderat depresjon. Fungerer bedre enn både antidepressiva og samtaleterapi. I tillegg er det gratis. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Forskning viser at du må få opp pulsen. 3 ganger i uka. Og holde det ved like hver uke. Effekten avtar etter to uker, så man må liksom holde det ved like. Pulsen skal vel ligge på 70-80% av makspuls i en halvtimen 3 ganger i uka. 

Jeg danser, det synes jeg er gøy, så det blir vinn vinn. I begynnelsen da jeg var veldig deprimert bare gikk jeg 30 min. Hadde en effekt, men ikke så god som når man får pulsen opp. 

God bedring :)

Tusen takk ❤️

Jeg trener 3 ganger i uken, og har gjort det i nesten 7 år, så den bedringen på humøret jeg merket i starten har nå blitt en normaltilstand. Jeg merker det likevel de få ukene jeg har hatt treningspause ved skade, sykdom eller reise. Da begynner et slags melankoli å snike seg inn på livet, uten at jeg har noen grunn til å føle meg nedfor. Før jeg husker at jeg har vært inaktiv en stund, og må komme inn i treningsrutinen igjen. 

Anonymkode: abd4f...fb3

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min erfaring er ; det er å komme seg ut i naturen, kjenne roen og gå en tur som hjelper best. Få ro rundt deg og kople av fra skjermer og stress. Hvis du ikke trener fra før vil ikke dette være en god anledning til å presse seg til  hard trening. Mener jeg. Hvertfall ; prøv deg fram. Det skal være lysbetont, det er det viktige. 

Anonymkode: 2ca9f...557

Tusen takk, sikkert lurt å ikke gå for hardt ut til å begynne med, nei. Akkurat nå synes jeg det er tungt nok å orke og gå en tur etter jobb, så får starte der 🙈

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trener 3 ganger i uken, og har gjort det i nesten 7 år, så den bedringen på humøret jeg merket i starten har nå blitt en normaltilstand. Jeg merker det likevel de få ukene jeg har hatt treningspause ved skade, sykdom eller reise. Da begynner et slags melankoli å snike seg inn på livet, uten at jeg har noen grunn til å føle meg nedfor. Før jeg husker at jeg har vært inaktiv en stund, og må komme inn i treningsrutinen igjen. 

Tusen takk for svar! Hva er det du trener? :) 

Jeg har nå gått på antidepressive medikamenter i over fire år, men driver nå med nedtrapping. Fysisk aktivitet, 3-4 ganger i uka avhengig av energi er nå mitt nye "dop". Med en gang jeg gjenkjenner de mørke tankene som kommer krypende, slenger jeg meg rett til treningsstudioet eller bare går en tur. Det hjelper! 

Husk at litt, er bedre enn ingenting, og at humørsvingninger er helt normalt! Håper det bedrer seg, og at du ikke blir avhengig av medisiner som jeg ble. Det fungerer kanskje for noen, og det fungerte jo sånn sett for meg, men nå føler jeg mer "hel" og tilstede. Lykke til!

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar! Hva er det du trener? :) 

Jeg har ikke råd til treningssenter, så hovedsakelig løping i naturen. Alt fra lange turer på 15 km til bakkeintervaller. I tillegg gjør jeg styrkeøvelser med kroppsvekt hjemme og yogaøvelser som jeg finner på youtube. 100% selvdreven, og det eneste som koster er gode sko 😄 

• Liker 3

Annonse

Jeg går på tur. Det beste er å gå i naturen, særlig på fjellet, men hvis været er dårlig, går jeg tur i byen eller i nabolaget.

Jeg går vel mellom 3-7 mil i uken, litt avhengig av form og vær. 

Det hjelper enormt for meg å gå på tur. Jeg kan våkne opp deprimert og være full av angst, sånn at angsten jager i kroppen. Det er alltid et ork å komme meg ut, men jeg vet at etter en halvtime til en time begynner det gode humøret å komme og angsten blir borte. Noen dager må jeg gå i flere timer før jeg blir i godt humør, men det hjelper alltid. Og da mener jeg bokstavelig talt alltid.

Antidepressiva har aldri hjulpet meg, og jeg har prøvd mange typer. Det eneste som hjalp meg var å komme seg ut og komme i god form.

Anonymkode: 13ab2...69e

• Liker 4

Jeg løper i skogen. 3 ganger i uka, 30 minutter og en lenger tur. Tar i tillegg en økt hvis jeg kjenner det begynner å 'kverne' i hodet. Har holdt på noen år, men begynte med c25k appen og fulgte det programmet. De første 8 ukene var vanskelige å gjennomføre. Nå finner jeg programmet hvis jeg merker det skli ut, ellers prøver jeg på en intervallet, en hurtig og en rolig lang i uka. Løper aldri på tid.

Anonymkode: e159c...8b9

• Liker 4

Jeg pleier å gå en 1,5 times tur ca. 4 ganger i uka. Går om morgenen, så kommer jeg hjem og tar en dusj, og så kan dagen begynne. Synes det gir en god struktur på dagen. Trener dessuten bodypump 1 gang i uka, målet er 2. Det gir meg mestringsfølelse. 

Anonymkode: fbde5...eb9

• Liker 3
Annonse

Jeg trener fire ganger i uka, også går jeg turer i tillegg. Pole sport og gåturer i naturen har gjort mest for min psykiske helse. Pole sport gjør meg glad og gåturer er avslappende og gjør meg harmonisk. Trener også styrke, men merker ikke det noe særlig på psyken for å være ærlig. 

Anonymkode: 32133...679

• Liker 2

Jeg ble oppfordret til å gå turer i forbindelse med fysisk sykdom, fordi det var bra for sykdommen, men også for psykens del, og har blitt veldig overrasket over hvor mye det gjør for hodet og humøret. Det å komme seg ut, være litt i bevegelse (og for meg har det vært snakk om rolig gange og relativt korte strekninger, å kalle  det trening er å tøye begrepet) og få lys og luft har betydd mye - og det er pussig nok stor forskjell på effekten av å gå tur for turen skyld og å gå ærend, så det handle rommer enn bare den rent fysiske aktiviteten.

• Liker 4

Jeg trener helst hver dag for å ikke gå i kjelleren. Pga barn kan jeg bare trene annenhver uke. Jeg merker at jeg er bekymret for dette,  har mer temperament og kjenner på det i de ukene, selv om jeg da har andre ting som mangler i den andre uka. Kommer noe i veien for å trene en eller flere dager i den uka jeg normalt sett trener har der virkning ganske så umiddelbart. Sånn sett blir jeg veldig klar over hvilken positiv effekt trening har. Kjenner at dopaminet og selve rutinen/ritualet og det å se fremgang har enormt mye å si for å holde meg frisk og i balanse. En kan lure på om det ikke bare blir en evig forskyvning av det som uansett kommer. Men at det er sunt å trene både fysisk og psykisk er det vel ingen tvil om. 

Anonymkode: eb731...1fe

Jeg trener styrke med tunge vekter, går turer, løper og er innom et bootcamp-treningssenter et par ganger i mnd. 

Jeg tror det er veldig individuelt, men for meg har det å trene vekter gitt meg et nytt liv. Jeg merker langtidseffekt av at jeg er roligere, lykkeligere og rett og slett alltid glad! merker  stort sett en ekstra boost etter hver økt også. Jeg kan komme inn på treningssenteret etter en kjip dag på jobb og kjenne humøret endre seg med hvert løft omtrent. På slutten av økten er jeg i strålende humør, og når jeg kommer hjem har jeg masse overskudd. Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke startet med velter tidligere!

Jeg trener 2-4 dager i uka. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...