Medlemskap007 Skrevet 15. februar 2023 #1 Skrevet 15. februar 2023 Australia er et land jeg i mitt 20 år lange liv har hatt lyst til å reise til. Idag så jeg at bedriften jeg jobber i (menzies aviation for de nyskjerrige) søkte etter folk i Sydney og ble raskt interessert. Siden det er samme type jobb, og selskap, er mulighetene større for å få jobb. Akkurat dette med jobb trenger jeg ikke så mye hjelp til, men heller det med å bo der. Så spørsmålet mitt er følgende: er det noen her som har bodd i Australia/Sydney, som kan fortelle åssen det er? Gjerne pluss og minus sider Levekostnader, leilighetstander/priser, trivsel osv osv
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #2 Skrevet 15. februar 2023 Jeg har bodd der som student. Det er over 10 år siden, men som jeg husker det: - Meget høye leiekostnader, mange deler leilighet som de leier - Kan være dårlig standard på leilighet, og helt vanlig med kakerlakker innendørs - Sydney er SVÆRT så du må tenke over hvor du bosetter deg i forhold til jobb - Mat er en del rimeligere, jeg kunne kjøpe litt mat på kafé som student på budsjett - Sjukt god frukt! - Billig å fly innenlands, men dyrt å bo på hotell, hostel er mye rimeligere - Strendene er hinsides vakre, og de har noen utrolig fine "coastal walks" som jeg ofte gikk - Tog opp til Blue Mountains for litt tur i fjellene - Skogbrannene kan gjøre luften i Sydney veldig usunn og full av smog. Det har blitt mye verre de siste årene. Alt i alt så vil jeg anbefale det! Jeg ble litt satt ut av at jeg ikke syns selve byen var så fin. Altså bygninger og butikker og sånt i sentrum. Men naturen er kjempefin og australiere er veldig utadvendte. Anonymkode: a5255...998
Medlemskap007 Skrevet 15. februar 2023 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har bodd der som student. Det er over 10 år siden, men som jeg husker det: - Meget høye leiekostnader, mange deler leilighet som de leier - Kan være dårlig standard på leilighet, og helt vanlig med kakerlakker innendørs - Sydney er SVÆRT så du må tenke over hvor du bosetter deg i forhold til jobb - Mat er en del rimeligere, jeg kunne kjøpe litt mat på kafé som student på budsjett - Sjukt god frukt! - Billig å fly innenlands, men dyrt å bo på hotell, hostel er mye rimeligere - Strendene er hinsides vakre, og de har noen utrolig fine "coastal walks" som jeg ofte gikk - Tog opp til Blue Mountains for litt tur i fjellene - Skogbrannene kan gjøre luften i Sydney veldig usunn og full av smog. Det har blitt mye verre de siste årene. Alt i alt så vil jeg anbefale det! Jeg ble litt satt ut av at jeg ikke syns selve byen var så fin. Altså bygninger og butikker og sånt i sentrum. Men naturen er kjempefin og australiere er veldig utadvendte. Anonymkode: a5255...998 Høres interessant ut - tusen takk! Hvordan gikk du fram med å finne deg bosted? Gikk du bare på "finn.no" og fant noe du likte og sendte melding?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #4 Skrevet 15. februar 2023 Jeg bodde i Sydney i en kort periode. Elsker Sydney! 😍 Jeg hadde lett tatt jobb der hvis jeg hadde kunnet. Men det er som en annen skrev over, en dyr by å bo i. Og avstandene er store, og de har ikke akkurat verdens beste kollektivtransport, så det er lurt å være taktisk med hvor du bosetter det ift hvor du jobber. Anonymkode: a9544...cff
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #5 Skrevet 15. februar 2023 Har ett familiemedlem som har bodd der i fem år, og som nettopp har vært tilbake der. Det er blitt enda dyrere å bo, mat og levekostnader er nesten som her hjemme - med de tjener litt mindre, ergo må de jobbe mer. Skal du jobbe på flyplassen, må du bo på den siden av byen. Men ikke lett å få visum for å arbeide der, om du ikke sitter på spesiell kompetanse som de må importere. Anonymkode: 3c75d...c57
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 On 2/15/2023 at 5:31 PM, Medlemskap007 said: Høres interessant ut - tusen takk! Hvordan gikk du fram med å finne deg bosted? Gikk du bare på "finn.no" og fant noe du likte og sendte melding? Ja, Jeg brukte Gumtree. Måtte gå på ganske mange visninger, en del hadde ikke bilde av leiligheten og standaren varierte veldig. Anonymkode: a5255...998
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 23.02): Har ett familiemedlem som har bodd der i fem år, og som nettopp har vært tilbake der. Det er blitt enda dyrere å bo, mat og levekostnader er nesten som her hjemme - med de tjener litt mindre, ergo må de jobbe mer. Skal du jobbe på flyplassen, må du bo på den siden av byen. Men ikke lett å få visum for å arbeide der, om du ikke sitter på spesiell kompetanse som de må importere. Anonymkode: 3c75d...c57 Det stemmer. Det er ikke nok å få jobb, man må få arbeidstillatelse også, og det kan være svært vanskelig. Anonymkode: a9544...cff 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det stemmer. Det er ikke nok å få jobb, man må få arbeidstillatelse også, og det kan være svært vanskelig. Anonymkode: a9544...cff Siden TS er 20 år gammel kan det være at et Work & Holiday visum er en mulighet. En kompis av meg tilbrakte 6 mnd i Australia med et sånt visum for noen år siden. Han hadde strøjobber som servitør og bartender og hjalp til på hostelet han bodde på. Han opplevde at det var vanskelig å få jobb og at lønna var lav i forhold til levekostnadene, så han kom hjem tidligere enn planlagt. Planen var å være der i et år (som visumet tillot), men han måtte bruke mer enn han hadde sett for seg av oppsparte midler, så han hadde rett og slett ikke råd til å bli lenger. Anonymkode: 02c1b...8b4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 Som i Oslo er det gode togforbindelser utenfor sentrum, så du må ikke bosette deg midt i gryta. Jeg bodde ca 20 min med tog utenfor og det var helt supert. Anonymkode: a3e22...71a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Siden TS er 20 år gammel kan det være at et Work & Holiday visum er en mulighet. En kompis av meg tilbrakte 6 mnd i Australia med et sånt visum for noen år siden. Han hadde strøjobber som servitør og bartender og hjalp til på hostelet han bodde på. Han opplevde at det var vanskelig å få jobb og at lønna var lav i forhold til levekostnadene, så han kom hjem tidligere enn planlagt. Planen var å være der i et år (som visumet tillot), men han måtte bruke mer enn han hadde sett for seg av oppsparte midler, så han hadde rett og slett ikke råd til å bli lenger. Anonymkode: 02c1b...8b4 Det visumet er vel beregnet mer på ulike strøjobber? Viktig å sjekke at man får lov til å jobbe for én arbeidsgiver over tid. Anonymkode: a9544...cff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå