Gå til innhold

Flere over 40 som er nybegynner i jogging?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt med jogging.  Er d flere over 40 som er nybegynner? 🙋‍♀️

Anonymkode: e1752...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var 42 når jeg startet, nå 49 og holder fortsatt på. 😊

Deilig å være i form, det meste i livet går adskillig enklere og mye mer overskudd i hverdagen. 

Anonymkode: 33108...4db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 44 og begynte denne uken. Har så smått begynt på tredemølle med 5 min gå for å varme opp og så veksle mellom 1 min jogging (6,5 km/t) og 1 1/2 min gåing.  jeg veier 35 kg for mye og har hatt litt problemer med kneet tidligere så planen er å begynne forsiktig og så øke gradvis, men foreløpig går det overraskende bra. 🙂 

Anonymkode: 7b758...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 44 og begynte denne uken. Har så smått begynt på tredemølle med 5 min gå for å varme opp og så veksle mellom 1 min jogging (6,5 km/t) og 1 1/2 min gåing.  jeg veier 35 kg for mye og har hatt litt problemer med kneet tidligere så planen er å begynne forsiktig og så øke gradvis, men foreløpig går det overraskende bra. 🙂 

Så bra at du også er i gang! Ja viktig å begynne forsiktig.  Jeg løp litt på tredemølle selv i starten  nå jogger jeg mer ute. Merker at formen kommer for hver tur må. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gjort det, men har ikke knær til det. Det blir gåing. Ser fram til sykkelsesongen. Spinning blir ikke det samme.
Ville vært mer ute på vinteren, og likte å gå på ski. Nå blir jeg stoppa av helseplager når det er kaldt. Håper det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner hvert år omtrent på denne tiden. I år skjer det faktisk i dag!

Pleier å holde til ut på høsten en gang. Bør nok skaffe meg en tredemølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tid å begynne på det. Da har man ikke slitt ut akillesene enda eller hatt så mye laktat opp gjennom at kroppen ikke fungerer like effektivt. De beste aldersgruppeatletene trente som regel mindre enn andre tidligere. Du har altså en fordel der. Vil og nevne at man med alderen ofte får bedre utnytting av de trege muskelfibrene. En løyperekord i et langt ultraløp ble satt av en mann på 62.

Eneste jeg ville tenkt på når man begynner seint er å venne kroppen til løpingen gradvis. Heller jogge rolig annenhver dag og bygge seg gradvis opp enn å trene intervaller to dager i uka og thats it. Gi muskler og skjelettet tid til å herde seg. Kos dere:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Fin tid å begynne på det. Da har man ikke slitt ut akillesene enda eller hatt så mye laktat opp gjennom at kroppen ikke fungerer like effektivt. De beste aldersgruppeatletene trente som regel mindre enn andre tidligere. Du har altså en fordel der. Vil og nevne at man med alderen ofte får bedre utnytting av de trege muskelfibrene. En løyperekord i et langt ultraløp ble satt av en mann på 62.

Eneste jeg ville tenkt på når man begynner seint er å venne kroppen til løpingen gradvis. Heller jogge rolig annenhver dag og bygge seg gradvis opp enn å trene intervaller to dager i uka og thats it. Gi muskler og skjelettet tid til å herde seg. Kos dere:)))

Takk for gode tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte når jeg var 35. Ikke helt det samme, men ser fantastiske resultater nå, både i fart og lengde

Anonymkode: dfbf3...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2023 den 12.21):

Så bra at du også er i gang! Ja viktig å begynne forsiktig.  Jeg løp litt på tredemølle selv i starten  nå jogger jeg mer ute. Merker at formen kommer for hver tur må. Lykke til!

Så bra! Jeg har også lyst til å løpe ute når det blir varmere i været, men har sosial angst og er redd for hva folk skal tenke når de ser meg løpe ute. Bor midt i Oslo, så er ikke lett å gjemme meg unna 😅 jeg er glad i å være i marka da, så kanskje jeg skal  løpe der etterhvert.  Lykke til deg også!  🙂 

Majer skrev (På 16.2.2023 den 12.39):

Takk for gode tips! Denne uken har jeg  brukt en app som heter C25K. Er den bra mtp på å venne kroppen til løpingen gradvis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så bra! Jeg har også lyst til å løpe ute når det blir varmere i været, men har sosial angst og er redd for hva folk skal tenke når de ser meg løpe ute. Bor midt i Oslo, så er ikke lett å gjemme meg unna 😅 jeg er glad i å være i marka da, så kanskje jeg skal  løpe der etterhvert.  Lykke til deg også!  🙂 

Det er jo nettopp midt i Oslo det er lett å gjemme seg unna! En av de viktigste grunnene til at jeg bor i byen er at her kan jeg forsvinne i mengden og naboene følger ikke med på alt jeg gjør! 😅

Anonymkode: 98689...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over 40, men 36!

Har alltid hatet trening, men inntil jeg var 30 hadde jeg aktive hobbyer som jeg ikke anså som trening (hest/alpint).

Først da jeg var 35 begynte jeg øke tempoet litt på tredemølle, og økten økte fra kun fem minutter oppvarming, til å bliog en del av økten. Er ikke på mer enn 2-3 km enda, og omtrent to dager pr uke, men økt tempoet litt, og er ikke død etterpå :hihi:

I fjor så fikk jeg en konflikt i nær relasjon, og det var da jeg virkelig innså hvor godt det var løpe!

Men kan ikke løpe på asfalt, så blir tredemølle framfor natur her...

Anonymkode: 55594...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo nettopp midt i Oslo det er lett å gjemme seg unna! En av de viktigste grunnene til at jeg bor i byen er at her kan jeg forsvinne i mengden og naboene følger ikke med på alt jeg gjør! 😅

Anonymkode: 98689...923

Slik er det ikke for meg, men takk for info 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 45 å starta å jogge for drøyt to år siden. Nå gleder jeg meg på vår for jeg liker best å løpe i skogen, men en vond ankel kødder det litt til for meg om underlaget er ujevnt frosset. Men jeg løper nå også, både på mølle og ute på tryggere underlag (asfalt/grus)

Er vel nybegynner+ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...