Gå til innhold

Ny studie: Spis mindre, lev lenger - (Gjelder BMI 22-28)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan faktisk bremse aldringsprosessen din.

https://www.vi.no/helse/ny-studie-spis-mindre-lev-lenger/78464779

Om vi ser direkte på studien (som jeg ikke har lest) ser det ut som deltakerene hadde en BMI på 22-28 og bestod av menn og kvinner i alderen 21-50år. Normal alder og vekt i øvre del av normal BMI, eller litt overvekt.

BMI 25 +/-3 er jo et område noen påstår ikke er så gale, men basert på denne studien er det altså tydelige helsefordeler med å spise mindre/gå ned i vekt.

Oppsummert: " Å spise litt færre kalorier har samme effekt på hvor lenge du lever som det å slutte å røyke. "

Anonymkode: 0b0b5...940

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil dø mett av dage og mett i magan 🙂 

• Liker 5
Skrevet

Har ikke lyst til å bli eldgammel. Du ender opp med å bli hjelpetrengende og skrøpelig hvis du bikker 90 år. Ingen vits.  Jeg jobber med eldre mennesker på sykehjem, har ingen illusjoner lenger. 

Anonymkode: 439bb...e0c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke lyst til å bli eldgammel. Du ender opp med å bli hjelpetrengende og skrøpelig hvis du bikker 90 år. Ingen vits.  Jeg jobber med eldre mennesker på sykehjem, har ingen illusjoner lenger. 

Sånn generelt. Å gjøre tiltak for bedre helse handler ikke nødvendigvis om å leve lenger på et gamlehjem, men om å leve lenger med flere gode år slik at man ikke kommer på gamlehjem så tidlig.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn generelt. Å gjøre tiltak for bedre helse handler ikke nødvendigvis om å leve lenger på et gamlehjem, men om å leve lenger med flere gode år slik at man ikke kommer på gamlehjem så tidlig.

Jo det er greit. Men poenget er at en livsforlengelse ikke nødvendigvis er positivt. For når man bikker en viss alder så kommer skrøpeligheten uansett hvor sunt man har levd. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde vært kult om man kunne fått en slags sprøyte som forlenget livet med ørten år. Kjedelig å bare kunne leve kun til litt over 100 *drømmer seg bort* ^^, 

Skrevet

Kanskje lese studien det er snakk om?

https://www.nature.com/articles/s43587-022-00357-y

Sitat

We found that CALERIE intervention slowed the pace of aging, as measured by the DunedinPACE DNAm algorithm, but did not lead to significant changes in biological age estimates measured by various DNAm clocks including PhenoAge and GrimAge. Treatment effect sizes were small.

Det er ikke så gode resultater som artikkelen antyder. Det var snakk om 2-3% reduksjon i aldring. Som altså vil si at de som levde med sult og restriksjoner i to år har økt sin forventede levealder med 2-3 uker. For en så liten gevinst vil jeg ikke si at det er verdt det.

Anonymkode: 6a5db...fdb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jo det er greit. Men poenget er at en livsforlengelse ikke nødvendigvis er positivt. For når man bikker en viss alder så kommer skrøpeligheten uansett hvor sunt man har levd. 

Vet om folk som er skrøpelige og pleietrengende før de er 70. Disse er alle overvektige. Også har du mine besteforeldre på over 90 som bor hjemme, baker 7 slag til jul, går turer, bader i havet om sommeren og er nøye med kosthold og mosjon. Mye er flaks selvfølgelig, men jeg vil heller øke sjansene mine for å være frisk lenge. Livet kan avsluttes på mange måter. Man må ikke vente det ut når man har dårlig livskvalitet.

Anonymkode: dc275...5c0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg trener, driver med periodisk faste og holder meg på en sunn lav vekt. Ikke fordi det er et mål å bli over 100, men jeg ønsker jo å være funksjonell og selvstendig i alderdommen. 

Det er ikke livskvalitet å spise alt man har lyst på til en hver tid, og se at vekten stadig øker. Eller det bør ikke være det.

Anonymkode: 5434c...584

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du kan faktisk bremse aldringsprosessen din.

https://www.vi.no/helse/ny-studie-spis-mindre-lev-lenger/78464779

Om vi ser direkte på studien (som jeg ikke har lest) ser det ut som deltakerene hadde en BMI på 22-28 og bestod av menn og kvinner i alderen 21-50år. Normal alder og vekt i øvre del av normal BMI, eller litt overvekt.

BMI 25 +/-3 er jo et område noen påstår ikke er så gale, men basert på denne studien er det altså tydelige helsefordeler med å spise mindre/gå ned i vekt.

Oppsummert: " Å spise litt færre kalorier har samme effekt på hvor lenge du lever som det å slutte å røyke. "

Man bør leve sunt for å være mest mulig frisk mens man lever, ikke for å leve lengst mulig. De ekstra årene noen heldige får er tross alt år som kommer når man er gammel og skrøpelig, og man har verken kropp eller overskudd til å gjøre alt man ønsker. Selv de sunneste og mest veltrente blir skrøpelige når de blir gamle, og livet på sykehjemmet de siste årene er neppe noe å hige etter. Og dessverre finnes det sykdommer som kan ramme alle, selv de sunneste, og på toppen av det hele har man ulykker og andre årsaker til tidlig død. Jeg kjenner at det ikke frister å bruke livet sitt på å være helt besatt av sunnhet og å nekte seg selv alt som er godt. Jeg tror det er få som ligger på dødsleiet og angrer på all den usunne maten de spiste og alle de dumdristige valgene de tok. De fleste angrer på det de aldri gjorde, at de jobbet for mye, stresset for mye og ikke hadde vett til å nyte livet mens de hadde sjansen.

Hvis man finner en måte å bremse alderdommen på så man kan føle seg ung og sprek til man er 100, så kan man begynne å snakke om antall ekstra år man vinner ved å leve sunt. Frem til da gidder jeg ikke forholde meg til all skremselspropagandaen i media om alt som er farlig og hva man kan dø av. Jeg vil heller etterstrebe å ha det så fint som mulig, være akkurat passe sunn og slutte å stresse og bekymre meg så mye.

Anonymkode: 71705...128

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet om folk som er skrøpelige og pleietrengende før de er 70. Disse er alle overvektige.

Anonymkode: dc275...5c0

Det var da voldsomt. Jeg kjenner veldig mange langt over 70 som er normalt spreke og klarer seg selv. De er alt fra normalvektig til i fedmekategorien. Ingen av dem lever på strikt diett eller er veldig sporty, alle lever et normalt liv med litt hverdagsaktivitet og normalt kosthold (spiser bra mat med mye grønnsaker og fiber, men koser seg også med kaker og sjokolade noen dager i uka). Bestemoren til samboeren er i fedmekategorien, men har blitt over 90 år, er klar i toppen og bor hjemme alene uten hjemmehjelp. Det hun sliter med er hørselen, periodevis svimmelhet og tynne nerver (litt angst).
Jeg kjenner faktisk ingen under eller rundt 70 som er skrøpelige og pleietrengende, bortsett fra et par som har MS eller ALS. Som kan ramme selv sunne og spreke folk.

Det er greit å etterstrebe et høvelig sunt liv, men det er så slitsomt med alt dette fokuset på alt som er farlig og potensielt dødelig. Jeg har et snev av helseangst og kjenner jeg er lei av alle wannabe leger og kostholdsveiledere som skal fortelle andre hva som er sunnest og best.
Jeg har nå passert 40 med god margin og er klar over at jeg er i reparasjonsalderen snart. Jeg tok meg sammen og gikk ned nesten 16 kg, begynte å trene litt til og med. Så fikk jeg Graves. Mest sannsynlig forårsaket av gener og utløst av stress. Jeg følte meg mye friskere og sprekere som feit og utrent enn jeg gjør nå, selv nesten to år etter diagnosen og stoffskiftet mitt har vært normalt i ett år.

Folk burde stresse ned og slutte å bekymre seg så mye, jeg er sikker på at det er mye mer skadelig og usunt enn noe annet.

Anonymkode: 71705...128

• Liker 2
Skrevet

Bryan Johson er en 45 år gammel multimillioner som fant ut han skulle bruke en hel haug med penger og fokus på å bli ung/leve lengst mulig. Han har begynt å bruke røflig 20 millioner i året på dette. Et team med optil 30 doktorer. Han sies å eldes bare 9 måneder på ett helt år. Eller en reduksjon i aldring på 28%. Hovedsaklig grunnet kosthold og trening. Kostholdet er på under 2000 kalorier, vegansk og har en hel haug med tilskudd. Fettprosenten hans er på under 7%. Det sier jo litt at de har funnet det optimalt å ha den så lav. Har inntrykk av han/de går kun frem basert på vitenskap. Metode, målinger og resultater deles ganske detaljert her: https://blueprint.bryanjohnson.co/

Noen leger vil si at han har oppnådd minimale resultater. Hva som er minimale resultater er jo uansett relativt når man starter på et slikt prosjekt i såpass høy alder og primært bruker kosthold og trening.

Men disse tre tingene f.eks er jo ganske imponerende:

+ 5.1 yrs epigenetic age reversal (world record. Done in 7 months.)

+ slowed my pace of aging by 28%

+ fitness tests = 18yr old 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...