Gå til innhold

Hvordan se forskjell på glassfiberstie og vanlig tapet?

susanne1234

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å hive meg på jobben med å fjerne tapeten. Men jeg ser at det ikke anbefales om det er glassfiberstrie. Men hvordan ser jeg om det er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glassfiberstrie er ondskap av verste sort, ser gjerne sånn her ut 

E31DE095-2B4A-4589-A72C-B981C151DBB7.thumb.png.0bd2d3d0d0fa10fcb2f08ca97ca58ebd.png

Hvis du skal fjerne den så må du rive den av (bruk hansker og maske), og deretter pusse veggen (fortsatt med maske). Det tar sin tid, og er en drittjobb. Husk å heng opp plastforheng rundt hvis ikke rommet er fullstendig tømt og skal vaskes grundig etterpå. 

Vanlig tapet er papir, kan i mange tilfeller rives lett av, eller bruke våt klut for å løsne. Grei jobb. 

Avhengig av hva du skal ha på veggene kan du vurdere å legge det over uten å fjerne det gamle 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å prime stria og gå løs med rullesparkling istedenfor? Antagelig mye lettere. Støver litt, men med godt utstyr er det gjennomførbart 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 timer siden):

Du har ikke vurdert å prime stria og gå løs med rullesparkling istedenfor? Antagelig mye lettere. Støver litt, men med godt utstyr er det gjennomførbart 

Før du sparkler så prøv å rive den av veggen. Noen ganger har man bare flaks og da er det bortkastet å starte med omfattende sparkling.

og TS; legg ut nærbilde av veggen her da😃

Anonymkode: f1078...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Før du sparkler så prøv å rive den av veggen. Noen ganger har man bare flaks og da er det bortkastet å starte med omfattende sparkling.

og TS; legg ut nærbilde av veggen her da😃

Anonymkode: f1078...bfc

Litt avhengig av hva som er på baksiden er det av og til hensiktsmessig å la den være. Om det er en eldre bygård med pusset tegl på baksiden kan det fort bli en god del jobb med å måtte fikse veggen med mørtel før man kan fortsette. Den er også såpass kraftig at den skjuler riss og sprekker (om den sitter godt). 

Om hele stria sitter løst kan man fjerne den, men risikoen er stor for at den sitter bom fast enkelte steder, og da får man en enda verre jobb med å jevne ut veggen. 

Mener å huske at det finnes et tykt fint lim man kan bruke på glatt rehabstrie, da blir det glatt vegg uten behov for sparkel og pussing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er glassfiber og den sitter så ville jeg bare helsparklet den. Du må skjære bort alt som er løst.

Ts. Ser du vevingen i tapeten så er det nok glassfiber, den kommer i forskjellige mønstre  som vist ovenfor. Er det store mønstre som fiskeben og den nederste av de ovenfor så påse at alt sitter skikkelig fast hvis du sparkler over den. 

Sliping må til om du river den eller ikke, sparkelet må jo slipes uansett. 

Anonymkode: c3923...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...