AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #1 Skrevet 15. februar 2023 Ikke nødvendigvis her inne, men på babyverdenforum er dette helt åpenbart en greie. Folk som har prøvd i månedsvis på å bli gravide, men nå skal kjempemange ha prøvepause i to sykluser for å være garantert å unngå desemberbaby. Er det bare pga at man ikke har rett på barnehageplass? Jeg skjønner det ikke. Ønsker man seg et barn så spiller det vel ingen rolle når på året det blir født? Og har det noe å si til eller fra om det er født 27 november eller 4 desember liksom? Når det gjelder barnehage så får jo så godt som alle plass uansett. Anonymkode: d5e63...b95
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #2 Skrevet 15. februar 2023 Vil tro det hovedsakelig har med barnehageplass å gjøre. Må være vanskelig om man må gå uten lønn i x-antall måneder for å ta vare på barnet. Jeg personlig prøvde aldri å time det da.. tenker det problemet får man ta om det kommer. Men har man mulighet så ser jeg ikke noe problem med å ha et bevisst forhold rundt hvilke måneder man potensielt får barn. Anonymkode: 38e83...dea 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #3 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke nødvendigvis her inne, men på babyverdenforum er dette helt åpenbart en greie. Folk som har prøvd i månedsvis på å bli gravide, men nå skal kjempemange ha prøvepause i to sykluser for å være garantert å unngå desemberbaby. Er det bare pga at man ikke har rett på barnehageplass? Jeg skjønner det ikke. Ønsker man seg et barn så spiller det vel ingen rolle når på året det blir født? Og har det noe å si til eller fra om det er født 27 november eller 4 desember liksom? Når det gjelder barnehage så får jo så godt som alle plass uansett. Anonymkode: d5e63...b95 "Bare" ikke rett på barnehaheplass? Det er jo en kjempeulempe å ikke få barnehageplass om man i verste fall må vente til neste hovedopptak i barnehagen 😳 Det hadde ikke vi hatt råd til i hvert fall. En annen faktor er at desemberbarn er såpass mye yngre enn mange andre i klassen, med de ulempene det kan medføre. Anonymkode: 64e9f...5e8 22 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #5 Skrevet 15. februar 2023 Det er vanskeligere å være født sent på året enn tidlig. Anonymkode: da8fd...516 7 2
Nymerïa Skrevet 15. februar 2023 #6 Skrevet 15. februar 2023 jeg måtte google dette, jeg fant, jeg fant https://eu.usatoday.com/story/life/allthemoms/2018/12/14/6-totally-scientific-reasons-babies-born-december-rock/2303056002/ 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #7 Skrevet 15. februar 2023 Barn som blir det sent på året sliter mer på skolen. De har større sjanse å få en ADHD-diagnose, rett og slett fordi de ikke er utviklet nok når de er 5 og et halvt år når de begynner på skolen. Veldig stor forskjell mellom de og de som er nesten et år eldre. Jeg ville foretrukket å få barn i første halvdel av året. Anonymkode: 97fb2...ee3 10 1 4
Nevrosererroser Skrevet 15. februar 2023 #8 Skrevet 15. februar 2023 Studier viser at barn født tidlig på året har bedre forutsetning i blant annet grunnskolen og slikt de første leveårene enn barn født sent på året. De født tidlig på året har et forsprang i alder som har ganske mye å si. Barn født sent på pret har større sjangs for å ha behov for hjelpetiltak, får oftere behov for hjelpestønader og lignende senere i livet. Mye er gjort med både arv og miljø men noen måneder modning hjelper det også. 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #9 Skrevet 15. februar 2023 Jeg foretrekker barn født tidlig på året fordi de kan gå i bhg lengre, nesten 1år lengre enn et barn født i desember. Anonymkode: 21bbb...43c 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 I tillegg til bhg-plass handler det om at en en femåring ikke er helt der at de er klare for å begynne på skolen bl.a. De som er født i desember får hyppigere adhd-diagnoser, og det undres om dette handler om generell umodenhet og at de ikke er klare til å sitte stille og lære bokstaver. Spesielt gutter. Jeg gruer meg til min gutt skal begynne på skolen. Han sier stadig vekk at han ikke vil bli stor og ikke vil bli skolegutt. Det handler jo om at barnehagen er verdens beste og tryggeste plass, men også om at han selv kjenner på at han ikke mestrer helt det samme som de andre skolestarterne i bhg (født i januar begge to), og kjenner på en utilstrekkelighet ift dette. Anonymkode: df711...a25 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 Når de starter på skolen så kan det være en ulempe å være født veldig sent på året. Det har mye å si for hvor modne de er og hvor godt de klarer seg på skolen de første årene. Ikke uvanlig at barn født i slutten av desember søker om å få begynne et år senere på skolen (og det er ikke så kult når de blir eldre). Anonymkode: 98797...d5d 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Når de starter på skolen så kan det være en ulempe å være født veldig sent på året. Det har mye å si for hvor modne de er og hvor godt de klarer seg på skolen de første årene. Ikke uvanlig at barn født i slutten av desember søker om å få begynne et år senere på skolen (og det er ikke så kult når de blir eldre). Anonymkode: 98797...d5d Det med utsatt skolestart får de vel så og si aldri innvilget lengre? Anonymkode: 3f0aa...898 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det med utsatt skolestart får de vel så og si aldri innvilget lengre? Anonymkode: 3f0aa...898 Neida, bare søk! ❤️ Anonymkode: 97fb2...ee3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 Pule som faen i desember? Skulle tro mye var gjort da Anonymkode: 09738...edc
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 Vi prøvde i flere mnd, å plutselig satt vi der med ei jente i desember. Ordner seg nok uansett ☺️ Anonymkode: 1eb7e...5ab 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: "Bare" ikke rett på barnehaheplass? Det er jo en kjempeulempe å ikke få barnehageplass om man i verste fall må vente til neste hovedopptak i barnehagen 😳 Det hadde ikke vi hatt råd til i hvert fall. En annen faktor er at desemberbarn er såpass mye yngre enn mange andre i klassen, med de ulempene det kan medføre. Anonymkode: 64e9f...5e8 Mtp bhg er det jo ikke så mye verre enn januar. Anonymkode: 048bf...c45 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #17 Skrevet 15. februar 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det med utsatt skolestart får de vel så og si aldri innvilget lengre? Anonymkode: 3f0aa...898 Varierer veldig fra sted til sted Anonymkode: 048bf...c45
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #18 Skrevet 15. februar 2023 Det er STOR forskjell på desemberbarn og januarbarn når man nå skal begynne på skolen som 6-åring. Vi fikk barn i januar og måtte ha lang ulønnet permisjon uansett, men barnet var veldig klar for å starte på skolen som 6,5åring. Desemberbarn klarer seg gjerne fint, men om jeg skulle hatt flere barn så hadde jeg prøvd å time det til første halvår. Anonymkode: 45f5d...375 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #19 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): "Bare" ikke rett på barnehaheplass? Det er jo en kjempeulempe å ikke få barnehageplass om man i verste fall må vente til neste hovedopptak i barnehagen 😳 Det hadde ikke vi hatt råd til i hvert fall. En annen faktor er at desemberbarn er såpass mye yngre enn mange andre i klassen, med de ulempene det kan medføre. Anonymkode: 64e9f...5e8 Man får jo kontantstøtte, og det er ikke begge foreldrene som må bli værende hjemme 🤗. Det er også frarådet å sende barn på 1 år i barnehagen, dette finner du flere artikler og forskning på. Anonymkode: 7ed0a...fea
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #20 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man får jo kontantstøtte, og det er ikke begge foreldrene som må bli værende hjemme 🤗. Det er også frarådet å sende barn på 1 år i barnehagen, dette finner du flere artikler og forskning på. Anonymkode: 7ed0a...fea Kontantstøtte kommer man ikke langt med i Oslo med huslån oppover halsen og tapt inntekt på minst 80 000 brutto per måned (den av oss som tjener minst). Vi prøvde i mange år og hadde ikke sjans til å time, men fikk seint i oktober. Glad vi får barnehageplass. Anonymkode: 46bc9...cdd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå