Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! 

Spiser dere/ spiste dere sushi under graviditeten? 

selv så liker jeg berre sushi som er fritert, men har berre fått for meg at jeg ikkje kan spise det som gravid. 

hva tror dere er det trygt? 

Anonymkode: 1a16f...60d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjorde jeg. Fulgte også anbefalingene fra helsemyndighetene. Fritert, altså varmebehandlet fisk, er selvfølgelig uproblematisk. 

Det bør være helt irrelevant for deg hva folk på et nettfora "tror" om ting de med sannsynlighet ikke har greie på. Følg myndighetenes kostholdsanbefalinger som det er lenket til over her, du. 

Anonymkode: c1a82...52a

• Liker 5
Skrevet

Ja, fikk dilla på laks spesielt (og jeg liker ikke rå laks 😆). Hold deg unna bitene med tunfisk og kveite, så er det null stress.

Merk at om du skal amme så må du holde deg unna disse bitene også etter fødsel. Det kom som et sjokk på meg.

Anonymkode: fcad3...675

Skrevet

Fulgte helsemyndighetene sine anbefalinger. Sushi er helt ok. Ingen grunn til å være mer hysterisk enn man må. 

Anonymkode: ef25f...0c9

• Liker 2
Skrevet

En annen del i forhold til fisk, er vel at man ikke skal spise for mye av fisk som inneholder tungmetaller, som fersk tunfisk.

Men om man spiser den varmebehandlede scampien, krabben ol. så skal det ikke være noen fare involvert.

Anonymkode: fb931...200

Skrevet

Ja, spiste sushi. Ingenting som helsemyndighetene advarte mot, men ellers spiste jeg som normalt. 

Anonymkode: 14c8c...98c

Skrevet

Jeg ville fulgt offentlige råd som er lett tilgjengelig, ikke ting du har «fått for deg». Ikke bry deg om hva slags råd de har i andre land, de er gitt etter lokale forutsetninger.

Anonymkode: 70169...df5

Skrevet

Følg offentlige råd i det landet du er i.

Grunnen til at det er forskjeller (rå fisk er ikke anbefalt i de fleste land) er fordi det er annen bakterieflora, temperatur, og mulig også hygiene.

I Norge gjelder selvfølgelig det generelle rådet om ferske råvarer, særlig når ting er rått. Og tungmetaller, selvfølgelig. Det sagt, tungmetaller handler om mengde i motsetning til toxo og listeria, så om man tar en bit kveite eller tunfisk innimellom har det ingen betydning. 

Anonymkode: bd2ae...771

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Følg offentlige råd i det landet du er i.

Grunnen til at det er forskjeller (rå fisk er ikke anbefalt i de fleste land) er fordi det er annen bakterieflora, temperatur, og mulig også hygiene.

I Norge gjelder selvfølgelig det generelle rådet om ferske råvarer, særlig når ting er rått. Og tungmetaller, selvfølgelig. Det sagt, tungmetaller handler om mengde i motsetning til toxo og listeria, så om man tar en bit kveite eller tunfisk innimellom har det ingen betydning. 

Men norske myndigheter anbefaler uansett å holde seg unna tunfisk, kveite og andre store fisker pga tungmetaller, så hvorfor ta sjansen på «bare én bit»?. 

Jeg lærte her om dagen at den eneste måten å bli kvitt tungmetaller på faktisk er gjennom morsmelk, så hvorfor akkumulere mer enn man må gjennom et svangerskap? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men norske myndigheter anbefaler uansett å holde seg unna tunfisk, kveite og andre store fisker pga tungmetaller, så hvorfor ta sjansen på «bare én bit»?. 

Jeg lærte her om dagen at den eneste måten å bli kvitt tungmetaller på faktisk er gjennom morsmelk, så hvorfor akkumulere mer enn man må gjennom et svangerskap? 

Det handler om mengde, ikke en bit.

Det er tungmetaller i veldig mye du spiser, hver eneste dag. Blant annet kan annen mat som krabbe ha større mengde tungmetaller enn kveite, uten at det står på fy-lista. Så et-par biter kveite i en maki utgjør ingenting av dette omtrent. 

Det er like lite farlig å ta en slurk vin eller øl. En gang eller fem i svangerskapet. 

Listeria og toxoplasmose er som jeg skriver noe helt annet, om det er det du blander sammen med. For der er "en bit" nok for smitte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er tungmetaller i veldig mye du spiser, hver eneste dag. Blant annet kan annen mat som krabbe ha større mengde tungmetaller enn kveite, uten at det står på fy-lista. Så et-par biter kveite i en maki utgjør ingenting av dette omtrent. 

Det er like lite farlig å ta en slurk vin eller øl. En gang eller fem i svangerskapet. 

Listeria og toxoplasmose er som jeg skriver noe helt annet, om det er det du blander sammen med. For der er "en bit" nok for smitte. 

Og ønsker å supplere meg selv;

Har man ikke kontroll på sammenhengene og risikoen, og ikke minst de forskjellige typene farer i matveien når man er gravid, så er det selvfølgelig mye bedre å holde seg til "ja-mat" og "nei-mat", for å gjøre det enkelt. 

Skrevet

Åh fritert sushi 😋 spiste mye av det som gravid. Holdt meg bare unna det helsedirektoratet fraråder å spise 

Anonymkode: eeac9...449

Skrevet
On 2/15/2023 at 2:09 PM, AnonymBruker said:

Står "brunmat i krabbe" på listen over mat å unngå, pga dette. Vet ikke hvor mye av krabben som er såkalt brunmat men jeg ville bare droppet krabbe da 😄

Anonymkode: 841bd...c57

Skrevet

Ja jeg spiser sushi. Selvfølgelig finner jeg ikke på ting som begrenser meg men forholder meg til retningslinjene. 

Anonymkode: 5c766...680

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 12.49):

Det bør være helt irrelevant for deg hva folk på et nettfora "tror" om ting de med sannsynlighet ikke har greie på. Følg myndighetenes kostholdsanbefalinger som det er lenket til over her, du. 

Anonymkode: c1a82...52a

Dette! 

Anonymkode: 2a873...7eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...