AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #1 Skrevet 15. februar 2023 Jeg ser alle utgifter øker og tar meg selv i å tenke at vi har dårlig råd..Men om man kan handle nødvendigheter uten bekymring så er det vel helst bare i hodet mitt..? Hsr man dårlig råd fordi man ikke har penger til take away, vin og kino? Litt i filosofiske hjørnet og ønsket å høre hva andre legger i dette..😊 Anonymkode: e2a4a...025 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #2 Skrevet 15. februar 2023 Jeg har dårlig råd (varig lav inntekt), men det føles ikke sånn. Er vant med en nøktern livsstil og savner ikke noe. Har penger igjen til å spare litt og bruke på kultur/ trening/ sosialt i tillegg til nødvendigheter. Tenker at man kan si man har dårlig råd selv om man klarer seg, men folk burde slutte å tro «dårlig råd» og «fattig» er synonymer. Anonymkode: 0232c...3da 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #3 Skrevet 15. februar 2023 De siste årene har jeg blitt vant til å ha relativt god råd, så hvis jeg ikke hadde råd til kino og vin ville jeg følt jeg hadde dårlig råd (ikke fattig, vel å merke). Anonymkode: 4a170...124 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #4 Skrevet 15. februar 2023 Jeg har dårlig råd ja, minstesum aap. Men det går greit fordi 1. Jeg er heldig og er gift, og 2. Jeg har alltid hatt et lavt forbruk. Forventer ikke takeaway, kino, eller å kjøpe noe til meg selv hver måned. Så jeg føler jeg har nok, men jeg har ikke mye ekstra. Savner å kunne spandere på andre. Anonymkode: adcd8...172 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #5 Skrevet 15. februar 2023 Jeg har dårlig råd fordi jeg har halvparten av inntekten jeg hadde tidligere og det medfører at jeg har mindre økonomisk frihet. Jeg har veldig lavt forbruk og har derfor alltid penger til det jeg trenger. Jeg er ikke fattig. Jeg har vanskelig for å forstå når jeg hører at enkelte går sultne i Norge. En pakke havregryn koster 18 kr. Blir masse grøt ut av den. At det er vanskelig å være fattig og ikke ha råd til å betale regninger og sørge for at barn har det de trenger har jeg stor forståelse for. Anonymkode: f60dc...42d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #6 Skrevet 15. februar 2023 Jeg syns ordet trangt dekker det ganske godt. Vi har penger til nødvendigheter, men take-away, kino, badeland o.l er luksus som vi unner oss sjeldent. Strøm, renteøkninger, kommunale avgifter, matpriser mm gjør at det lille økonomiske handlingsrommet blir stadig mindre. Anonymkode: 087d5...92a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #7 Skrevet 15. februar 2023 Jeg har ikke så mye interesse for en del ting, og det sparer meg for mye penger. Jeg hadde nok ikke hatt råd til å gå jevnlig på kino, ut og spise, konserter, reise og en del annet. Jeg spiser heller ikke ute pga allergier. Jeg føler jeg har ganske grei økonomi. Går mye penger til medisiner på hvit resept. Jeg prioriterer også litt enkle løsninger matmessig, men det er likevel ikke de dyreste tingene. Jeg tror det kommer litt an på livssituasjonen ellers. Å aldri ha råd til enkelte ting og ha barn tror jeg er tøffere enn om en er alene. Jeg har ikke vært på kino på 20 år. Går helt fint. Hadde jeg elsket kino, så hadde jeg kjent på det, og det gjelder jo annet på den listen også. Jeg føler ikke selv jeg har dårlig økonomi når jeg tross alt har mer enn nok til det faste, men hadde måttet spare om jeg ville på ferie. Å måtte spare til en del ting tror jeg er sunt og bra, og jeg tenker ikke det i seg selv betyr en har dårlig råd. Tar en generelt gode valg, men pengene strekker ikke til, så tenker jeg at en reelt har dårlig råd. Å ikke ha råd til vin, kino og takeaway tenker jeg i seg selv ikke betyr at en har dårlig råd. Anonymkode: 1dcef...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #8 Skrevet 15. februar 2023 Vi har god råd, men føler det er så farlig å tenke slik at vi har minimalt på brukskonto og gjemmer resten på sparemålskonto. Etter korona, frister det lite å dra på kino eller gå ut og spise. Vi har investert i god hjemmekinoanlegg og stort kjøkken, så vi slipper å gå ut så mye. Anonymkode: 14a25...732 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #9 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke så mye interesse for en del ting, og det sparer meg for mye penger. Jeg hadde nok ikke hatt råd til å gå jevnlig på kino, ut og spise, konserter, reise og en del annet. Jeg spiser heller ikke ute pga allergier. Jeg føler jeg har ganske grei økonomi. Går mye penger til medisiner på hvit resept. Jeg prioriterer også litt enkle løsninger matmessig, men det er likevel ikke de dyreste tingene. Jeg tror det kommer litt an på livssituasjonen ellers. Å aldri ha råd til enkelte ting og ha barn tror jeg er tøffere enn om en er alene. Jeg har ikke vært på kino på 20 år. Går helt fint. Hadde jeg elsket kino, så hadde jeg kjent på det, og det gjelder jo annet på den listen også. Jeg føler ikke selv jeg har dårlig økonomi når jeg tross alt har mer enn nok til det faste, men hadde måttet spare om jeg ville på ferie. Å måtte spare til en del ting tror jeg er sunt og bra, og jeg tenker ikke det i seg selv betyr en har dårlig råd. Tar en generelt gode valg, men pengene strekker ikke til, så tenker jeg at en reelt har dårlig råd. Å ikke ha råd til vin, kino og takeaway tenker jeg i seg selv ikke betyr at en har dårlig råd. Anonymkode: 1dcef...e3b Enig med deg, når man har et forbruk som står til inntekten eller gjerne legger seg litt under så føler man ikke at man har dårlig økonomi. Man kan tjene godt men ha så dyre vaner at man føler man har dårlig økonomi. Det er nok viktig å ha nok penger til å kunne prioritere det som betyr mye for deg. Anonymkode: f60dc...42d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke så mye interesse for en del ting, og det sparer meg for mye penger. Jeg hadde nok ikke hatt råd til å gå jevnlig på kino, ut og spise, konserter, reise og en del annet. Jeg spiser heller ikke ute pga allergier. Jeg føler jeg har ganske grei økonomi. Går mye penger til medisiner på hvit resept. Jeg prioriterer også litt enkle løsninger matmessig, men det er likevel ikke de dyreste tingene. Jeg tror det kommer litt an på livssituasjonen ellers. Å aldri ha råd til enkelte ting og ha barn tror jeg er tøffere enn om en er alene. Jeg har ikke vært på kino på 20 år. Går helt fint. Hadde jeg elsket kino, så hadde jeg kjent på det, og det gjelder jo annet på den listen også. Jeg føler ikke selv jeg har dårlig økonomi når jeg tross alt har mer enn nok til det faste, men hadde måttet spare om jeg ville på ferie. Å måtte spare til en del ting tror jeg er sunt og bra, og jeg tenker ikke det i seg selv betyr en har dårlig råd. Tar en generelt gode valg, men pengene strekker ikke til, så tenker jeg at en reelt har dårlig råd. Å ikke ha råd til vin, kino og takeaway tenker jeg i seg selv ikke betyr at en har dårlig råd. Anonymkode: 1dcef...e3b Føler du at du blir mindre sosial av det? Når venner/kolleger går jevnlig ut og spiser, drar på konserter og hytteturer, osv? Har ikke råd til så mye av dette særlig ofte selv, og folk jeg kjenner(med ca samme lønn, og har barn de også) har en partner å dele utgifter med og har da råd til mer. Anonymkode: 8bef6...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 Hva er inntekten din/deres sammenlagte i mnd når du føler du har dårlig råd? Jeg har 380 000 kr i året. Anonymkode: e8e45...c27
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er inntekten din/deres sammenlagte i mnd når du føler du har dårlig råd? Jeg har 380 000 kr i året. Anonymkode: e8e45...c27 300 000 Anonymkode: f60dc...42d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg har dårlig råd (varig lav inntekt), men det føles ikke sånn. Er vant med en nøktern livsstil og savner ikke noe. Har penger igjen til å spare litt og bruke på kultur/ trening/ sosialt i tillegg til nødvendigheter. Tenker at man kan si man har dårlig råd selv om man klarer seg, men folk burde slutte å tro «dårlig råd» og «fattig» er synonymer. Anonymkode: 0232c...3da Samme her. Har ikke så mye utgifter på unødvendige ting, trenger ikke nytt når det gamle duger, har ikke helse til å reise noe særlig osv. Jeg vil nok merke det dersom det skulle skje noe spesielt og det dukker opp en uventet stor utgift, men til da har jeg i grunnen ganske god råd, føler jeg. Anonymkode: 2bf2f...881
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Føler du at du blir mindre sosial av det? Når venner/kolleger går jevnlig ut og spiser, drar på konserter og hytteturer, osv? Har ikke råd til så mye av dette særlig ofte selv, og folk jeg kjenner(med ca samme lønn, og har barn de også) har en partner å dele utgifter med og har da råd til mer. Anonymkode: 8bef6...dbb Ja jeg er nok mindre sosial, men det er nok mer sammensatt enn lommeboken. Det blir også sånn at siden jeg normalt ikke kjøper takeaway eller annet kun for meg selv, så har jeg normalt muligheten til å ta en kaffe med noen om anledningen byr seg. Jeg er ikke i jobb nå, men når jeg var så pleide vi ikke å gå ut og spise sammen. Jeg jobbet i helsevesenet hvor vi ikke kunne dra fra jobben for lunsj ect. Jeg har også blitt med folk ut for å spise, og tatt en kopp kaffe, eller valgt noe billig, og bare vært sosial. Her kommer det jo også inn at jeg er allergiker, så lett å ikke si så mye annet enn at jeg heller spiser hjemme. Skjønner godt den at å være alene om utgiftene med barn er noe annet enn å være to 🤍 For meg virker til det å vær mer åpenhet nå rundt det å måtte prioritere hva en bruker pengene sine på enn før. Vi var en stor jentegjeng på ungdomsskolen. 10 jenter. Flere kom fra hjem med blandet økonomi, særlig to av dem, og min mor var også alene. Vi gikk normalt ikke på shopping, kino, ut og spiste osv. Vi automatisk tilpasset så alle kunne være med. Vi dro på hyttetur til de av oss som hadde tilgang til hytte. Ene i gjengen hadde litt eldre foreldre, og hun var attpåklatt, med søsken som hadde sprellet litt. De foreldrene var sjeleglad for å ha kontrollen, og vi overtok kjelleren helg etter helg, med dvd og overnatting. Ikke skulle de dele på utgiftene, og moren bakte rundstykker og fikset. Andre delte vi mer på utgiftene med. Vi gjorde mye ulikt, som var gøy, men ikke kostet så mye (ei heller for spandable foreldre). Dette er jo mange år siden nå, men det er fine minner, og jeg erfarte at det er mye en kan gjøre sammen som ikke trenger å koste penger, hvor en fremdeles kan være sosial. Å ta med en kaffe i parken eller gå en tur er jo billigere enn en full middag ute f.eks. Anonymkode: 1dcef...e3b 1 3
Andro Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 Føler rett som det er at jeg har dårlig råd selv om jeg har høy inntekt. Mye fordi jeg har hatt en del store uforutsette utgifter i det siste, sånn at jeg må snu på krona for å ha igjen til det nødvendige. Også litt fordi jeg er brutal på nedbetaling av gjeld, og å prioritere vedlikeholdsutgifter.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 Har varig dårlig råd, og merker det. Har igjen 135kr, jeg er alenemor, og det kommer ikke inn penger igjen før den 20. Er bunnskrapt. Skal bake to brød, og har ris. Har middag til en dag eller to til. Blir en fin helg… Anonymkode: 32d81...011 11
Portia Catonis Skrevet 15. februar 2023 #17 Skrevet 15. februar 2023 Jeg har god råd. Har normal lønn, men kjøper akkurat det jeg vil, spiser hva jeg vil og reiser på ferie hvor jeg vil med god samvittighet. Ingen gjeld. Jeg har hatt dårlig råd, typ under 200.000 i året, så jeg vet hvordan det er å ha lite penger. Men jeg går ikke rundt og synser synd på folk som ikke har råd til ditt og datt. De som sutrer mest har gjerne barn (i flertall), kjæledyr (også i flertall) og de bor uhensiktsmessig dyrt.
MyCupOfTea Skrevet 15. februar 2023 #18 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har varig dårlig råd, og merker det. Har igjen 135kr, jeg er alenemor, og det kommer ikke inn penger igjen før den 20. Er bunnskrapt. Skal bake to brød, og har ris. Har middag til en dag eller to til. Blir en fin helg… Anonymkode: 32d81...011 Hvis du er ufør som meg, så står det hos meg ihvertfall at pengene kommer den 17 ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #19 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har varig dårlig råd, og merker det. Har igjen 135kr, jeg er alenemor, og det kommer ikke inn penger igjen før den 20. Er bunnskrapt. Skal bake to brød, og har ris. Har middag til en dag eller to til. Blir en fin helg… Anonymkode: 32d81...011 Kjøp en pakke havregryn, og ha havregryn med sukker og kanel og smør til middag en dag. Kjøp løk og erter og gulrøtter, og et par egg, så kan du lage en stor porsjon stekt ris som kanskje varer 2 dager. Alt det til kanskje 60-70 kr, og havregryn er god frokost/lunsj. Men forstår det er tøft når man har barn. Anonymkode: adcd8...172 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #20 Skrevet 15. februar 2023 Jeg føler at jeg har dårlig råd fordi jeg sløser for mye og bruker for mange penger på ting jeg ikke trenger. Anonymkode: be246...739
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå