Gå til innhold

Realistisk sett, hva skjer dersom alle i Norge som får forenklet forelegg nekter å betale, og heller krever rettssak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse dager skrives det jo mye om f.eks mobilbruk som har økt til nesten 10000 kr, samt andre bøter som har steget med 30%. Da samferdselsdepartementet sendte ut denne høringen i fjor høst, fikk de svar av politidirektoratet (PD) at det var en reell risiko for at folk rett og slett kom til å nekte forelegg, og heller gå rettens vei - noe som kunne føre til stor belastning på både politiet og påtalemyndighetene. 

Fra PD sitt svar kommer det frem at det skrives ut ca. 100000 forenklet forelegg årlig i Norge. 

Skulle alle disse 100000 foreleggene gå til domstolene, så må jo systemet kollapse under egen vekt? Med det, så tenker jeg at de fleste slike saker må jo bli henlagt - da systemet ikke er laget for å bli neddynget med saker av såpass liten alvorlighetsgrad. 

Anonymkode: b8650...768

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir tvangstrekk/påleggstrekk om man har en form for inntekt før det blir fengsel. 

Anonymkode: 353d8...668

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det hjelper noe særlig å nekte  spessielt i ett land  hvor en avdød mann I 70 årene bosatt  i Trondheim er siktet  for drap på en mann i 20 årene og en kvinne i 50 årene han har til og med fått oppnevnt Advokat åssen avhøret skal foregå aner jeg ikke men er bare i Norge dette er mulig så :himle:

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir tvangstrekk/påleggstrekk om man har en form for inntekt før det blir fengsel. 

Anonymkode: 353d8...668

Først må du jo bli dømt. Pr i dag er det rundt 80-90 tusen rettssaker i Norge - det er alle i hele landet. Dersom alle potensielle forelegg hadde gått til retten, så hadde man jo mer enn fordoblet antall rettssaker i landet. 

Anonymkode: b8650...768

• Liker 1
Skrevet

Det enkleste er å drite i å fikle med mobilen under kjøring og ellers forholde seg til loven. Det er såre enkelt og da sparer man alle, inkludert seg selv, for mye bryderi og kostbare utlegg

Anonymkode: 26202...86c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

I disse dager skrives det jo mye om f.eks mobilbruk som har økt til nesten 10000 kr,

Jeg synes heller politiet burde beslaglagt kjøretøyet i 30 dager om man blir tatt for mobilbruk. Mye bedre straff. Og det er ikke nødvendig å bruke telefonen i bilen.

Skrevet
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Tror ikke det hjelper noe særlig å nekte  spessielt i ett land  hvor en avdød mann I 70 årene bosatt  i Trondheim er siktet  for drap på en mann i 20 årene og en kvinne i 50 årene han har til og med fått oppnevnt Advokat åssen avhøret skal foregå aner jeg ikke men er bare i Norge dette er mulig så :himle:

Han benytter seg vel av "right to remain silent" tror jeg.

Anonymkode: 046d4...30b

• Liker 3
Skrevet

Blir vel kø i rettssystemet da. Du slipper nok ikke unna likevel.

For meg er det irrelevant hva satsene for mobilbruk er. Jeg bruker jo ikke telefonen mens jeg kjører, så det angår liksom ikke meg.

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Jeg synes heller politiet burde beslaglagt kjøretøyet i 30 dager om man blir tatt for mobilbruk. Mye bedre straff. Og det er ikke nødvendig å bruke telefonen i bilen.

og hvor skulle disse kjøretøyene oppbevares i de 30 dagene? 

Anonymkode: d4bcc...fc0

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Syns du virkelig det? Hva om du krasjer da? Er 30 dager beslagleggelse av kjøretøy bra nok? Nei, her trengs det skrekkelige bøter for å få folk til å skjønne alvoret. 

Anonymkode: 7887f...954

Skrevet

Man blir anmeldt også er det opptil påtale om det skal gå videre til retten eller henlegges

Anonymkode: bbf30...886

Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Blir vel kø i rettssystemet da. Du slipper nok ikke unna likevel.

For meg er det irrelevant hva satsene for mobilbruk er. Jeg bruker jo ikke telefonen mens jeg kjører, så det angår liksom ikke meg.

Politiet kan ikkje sjå om du fiklar med mobilen eller om du fiklar med stereoanlegget i bilen (som kan vere farleg nok). Det er ei reell fare for å bli bøtelagt på feil grunnlag, så det kan vere relevant for einkvar.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns du virkelig det? Hva om du krasjer da? Er 30 dager beslagleggelse av kjøretøy bra nok? Nei, her trengs det skrekkelige bøter for å få folk til å skjønne alvoret. 

Miste lappen i 30 dager tror jeg hadde avskrekket mer enn bot for mange... folk er avhengige av å kjøre til jobb, barnehage, fritidsaktiviteter osv, spesielt i distriktene... Bot OG 30 dager uten lappen feks.. Gjentar det seg kan lappen tas for lengre periode.

Anonymkode: 1128e...e56

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

og hvor skulle disse kjøretøyene oppbevares i de 30 dagene? 

Anonymkode: d4bcc...fc0

De kan parkeres på eiers grunn med hjul-lås?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Miste lappen i 30 dager tror jeg hadde avskrekket mer enn bot for mange... folk er avhengige av å kjøre til jobb, barnehage, fritidsaktiviteter osv, spesielt i distriktene... Bot OG 30 dager uten lappen feks.. Gjentar det seg kan lappen tas for lengre periode.

Det er faktisk en glimrende og rettferdig løsning. Trenger ikke være 30 dager, 10 dager er nok til å få kjenne på det for moderate fartsoverskridelser kan være nok. 

Men blir ikke penger i statskassen av det...

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han benytter seg vel av "right to remain silent" tror jeg.

Anonymkode: 046d4...30b

Ja han gjør nok det samme som Stoltenberg (Gjør som jeg sier ikke som jeg gjør) 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det avskrekket mer å miste lappen i 30 dager grunnet avhengighet av bil til jobb, enn å vite at man kan påføre andre en alvorlig ulykke og i verste fall død mer mobilbruk i bil? Veldig logisk. 
Til og med tanken på å skade noen for livet er ikke avskrekkende nok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det avskrekket mer å miste lappen i 30 dager grunnet avhengighet av bil til jobb, enn å vite at man kan påføre andre en alvorlig ulykke og i verste fall død mer mobilbruk i bil? Veldig logisk. 
Til og med tanken på å skade noen for livet er ikke avskrekkende nok. 

Jeg er helt enig i at mobilbruk (og mye annet man kan gjøre i trafikken) er farlig, og derfor 1) må forbys, og 2) sanksjoneres for at forbudet skal være effektivt. Men sanksjonene må også stå i forhold til lovbruddet, og nesten 10 000 i bot for å f.eks. ha trykket inn en adresse i Google maps eller trykket «svar» på en innkommende samtale (som går videre til handsfree/høytaler) er uforholdsmessig. 

Jeg tror mange av dere som ivrer sånn for strenge reaksjoner fordi «det kan i verste fall drepe noen» glemmer at det meste er risikabelt. Ja, å knote med telefonen kan i verste fall lede til en ulykke, som igjen i verste fall kan ende med tap av liv. Men realiteten er at ganske mange fikler litt med mobilen under kjøring allikevel, fordi det i de fleste tilfeller går helt fint. Selv om risikoens art potensielt er veldig alvorlig, er risikoens frekvens (altså hvor ofte risikoen faktisk materialiserer seg) svært lav. På samme måte som å krysse veien på rød mann (kan i teorien komme en bil i 100 rundt svingen) eller ta en vaksine (noen svært få vil oppleve alvorlige bivirkninger). Av ulike grunner gjør vi slikt allikevel, uten å bli avskrekket av worst case-scenarioet. 

Anonymkode: 971c2...ba5

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

trykket «svar» på en innkommende samtale (som går videre til handsfree/høytaler) er uforholdsmessig.

Men nå er det lov til å trykke "svar" på telefonen så lenge den sitter fastholdt i en mobilholder. Så det er jo bare å sette telefonen fast i en slik og trykke svar så ofte du vil. Det er håndholdt mobiltelefon mens man kjører bil som er ulovlig 

Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Men nå er det lov til å trykke "svar" på telefonen så lenge den sitter fastholdt i en mobilholder. Så det er jo bare å sette telefonen fast i en slik og trykke svar så ofte du vil. Det er håndholdt mobiltelefon mens man kjører bil som er ulovlig 

Og det jeg snakket om i min post var bruk av mobil i holder, tenkte du?

Anonymkode: 971c2...ba5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...