AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #1 Skrevet 15. februar 2023 Ja? Kan man det? Om en person eier et hus. Får inn en samboer. Skriver ikke kontrakt. Samboer betaler «husleie» til huseier og kjæreste som avtalt muntlig. Huseier mener så, etter endt samboerskap (over 1 år siden) at han nå skal kreve mer husleie av meg for en periode hvor han mener jeg betalte «for lite» siden jeg hadde mindre inntekt denne perioden. Dette var han med på på det tidspunktet. Han mener altså nå, at han ikke mente det var rett alikevel og skal kreve meg for husleie for høsten 2021………………… jeg flytta ut januar 2022……. Det er som sagt ingen samboerkontrakt skrevet. Anonymkode: 6d885...680
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #2 Skrevet 15. februar 2023 Ta kontakt med leieboerforeningen, meld deg inn der og få hjelp fra de. De vet hva du må gjøre her. Anonymkode: 55823...2d1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #3 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta kontakt med leieboerforeningen, meld deg inn der og få hjelp fra de. De vet hva du må gjøre her. Anonymkode: 55823...2d1 Har kontaktet advokat. Men tenkte å høre om noen her visste. Anonymkode: 6d885...680
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #4 Skrevet 15. februar 2023 Nei. Dere hadde ingenting skriftlig, og det er uenighet om hva den muntlige avtalen var. Sitt rolig i båten og gjør minst mulig. La ham dra deg til forliksrådet om han gidder. Der vil han tape. Anonymkode: 583ab...efb 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #5 Skrevet 15. februar 2023 Nope. Kontrakten er den som sier noe om hvor mye man skal betale. Det kan man ikke kreve eller endre en muntlig avtale (som også er gyldig) i ettertid etter eget forgodtbefinnende Ikke foreta deg noe. Dette kommer han/hun ingen vei med Anonymkode: 66435...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #6 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nope. Kontrakten er den som sier noe om hvor mye man skal betale. Det kan man ikke kreve eller endre en muntlig avtale (som også er gyldig) i ettertid etter eget forgodtbefinnende Ikke foreta deg noe. Dette kommer han/hun ingen vei med Anonymkode: 66435...7ea Nei jeg skal bare forhøre meg med advokat og forhåpentligvis få en stopper for truslene hans…. Anonymkode: 6d885...680
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #7 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei jeg skal bare forhøre meg med advokat og forhåpentligvis få en stopper for truslene hans…. Anonymkode: 6d885...680 Dette er det ikke verdt å bruke advokat på. Så håper du evt får en gratis advokattime for vurdering isåfall. Din eks samboer har ikke noe krav mot deg. Anonymkode: 5f4fe...a61 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #8 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er det ikke verdt å bruke advokat på. Så håper du evt får en gratis advokattime for vurdering isåfall. Din eks samboer har ikke noe krav mot deg. Anonymkode: 5f4fe...a61 Jeg har advokatforsikring så jeg får det dekket forhåpentligvis. Nei jeg håper ikke det. Tror jo heller ikke det men jeg er nødt å få en vurdering fra en advokat som kan få han til å stoppe med disse truslene han driver med. Anonymkode: 6d885...680
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #9 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har advokatforsikring så jeg får det dekket forhåpentligvis. Nei jeg håper ikke det. Tror jo heller ikke det men jeg er nødt å få en vurdering fra en advokat som kan få han til å stoppe med disse truslene han driver med. Anonymkode: 6d885...680 Men hva er det egentlig truslene går ut på? At du må betale så og så mye ellers...? Hva? Ved avslutning av et leieforhold så skal krav komme innen rimelig tid. Rimelig tid er ca 2 uker. Han kan ikke komme et år etterpå og kreve penger fra deg uten å ha kontrakt. Pengekrav generelt har en foreldelsesfrist på 3 år, så sånn sett så kan han ta deg til forliksrådet f.eks. Men han må jo likevel bevise at han faktisk har et krav mot deg, noe han tydelig ikke har, siden det ikke er skrevet en kontrakt. Anonymkode: 5f4fe...a61 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 Bare slutt å svar eks-samboer. Det er intet å diskutere. Om han vil hå videre med det så tar du det da. Er igjen gjennomslag for den personen. ta vare på alle meldinger og transaksjoner på overføringer i banken. Har du betalt det samme hver mnd i 1 år og har bevis på det går nok alt helt fint😉 Anonymkode: 8c1fc...b30 1
Nordic99 Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 Litt vrien sak, det at ''er det ikke skriftlig, er det ikke en avtale'' er ikke sant, en muntlig avtale står like sterkt som en skriftlig i norsk lov. Eneste problemet er at her blir det ord mot ord, men for herrens navn, det kan vel ikke være snakk om så mye? Høres heller ut som han er bitter, og prøver å ta igjen for et ødelagt ego. - Skal også sies at om han har blitt enig med deg verbalt og sagt at det er ok, kan han ikke i ettertid angre. Da er det bare til å fremlegge transaksjonene i retten og vise at du starte å betale mindre fra gitt tidspunkt. Utrolig rart, og ikke minst diffust argument fra hans siden at han lot deg gå så lenge med ''unnasluntring'', Ikke noe å bekymre seg over, der tror jeg ikke han har mye han skulle ha sagt 😃
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva er det egentlig truslene går ut på? At du må betale så og så mye ellers...? Hva? Ved avslutning av et leieforhold så skal krav komme innen rimelig tid. Rimelig tid er ca 2 uker. Han kan ikke komme et år etterpå og kreve penger fra deg uten å ha kontrakt. Pengekrav generelt har en foreldelsesfrist på 3 år, så sånn sett så kan han ta deg til forliksrådet f.eks. Men han må jo likevel bevise at han faktisk har et krav mot deg, noe han tydelig ikke har, siden det ikke er skrevet en kontrakt. Anonymkode: 5f4fe...a61 Vi har et felles barn, så han truer med forskjellig.. dessverre Anonymkode: 6d885...680
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 Nordic99 skrev (3 minutter siden): Litt vrien sak, det at ''er det ikke skriftlig, er det ikke en avtale'' er ikke sant, en muntlig avtale står like sterkt som en skriftlig i norsk lov. Eneste problemet er at her blir det ord mot ord, men for herrens navn, det kan vel ikke være snakk om så mye? Høres heller ut som han er bitter, og prøver å ta igjen for et ødelagt ego. - Skal også sies at om han har blitt enig med deg verbalt og sagt at det er ok, kan han ikke i ettertid angre. Da er det bare til å fremlegge transaksjonene i retten og vise at du starte å betale mindre fra gitt tidspunkt. Utrolig rart, og ikke minst diffust argument fra hans siden at han lot deg gå så lenge med ''unnasluntring'', Ikke noe å bekymre seg over, der tror jeg ikke han har mye han skulle ha sagt 😃 Ja det er jo det argumentet han bruker. At en muntlig kontrakt er like bindende som en skriftlig. Men han gikk jo med på at jeg skulle betale mindre den perioden da det skjedde. Anonymkode: 6d885...680
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har et felles barn, så han truer med forskjellig.. dessverre Anonymkode: 6d885...680 Uffda - dette er en med såret stolthet høres det ut som, og så bruker han barnet mot deg i konflikten. Det gjør det vanskeligere. Har du hovedomsorgen eller deler dere 50 / 50? Anonymkode: 5f4fe...a61 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uffda - dette er en med såret stolthet høres det ut som, og så bruker han barnet mot deg i konflikten. Det gjør det vanskeligere. Har du hovedomsorgen eller deler dere 50 / 50? Anonymkode: 5f4fe...a61 Barnet er mest hos meg Anonymkode: 6d885...680
Nordic99 Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja det er jo det argumentet han bruker. At en muntlig kontrakt er like bindende som en skriftlig. Men han gikk jo med på at jeg skulle betale mindre den perioden da det skjedde. Anonymkode: 6d885...680 Han har ingen ting han skulle sagt, si at det var avtalen dere inngikk og fremlegg transaksjonene i retten. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #17 Skrevet 15. februar 2023 Hvis han truer deg, kan du anmelde ham for det. Han har ingen sak når det gjelder leien. Anonymkode: 8f59e...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #18 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Barnet er mest hos meg Anonymkode: 6d885...680 Så da truer han med å kreve mer samvær da kanskje? Vel, uansett, han kommer ingen vei med dette kravet om økt husleie 1 år etter at du flyttet ut. Det må du ta helt med ro. ❤️ Anonymkode: 5f4fe...a61
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #19 Skrevet 15. februar 2023 Leiekrav må fremsettes skriftlig og på forhånd Tomme trusler. Anonymkode: ece45...e88 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #20 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så da truer han med å kreve mer samvær da kanskje? Vel, uansett, han kommer ingen vei med dette kravet om økt husleie 1 år etter at du flyttet ut. Det må du ta helt med ro. ❤️ Anonymkode: 5f4fe...a61 Han truer med ting som det feks ja.. men det er vanskelig å forklare uten å utlevere for mye. Men ja. Blir en del trusler og jeg er så lei Anonymkode: 6d885...680
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå