Gå til innhold

Støtte og motivasjonstråd for oss med forbrukslån - Ta konsekvens av egne dumme valg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen flere som har forbrukslån her? Jeg regner egentlig med det. Jeg tenkte vi kunne støtte og motivere hverandre til å kvitte oss med fortidens idiotiske valg.

Hva er din historie? Hvor mye har du i gjeld? Har du hatt forbrukslån, men klart å betale det ned? 

Min historie:

Jeg har aldri eid et kredittkort, og jeg hadde aldri tatt forbrukslån. Økonomien min var ryddig. Jeg fikk kjøpt meg leilighet, og betalte alt som jeg skulle. Jeg har hele livet vært vant til at hvis det er tomt for penger må jeg vente til neste bursdag, jul, eventuell ukelønn, og etterhvert i voksenlivet studielån og så lønn. Å ta opp forbrukslån var aldri en tanke. Det gikk bra i årevis. Tidlig i 20årene kjøpte jeg en bil med billån. Jeg betalte hardt ned på billånet og ble kvitt det ganske fort. 

Etter 10år i et stabilt liv snudde alt fort. Jeg ble veldig syk - bestemte meg for å leve her og nå. Pengene rant ut på alt mulig. Jeg hadde jo ikke forventet at det skulle være noe etterpå. At jeg skulle overleve dette. At jeg skulle få hjelp og behandling som virket. Men nå står jeg her. Nesten frisk og må rydde opp igjen. 

Nå har jeg 550 000 i forbrukslån. Heldigvis betaler jeg alle regninger som jeg skal, men nå vil jeg betale ned så mye jeg kan fortest mulig. Jeg tar konsekvensen av mine idiotiske valg. 

Jeg er veldig flau for at dette skjedde, men det kan skje alle. Man tenker at det bare er folk som lever pga "livets harde skole" som tar opp forbrukslån. Jeg har lang utdanning, men likevel havnet jeg her.

Nå skal jeg starte kampen. Betale min gjeld. Ha kontroll på økonomi. La oss motivere hverandre. 

Lykke til. 

Anonymkode: 963db...801

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen andre?

Skrevet

Har hatt forbrukslån som jeg slet med å betale ned. Ikke så stor sum som du har, men stor nok. Noe gikk til tvangstrekk av lønn :(

Klarte etterhvert å stable meg på bena og tok skikkelig tak. Fikk til gode avtaler med kreditorene og etter noen år var gjelda borte. Det er nesten 10 år siden og aldri mer forbrukslån.

HEIER på at du klarer det! Vet hvor dritt det er å stå i det, men gled deg til den dagen du er FRI. Det er verd slitet og strevet. Og underveis sover man også bedre om natta, man slipper postkasseskrekk og man får litt lavere skuldre mens man betaler ned og vet at det har en ende :)

Anonymkode: a96ce...308

• Hjerte 3
Skrevet

Kan du selge nedbetalt bil?

Anonymkode: 98285...3a3

Skrevet

Har 9.200,- i kredittkortgjeld. Blir kvitt den i løpet av sommeren. 

Anonymkode: 432a5...5cb

• Liker 1
Skrevet

Har 6500 i kredittkortgjeld, blir ferdig med det i april 🙂 Måtte bruke det for å fikse en tann 🙂

Anonymkode: 68b25...16b

Skrevet

Jeg endte opp med å ta opp alt for mange kredittkort  samt et forbrukslån etter en skilsmisse. Jeg gikk dessverre ut på leiemarkedet etter skilsmissen og bandt meg for lenge i kontrakten slik at da inntektene mine gikk nedover så ble dette  vanskelig å stå i.

I tillegg så har jeg valgt å bruke cirka 50 000 i året for å sponse eget barn som er på landslag i idrett.

Jeg har nå fått kontroll på kortene / forbruksgjelden. Denne gjelden har en total ramme på 325 000, men den er på ca 300 000 nå. I tillegg har jeg lånekassen på ca 40 000 og restlån på bilen på ca 110 000.

Gjelden blir mindre måned for måned så det går rett vei. Det vil ta tid. Men jeg har hvertfall kontroll, og ingen regninger har noen sinne gått til inkasso.

Anonymkode: 2ac5f...339

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har 9.200,- i kredittkortgjeld. Blir kvitt den i løpet av sommeren. 

Anonymkode: 432a5...5cb

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har 6500 i kredittkortgjeld, blir ferdig med det i april 🙂 Måtte bruke det for å fikse en tann 🙂

Med så lave lån så er dere nok ikke helt i målgruppen for HI. Men flott at gjelden er så lav da ❤️😊

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kan du selge nedbetalt bil?

Anonymkode: 98285...3a3

Har solgt...

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har hatt forbrukslån som jeg slet med å betale ned. Ikke så stor sum som du har, men stor nok. Noe gikk til tvangstrekk av lønn :(

Klarte etterhvert å stable meg på bena og tok skikkelig tak. Fikk til gode avtaler med kreditorene og etter noen år var gjelda borte. Det er nesten 10 år siden og aldri mer forbrukslån.

HEIER på at du klarer det! Vet hvor dritt det er å stå i det, men gled deg til den dagen du er FRI. Det er verd slitet og strevet. Og underveis sover man også bedre om natta, man slipper postkasseskrekk og man får litt lavere skuldre mens man betaler ned og vet at det har en ende :)

Anonymkode: a96ce...308

Tusen takk for fine ord ❤️ Jeg skal klare dette. Det blir nok bedre når jeg begynner å jobbe igjen og får mer utbetalt. Jeg skal betale ned så hardt. Om det så er 10 - 12 000 i mnd. Heldigvis får man fradrag 22% på skatten. Alt av feriepenger, halv skatt i desember og evt skattepenger skal rett inn i forbrukslånene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg endte opp med å ta opp alt for mange kredittkort  samt et forbrukslån etter en skilsmisse. Jeg gikk dessverre ut på leiemarkedet etter skilsmissen og bandt meg for lenge i kontrakten slik at da inntektene mine gikk nedover så ble dette  vanskelig å stå i.

I tillegg så har jeg valgt å bruke cirka 50 000 i året for å sponse eget barn som er på landslag i idrett.

Jeg har nå fått kontroll på kortene / forbruksgjelden. Denne gjelden har en total ramme på 325 000, men den er på ca 300 000 nå. I tillegg har jeg lånekassen på ca 40 000 og restlån på bilen på ca 110 000.

Gjelden blir mindre måned for måned så det går rett vei. Det vil ta tid. Men jeg har hvertfall kontroll, og ingen regninger har noen sinne gått til inkasso.

Så bra! Vi er litt i samme båt kanskje. Hvor mye betaler du i mnd på forbrukslånet? Hvis du vil si det da. 

Skrevet

Jeg har også forbrukslån og kredittkort, ca. 50.000.

Grunnen til min forbruksgjeld er sammensatt, men det er traumer som ligger i bunnen. Selv om jeg har penger, låner jeg heller penger enn å bruke opp det jeg har, for jeg har så enormt stort behov for å føle meg trygg. Jeg vet det høres litt rart ut.

Nå bygger jeg opp en stor buffer og håper at den en dag blir stor nok til at jeg slutter å låne. 

Anonymkode: b9e42...cbe

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så bra! Vi er litt i samme båt kanskje. Hvor mye betaler du i mnd på forbrukslånet? Hvis du vil si det da. 

Jeg har lav inntekt,  så gjelden tar litt tid å betale. Per nå så går det vel med for hele gjelden sånn ca 7500 i måneden, men 5000 av dette er rentene, så 2500 i måneden da til selve nedbetalingen. Altså 30 000 i avdrag i året. Etter hvert som gjelden blir redusert vil det bli lavere rentebeløp, så da vil også nedbetalingen av gjelden gå fortere. Dette skal gå bra 😁❤️

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ca like mye som deg i drittlån. Har heldigvis klart å unngå inkasso og slikt.
Det har vel gått mest på å kjøpe meg samvittighet, når man føler man ikke klarer å være tilstrekkelig på flere plan. På grunn av denne mentale  utmattethet/utbrentheten har jeg ikke klart å ta tak i det, men gjort flere halvhjertede forsøk på å ordne opp, som gikk dunken gang på gang. Jeg skjønte ikke at det var dette som gjorde mine destruktive handlinger. jeg tenkte vel mest at jeg var håpløs, manglet standhaftighet og ikke evnet mer enn håpløse valg. 
Det er ingen andre som vet (bortsett fra noen bankfolk) som kjenner min situasjon, de fleste tror jeg har full kontroll på det meste i livet med god jobb og inntekt. 
Til slutt fikk jeg ny jobb, fikk ansvar som ikke hadde noe med direkte pasient og sekundærtraumatisering (som det så fint heter) å gjøre. På en uke i ny jobb var behovet for å bruke penger borte, hodet kom på plass og jeg kan være forelder uten å føle at omsorgen var brukt opp på jobb. 
Men det er nå et stort lån, som vil ta flere år å betale ned, heldigvis er det forholdsvis grei rente i motsetning til hva det kunne vært. 
jeg kjenner jeg har en lengsel til å spare, se en konto vokse og ha litt ekte trygghet. Men noe særlig mer enn de nødvendige månedsavdragene er vanskelig å få til i disse tider med økte priser på alt… 

Anonymkode: 1f125...0ad

• Hjerte 2
Skrevet

Så bra at det finnes helsehjelp å få som betyr at du vil bli frisk! Jeg er enig i at et slikt økonomisk uføre kan hende de fleste. En nøktern, fornuftig bekjent av meg ble alvorlig psykisk syk og langtidsinnlagt, hun var ikke i stand til å ivareta egne økonomiske forpliktelser eller å bruke sikkerhetsnettet NAV skal være. Det tok lang tid før litt perifer familie kom i posisjon til å hjelpe, og mye hadde skjedd på de månedene. Så det kan skje mange, også uten et økt forbruk, men som i dette tilfelle å ramle helt ut av å aktivt ivareta økonomien sin. 

Du skriver at du kjøpte leilighet. Hvis du eier fremdeles, kan du refinansiere noe av forbrukslånet med høy rente til å bli lån med sikkerhet i boligen? Altså dersom boligens verdi overstiger gjenstående boliglån? 

Du har en plan, og har mange års erfaring med god økonomistyring, så dette klarer du 💪💕

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med så lave lån så er dere nok ikke helt i målgruppen for HI. Men flott at gjelden er så lav da ❤️😊

Den var på 15000 i desember 🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den var på 15000 i desember 🫣

Det er framdeles en lav kredittgjeld. Men kjempebra at du har greid å betale den så fort ned ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Er det noen flere som har forbrukslån her? Jeg regner egentlig med det. Jeg tenkte vi kunne støtte og motivere hverandre til å kvitte oss med fortidens idiotiske valg.

Hva er din historie? Hvor mye har du i gjeld? Har du hatt forbrukslån, men klart å betale det ned? 

Min historie:

Jeg har aldri eid et kredittkort, og jeg hadde aldri tatt forbrukslån. Økonomien min var ryddig. Jeg fikk kjøpt meg leilighet, og betalte alt som jeg skulle. Jeg har hele livet vært vant til at hvis det er tomt for penger må jeg vente til neste bursdag, jul, eventuell ukelønn, og etterhvert i voksenlivet studielån og så lønn. Å ta opp forbrukslån var aldri en tanke. Det gikk bra i årevis. Tidlig i 20årene kjøpte jeg en bil med billån. Jeg betalte hardt ned på billånet og ble kvitt det ganske fort. 

Etter 10år i et stabilt liv snudde alt fort. Jeg ble veldig syk - bestemte meg for å leve her og nå. Pengene rant ut på alt mulig. Jeg hadde jo ikke forventet at det skulle være noe etterpå. At jeg skulle overleve dette. At jeg skulle få hjelp og behandling som virket. Men nå står jeg her. Nesten frisk og må rydde opp igjen. 

Nå har jeg 550 000 i forbrukslån. Heldigvis betaler jeg alle regninger som jeg skal, men nå vil jeg betale ned så mye jeg kan fortest mulig. Jeg tar konsekvensen av mine idiotiske valg. 

Jeg er veldig flau for at dette skjedde, men det kan skje alle. Man tenker at det bare er folk som lever pga "livets harde skole" som tar opp forbrukslån. Jeg har lang utdanning, men likevel havnet jeg her.

Nå skal jeg starte kampen. Betale min gjeld. Ha kontroll på økonomi. La oss motivere hverandre. 

Lykke til. 

Slutt å tråkke deg selv ned på grunn av kapitalistiske terrorister og gribber som låner ut til folk til 20%++ rente. Det er ikke en dritt å synes synd på kreditt- og forbrukslån svina som "henter penger" med noen tastetrykk og slike ting. Hver eneste gang det har vært krise, blant annet finanskrise, så disse grisene fra forskjellige banker som ropte på Bail Out og redningspakker, både i Norge og spesielt i en rekke andre vestlige land også, som både er NATO og EU-medlemmer.

Når alt kommer til alt, så er det fortsatt kapitalistiske terrorister som fortsatt sitter i sine luksus lokaler og hamrer litt på laptoppen og kaller det for "å jobbe", mens det er du som må slite med å betale de syke renter. 

Det må TO for å danse tango, det holder ikke bare med å ha "lyst å låne (deg), det er også noen andre som må låne deg penger og den andre parten - altså IKKE deg - har det siste ordet ved å innvilge deg kreditt. 

Ja, det er ofte slik. At både psykisk og / eller fysisk syke personer kan man ikke forvente at de skal ha styringen på hva som er pluss og minus når sykdommen ofte kan vare i mange, mange år. Da tenker man fort på lidelser, smerter og graven. Det siste man tenker på er regning som skal betales til - gjett igjen? kapitalistisk finans-gris som sitter i sine luksus lokaler.

Alle mennesker ønsker rett og slett å leve et anstendig liv, og det er forferdelig at det skal være såpass mange folk som sliter med å leve et godt liv. I et samfunn som egentlig ikke mangler penger, men der formuer er blitt hopet opp på færre og færre hender på selveste toppen. 

Siden det ikke ser ut som du kan få gjeldsordning, fordi du muligens er for ung ennå (de ser også på alder), og du har egentlig formue hvis du skulle solgt leiligheten, så bør du heller vurdere å "erstatte" forbrukslånet med studielån. Så skylder du heller til Lånekassen enn til - gjett igjen? En kapitalistisk gris som sitter mest sannsynlig på Vestkanten et sted i sine luksus lokaler. Mye lavere renter er det også hos Lånekassen. Er du minst 30 år gammel, så kan du også få tilleggslån i Lånekassen, altså enda et større beløp enn ellers, så da kan du begynne å erstatte forbrukslånet heller med studielån.

Anonymkode: 4c49d...895

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare et tips fra en økonom.  Om du har restlån på bil på 110.000 kr, så har du sannsynligvis en helt unødvendig dyr bil.  Selg den, kjøp en bil til 20.000 kr og bruk resten av salgsgevinsten til å betale ned på forbrukslånet.  
Men nå raser prisene på bruktbiler, så du må være rask med å selge.  Kan du vente noen måneder med å kjøpe bruktbil, kan du gjøre det godt.  

Anonymkode: a3c4e...8d2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare et tips fra en økonom.  Om du har restlån på bil på 110.000 kr, så har du sannsynligvis en helt unødvendig dyr bil.  Selg den, kjøp en bil til 20.000 kr og bruk resten av salgsgevinsten til å betale ned på forbrukslånet.  
Men nå raser prisene på bruktbiler, så du må være rask med å selge.  Kan du vente noen måneder med å kjøpe bruktbil, kan du gjøre det godt.  

Anonymkode: a3c4e...8d2

Jeg kjøpte bilen ny (350 000) mens jeg faktisk enda hadde god lønn og  har kjørt bilen så mye i året at verdien på bilen er lavere enn lånet, tipper den maks er verdt 50 000, så det er en særdeles dårlig løsning. Jeg har ikke råd til mellomlegget om du skjønner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...