Gå til innhold

Hva har vært årsak/er til at leieboere er blitt sagt opp og bedt om å flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har vært de faktiske årsaker til at leieboere er blitt sagt opp fra kontrakten og måtte flytte? Selv om eier kanskje sier hen skal selge leiligheten, pusse opp, eller leie ut til familie, så er det vel gjerne andre egentlige årsaker bak kravet?

Og hva har vært årsak til at eier av leilighet er blitt bedt om å selge? Har det vært enkelt årsaker, flere saker over tid og er det feks lagret saker under eier som tilsammen endte med et krav om å selge? Selv om sakene spredde seg over la oss si 5 år?

Hva måtte til av samarbeid fra naboer, politi, evt styre i sameie/borettslag for å få dokumentert nok til å sende et krav om tvangssalg?

Kjenner du til situasjoner hvor leieboer og eier har måttet pakke sakene sine og dra? Hva skjedde?

Dette kan kanskje være nyttig for andre eiere og leieboere å vite dersom de har problematiske leieboere/eiere i nabolaget sitt.

Anonymkode: aea4e...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står du i fare for å miste boligen?

Anonymkode: 2b172...85b

Skrevet

Kan være så enkelt at man skal bruke enheten selv, men da må man faktisk bruke den en hvis tid før man kan leie ut igjen. Hvis ikke kan oppsigelsen være ugyldig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Står du i fare for å miste boligen?

Anonymkode: 2b172...85b

Nei vi eier en enebolig langt fra folk.

Jeg lurer bare på hvor mye som har måttet skje før noen  gjorde noe med et slikt problem som leieboer (og utleier) kan være. Når ble det nok liksom?

TS

Skrevet
Morten1 skrev (26 minutter siden):

Kan være så enkelt at man skal bruke enheten selv, men da må man faktisk bruke den en hvis tid før man kan leie ut igjen. Hvis ikke kan oppsigelsen være ugyldig. 

Ok, men nå var spørsmålet egentlig hva som utløste at man gikk til dette steget å si opp leieboer og/eller få eier til å selge.

Skrevet

Jeg ble sagt opp/presset til å si opp pga han skulle «selge». Nå er det år siden jeg flyttet, men har fortsatt ikke solgt. 

Grunnen er at han så på meg som en vanskelig leietaker. Og kanskje var jeg det, også. Han forventet at jeg skulle gjøre alt han sa når han sa det, at han skulle få slippe inn til alle tider og dukke opp når som helst. Jeg sa nei. 

Tror mange utleiere mangler folkeskikk, de tenker bare penger. 

Anonymkode: b9485...8ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble sagt opp/presset til å si opp pga han skulle «selge». Nå er det år siden jeg flyttet, men har fortsatt ikke solgt. 

Grunnen er at han så på meg som en vanskelig leietaker. Og kanskje var jeg det, også. Han forventet at jeg skulle gjøre alt han sa når han sa det, at han skulle få slippe inn til alle tider og dukke opp når som helst. Jeg sa nei. 

Tror mange utleiere mangler folkeskikk, de tenker bare penger. 

Anonymkode: b9485...8ae

Jeg var også en "vanskelig" leietaker.

Utleier skulle detaljstyre når jeg skulle ha på utelyset, på centimeteren hvor bilen skulle stå parkert, hun kom inn og flyttet på møbler fordi de ikke stod på riktig sted sånn ut hun ikke fikk glane rett inn vinduet. Hun gikk inn uten lov. Puttet døde mus i min søppeldunk under vasken da jeg ikke var hjemme (sjokk da jeg kom hjem igjen ja)... 

Hun presset meg til å si opp, følte meg ikke trygg siden hun var så ustabil.

For neste utleier var jeg visst en perfekt leietaker. 

Anonymkode: bb67b...792

Skrevet

Det kan være så enkelt som at vedkommende ikke har overholdt:

1.betalingsfrist eller

2.hatt en kjærste eller venn som har overnattet/bodd der selv om leieforholdet var forbeholdt en person…

-Det blir da dobbel slitasje/dobbel bruk av vann mm.

Skrevet
Rødstrupa skrev (6 minutter siden):

Det kan være så enkelt som at vedkommende ikke har overholdt:

1.betalingsfrist eller

2.hatt en kjærste eller venn som har overnattet/bodd der selv om leieforholdet var forbeholdt en person…

-Det blir da dobbel slitasje/dobbel bruk av vann mm.

Du vet at man har lov å ta opp samboer / ektefelle / barn i boligen så sant det ikke blir å regne som overbefolket? Og at man har lov å ha venner på besøk?

Kanskje utleiere bør ha litt mer kontroll på husleieloven før de leier ut?

Anonymkode: bb67b...792

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Sa opp leietaker fordi jeg skulle selge. Solgte måneden etter at leietaker flyttet ut.

Skrevet

Jeg har ikke opplevd at det har vært "andre årsaker" bak kravet. Har opplevd at hus har blitt solgt, leilighet leid bort til familie, og hus blitt overtatt av familie. I ingen av tilfellene har jeg hatt noe problem med huseier i forkant. Har aldri festet, ødelagt noe eller noe som helst. Unntatt en gang, da vannpumpa ble ødelagt, uten at jeg noen gang forstod hva jeg hadde gjort. Pumpa lå langt fra huset til og med. Huseier skyldte på meg og slo seg helt vrang og ville kaste meg ut, noe hun ikke kunne egentlig på det grunnlaget. Men jeg flyttet av meg selv, orket henne ikke. Hun fant ikke på noen unnskyldning som du ser, hun mente bare jeg hadde ødelagt vannpumpa og ville ha meg ut.

Anonymkode: aaaa0...97b

Skrevet

Har aldri blitt sagt opp selv, men har sagt opp leietaker fordi familie (stesønn) skulle flytte inn. Var på det tidspunktet ganske lei av leietakeren, som var sykemeldt og satt hjemme og så på film med lyden på fullt til alle døgnets tider. Leiligheten så ut som en svinesti, med pizzaesker stablet fra gulv til tak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...