Gå til innhold

Stilkrise, fra student til "voksen dame" stil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke merker mener folk at er mest nøytrale i forhold til hva de sier om deg?

Jeg er i 30-årene og skal oppdatere garderoben (gradvis), men har skikkelig voksesmerter i forhold til det å skulle byttes stil fra fattig student i hettegenser til noe mer voksent, da jeg har så mange stereotypier knyttet til de ulike merkene. For eksempel, jeg faller ofte for et plagg blant ett merkene listet under, men unngår dem fordi jeg har følgende assosiasjoner:

Levis, Patagonia, Hollister, Puma/Nike, Champion --> Ung, sporty, ikke jobbklær

Ralph Lauren, Gant, Louis, Camilla Pihl, BOSS --> Både elegante og harry stiler, men uansett bittelitt snobbete

Gestuz, Selected Femme, LoveLolita, Ilse Jacobsen--> Feminin, alltid sminke og hår på stell, opptatt av å ha "det siste"

Ganni, Holzweiler, Anine Bing, Kenzo --> Liker å synes, og at folk kjenner igjen plaggene de går med

Når jeg møter folk med logoer eller plagg jeg kjenner igjen, er det derimot noe jeg tenker på i det hele tatt. Det er mest det at jeg føler på at jeg ikke klarer å plassere meg selv i riktig "boks". Noen som har erfaringer? Råd? Kan man velge en stil å "comitte" seg til den, og så vil det gradvis føles som en selv etterhvert, eller bør jeg bare gå for alt av nøytrale plagg fra Arket, fordi jeg tydeligvis mangler personlighet?😅 (Håper dere kanskje har noen andre forslag...)

Anonymkode: df77c...2a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Levis passer i alle kategorier synes jeg

Anonymkode: 77f90...237

• Liker 2
Skrevet

Arket og Cos for god kvalitet til en forholdsvis fornuftig penge. Der finner man mange gode basisplagg, men også plagg som er "litt mer". Til syvende og sist er det viktig hva man føler seg vel i! Jeg må kle meg litt pent på jobb, men plagg jeg bruker på jobb kan jeg også bruke utenom. F.eks. kan jeg bruke en litt oversized dressjakke på jobb til en penere bukse, og ellers til jeans og sneakers. Eller en skjorte som på jobb kan være "pen", men som jeg på fritida bruker over en tskjorte. Jeg har nok "comitted" litt til en "stil", men denne kan pyntes opp og ned. Investerer gjerne i disse "nøkkelplaggene".

Anonymkode: d6efb...f38

• Liker 3
Skrevet

Mitt beste tips er å finne ut hva du kler, og bygge garderoben din ut i fra det! Jeg har funnet min stil ved hjelp av årstids fargesystemet (det heter sikkert ikke egentlig det), og Kibbe Body Type System. Nå har jeg ikke kjøpt et eneste plagg jeg ikke elsker og kler de siste 4 årene, og kjøper kanskje 2-3 plagg i året bare, for hele garderoben min matcher og kler meg. 👏😍

Jeg er for eksempel en True Autumn Dramatic Classic, og har bygget en kapselgarderobe rundt dette. Til sammen med sko, tilbehør og smykker har jeg rundt 150 items i garderoben min, og jeg bruker appen Open Wardrobe til å holde styr på alt, vite hva jeg har og hva jeg trenger, samt å planlegge reisegarderober eller sette sammen antrekk. 😊

Her er den beste kanalen på YouTube om Kibbe:

Her er en veldig bra blogg om Kibbe:

https://gabriellearruda.com/kibbe-body-types-introduction/

Her er en introduksjon til Årstids systemet:

https://theconceptwardrobe.com/colour-analysis-comprehensive-guides/color-analysis-which-color-season-are-you

Og appen OpenWardrobe. 😊

Du har også essenser, f. Eks kan du være mer rocka, mer bohem, like anime osv, det kan du implementere for den ultimate personlige touchen. 

F. Eks er Dramatic Classics klær typisk skarpe, relativt enkle, skreddersydde, og med lite detaljer. Symmetriske, mønstre som hundetann eller boucle. 

Jeg er egentlig Rock Chick at heart, og implementerer det ved å bruke de mørkere fargene i paletten min, litt minimalistiske boots i skinn, skinnjakke som er litt blazeraktig uten for mye detaljer, symmetriske print t-shirts osv. 

Beklager alle de engelske ordene, jeg har bodd i USA i mange år, og alt jeg ser på om dette er på engelsk så det sniker seg inn. 😂

Anonymkode: bfc4e...b0b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eg synst du skal droppe heile tanken om "merker". Ta ein titt på https://www.frokendianassalonger.no/ Her er det masse fine klær for vaksne, som også har eit glimt i auget. :) 

Anonymkode: 5d1e6...087

• Liker 3
Skrevet

Hva med å bare kjøpe plagg du synes er fine, uten å se på hvilket merke det er? Selv aner jeg ikke hvilket merke et eneste ett av klesplaggene mine er.

Jo, noen av sokkene mine står det Jean Paul på. Bortsett fra det aner jeg ikke. Vil si jeg kler meg fint. Er også i 30-årene.

Anonymkode: 76a09...7b3

• Liker 8
Skrevet

Etter å ha hatt dresscode i mange år består garderoben av; Filippa K, Samsøe, Zara, HM, Cos, Massimo Dutti, By Malene Birger, Mikael Kors (sko), Steve Madden, Hermes (smykker og skjerf), Celine (nøytrale vesker) 

Og selvfølgelig mye mer. Som flere har påpekt. Kjøp det du liker, ikke basert på merke. Jeg nevner blant annet Cos, og jeg kan love deg at det er mange ganger jeg har gått inn i en butikk uten å kjøpe noe. Og Mikael Kors, hælene deres er fantastiske for lange dager på kontoret, og helt nøytrale, men jeg eier ikke en eneste veske derfra. 

Liker å se på stilen min som klassisk, tidløs, og stilren. Plagg jeg kan ha i mange år. 

Anonymkode: 68672...378

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 23.22):

Eg synst du skal droppe heile tanken om "merker". Ta ein titt på https://www.frokendianassalonger.no/ Her er det masse fine klær for vaksne, som også har eit glimt i auget. :) 

Anonymkode: 5d1e6...087

Unnskyld meg, men...de rutete dressene er faktisk noe av det styggeste jeg har sett!! Om jeg vil se ut som en klovn, finner jeg garantert noe liknende i en bruktbutikk. Og en cardigan i 85% syntet som ser ut som om den like gjerne kunne vært kjøpt hos SparKjøp - til 1175,- kroner? Ellers takk! 

Anonymkode: 8a9cc...7c3

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld meg, men...de rutete dressene er faktisk noe av det styggeste jeg har sett!! Om jeg vil se ut som en klovn, finner jeg garantert noe liknende i en bruktbutikk. Og en cardigan i 85% syntet som ser ut som om den like gjerne kunne vært kjøpt hos SparKjøp - til 1175,- kroner? Ellers takk! 

Anonymkode: 8a9cc...7c3

Hahahah helt enig! Latterlig stygt! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 16.15):

Hvilke merker mener folk at er mest nøytrale i forhold til hva de sier om deg?

Jeg er i 30-årene og skal oppdatere garderoben (gradvis), men har skikkelig voksesmerter i forhold til det å skulle byttes stil fra fattig student i hettegenser til noe mer voksent, da jeg har så mange stereotypier knyttet til de ulike merkene. For eksempel, jeg faller ofte for et plagg blant ett merkene listet under, men unngår dem fordi jeg har følgende assosiasjoner:

Levis, Patagonia, Hollister, Puma/Nike, Champion --> Ung, sporty, ikke jobbklær

Ralph Lauren, Gant, Louis, Camilla Pihl, BOSS --> Både elegante og harry stiler, men uansett bittelitt snobbete

Gestuz, Selected Femme, LoveLolita, Ilse Jacobsen--> Feminin, alltid sminke og hår på stell, opptatt av å ha "det siste"

Ganni, Holzweiler, Anine Bing, Kenzo --> Liker å synes, og at folk kjenner igjen plaggene de går med

Når jeg møter folk med logoer eller plagg jeg kjenner igjen, er det derimot noe jeg tenker på i det hele tatt. Det er mest det at jeg føler på at jeg ikke klarer å plassere meg selv i riktig "boks". Noen som har erfaringer? Råd? Kan man velge en stil å "comitte" seg til den, og så vil det gradvis føles som en selv etterhvert, eller bør jeg bare gå for alt av nøytrale plagg fra Arket, fordi jeg tydeligvis mangler personlighet?😅 (Håper dere kanskje har noen andre forslag...)

Anonymkode: df77c...2a9

Som flere andre skriver her, så er merkene av underordnet betydning - stereotypiene dine er først og fremst dine egne. Gå for klær du liker i den beste kvaliteten du har råd til. Kjøp klær i (mest mulig) naturmaterialer som bomull, lin, ull/merino/kasjmir, silke og viskose. En polyesterkjole fra Ganni er f.eks. ikke av bedre kvalitet enn en polyesterkjole fra H&M etter min mening - plast er plast.

Kibbe er èn måte å finne sin stil på, en annen og litt enklere tilnærming er boka The Curated Closet, den finnes også som e-bok. Du kan også rett og slett finne instagramkontoer med stiler du liker, og la deg inspirere av dem. 

• Liker 2
Skrevet

Merker betyr ingenting, det som spiller en rolle er hvilke materialer klærne dine er laget av. Styr for all del unna polyester, nylon og andre syntetiske materialer. Ull er gull (her inngår selvsagt kashmir, alpakka osv.) En genser som inneholder 70% ull og 30% akryl er no go. 
Ellers er lin, bomull, silke og viskose av bambus trygge valg. Og dette er nettopp hvorfor du ikke kan shoppe etter merker, da det er svært få merker som ikke produserer plagg av syntetiske materialer (ja, selv Gucci gjør det)

Anonymkode: e9fc9...901

• Liker 2
Gjest DreamWorks
Skrevet (endret)

Jeg liker å bruke Finn og Tise. Bare å begynne å bla, sette hjerte på plaggene du liker og så ser du til slutt over listen - hva passe sammen? Er dette ting som sammen kan utgjøre en stil? Handler du brukt får du alle kategorier, alle merker samlet på en plass og kan utelukkende gå etter det som fenger øyet. Jeg gjør det samme ang interiør. Kikker på hus, stuer, bad osv på Finn heller enn i blader og ser hva jeg liker. Da er det bare mitt øye, ikke merker og pris som styrer hva jeg liker. Som i så mange situasjoner handler det om å finne hva man selv liker og prøve å utvide seg for steg, i stedet for å høre på hva magasiner, merker osv forteller oss at vi skal like 

Endret av DreamWorks
Skrevet

Av disse velger jeg litt ulikt fra de jeg liker? 

Og ja, du kan lande på «Arket» stil om det er hva du liker.

Jeg blander nok mest fra Selected Femme, Arket, In Wear, Part Two. 
Og bittelitt Ganni en sjelden gang, COS, har og noe Camilla Pihl. 

Unngår polyester stort sett, bortsett fra som en liten del av plagget. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Merker betyr ingenting, det som spiller en rolle er hvilke materialer klærne dine er laget av. Styr for all del unna polyester, nylon og andre syntetiske materialer. Ull er gull (her inngår selvsagt kashmir, alpakka osv.) En genser som inneholder 70% ull og 30% akryl er no go. 
Ellers er lin, bomull, silke og viskose av bambus trygge valg. Og dette er nettopp hvorfor du ikke kan shoppe etter merker, da det er svært få merker som ikke produserer plagg av syntetiske materialer (ja, selv Gucci gjør det)

Av hensyn til miljø og klima er jeg enig i «unngå polyester», men de av oss som strikker selv og har oppdaget fordelen av polyester i små mengder.

Dessverre selvsagt. Men det gjør altså at ullen ikke siger. 

Så, jeg tolererer plast enn så lenge i moderasjon og bruker Guppy vaskepose. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 21.32):

Viskose av bamus er ikke noe bedre enn annen viskose. Viskose er viskose og hører ikke til blant naturmaterialer som lin, bomull og silke, tross sitt botaniske opphav.

https://www.aftenposten.no/viten/i/0l26/miljoetull-om-bambus-klaer

Anonymkode: 42695...49a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...