Gå til innhold

Tiggerne, på gater & torg, gir du de penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synes å legge merke til at det er færre tiggere rundt og forbi. Gir du noen Kr til de? Jeg gjorde det tidligere men mot bedre viten gjør jeg det ikke lenger. Har derimot gitt vannflasker og litt mat når det har føltes riktig. Ga vantene mine til en eldre dame som satt ute på bakken i 15 minus grader. Det satte hun pris på. I utlandet derimot gir jeg litt til de jeg passerer.  

Endret av Rødstrupa
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 174ec...49e

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Synes det skulle vært forbudt. De kan gå på nav som andre folk.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei. Det fører bare mer med seg og det er ikke ønskelig. De griper tak i barn på vei inn i butikken for å lokke til seg mor eller far. Det er en uting. Ga mat til en en gang (ny fra butikken såklart) og han ble sur for det var penger han ville ha ikke mat. 

Anonymkode: 6139b...8cf

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
svartkatt skrev (1 minutt siden):

Nei. Synes det skulle vært forbudt. De kan gå på nav som andre folk.

Nå er de jo ikke norske borgere, så de har ingenting på Nav og gjøre. De kan holde seg i sitt hjemland. 

Anonymkode: 174ec...49e

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Gir av prinsipp ikke til tiggere og i hvert fall ikke til utenlandske tiggere, det er på tide med et forbud mot utenlandske tiggere siden de bryter vilkårene for å oppholde seg lovlig i Norge selv om de kommer fra et annet europeisk land. 

Anonymkode: 3b4cf...eba

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil ikke støtte opp om den levemåten. Håpløst opplegg der elendigheten går i arv.

Anonymkode: 32f95...a39

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Norske borgere gir jeg noen kroner, evt kjøper en sigarett pakke eller en kopp kaffe, 

Endret av Januar2
  • Liker 2
Skrevet

Nope, never. 

Anonymkode: 76262...3f8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ba istedet med en tiggerdame utenfor blokka mi inn på kaffe og kaker. Mye hyggeligere. I tillegg hadde vi sex etterpå. Selvfølgelig etter at hun fikk låne dusjen. 👍

Anonymkode: 479ec...db9

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir aldri en krone. Har utsikt til et stort torg fra kontoret og ser daglig tiggere ankomme og hentes av bakmenn i dyre biler. Mulig det finnes reelle fattige tiggere, men siden jeg ikke aner hvem av dem det er lar jeg være å gi. Mitt inntrykk er at majoriteten av tiggeri er velorganisert business, og jeg gir ikke pengene jeg jobber hardt for til tvilsomme individer som kanskje bruker dem til diverse kriminell virksomhet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei,disse rumenerene har råd til reise hit for tigge,så penger må dem ha.Kriminelle pakket det,skulle vært sendt rett hjem  igjen.Dem som virkelige er fattige,har ikke råd til reise og er i Romania.Fatter ikke hvor naive folk er.Hjelper gjerne narkomane/andre fattige.Med klær,sko,tepper,mat.Bare ikke tigger banden.

Anonymkode: 89f2e...3cb

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei aldri, og skjønner heller ikke at de får penger. Ingen bærer jo kontanter lengre.  Jeg bruker utelukkende kort.

• Liker 3
Skrevet

Nei. Jeg tror ikke det finnes noen av dem som IKKE er kriminelle. Butikkene som lar dem stå ved og «selge blader» slutter jeg bare å besøke 

Anonymkode: 3c1e6...9cc

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er vel ikke så rart om det blir færre tiggere, det blir jo mer og mer uvanlig å ha kontanter på seg. 

Skrevet

Ja jeg har gitt penger til tiggere den gangen jeg bar rundt på papirpenger.

Jeg har også gitt store beløp, f.eks en 500 lapp husker jeg at jeg ga en gang til en eldre mann sikkert i 60-70 åra når jeg selv var i tidlig 20 årene og hadde fått en fet lønning og var å brukte penger i byen på mye ræl. Det jeg husker mest er at jeg ga bort 500 lappen, ikke alt rælet jeg kjøpte til meg selv. Jeg vippser også ofte folk som ber om penger til jul. Har også vippset noen fra KG som sa at de var i pengenød. Gir til tre forskjellige organisasjoner og må tidvis ta et «oppgjør» og rydde opp i hvor mange ulike organisasjoner jeg gir penger til. Kjøper som regel =Oslo samt diverse gatemagasin når jeg ser noen selger.

Jeg tror på karma, og har selv hatt mye «flaks» når det gjelder økonomi. Jeg har nærmest tilfeldig tatt en utdannelse  som har gitt meg en jobb med god lønn, selv om lønn aldri var agendaen bak utdannelsen min. Jeg har via «tilfeldigheter» arvet og fått penger som jeg ikke hadde forventet. 

Gi til universet og universet gir tilbake. 

Anonymkode: ba76a...6d3

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
ti10 skrev (54 minutter siden):

Det er vel ikke så rart om det blir færre tiggere, det blir jo mer og mer uvanlig å ha kontanter på seg. 

Færre? 

Anonymkode: 3c1e6...9cc

Skrevet
Djungelvrål skrev (1 time siden):

Nei aldri, og skjønner heller ikke at de får penger. Ingen bærer jo kontanter lengre.  Jeg bruker utelukkende kort.

Jobben deres er ikke å samle inn penger men å overvåke de som går forbi. Jeg har sett prosessen særlig utenfor butikker og handlesentre. De følger med på folk, og legger merke til hvem som har penger og shopper mye, hvem som er lette ofre og hvem som er mye alene osv.

Jeg har varslet politi flere ganger, særlig der de står utenfor matvarebutikker og tigger, prater i tlf og glor. Det er ingen naturlig årsak til at de skal oppholde seg der.

Legg også merke til at ingen av de er radmagre og alle har en iphone de trykker på. 

Jeg gir derfor aldri noe til noen av de. Ikke mat, ikke penger, ikke noe som helst. Ser du at de fryser, så husk at de har valgt selv å sitte der. Kriminelle som de er.

Anonymkode: cde7a...a76

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Gir aldri penger, men det hender jeg gir ting. Det har hendt at jeg har invitert på et måltid.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...